شناسهٔ خبر: 67269549 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مطالعات پژوهشی طرح جامع حمل و نقل تبریز کلید خورد

رئیس دانشکده عمران و ترافیک دانشگاه تربیت مدرس تهران از آغاز مطالعات پژوهشی طرح جامع حمل و نقل تبریز با حضور مدیران شهرداری تبریز و مسئولان دخیل در تصمیمات شهری خبر داد.

صاحب‌خبر -

محمود صفارزاده، امروز در جلسه معارفه و و نظرسنجی از مدیران و کارشناسان ترافیک شهری اظهار کرد: طرح جامع حمل و نقل تبریز از ۲۰ سال پیش تهیه، ولی بازنگری نشده بود که باید هر ۱۰ سال بازنگری شوند.

وی افزود: با توجه به تغییرات صورت گرفته در شهر، طرح جامع حمل و نقل ترافیک تبریز نیازمند بازنگری و ارائه طرح جدیدی بود که در همین راستا این پروژه آغاز شده است.

مدیر گروه پژوهشی مطالعات طرح جامع حمل و نقل تبریز با اشاره به مرحله اول این طرح که شامل جمع‌آوری اطلاعات است، یادآور شد: در مرحله اول تهیه طرح تلاش داریم اواخر مهرماه سفرها و فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی مردم تبریز را برداشت کرده و بر مبنای آن یک سری مدل های پیش بینی و آماری ساخته و شبیه سازی شود.

وی اضافه کرد: با جمع‌آوری اطلاعات و شبیه‌سازی مدل‌های آماری نیازهای حمل و نقل شهروندان تبریز در کوتاه مدت و بلند مدت و بازه‌های پنج تا پانزده ساله برآورده می‌شود.

صفارزاده با اشاره به نوع نیازهای حمل و نقل شهروندان تبریز نیز گفت: این نیازهای حمل و نقل شامل تجهیزات حمل و نقل ریلی، اتوبوس، تاکسی، بزرگراه‌ها و یا تقاطع های غیرهمسطح و پیش‌بینی یک سری از روش‌های مدیریتی برای آینده شهروندان است تا بتوانند بدون ازدحام و ترافیک سفرهای خود را انجام دهند.

وی با اشاره به زمان اتمام و عملیاتی شدن طرح جامع حمل و نقل تبریز ابراز کرد: طرح جامع حمل و نقل تبریز طرحی مطالعاتی است که مدت زمان تهیه آن در ضوابط سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور که اسناد بالادستی است، ۲۶ ماه قید شده، ولی امیدواریم با شرایطی که مسئولان شهری فراهم می‌کنند، بتوانیم نتایجی در کوتاه مدت ارائه کنیم.

مدیر گروه پژوهشی مطالعات طرح جامع حمل و نقل تبریز با اشاره به نحوه افکارسنجی از کارشناسان و شهروندان تبریز نیز گفت: در اوایل مهر که مدارس و دانشگاه‌ها باز هستند و ساعات اوج ترافیک است، افکارسنجی عمومی انجام می‌گیرد و افکارسنجی مدیران و کارشناسان را نیز تابستان انجام می‌دهیم.

جبارعلی ذاکری، معاون فنی و هماهنگی استانداری آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه گفت: طرح جامع حمل و نقل تبریز می تواند نتایج خوبی بر جای گذاشته و الگویی برای دیگر شهرها باشد.

وی افزود: تجربیاتی از ساخت و ساز در تبریز داریم که علی رغم جذب سفر، مسائل ترافیکی آن نیز لحاظ نشده است و نیازمند ارائه در این طرح است.

ذاکری با اشاره به ضرورت استفاده از حمل و نقل ترکیبی در سطح شهر اعلام کرد: توسعه حمل و نقل عمومی در برنامه شهرداری تبریز است ولی استفاده از حمل و نقل ترکیبی هنوز به آن حد مطلوب نرسیده است.

وی با اشاره به پیشرفت حمل و نقل ریلی تبریز اضافه کرد: خط یک متروی تبریز فعال است و خط دو مترو نیز به سرعت پیش می‌رود و فاز اول آن در سه ماهه اول سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

معاون هماهنگی استانداری خاطرنشان کرد: حمل و نقل ترکیبی می تواند گره‌گشای مسائل ترافیکی باشد و امید داریم در مطالعات طرح جامع ترافیکی نیز به آن توجه شود.

وی افزود: مدیران بخش‌های مختلف، و حوزه های مختلفی که تولید سفر می کنند، اطلاعات موجود را در اختیار تیم تحقیق قرار بدهند، تا بتوان در افق مطالعات حمل و نقل ترکیبی مورد استفاده قرار گیرد.

ذاکری با بیان اینکه هسته مرکزی تبریز همانند تهران، بافت تاریخی شهر است و محدودیت‌هایی دارد، ابراز امیدواری کرد تمرکز روی این نقاط شهر بیشتر باشد.

روح‌الله رشیدی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این جلسه اظهار کرد: بزرگترین چالش تهیه طرح جامع حمل و نقل تبریز، عدم دسترسی به اطلاعات‌است چرا که اگر تهیه این طرح مشروط به دسترسی به اطلاعات پایه و سپس شروع آن است، به مشکل خواهد خورد.

وی افزود: برخی اطلاعات را حتی نمی‌توانید از شهرداری بگیرید و از الان به شیوه‌های جایگزین تمرکز کرده و پیشنهادات خود را ارائه دهید.

رشیدی خاطرنشان کرد: نکته اساسی‌تر، تلاقی دو طرح تفصیلی و مطالعات طرح جامع حمل و نقل‌ است؛ مخاطرات حوزه حمل و نقل و ترافیک نیز حاصل انتزاع این دو عرصه است.

وی یادآور شد: مجوز شورای اسلامی شهر برای مشارکت شهرداری حتی در هزینه آن، ایفای نقش در چسبندگی این دو حوزه است.

محمدرضا روشنی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز نیز در این جلسه با اشاره به مطالبه مردم در اکثر شهرهای کشور در حوزه ترافیک اظهار کرد: یکی از مهمترین خواسته ها و مطالبات شهروندان در کلانشهرها به ویژه تبریز، نحوه مدیریت حمل و نقل و ترافیک است که بر اساس نظرسنجی‌های صورت‌گرفته بحث ترافیک تبریز اولویت اول شهروندان است و به تبع آن باید اقداماتی جهت برآورده کردن این خواسته‌ها انجام دهیم.

وی با بیان اینکه طرح جامع مطالعات حمل و نقل بر اساس اصول ترافیکی انجام می گیرد، افزود: سال ۱۴۰۰ مدت زمان پیش‌بینی شده برای اجرای اولین طرح جامع حمل و نقل تبریز تمام شده و بازنگری آن باید انجام می گرفت که به دلیل بیماری کرونا و دیگر مسائل انجام نشده و در دوره ششم شورای اسلامی شهر این کار محقق شد.

روشنی با اشاره بهره‌مندی از بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در تدوین این طرح اعلام کرد: برای اولین بار در کشور، در راستای عینیت بخشیدن به بیانیه گام دوم انقلاب یکی از زمینه‌های این بیانیه را در مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهر پیش‌بینی کرده و خواستیم طرح جدید مطالعات حمل و نقل تبریز بر اساس این بیانیه تهیه شود.

وی اضافه کرد: برای قوی تر شدن جنبه پژوهشی کار، از مجموعه‌های دانشگاهی استفاده کرده و بر همین اساس قوی ترین گروه پژوهشی تخصصی در دانشگاه تربیت مدرس را که سوابق اجرایی نیز دارند، انتخاب شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز خاطرنشان کرد: قرارداد لازم در این زمینه منعقد شده و تیم پژوهشی تحت مدیریت محمود صفارزاده از پیشکسوتان این حوزه آغاز به کار شده است.

روشنی همچنین از همکاری مجموعه‌های دانشگاهی و نظام مهندسی استان با گروه پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس خبر داد و گفت: برای صحت سنجی انتقال واقعیات شهر تبریز به این گروه پژوهشی، از مجموعه‌های دانشگاهی استان و سازمان نظام مهندسی استفاده کرده‌ایم تا هیچ موردی فراموش نشود.

محمدعزتی، معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز نیز در این جلسه گفت: انتظاری که از دانشگاه‌های مختلف وجود دارد، این است که سواد کاری خود را در ارگان‌های شهری به کار گیرند.

وی افزود: تبریز تا به حال سه طرح جامع و سه طرح تفصیلی شهری داشته است و سومین طرح تفصیلی تبریز در دست مطالعه و تدوین است.

عزتی با اشاره به مهمترین کمبود طرح‌های جامع و تفصیلی شهری خاطرنشان کرد: متاسفانه بزرگترین کمبود طرح‌های جامع و تفصیلی، طرح جامع حمل و نقل شهری است.

وی افزود: متوسط اجرای شبکه‌ها و معابر در طرح‌های جامع در سطح کشور ۵۰ و در تبریز ۶۰ بود که میانگین تبریز بیشتر از کل کشور است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز، مشکل شهر را مدیریت شبکه و استفاده نرم‌افزاری از سیستم‌های نوین در شبکه معرفی و گفت: مطالعات طرح جامع حمل و نقل تبریز می‌تواند با امکانات و شبکه‌های موجود، درصدی از مشکلات ترافیکی و حمل و نقل شهری را حل کند.

عزتی با اشاره به مهمترین عوامل ترافیکی شهر که باید در طرح جامع حمل و نقل مورد توجه قرار گیرد، گفت: برخی از قوانین مصوب مجلس همچون پخشایش کاربری‌ها به خصوص مطب پزشکان و یا مدارس غیرانتفاعی تیشه به ریشه طرح جامع شهری زده و منجر به افزایش سفرهای درونشهری شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، وی با اشاره به ترافیک حاصل از پروژه‌های ملی نیز گفت: چند درصد از ترافیک شهر تبریز، حاصل از ترافیک بین شهری هستند همچون آزادراه سهند -تبریز، جاده اهر- تبریز و یا اتوبان شهید باکری که با معابر شهری متصل شده‌اند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما