شناسهٔ خبر: 67267991 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رییس کل دادگستری کرمانشاه:

تشکیل ۶۱۰ هزار «پرونده قضایی» در یک سال

محبوبه علی آقایی

رییس کل دادگستری استان از تشکیل ۶۱۰ هزار پرونده قضایی طی سال گذشته در استان خبر داد و افزود: با توجه به جمعیت دو میلیون نفری استان، این آمار نشان می‌دهد که به ازای هر سه نفر یک پرونده قضایی داریم که آمار بالایی است.

صاحب‌خبر -

شهرام کرمی در نشست خبری امروز (۳۰ خرداد) به مناسبت هفته قوه قضاییه، از سند تحول قوه قضاییه به عنوان یک سند جامع و کامل یاد کرد و افزود: در حال حاضر تمام اهداف قوه قضاییه بر حرکت در مسیر اجرای کامل و دقیق این سند معطوف شده است.

وی افزود: این سند که چندسالی است از اجرای آن می‌گذرد، در یکی دو ماه اخیر مجددا بروزرسانی شده، اما کلیات آن تغییری نکرده است.

 زمان رسیدگی به پرونده‌های قضایی در استان به ۶۷ روز رسیده است

وی به برخی شاخص‌های مهم این سند اشاره و دادرسی الکترونیک و خدمات الکترونیک قوه قضاییه را یکی از مهمترین شاخص‌های آن عنوان و تصریح کرد: در گذشته‌های نه چندان دور برای یک ابلاغ ساده کلی دردسر داشتیم، اما اکنون با ابلاغ الکترونیک کارها به راحتی انجام می‌گیرد.

کرمی گفت: در حال حاضر بیش از ۹۷ درصد ابلاغ‌های قضایی الکترونیکی است و با کمترین هزینه انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به راه‌اندازی دادرسی الکترونیک و برخط در استان، گفت: در حال حاضر پرونده‌هایی که رسیدگی به آنها نیازی به حضور طرفین ندارد، می توانند از این خدمت استفاده کرده و بصورت غیرحضوری دادرسی آنها انجام شود.

کرمی رویکرد و شاخص دیگر سند تحول قضایی را تمرکز بر کاهش اطاله دادرسی عنوان و تصریح کرد: یکی از گلایه‌های به حق مردم بحث اطاله دادرسی است که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بر اساس این سند توانسته‌ایم میانگین زمان رسیدگی به یک پرونده از بدو تا ختم را به ۶۷ روز در استان کاهش دهیم.

وی افزود: هدفگذاری ما این است که این زمان را کمتر کرده و بتوانیم رسیدگی به پرونده‌ها را بیش از پیش سرعت دهیم.

تشکیل ۶۱۰ هزار پرونده قضایی در استان در یک سال!

به گزارش ایسنا، رییس کل دادگستری استان کرمانشاه رویکرد دیگر این سند را کاهش پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا عنوان و تصریح کرد: این کار در حد وسع در معاونت پیشگیری در حال پیگیری است و خوشبختانه نتایج خوبی هم داشته است.

وی افزود: با توجه به این اقدامات افزایش پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی در یک سال گذشته پنج درصد بوده و اگر اقدامات صورت گرفته در حوزه معاونت پیشگیری نمی‌بود، قطعا با رشد حدود ۲۰ درصدی مواجه بودیم.

کرمی تعداد پرونده‌های دستگاه قضای استان در سال گذشته را ۶۱۰ هزار پرونده اعلام و تصریح کرد: این آمار بسیار بالاست و اگر نسبت به جمعیت دو میلیون نفری استان مقایسه کنیم، تقریبا از هر سه نفر، یک نفر در دستگاه قضا پرونده دارد.

وی افزود: دستگاه قضا یک ظرفیت مشخصی دارد و طبیعی است وقتی تعداد پرونده‌ها افزایش یابد، به تناسب اطاله دادرسی هم افزاییش می‌یابد، بنابراین در تلاشیم تا بتوانیم روند افزایشی پرونده‌های ورودی را متوقف کرده و در بهترین حالت آن را نزولی کنیم.

کرمی با تاکید بر لزوم همکاری دستگاه‌های دیگر در این حوزه گفت: مراجع و دستگاه‌های دیگر هم باید به کمک آمده تا به نحوی بتوانیم تعداد پرونده‌های ورودی را کاهش دهیم.

در برخی جرائم قوانین بازدارنده نیست

وی در خصوص بازداندگی قوانین در جهت کاهش جرائم نیز گفت: حقیقت این است که هر چقدر هم مجازات بازدارنده بوده و شدت بالایی داشته باشد، بازهم ارتکاب جرم به صفر نمی‌رسد، اما قطعا کاهش خواهد داشت.

وی افزود: در حال حاضر در برخی حوزه‌ها از جمله جرم حمل سلاح مجازات‌های بازدارنده‌ای داریم، اما در برخی دیگر از جرائم مجازات‌ها بازدارنده نیست. بطور مثال در بحث کشت خشخاش قوانین و مجازات‌های بازدارنده‌ای نداریم و قوانین قدیمی در این حوزه باید بازنگری شود که این کار در حال انجام است.

کرمی گفت: در خصوص نحوه برخورد و مجازات جرائم مختلف، باید نهادهای علمی پای کار آمده تا بتوانیم بازدارندگی مجازات‌ها را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه عمده جرائم از نوع جرائم خرد است، گفت: در این زمینه هم ارتباط قابل توجهی میان معتادان متجاهر با آمار این جرائم وجود دارد و اگر نتوانیم این افراد را از سطح جامعه جمع‌آوری و ساماندهی کنیم، قطعا میزان جرائم خرد در جامعه افزایش می‌یابد.

هر شعبه‌ای پرونده مُسن داشته باشد امتیاز منفی می‌گیرد

رییس دادگستری استان در ادامه به موضوع پرونده های «مُسن» هم اشاره و تصریح کرد: پرونده‌هایی که بیش از چند ماه روند اطاله آنها به دراز بکشد پرونده‌های مسن و مانده هستند که این پرونده‌ها هم نارضایتی مردم را به دنبال داشته و هم با توجه به عدم به موقع دادرسی، شیرینی حکم عدالت را در کام مردم کم می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم کاهش این پرونده‌ها گفت: هر شعبه‌ای که به وقت به پرونده‌ها رسیدگی نکند، امتیاز منفی می‌گیرد.

کرمی گریزی هم به تغییرات صورت گرفته در انتخاب کارشناس هم اشاره کرد و افزود: امور قضایی امور تخصصی است و باید کارشناسان در این حوزه اظهار نظر کنند و بر همین اساس انتخاب درست کارشناس یک امر مهم به شمار می‌رود.

وی افزود: قانونگذار انتخاب کارشناس را به روش قرعه‌کشی تعیین کرده که بصورت دستی صورت می‌گرفت و دستگاه قضا تصمیم گرفت که این پروسه را هم الکترونیکی کند که فرد در آن اثرگذار نباشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۷۶ درصد قرعه‌کشی کارشناسان بصورت سیستمی انجام گرفته و در تلاش هستیم ظرف ماه‌های آینده مابقی قرعه‌کشی‌ها را هم از حالت دستی به حالت سیستمی در آوریم.

کرمی با بیان اینکه تمام اقدامات صورت گرفته در دستگاه قضا طی سالهای اخیر بر اساس سند تحول قضایی صورت گرفته گفت: کرمانشاه بر اساس آخرین ارزیابی صورت گرفته در زمستان سال گذشته رتبه ششم را در بحث اجرای دقیق و کامل این سند در کشور دارد.

راه اندازی شعب رسیدگی به تخلفات و جرائم انتخاباتی در تمام شهرستانها

رییس کل دادگستری استان در ادامه به انتخابات هشتم تیرماه اشاره و آن را یک انتخابات سرنوشت ساز دانست و افزود: این انتخابات نقش مهمی در آینده کشور دارد و مشارکت و حضور حداکثری در آن می‌تواند دوستان را امیدوار و دشمنان را ناامید کند.

وی با تاکید بر همکاری همه جانبه دستگاه قضای برای تامین امنیت و سلامت این انتخابات گفت: در حال حاضر شعب رسیدگی به تخلفات و جرائم انتخاباتی در تمام شهرستانها و دادسرای مرکز استان و نیز دادگاه تجدید نظر استان فعال شده و آماده رسیدگی به تخلفات این حوزه است.

وی با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم در این حوزه ارجحیت دارد، گفت: در حال حاضر روسای ستادهای انتخاباتی تحت رصد هستند و هرگونه جرم و تخلف از سوی آنها توسط نهادهای امنیتی گزارش شده و بلافاصله رسیدگی می‌شود.

کرمی از ابلاغ نامه رسمی به تمام دستگاه‌های دولتی خبر داد و افزود: هر گونه تبلیغ له یا علیه کاندیدایی با استفاده از امکانات دولتی تخلف محسوب شده و با متخلفان طبق قانون برخورد می‌شود.

وی به تخلفات انتخابات مجلس هم اشاره و تصریح کرد: پرونده‌هایی در این زمینه تشکیل شد که برخی افراد حکم برائت گرفته و برخی هم محکوم شدند، اما در مجموع نوع جرائم ارتکابی به نحوی نبود که در اصل نتیجه انتخابات اثرگذار باشد.

انتهای پیام

نظر شما