شناسهٔ خبر: 67271269 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: طبنا | لینک خبر

خط قرمزما کیفیت است

مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران گفت: خط قرمزما کیفیت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا)مازندران، بهزاد برار زاده  در نشستی با خبرنگاران با اشاره به هفته‌ی صرفه جویی و اب اظهار کرد: 
امروز خط قرمز ما کیفیت است و با توجه به آغاز فصل گرما رسانه‌ها نقش مهمی در آگاهی بخشی ومدیریت دارند.

وی با اشاره به اقدامات شرکت آبفا در راستای مدیریت مصرف در سال گذشته گفت: خرید و نصب اقلام و شیرآلات کاهنده مصرف به تعداد ۱۴۶۰ دستگاه که با توجه به نیاز سنجی و بررسی های بعمل آمده و مطابق دستورالعملهای ابلاغی در مدارس ، مساجد ، ادارات دولتی ، اماکن عمومی  نصب و راه اندازی شد.
مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران افزود: شناسایی انشعابات پر مصرف به منظور اعمال مدیریت مصرف آب اصلاح شبکه به طول ۳۶۳ کیلومتر و انشعابات به تعداد ۱۵۱۰۰ فقره انشعاب، نشت یابی انشعابات نامرئی به طول ۲۱۰۰ کیلومتر، اثر بخشی ۳۷۰ لیتر در ثانیه، تعویض کنتور خراب مشترکین به تعداد ۴۵هزار دستگاه به منظور ثبت دقیق تر مقادیر مصرف، تشکیل کلاسهای آموزشی در مدارس و ادارات جهت فرهنگ سازی مدیریت مصرف آب از جمله اقدامات ذکر کرد.


ضرورت مدیریت مصرف آب

برارزاده گفت: افت سفره‌های آب زیر زمینی و خسارت وارده بر آن ناشی از خشکسالی‌های اخیر و برداشت بی‌رویه از این منابع اسیب‌زا بوده است.

وی افزود: قرار گرفتن برخی از دشت های استان از جمله نکا بهشهر، گلوگاه در ردیف یکی از دشت های بحرانی و تنها دشت ممنوعه شمال کشور بعلت برداشت بی رویه از منابع آبهای زیر زمینی برخی دشت‌های مازندران را در حالت بحرانی قرار داده است.


ضرورت مدیریت مصرف آب در استان

مدیرعامل آبفا مازندران با اشاره به وضعیت آبی کشور گفت:
متوسط نزولات جوی در ایران ۲۶۰ میلیمتر است. البته این نزولات جوی در ایران توزیع ناهمگن دارد بطوریکه در یک درصد مساحت ایران بارش بیشتر از ۱۰۰۰ میلیمتر است و در ۲۸ درصد آن کمتر از ۱۰۰ میلیمتر است.

در استان مازندران نیز مطابق گزارش شرکت آب منطقه ای، مقدار نزولات جوی در دوره زمانی مهر ۱۴۰۲ تا فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره دراز مدت حدود ۲ درصد کاهش داشته
است.

وضعیت سرانه مصرف آب شرب استان

برارزاده ادامه داد: در حال حاضر سرانه مصرف آب در کشور ۱۹۰ لیتر به ازای هر نفر در روز و سرانه مصرف آب دراستان مازندران برابر ۱۹۴ لیتر به ازای هر نفر در روز می باشد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم در بخش آب برای عبور از تنش آبی خاطرنشان کرد:  اصلاح توسعه و احداث خط انتقال آب به میزان ۱۹۳۰ کیلومتر، حفر چاه به تعداد ۵۲ حلقه و احداث مخزن ذخیره به میزان ۳۴هزار متر مکعب،
بهسازی و مهندسی مجدد ۱۳۱ حلقه چاه در سطح استان و افزایش توان تولید به میزان ۲۰۹۶ لیتر بر ثانیه با انجام عملیات فوق منجر به صرفه جویی در هزینه ها به میزان ۷هزار میلیارد ریال شده است.

وی ادامه داد: بهره مندی از ۱۰ حلقه از چاه های پیزومتری و کشاورزی با ظرفیت تامین ۲۲۳ لیتر بر ثانیه و هزینه ۱۵۰ میلیارد ریال، مقاوم سازی و بهسازی ۵ هزار متر مکعب مخزن ذخیره در شهرهای سازی و قائمشهر با هزینه ۳۰۰ میلیارد ریال که در مقایسه با احداث مخزن جدید با همین ظرفیت منجر به صرفه جویی در هزینه ها به میزان ۱۵۰۰ میلیارد ریال شده است.

مدیر عامل ابفا مازندران گفت: ایستگاههای پمپاز شهرهای قائمشهر و سازی و افزایش ۲۰۰ لیتر بر ثانیه ظرفیت پمپاژ با صرف هزینه ای در حدود ۲۵۰ میلیارد ریال از منابع داخلی شرکت انجام که در صورت ساخت و تجهیز ایستگاههای جدید در این دو شهر به سرمایه گذاری در حدود ۱۰۰۰ میلیارد ریال مورد نیاز بوده است.

همچنین، بهره مندی از ظرفیت اعتبارات بند (ط) و (ی) تبصره ۱۵ قوانین بودجه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بمیزان ۱۲۰۰ میلیارد ریال را از دیگر اقدامات ذکر کرد.

برار زاده گفت: پروژه های شهرهای غرب استان از محل اعتبارات بند ط تبصره ۱۵ انجام و در شهر تنکابن ۷ پروژه آبرسانی مبلغ ۴۸۵ میلیارد ریال، در رامسر ۳ پروژه آبرسانی مبلغ ۱۸۵ میلیارد ریال، عباس آباد با ۶ پروژه آبرسانی مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال انجام شد.

اقدامات و برنامه های در دست اجرا بخش آب

وی ادامه داد: آبرسانی به ۱۲۸ روستا با ۲۰۰ روستای بهره مند در قالب ۱۹ پروژه ، با اعتبار ۳۳۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات فاز اول محرومیت زدایی در قالب قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) که در سال ۱۴۰۰، ۱۵۱۰ میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۱  ۱۰۷۰۰ میلیارد ریال ( تخصیص ۴۷۰ میلیارد ریال ) ابلاغ اعتبار شده است. همچنین تخصیص ابلاغی سال ۱۴۰۲ از مبلغ ۱۸۰۰ میلیارد ریال تاکنون،
۷۳۰ میلیارد ریال بوده که جهت تکمیل این طرح ها ۴۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز می باشد.

وی گفت: عقد قرارداد فاز دوم محرومیت زدایی با قرارگاه امام حسن مجتبی برای حدود ۲۰۰ روستا با مبلغ ۱۳هزار میلیارد ریال تامین ۵۰۰ کیلومتر لوله جهت آبرسانی به ۱۷۴ روستا با استفاده از ظرفیت بنیاد حاج اکبر ابراهیمی با مشارکت بسیج مهندسین سپاه کربلا و دهیاری ها و شوراها جهت اجرا طی سال های ۱۴۰۰ تا تاکنون انجام شد.

مدیر عامل ابفا مازندران افزود: استفاده از ظرفیت بنیاد برکت جهت آبرسانی به ۶۷ روستا در قالب ۵ پروژه با اعتبار ۶۵ میلیارد ریال بوده و پیگیری و ابلاغ ۲۳۲ میلیارد ریال از اعتبارات مسئولیت اجتماعی نفت برای تکمیل طرح های آبرسانی استان و شهر محمود آباد (۱۳۲) میلیارد ریال برای استان و ۱۰۰ میلیارد ریال برای شهر محمود آباد انجام شد.
همچنین پیگیری بهره مندی از ظرفیت ستاد اجرایی فرمان امام برای ۱۵۰ روستای غیر برخوردار و دارای تنش آبی با برآورد اعتباری به میزان ۴۰۰ میلیارد ریال محقق شد.

برارزاده ادامه داد: بهره مندی ۱۳۳ روستا از نعمت آب شرب از محل کلیه ظرفیتهای اعتباری مندرج در قانون خیرین با جمعیت برخوردار ۷۰ هزار نفره
 در راستای کاهش تنش آبی مازندان محقق شد.

وی ادامه داد: در راستای انجام سلامت آب، آزمایشگاه مرجع
آزمایشگاه میکروبی آب و فاضلاب آزمایشگاه فیزیکوشیمی آب و فاضلاب، آزمایشگاه ریز آلاینده الی، ازمایشگاه بیولوژی
با تعداد آزمایشگاه20 باب انجام شد.

وی افزود: آزمایشگاه میکروبی آب  و آزمایشگاه فیزیکوشیمی آب با هدف ارزیابی آزمایشگاهها با محور مدیریت ریسک توسعه آزمونهای اختصاصی آب و فاضلاب توسعه استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ ربات انجام شد.

وی ادامه داد: تعداد کل نمونه برداری های انجام شده از منابع تامین و مخازن و شبکه  1430570 توزیع و آزمایشگاه های دارای استاندارد تعداد 17025 ابرو آزمایشگاه هایی بوده که در برنامه دریافت ایزو در سال 1403 قرار دارند.

مدیرعامل ابفا مازندران گفت: تعداد سامانه های گندزدایی 577، کل مصرف آب ژاول 1500 تن، کل مصرف پودر کلر 10.135 تن، مصرف کلروفریک 155 تن بوده و کل آزمایشات تصفیه خانه های آب و فاضلاب 1820) عداد کل آزمایشگاه بانه تعداد نیروهای آزمایشگاه ۱۹ تعداد نیروهای کنترل کیفی ۱۸
عملکرد مرکز پایش 1402 بود.

برارزاده با اشاره به تعداد شهرهای دارای طرح اجرایی فاضلاب را ۱۸ شهر ذکر کرد و گفت: تعداد شهرهای تحت پوشش شبکه جمع آوری فاضلاب، ۶شهر و جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب ۴۱۷۳۶۰ نفر بوده است.

وی درباره عملکرد بخش فاضلاب گفت: نسبت جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب شهری به جمعیت تحت پوشش آب درصد

٢٠/٨۲ درصد بود.

وی گفت: پیگیری بهره مندی از تسهیلات بانک توسعه اسلامی به میزان ۳۷۱/۵ میلیون یورو که ۲۱۵/۳ میلیون یورو سهم بانک و سهم دولت (۱۵۶/۲) که در مرحله تضمین تسهیلات از سوی بانک مرکزی است.

مدیرعامل ابفا افزود: بهره مندی از ظرفیت ماده ۵۶ قانون الحاق بودجه به میزان ۳هزار میلیارد ریال از بانک صادرات برای طرح های فاضلاب ساری ، بابل و
نوشهر و چالوس در حال حاضر مبلغ ۹۴۰ میلیارد ریال برای مرحله اول و دوم واریز شد. 
پیگیری تبادل تفاهم نامه به میزان ۱۰۰۰ میلیارد ریال با بانک ملی جهت بهره مندی طرح فاضلاب بابل از این ظرفیت قانونی می باشد.
پیگیری بهره مندی از تسهیلات به میزان ۴هزار میلیارد ریال از بانکهای ملت رفاه و توسعه تعاون برای طرحهای فاضلاب ساری بابل نوشهر چالوس و بابلسر است.

برنامه های در دست اجرای شرکت در بخش فاضلاب

برار زاده گفت: احداث خط دوم جریان مدول اول تصفیه خانه فاضلاب شهر بابل با ظرفیت ۱۸۸۰۰ متر مکعب در شبانه روز با هزینه نهایی ۱۵۰۰۰ میلیارد ریال برای افزایش جمعیت بهره مند به میزان ۹۰ هزار نفر انجام شد.تکمیل و ارتقاء تصفیه خانه فاضلاب شهر بابلسر نیز با هزینه نهائی ۱۰۰۰۰ میلیارد ریال برای افزایش جمعیت بهره مند به میزان ۶۰ هزار نفر،اجرای ۳۶ کیلومتر از ۵۰ کیلومتر شبکه فاضلاب ساری در دور اول مصوبات سفر ریاست جمهور که تکمیل آن نیاز به ۳هزار میلیارد ریال اعتبار برای افزایش جمعیت بهره مند به میزان ۴۵ هزار نفر و برای مصوبات دور دوم سفر ریاست محترم جمهور احداث ۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب سازی محقق شد.

وی گفت: ارتقاء مدول اول و احداث مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب نوشهر و چالوس با هزینه نهائی ۴۰۰۰ میلیارد ریال میزان پیشرفت فیزیکی ۳۳ درصد برای افزایش جمعیت بهره مند تا ۷۰ هزار نفرجهت تکمیل طرح های فاضلاب در محدوده احجام مندرج در موافقتنامه های موجود به بیش از ۵۰۰،۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز می باشد.

فاضلاب طرح ایجاد تأسیسات شهر بابل و امیر کلا

طرح های مصوب دور اول سفر ریاست محترم جمهور و پروژه های ویژه وزارت نیرو مرتبط با شرکت آب و فاضلاب استان مازندران

طرح ایجاد فاضلاب شهر

 اختصاص مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل تصفیه خانه ، خطوط شبکه فاضلاب و ایستگاه پمپاز شهر ساری توسط

ساری سازمان برنامه و بودجه کشور در سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ سفر و طرح ویژه وزارت

اختصاص مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل فاز اول بخش لجن تصفیه خانه فاضلاب شهر بابل توسط سازمان برنامه و

بودجه کشور در سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ سفر و طرح ویژه وزارت

طرح ابتدا فاضلاب شهر افسر

اختصاص مبلغ ۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل تصفیه خانه فاضلاب و ایستگاه پمپاز شهر بابلسر توسط سازمان برنامه و

بودجه کشور در سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ سفر

طرح ایجاد تاسیسات

فاضلاب شهرهای نوشهر

اختصاص مبلغ ۸۰ میلیارد تومان برای ارتقاء کیفی و تکمیل مدول اول تصفیه خانه فاضلاب نوشهر و چالوس توسط سازمان

و جالوس

برنامه و بودجه کشور در سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ سفر و طرح ویژه وزارت

طرح تامین انتظاری آب رفع فالمشهر

تنش آبی قائمشهر - طرح ویژه وزارت با اختصاص مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل مجتمع های آبرسانی روستایی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ - سفر در راستای

تسریع در ماده ۵۶

تسریع در کارسازی برای تامین مالی پروژه ها از محل تسهیلات ماده ۵۶ قانون الحاق به میزان ۳۰۰۰ میلیارد ریال برای طرح های فاضلاب ساری ، بابل و

و در چالوس  در حال حاضر مبلغ ۱۲۰ میلیارد ریال برای مرحله اول و دوم

واریز شد.

مدیر عامل ابفا مازندران با اشاره به عملکرد سال ۱۴۰۲ گفت: 
در اجرای فاضلاب در روستاها
بهره برداری از طرح فاضلاب روستای شورکای جویبار از محل اعتبارات طرحهای عمرانی به مبلغ ۹۵ میلیارد ریال با احداث ۱۰۰۰۰ متر شبکه خط انتقال و احداث یک باب ایستگاه پمپاژ، اجرای شبکه اوجامحله به طول ۴۷۰۰ متر و احداث ۲ باب ایستگاه پمپاژ با هزینه کرد اعتبار از محل طرحهای عمرانی به مبلغ ۱۸۰ میلیارد ریال انجام شد.

برار زاده با اشاره به برنامه های در دست اقدام گفت:  آغاز عملیات اجرایی فاضلاب روستای موزی بن جهت اجرای شبکه به طول ۳۲۰۰ متر و یک باب منهول پمپ از محل اعتبارات عمرانی به مبلغ ۱۸۰ میلیارد ریال، انعقاد قرارداد با مشاور جهت مطالعه ساماندهی فاضلاب ۱۶۰ روستای بالادست سدهای ساری سوادکوه و رامسر تامین کننده آب شرب ایجاد ردیف اعتباری مجزا به میزان ۳۵۰ میلیارد ریال در لایحه بودجه برای ساماندهی فاضلاب این روستاها ضرورت دارد.

وی با اشاره به انشعابات غیر مجاز گفت: ۱۴هزار انشعاب غیر مجاز شناسایی شد که از این تعداد، ۲ هزار تعداد مجاز شد و ۱۲ هزار انشعاب شناسایی شده غیر مجاز داریم که در جویبار برخی برای آبیاری در مزارع کشت توت فرنگی استفاده می‌شد.

نظر شما