شناسهٔ خبر: 67278356 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

اظهارات اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری

در دهمین روز رقابت‌های انتخابات، سه نفر از نامزدهای ریاست‌جمهوری به بیان نقطه‌نظرات خود در حوزه‌های اقتصادی پرداختند.

صاحب‌خبر -

دهمین روز رقابت‌های انتخابات با ارائه دیدگاه‌های اقتصادی مصطفی پورمحمدی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و سعید جلیلی همراه بود. پورمحمدی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه میزگرد اقتصادی، مهم ترین موضوع امروز جامعه را اقتصاد و معاش دانست و با بیان اینکه اقتصاد، مسأله مهم کشور است، افزود: مردم مشکلات اقتصادی را با گوشت و پوستشان لمس می‌کنند و نگرانی‌ها زندگی‌های بسیاری را تلخ کرده و آزردگی‌های بسیاری را ایجاد کرده است.

به گزارش ایسنا، پورمحمدی: جلوی انحصارات باید گرفته شود تا فعالان اقتصادی بتوانند رقابت کنند و اقتصاد را به زایش و رویش بکشانند.وی به دیدگاه کارشناسان و فعالان بخش خصوصی و اتاق بازرگانی اشاره کرد و گفت: حل مشکلات اقتصادی صرفاً راه‌حل اقتصادی ندارد بلکه دو شریک جدی دارد؛ یکی مسائل بین‌المللی که ما را درگیر تحریم سخت و آزاردهنده کرده و دیگری وجود وفاق و اعتماد که برای موفقیت رویکردها و ایده‌های اقتصادی لازم است.

برای رقابت جلوی انحصارات گرفته شود

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درخصوص دیپلماسی اقتصادی دولتش و نحوه عملکرد خود توضیح داد: رویکردهای ما باید در داخل مشخص باشد و از اختلافات دور شویم. جلوی انحصارات باید گرفته شود تا فعالان اقتصادی بتوانند رقابت کنند و اقتصاد را به زایش و رویش بکشانند.

پورمحمدی تاکید کرد که در دولت قرار مصمم به تغییر رفتار اقتصادی است و اگر اعتماد مردم جلب شود حل مشکلات اقتصادی تداوم خواهد یافت.

پرداخت ۱۳۰ میلیارد دلار رانت انرژی

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری از پرداخت ۱۳۰ میلیارد دلار رانت انرژی در سالهای اخیر خبر داد و تاکید کرد: موضوع ارز ترجیحی که برای کاهش قیمت‌ها بود متاسفانه در مواردی چندان کارآمد نبود و موجب تمطع افراد و گروه‌های خاص شد.

به اعتقاد وی رانت مجوزها و قیمت‌گذاری‌ها منجر به تشدید تحریم و تشویق تحریک‌کنندگان شد که به افزایش دهک‌های پایین انجامید و فاصله میان دهک‌ها را افزایش داد و صدمات جدی به معیشت مردم وارد کرد.

پورمحمدی با بیان اینکه رقابت در اقتصاد بازار، دولت غیرتصدی‌گر تشکیل می‌دهد، افزود: اقتصاد بازار به مردم و اقتصاد مردمی بها می‌دهد و سرمایه‌گذاری را محترم می‌داند و آن را رشد می‌دهد. در اقتصاد بازار، دولت فعالیت‌های اقتصادی را در بخش‌های خاص محدود نمی‌کند.

پورمحمدی:ارز ترجیحی نباید حذف شود چراکه بخشی از آن در سبد خانوار کمک خواهد کرد تا هزینه خانوار کاهش داده شود اما رانت آن باید کنترل شود.

وی با نقد توزیع رانت در کشور گفت: رانت‌ها بیش از اینکه نصیب مردم شود به بخش‌های خاصی سوق می‌یابد. تجربه توزیع رانت‌ها نشان داده که منجر به ایجاد فاصله طبقاتی و ایجاد دهک‌ها و بلکه صدک‌های ویرانگر در اقتصاد شده است.

انتقاد از نحوه واگذاری سهام عدالت

نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ضمن انتقاد از نحوه واگذاری سهام عدالت گفت: به مردم سهام عدالت دادیم، اما مدیریت این سهام را به مردم واگذار نکردیم. من جزو مدافعان سهام عدالت بودم، چون می‌خواستم بازار سرمایه توسعه یابد و نرخ مشارکت در بازار سرمایه به نرخ‌های خوب جهانی نزدیک شود.بازار سرمایه باید ملی شود و توسعه یابد، نه اینکه دست شرکت‌ها باشد و آن‌ها مدیریتش کنند.

پورمحمدی مخالفت خود را با حذف ارز ترجیحی اعلام و تصریح کرد: ارز ترجیحی نباید حذف شود چراکه بخشی از آن در سبد خانوار کمک خواهد کرد تا هزینه خانوار کاهش داده شود اما رانت آن باید کنترل شود.ارز ترجیحی به شکل گسترده اعطا نخواهد شد و نحوه اعطای آن نیازمند کار کارشناسی است.

بخشی از تورم به دلیل یارانه هاست

وی با بیان اینکه بخشی از تورم اقتصاد به دلیل یارانه‌هاست، افزود: در دولت یازدهم اعلام کردم یارانه‌ها مشکل دارد و باید یارانه به دهک‌های خاص به‌صورت هدفمند و در جهت توانمندسازی اعطا شود اما اینکه یک نامزد مدعی اعطای یارانه ۴۰۰ هزار تومانی شود و نامزد دیگر بگوید یک میلیون تومان یارانه می‌دهم، راهکار اقتصادی نیست، بلکه ویرانگری اقتصاد است.
سعید جلیلی دیگر نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در بخش گفت وگوی ویژه خبری درباره دستاوردهای دولت شهید رئیسی گفت: تلاش خوبی در دولت شهید رئیسی صورت گرفت و نقشه دشمن در رابطه با تحریم‌ها نقش بر آب شد و تحریم‌ها را دور زد. نفت فروخته شد و این شکست در سنا نیز مطرح شد. اما یک دیدگاهی وجود دارد که می‌گوید جو بایدن نخواسته که مانع فروش نفت ایران شود در صورتی که این دیدگاه نشانه خود تحقیری است.

افزایش رشد اقتصادی در ۳ سال دولت سیزدهم

وی ادامه داد: یک زمانی وعده داده شده بود که در ایران هم اقتصاد می‌چرخد هم سانتریفیوژها، در همان زمان تحریم‌ها بیشتر شد و دلار ۳۰۰۰ تومانی ۳۰ هزار تومان شد. سال‌های رشد کشور منفی و یا صفر بود ولی در ۳ سال دولت شهید رئیسی، رشد اقتصادی محقق شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: امروز بیش از ۱.۵ میلیون بشکه نفت می‌فروشیم و اگر امکان فروش بیشتر نفت را داشته باشیم تا ۲ میلیون بشکه می توانیم بفروشیم.

جلیلی:حفظ قدرت خرید کارگران و کارمندان هم قانون است و هم ضرورت و دستمزد متناسب با تورم بر رونق اقتصادی تاثیر دارد.جلیلی درعین حال شروع دولت چهاردهم با شروع قانون جدید بانک مرکزی را فرصت بسیار خوبی دانست و درباره تسهیل دریافت وام بانکی گفت: قانون بانک مرکزی تا مدتها نیاز به اصلاح داشت و چند دهه ای متوقف شده بود. این قانون قویست و برای آن‌که بانک مرکزی بتواند نقش خود را در نظارت بر بانک‌ها انجام دهد. این موضوع را دنبال می‌کنیم که بانک مرکزی این قانون را به صورت جدی عملیاتی کند.

افزایش حقوق و دستمزد متناسب با نرخ تورم

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری به مبحث حقوق و دستمزد پرداخت و گفت: حفظ قدرت خرید کارگران و کارمندان هم قانون است و هم ضرورت است و افزایش حقوق و دستمزد متناسب با تورم بر رونق اقتصادی تاثیر دارد لذا دولت باید به این مساله توجه داشته باشد.

جلیلی گفت: بانکها در مورد خلق پول باید کاملاً ضابطه‌مند و در جهت منافع مردم اقدام کنند و بانک مرکزی به این موضوع نظارت جدی داشته باشد.

عدم دریافت تسهیلات بانکی توسط ۵۰ درصد مردم

وی تاکید دارد که در بحث پرداخت تسهیلات تبعیض فراوانی دیده می شود و ۵۰ درصد مردم نتوانسته اند هنوز از بانک‌ها تسهیلات دریافت کنند بنابراین باید روی این موضوع که تسهیلات در چه زمینه‌ای ارائه شود، نظارت کرد.

این نامزد ریاست جمهوری فروش نفت در دوران تحریم را یاد آور شد و گفت:عده ای می گفتند با دلیل تحریم ها نمی شود نفت را فروخت ولی امروز ایران نفتش را به خوبی می فروشد.

بحث مسکن موضوع دیگری بود که وی به آن اشاره کرد و تاکید کرد: مشکل مسکن با شعار حل نمی‌شود. مسکن فقط خانه نیست محل آرامش است، مهم این است که در کنار مسکن،مردم شغل و احساس ترقی و پیشرفت داشته باشند.

جلیلی تصریح کرد: هم‌اکنون شاهد این هستیم که قیمت‌ها در تهران بسیار بالاست در حالی که قیمت ساخت همان خانه هزینه مشخصی دارد و هزینه زمین است که چندین برابر دیگر شهرهاست.

ارسال محصولات کشاورزی به بازار داخلی و صادراتی

وی برای آنکه سود محصولات کشاورزی به جیب دلالان نرود، خاطرنشان کرد: باید محصولات کشاورزی به بازار داخلی و به ویژه بازار صادراتی ارسال شود. یک ضعف بزرگ این است که هم اکنون در روستاها محصولات فراوان باغی و کشاورزی هست اما آن‌ها به بازار وصل نیستند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بر ضرورت گسترش کمی و کیفی بازار - روستاها و روستاهای اینترنتی تاکید کرد و گفت: ارزش یک محصول باید در خود آن روستا انجام شود و به محصول بهتر تبدیل شود.

جلیلی:بازار بورس باید نمادی از واقعیت اقتصادی کشور باشد و دولت از سهامداران خرد حمایت کند.وی با بیان اینکه شهید رئیسی در طول ۳ سال رشد اقتصادی را افزایش داد، اظهار کرد: ساختار اجرایی و اداری کشور باید به نحوی تعریف شود که خدمات دهی به مردم افزایش یابد. امروز شرایط بسیار خوبی برای جهش ایران وجود دارد.در دولت فوق هوشمند با توجه به نیروی انسانی و فرصت‌های فناورانه ارائه خدمات فناورانه به مردم امکان‌پذیر شود.

جلیلی با بیان اینکه بازار بورس باید نمادی از واقعیت اقتصادی کشور باشد و دولت از سهامداران خرد حمایت کند، اظهار کرد:سال ۱۳۹۹ به رئیس جمهور وقت نامه نوشته و اعلام کردم که مردم متضرر شده اند. دخالت‌های بی مورد و تصمیمات خلق الساعه مشکل ساز است و بیمه سهام باید وجود داشته باشد.

افزایش مبادلات بانکی با کشورها

نامزد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم بر این باور است که امروز برای تمامی مصارف اصلی و متعارف کشور به اندازه کافی منابع ارزی وجود دارد، باید مبادلات بانکی را با کشورهایی که امکان مبادله با آنها را داریم افزایش و عوارضی که بر قیمت ارز تأثیر می‌گذارد، کاهش دهیم.

وی در پایان درباره برنامه خود برای کنترل قیمت ارز اظهار کرد: حاکمیت ریال در داخل کشور اهمیت دارد و باید چرخش ریال در کشور مشخص شود. مبادلات ارزی داخل کشور باید سامان داده و منابع و مصارف ارزی تعریف شود.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نیز در برنامه بدون تعارف در پاسخ به این پرسش که در صورت پیروزی در انتخابات در ۶ ماهه نخست کار چه اقدامی خواهد کرد؟ گفت: دولت شهید رئیسی دولت تحول و مبارزه با فساد و برقراری عدالت بود.وقتی می خواهیم عدالت برقرار کنیم یا با فساد مبارزه کنیم کسانی که جیره خوار یا پروژه بگیر بودند و ارتباطات خاصی با آن سیستم یا سازمان داشتند درآمدشان قطع می شود و طبعا موضع می گیرند لذا در ۶ ماهه اول کار به سمت مبارزه با فساد خواهم رفت و مبنای دولت و خانواده این است.

وی افزود: وقتی می گوییم ساز و کارهای حکمرانی کشور باید تغییر کند یعنی شفافیت و رقابت آزاد و بدون رانت و انحصار بر آن حاکم شود.

برگرداندن اعتماد مردم به بورس سخت شده است

این نامزد ریاست جمهوری چهاردهم در پاسخ به این پرسش که برای برطرف کردن شبهه ای که از وی در ذهن مردم شکل گرفته چه اقدامی انجام خواهد داد؟، خاطر نشان کرد: دوره قبل شعاری داشتم که در اوج سقوط بورس بود و گفتم که با فرمان رئیس جمهور می شود وضعیت بورس را ۳ روزه اصلاح کرد. آن زمان عده ای دست گرفتند و تخریب کردند و سوء تفاهم شد و مخالفین و رقبا هم بر آن دمیدند.اما اینکه آیا مشکل بورس سه روزه حل می شود؟معتقدم سال ۱۴۰۰ یک مقدار منابع مالی در بازار سرمایه داشتیم ولی الان برگرداندن اعتماد سخت تر شده است در حالی که آن زمان سریعتر بر می گشت چون فضا هنوز مزمن نشده بود.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه کارنامه وبرنامه هایم جدی و منحصر به فرد است،گفت: تصمیم قطعی من حضور جدی در انتخابات تا پایان است.

ارائه ۱۴ بسته برای باز کردن گره زندگی مردم

علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در همایش اقوام ایرانی اظهار کرد: در دولت خدمت، پیگیر تحقق عدالت هستیم و در این دولت برای مردم نباید دغدغه رفاه وجود داشته باشد. ما در صداوسیما ۱۴ بسته ارائه کردیم که می‌تواند گره از زندگی مردم باز کرده و کشور را سربلند کند.

اقتصاد باید در اختیار مردم باشد

به گفته وی امروز اقتصاد، اختصاصی شده و عده ای به بهانه خصوصی سازی منابع کشور را در دست گرفته اند که باید اصلاح شود تا اقتصاد در اختیار مردم قرار گیرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: همه جغرافیای کشور و همه استان‌ها از جمله استان‌هایی که دچار یک جاماندگی هستند.باید فرصت‌هایی مبتنی بر قابلیت‌ها داشته باشند و توجه به این استان‌ها مدنظر قرار گیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما