شناسهٔ خبر: 67263429 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

دکتر طهرانچی:

مردم در انتخابات به عقب باز نمی‌گردند/ کارآمدی اقتداربخش مطالبه ملی از رئیس جمهور آینده

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مردم از کسی معجزه شکست تحریم نمی‌خواهند؛ مردم می‌خواهند کارآمدی اقتداربخش به کشور بازگردد؛ راهی که شهید رئیسی بزرگ شروع کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مراسم گرامیداشت روز ملی بسیج اساتید با حضور سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار غلام‌رضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، دکتر محمدمهدی طهرانچی، حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و ۳۱هزار استاد بسیجی در محل دانشگاه انقلاب اسلامی برگزار شد.

دکتر طهرانچی با گرامی‌داشت یاد شهدای عرصه جهاد علمی نظیر شهید طهرانی‌مقدم، شهریاری، احمدی روشن، رضایی‌نژاد و فخری‌زاده اظهار کرد: حضرت امام خمینی (ره) نقش دانشگاه را صلاح و فساد جامعه می‌داند که اگر نقش دانشگاه را دریابیم، نقش بسیج اساتید روشن می‌شود. درحقیقت دانشگاه در توسعه چهار امر نقش جدی دارد.

وی افزود: اول، دانشگاه مصدر رشد، تولید و تربیت عالم است؛ پس علم یکی از وجوه رشد اجتماعی و جامعه است که دانشگاه موتور محرکه آن است. نقش دانشگاه صرفا به دانایی ختم نمی‌شود. جامعه‌ صرفا دانا، جامعه موفقی نیست؛ بلکه باید توانا هم باشد. دانشگاه‌ها در توانایی و توانمندسازی جامعه نیز نقش دارند. امروز در غرب به توانش و نقش توانشی که در کنار دانشگاه است، فناوری می‌گویند. آنچه که خلق فناوری است، خلق توانایی روشمند با آگاهی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: پس حرکت دوم دانشگاهی که بسیج، موتور محرکه آن است درکنار دانایی، توانایی است. دانایی صرف به کار نمی‌آید. دانایی باید رسوخ کند و درکنارش توانایی ظهور و بروز داشته باشد.

دکتر محمدمهدی طهرانچی تصریح کرد: مورد بعدی، جهت‌دهی به رشد علمی است که از منظر نگاه به نظام فرهنگی دانشگاه به آن توجه می‌کنیم. براساس فرمایش مقام معظم رهبری، وظیفه اول دانشگاه تربیت عالم، سپس تولید علم و در نهایت جهت‌دهی به تربیت عالم و تولید علم است. تربیت عالم هم پیشانی دانشگاه است. لذا دانشگاه چهار نظام دارد؛ نظام‌های تربیتی‌، علمی، فناوری و فرهنگی.

به گفته وی، از نظام علمی و دانایی، جامعه‌ خلاقی‌ که توانایی حل مسئله دارد، از نظام توانایی، جامعه‌ای نوآور که می‌تواند در دستیابی به فناوری‌های نوین پیرو نباشد و خود فناوری خلق کند، در تربیت عالم جامعه کارآمد و در نظام فرهنگی، جامعه فرهیخته حاصل می‌شود.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پس ما در جامعه کارآمد حکمرانان و در جامعه فرهیخته سبک زندگی را نشانه ‌می‌رویم، گفت: انقلاب اسلامی از ظهور خود در سال ۱۳۴۲، تا ۱۳۵۷، ۱۳۶۸، ۱۳۸۴ و ۱۴۰۰ دوره‌های مختلف خود را طی می‌کند که تجربیات مختلفی را در مسیر رسیدن به جامعه فرهیخته و نظام حکمرانی کارآمد کسب می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: ۱۴۰۰ نقطه عطفی است که این دوره کوتاه به شهادت کارگزاران عرصه سیاست خارجی و مهم‌تر از آن، کسی که ستون اجرایی کشور است و نوع جدیدی از خدمت را به ظهور و بروز رسانده، ختم می‌شود. در نهایت این حرکت ۴۴ ساله یک عزت ملی رخ می‌دهد؛ یعنی در رهبری امامین انقلاب به نقطه‌ای در ۱۴۰۳ می‌رسید که وقتی شهادت شهید جمهور پیش می‌آید، دنیا اعلام عزای عمومی و ۶۸ کشور اعلان عزای عمومی می‌کند. یادمان باشد که این برای کشوری است که زمانی انزوای آن، شعار دنیا بود.

دکتر طهرانچی معتقد است که مردم در مسیر مردم‌سالاری دینی درحال بالارفتن از نردبان پیشرفت هستند. مسیر رشد و ارتقا، مسیر بازگشت نیست. مردم ما در این ۴۴ سال مسیری را انتخاب کرده‌اند و مردم‌سالاری دینی را محقق کرده‌اند و تجربیات مختلفی را در انتخاب خود به ظهور رساندند که این تجربیات مختلف گاهی با کامیابی و گاهی با ناکامیابی‌هایی مواجه شده اما در نهایت با عزت ملی مواجه بوده است.

وی با اشاره به چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: این روزها مردم در انتخاب بعدی هستند. انتخابی که بتواند برای دانایی، توانایی، رفاه و حیات طیبه آن‌ها که مطالبه هر جامعه‌ای است، تدبیری داشته باشد. دقت کنید که راه پیشرفت بازگشت پذیر نیست. مردم انتخاب‌هایی کرده‌اند و خود برداشتی از این انتخاب‌ها داشتند. نباید مردم را بخاطر این انتخاب‌های گذشته سرزنش کرد یا بعضی عدم موفقیت‌ها را بزرگتر جلوه دهیم و موفقیت‌ها را نبینیم. مردم تجربه کردند ولی بدانید مردم به عقب برنمی‌گردند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: مردم در این دوره به دنبال خلق فضای جدیدی هستند که بتواند دانایی، توانایی، رفاه و حیات طبیه را با کارآمدی برای آن‌ها رقم بزند. برخی در این دوره شعار بازگشت به گذشته را می‌دهند، این خطری است که می‌تواند موجب انحراف در مسیر شود. مردم خوب می‌دانند چگونه راه به جلو را بپیمایند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با گرامی‌داشت شهدای خدمت گفت: عمر حضور شهید چمران در کشور ما طولانی نیست، عمر دولت شهید رئیسی کوتاه است، عمر حضور شهید امیرعبداللهیان در مسند جهت‌دهی سیاست‌خارجی کوتاه است، اما همه این‌ها برای مردم ما بزرگ اند و آثار بلندی از خود به جای گذاشته اند.
وی تاکید کرد: اهل سیاست باید بدانند که زمانی به آن‌ها تعلق داشت، وقتی که این زمان گذشت، تلاش برای حضور دوباره بی‌معنا یا به عبارتی تغییر شناخت مردم، وارد این عرصه شوند. مردم درک خود را از اتفاقات دارند.

دکتر محمدمهدی طهرانچی اظهار کرد: جامعه علمی ما مفتخر است در یک جهاد علمی برای کشور اقتدار آفریده است. می‌دانید که قبل از برجام و مذاکرات هسته‌ای، مذاکرات از جنس حقوق بشر و از بالا به پایین بود. وقتی شهید شهریاری، فخری‌زاده، احمدی‌روشن، رضایی‌نژاد، طهرانی‌مقدم که اقتدار علمی و فناوری به کشور دادند، مذاکرات وارد عرصه برابر شد. اما آن مذاکرات هرچه بود گذشت و کشور ما نه بسان لیبی شد که هرچه بدست آورده بود را در ۲۰۰۳ تسلیم و در ۲۰۱۱ خداحافظی کند و نه بسان عراق تحویل بدهد؛ اما برجام گذشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی دوران دیگری رقم زد. اشتباه است که در هنگامه‌ای که می‌خواهیم فردایی را رقم بزنیم، فقط به توجیه گذشته برگردیم. برگشت به گذشته فقط برای عبرت است؛ نه برای اعلان قهرمان یا شکست خورده. مردم مطالبه کارآمدی نظام در دوران تحریم را دارند؛ چرا که از ۱۳۵۷ تاکنون در تحریم حضور داشته است. مردم از کسی معجزه شکست تحریم نمی‌خواهند؛ مردم می‌خواهند کارآمدی اقتداربخش به کشور بازگردد؛ راهی که شهید رئیسی بزرگ شروع کرد و ان شاءالله ما اساتید نیز بتوانیم رسالت خود را در این پیچ‌های تاریخی و بزنگاه‌ها به نیکی انجام دهیم.

انتهای پیام/

نظر شما