شناسهٔ خبر: 67268530 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران:

آبرسانی در دولت سیزدهم رونق گرفت

راضیه عنایتی

مدیرعامل شرکت آبفای مازندران با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم در بخش آب برای عبور از تنش آبی گفت: اصلاح توسعه و احداث خط انتقال آب به میزان ۱۹۳۰ کیلومتر، حفر چاه به تعداد ۵۲ حلقه و احداث مخزن ذخیره به میزان ۳۴هزار متر مکعب، بهسازی و مهندسی مجدد ۱۳۱ حلقه چاه در سطح استان و افزایش توان تولید به میزان ۲۰۹۶ لیتر بر ثانیه با انجام عملیات فوق منجر به صرفه جویی در هزینه‌ها به میزان ۷هزار میلیارد ریال شده است.

صاحب‌خبر -

بهزاد برارزاده امروز در کنفرانس خبری به مناسبت هفته صرفه جویی آب، اظهار کرد: امروز خط قرمز ما کیفیت است با توجه به آغاز فصل گرما، رسانه‌ها نقش مهمی در آگاهی بخشی ومدیریت دارند.

وی با اشاره به اقدامات شرکت آبفا در راستای مدیریت مصرف در سال گذشته گفت: خرید و نصب اقلام و شیرآلات کاهنده مصرف به تعداد ۱۴۶۰ دستگاه که با توجه به نیاز سنجی و بررسی‌های بعمل آمده و مطابق دستورالعملهای ابلاغی در مدارس، مساجد، ادارات دولتی، اماکن عمومی  نصب و راه اندازی شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران، شناسایی انشعابات پر مصرف به منظور اعمال مدیریت مصرف آب، اصلاح شبکه به طول ۳۶۳ کیلومتر و انشعابات به تعداد ۱۵ هزار و ۱۰۰فقره انشعاب، نشت یابی انشعابات نامرئی به طول ۲۱۰۰ کیلومتر، اثربخشی ۳۷۰ لیتر در ثانیه، تعویض کنتور خراب مشترکین به تعداد ۴۵هزار دستگاه به منظور ثبت دقیق‌تر مقادیر مصرف، تشکیل کلاسهای آموزشی در مدارس و ادارات جهت فرهنگ سازی مدیریت مصرف آب از جمله اقدامات انجام شده ذکر کرد.

ضرورت مدیریت مصرف آب

برارزاده گفت: افت سفره‌های آب زیر زمینی و خسارت وارده بر آن ناشی از خشکسالی‌های اخیر و برداشت بی‌رویه از این منابع اسیب‌زا بوده است.

وی افزود: قرار گرفتن برخی از دشت های استان از جمله نکا، بهشهرو گلوگاه در ردیف یکی از دشت های بحرانی و تنها دشت ممنوعه شمال کشور بعلت برداشت بی رویه از منابع آبهای زیر زمینی برخی دشت‌های مازندران را در حالت بحرانی قرار داده است.

مدیرعامل آبفا مازندران با اشاره به وضعیت آبی کشور گفت: متوسط نزولات جوی در ایران ۲۶۰ میلیمتر است. البته این نزولات جوی در ایران توزیع ناهمگن دارد بطوریکه در یک درصد مساحت ایران بارش بیشتر از ۱۰۰۰ میلیمتر است و در ۲۸ درصد آن کمتر از ۱۰۰ میلیمتر است.

در استان مازندران نیز مطابق گزارش شرکت آب منطقه‌ای، مقدار نزولات جوی در دوره زمانی مهر ۱۴۰۲ تا فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره دراز مدت حدود ۲ درصد کاهش داشته است.

وضعیت سرانه مصرف آب شرب مازندران

برارزاده ادامه داد: در حال حاضر سرانه مصرف آب در کشور ۱۹۰ لیتر به ازای هر نفر در روز و سرانه مصرف آب در مازندران برابر ۱۹۴ لیتر به ازای هر نفر در روز است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم در بخش آب برای عبور از تنش آبی خاطرنشان کرد: اصلاح توسعه و احداث خط انتقال آب به میزان ۱۹۳۰ کیلومتر، حفر چاه به تعداد ۵۲ حلقه و احداث مخزن ذخیره به میزان ۳۴هزار متر مکعب، بهسازی و مهندسی مجدد ۱۳۱ حلقه چاه در سطح استان و افزایش توان تولید به میزان ۲۰۹۶ لیتر بر ثانیه با انجام عملیات فوق منجر به صرفه جویی در هزینه‌ها به میزان ۷هزار میلیارد ریال شده است.

مدیرعامل شرکت آبفای مازندران، ادامه داد: بهره‌مندی از ۱۰ حلقه چاه های پیزومتری و کشاورزی با ظرفیت تامین ۲۲۳ لیتر بر ثانیه و هزینه ۱۵۰ میلیارد ریال، مقاوم سازی و بهسازی ۵ هزار متر مکعب مخزن ذخیره در شهرهای سازی و قائمشهر با هزینه ۳۰۰ میلیارد ریال که در مقایسه با احداث مخزن جدید با همین ظرفیت منجر به صرفه جویی در هزینه ها به میزان ۱۵۰۰ میلیارد ریال شده است.

مدیرعامل ابفا مازندران با اشاره به اینکه ایستگاههای پمپاژ شهرهای قائمشهر و ساری و افزایش ۲۰۰ لیتر بر ثانیه با صرف هزینه ای در حدود ۲۵۰ میلیارد ریال از منابع داخلی شرکت انجام شده است، افزود: در صورت ساخت و تجهیز ایستگاههای جدید در این دو شهر به سرمایه گذاری حدود ۱۰۰۰ میلیارد ریال نیاز است.

برار زاده گفت: پروژه های شهرهای غرب استان از محل اعتبارات تبصره ۱۵ انجام و در شهر تنکابن ۷ پروژه آبرسانی مبلغ ۴۸۵ میلیارد ریال، در رامسر ۳ پروژه آبرسانی مبلغ ۱۸۵ میلیارد ریال، عباس آباد با ۶ پروژه آبرسانی مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال انجام شد.

اقدامات و برنامه‌های در دست اجرا بخش آب

وی ادامه داد: آبرسانی به ۱۲۸ روستا با ۲۰۰ روستای بهره‌مند در قالب ۱۹ پروژه، با اعتبار ۳۳۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات فاز اول محرومیت زدایی در قالب قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) که در سال ۱۴۰۰، ۱۵۱۰ میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۱ و۱۰۷۰۰ میلیارد ریال (تخصیص ۴۷۰ میلیارد ریال ) ابلاغ اعتبار شده است. همچنین تخصیص ابلاغی سال ۱۴۰۲ از مبلغ ۱۸۰۰ میلیارد ریال تاکنون،۷۳۰  میلیارد ریال بوده که جهت تکمیل این طرح ها ۴۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

وی گفت: عقد قرارداد فاز دوم محرومیت زدایی با قرارگاه امام حسن مجتبی برای حدود ۲۰۰ روستا با مبلغ ۱۳هزار میلیارد ریال تامین ۵۰۰ کیلومتر لوله جهت آبرسانی به ۱۷۴ روستا با استفاده از ظرفیت بنیاد حاج اکبر ابراهیمی با مشارکت بسیج مهندسین سپاه کربلا و دهیاری ها و شوراها جهت اجرا طی سال های ۱۴۰۰ تا تاکنون انجام شد.

مدیر عامل ابفا مازندران افزود: استفاده از ظرفیت بنیاد برکت جهت آبرسانی به ۶۷ روستا در قالب ۵ پروژه با اعتبار ۶۵ میلیارد ریال بوده و پیگیری و ابلاغ ۲۳۲ میلیارد ریال از اعتبارات مسئولیت اجتماعی نفت برای تکمیل طرح های آبرسانی استان و شهر محمود آباد (۱۳۲) میلیارد ریال برای استان و ۱۰۰ میلیارد ریال برای شهر محمود آباد انجام شد.

مدیرعامل شرکت آبفای مازندران خاطرنشان کرد: پیگیری بهره‌مندی از ظرفیت ستاد اجرایی فرمان امام برای ۱۵۰ روستای غیر برخوردار و دارای تنش آبی با برآورد اعتباری به میزان ۴۰۰ میلیارد ریال محقق شد.

برارزاده ادامه داد: بهره مندی ۱۳۳ روستا از نعمت آب شرب از محل کلیه ظرفیت‌های اعتباری مندرج در قانونخیرین با جمعیت برخوردار ۷۰ هزار نفره در راستای کاهش تنش آبی مازندان محقق شد.

وی ادامه داد: در راستای انجام سلامت آب، آزمایشگاه مرجع آزمایشگاه میکروبی آب و فاضلاب آزمایشگاه فیزیکوشیمی آب و فاضلاب، آزمایشگاه ریز آلاینده الی، ازمایشگاه بیولوژی با تعداد آزمایشگاه۲۰  باب انجام شد.

وی افزود: آزمایشگاه میکروبی آب  و آزمایشگاه فیزیکوشیمی آب با هدف ارزیابی آزمایشگاهها با محور مدیریت ریسک توسعه آزمونهای اختصاصی آب و فاضلاب توسعه استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ ربات انجام شد.

برارزاده با اشاره به تعداد شهرهای دارای طرح اجرایی فاضلاب را ۱۸ شهر ذکر کرد و گفت: تعداد شهرهای تحت پوشش شبکه جمع آوری فاضلاب، ۶شهر و جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب ۴۱۷ هزار و ۳۶۰ نفر بوده است.

وی درباره عملکرد بخش فاضلاب گفت: نسبت جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب شهری به جمعیت تحت پوشش آب ۸۲.۲۰ درصد است.

انتهای پیام

نظر شما