شناسهٔ خبر: 67270928 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس کل دادگستری کرمانشاه:

نرخ رسیدگی به پرونده‌های قضایی در کرمانشاه ۱۰۲ درصد است

کرمانشاه- رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: در مجموع نرخ رسیدگی به پرونده‌های قضایی در این استان طی سال گذشته ۱۰۲ درصد بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام کرمی عصر چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه که در سالن جلسات شهید قدوسی دادگستری کرمانشاه برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و همچنین سید شهیدان خدمت، اظهار کرد: طی سال گذشته تعداد پرونده‌های ورودی به شعب مختلف قضائی این استان ۶۱۰ هزار فقره پرونده بوده است.

وی افزود: بخشی از این پرونده‌ها مربوط به ثبت مجدد شکایت‌ها در نتیجه اعتراض طرف یا طرفین دعوی بر رأی صادره بوده که منجر به باز شدن پرونده جدید در شعبه تجدیدنظر می‌شد.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۶۲۰ هزار پرونده در شعب مختلف این استان مورد رسیدگی قرار گرفته است، تصریح کرد: این رقم بیش از پرونده‌های ورودی طی سال ۱۴۰۲ بوده است و دلیل آن هم وجود پرونده‌های مسن و مانده از سنوات گذشته در دستگاه قضائی استان کرمانشاه است.

کرمی با تاکید بر اینکه طی سال گذشته تعدادی از پرونده‌های مانده و مسن در شعب رسیدگی و تعیین تکلیف شد، بیان کرد: نرخ رسیدگی به پرونده‌های قضائی در شعب مختلف این استان طی سال ۱۴۰۲ در مجموع ۱۰۲ درصد بوده است.

به گفته وی، تعداد پرونده‌های ورودی به دستگاه قضائی کرمانشاه با توجه به جمعیت این استان بالا است که امر موجب بیشتر شدن زمان اطاله دادرسی می‌شود.

الکترونیکی صادر شدن ۹۷ درصد از ابلاغ‌های قضائی در کرمانشاه

کرمی روند اجرای به سند تحول قضائی در این استان اشاره کرد و ادامه داد: برنامه‌های راهبردی دستگاه قضائی کرمانشاه در راستای اعتلای اهداف تعیین شده که همان سند تحول قضائی است، گام برمی‌دارد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های این سند، دادرسی الکترونیک و همچنین ارائه خدمات الکترونیک به مردم توسط دستگاه قضائی است، به طوری که هم اکنون بیش از ۹۷ درصد از ابلاغ‌های قضائی به صورت الکترونیکی صادر می‌شود که علاوه بر کاهش هزینه‌ها، کارایی بالایی در اطلاع رسانی به مردم دارد.

کرمی برگزاری جلسات در بستر فضای مجازی و الکترونیک پرونده‌هایی که رسیدگی به آن نیاز به حضور طرفین را ندارد، را از دیگر مزیت دادرسی الکترونیک دستگاه قضا دانست.

میانگین رسیدگی به پرونده‌ها در کرمانشاه ۶۷ روز است

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه کاهش زمان اطاله دادرسی یکی از گلایه‌مندی‌ها و مطالبات به حق مردم است، خاطرنشان کرد: رویکرد سند تحول قضائی در این راستا است، بنابراین با اجرای این سند میانگین مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها در این استان به ۶۷ روز رسیده است.

وی اضافه کرد: این میانگین نسبت به گذشته کاهش قابل قبولی بوده است اما در سال جاری تمرکز بر کاهش بیشتر خواهد بود.

کرمی کاهش تعداد پرونده‌های ورودی را رویکرد سند تحول قضائی دانست و گفت: در این راستا در حوزه معاونت پیشگیری دستگاه قضا در کرمانشاه اقداماتی انجام شده است.

وی با بیان اینکه تعداد پرونده‌های ورودی به دستگاه قضائی این استان طی سال ۱۴۰۲ تنها پنج درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: واقعیت این است که اگر اقدامات و فعالیت‌های پیشگیرانه انجام نمی‌شد قطعاً شاهد افزایش چشمگیر پرونده‌های ورودی به دستگاه قضائی کرمانشاه می‌بودیم.

کرمی گفت: در بحث اجرای دقیق سند تحول قضائی بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته در زمستان سال ۱۴۰۲ استان کرمانشاه رتبه ششم و در بحث کاهش جمعیت کیفری رتبه نهم کشوری را کسب کرد که رتبه قابل قبول است.

دستگاه‌های دولتی از هرگونه تبلیغ علیه یا له کاندیداها خودداری کنند

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه از تشکیل و فعال شدن شعب رسیدگی به تخلفات و جرایم انتخاباتی در همه شهرستان‌های این استان خبر داد و گفت: قطعاً پیشگیری را در این حوزه ارج می‌دانیم، اما اگر جرم و تخلفی گزارش شود حتماً در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: دستگاه‌های دولتی از هرگونه تبلیغ علیه یا له کاندیداها خودداری کنند، چرا که علاوه بر تخلف و جرم محرز، طبق قانون با آنها برخورد می‌شود.

کرمی با اشاره به تخلفات انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان کرمانشاه، گفت: تخلفات صورت گرفته در این انتخابات جزئی بود، اما پرونده‌هایی که در این خصوص تشکیل شد برخی منجر به محکومیت فرد و برخی هم در مرحله تجدید نظر قرار دارد.

نظر شما