شناسهٔ خبر: 67274493 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

سعید جلیلی: دولت باید از سهامداران خرد حمایت کند

جلیلی گفت: دنیا را نباید معطل چند کشور کرد. دنیا بزرگ است و ۲۰۰ کشور در دنیا وجود دارد که فرصت‌های زیادی برای ما وجود دارد. لازمه جهش اقتصاد کشور استفاده از بازارهای جهان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: دولت باید از سهامداران خرد حمایت کند. دخالت‌های بی مورد و تصمیمات خلق الساعه مشکل ایجاد می‌کند.

سعید جلیلی امشب ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ در گفت و گوی ویژه خبری با بیان اینکه مردم را در انتخابات باید به برنامه های خود و آنچه باور داریم اقناع کنیم، اظهار کرد: مردم در آستانه یک انتخاب بزرگ هستند و هر چه این انتخاب با بصیرت بیشتری باشد، مردم نگاه دقیق‌تری به آینده خواهند داشت.

بیشتر بخوانید؛

جلیلی: مردم بدانند حداقل یازده سال روی شعارمان کار کردیم

وی ادامه داد: نیمی از جمعیت ما بانوان هستند. بخش عمده ای از فرصت‌های ما بانوان هستند و باید از این فرصت بزرگ استفاده کرد و برنامه داشت. مهمترین مطالبات بانوان این است که نقش آنها دیده شود. باید نقش پرشکوهی برای بانوان تعریف شود. بانوان عناوین مختلف داشته و نقش خانوادگی و اجتماعی دارند و باید این‌ها دیده شود. یکی از امتیازات گفتمان انقلاب اسلامی این است که زن را در جایگاه خود قرار می‌دهد. وقتی حرکت پیشرفت جامعه آغاز می شود که خانوده محیطی امن باشد. زن کانون خانواده است و باید محیط آرامش را به گونه‌ای فراهم کند که همسر و فرزندان و خود خانم بتوانند نقش موثر اجتماعی داشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی درباره صحبتهای یکی از مشاوران کاندیداها پیرامون دولت شهید رئیسی، با بیان اینکه شنیدم جسارتی به دولت رئیسی شد، افزود: آنها گفتند ما بیاییم هم سانتریفیوژها می‌چرخد هم کارخانه‌ها، ولی تعداد سانتریفیوژها از ۱۹ هزار به ۳ هزار رسید با آن محدودیت‌ها و بتنی که ریخته شد و دلار هم از ۳ هزار تومان شد ۳۰ هزار تومان. تعداد تحریم‌ها از ۸۰۰ به ۱۵۰۰ رسید و خود این آقایان تحریم شدند. می‌گویند این سه سال اخیر فلاکت بود. مردم مقایسه کنند که این سه سال فلاکت بوده است یا آن زمانی که رشد کشور صفر یا منفی بوده و متوسط آن ۰.۷ درصد بود. شهید رئیسی این رشد را چه میزان افزایش داد؟ مردم این آمار را مقایسه می‌کنند. ما بیش از ۱.۵ میلیون بشکه نفت می‌فروشیم و اگر امکان تولید داشته باشیم تا ۲ میلیون بشکه می توانیم بفروشیم. این مباحث خوب است چون حقایق برای مردم روشن می شود.

جلیلی خاطرنشان کرد: مذاکره یک وسیله است و حتما باید از آن برای دفاع از منافع مردم و کشور استفاده شود. نباید مذاکره فقط برای توافقی باشد که منافع ملت تامین نشود و ظرفیت‌های کشور نادیده گرفته شده و آنها جمع شود زیرا این دفاع از حقوق ملت نیست. دنیا را نباید معطل چند کشور کرد. دنیا بزرگ است و ۲۰۰ کشور در دنیا وجود دارد که فرصت‌های زیادی برای ما وجود دارد. لازمه جهش اقتصاد کشور استفاده از بازارهای جهان است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین گفت: در مسیر دفاع از حقوق کشور چند کار اصلی انجام دادیم دشمن می‌گفت نباید یک سانتریفیوژ داشته باشید ولی وقتی ما کار را تحویل دولت بعدی دادیم، ۱۹ هزار سانتریفیوژ داشتیم. در شرایطی کار را تحویل گرفتیم که همه چیز ما تعلیق شده بود و می‌گفتند باید تخریب شود. یک میلیون بیمار داشتیم که برای تهیه داوری آنها باید سوخت ۲۰ درصد می‌داشتیم وقتی این سوخت را به ما ندادند، خودمان تهیه کردیم. دفاع از حقوق هسته ای دفاع از همه حقوق کشور است چرا که اگر دشمن بدون مقاومت شما خرمشهر را گرفت، سراغ هویزه هم می آید. دیدیم وقتی که همه دستاوردها را کنار گذاشتند و گفتند که سانتریفیوژ را جمع می‌کنیم و مواد تولید شده را خارج کردیم و بتن می ریزیم طرف از توافق خارج شد و دلار ۳ هزار تومان ۳۰ هزار تومان شد و تحریم‌ها بیشتر شد. بعد وارد بحث موشکی شدند.

جلیلی ادامه داد: باید دید چه موقع از حقوق ملت دفاع شد و چه زمانی حقوق ملت نادیده گرفته شد؟ بایدن که آمد همه تحریم‌ها را حفظ و آنها را بیشتر کرد. پیشرفت کشور را نباید معطل دو - سه کشور کرد که بیشترین تعارض را با شما دارند. روابط با کشورهای همسایه را به حداقل و منفی رسانده بودند ولی شهید رئیسی این‌ها را احیا کرد و صادرات فنی به سریلانکا و پاکستان صادر کرد.

وی افزود: در گفتمان دولت سایه، هر دولتی محترم است و باید به او کمک کرد. راجع به برجام در ۶ جلسه در شورای عالی امنیت ملی و در مجلس شورای اسلامی همه موارد را کلمه به کلمه و جمله به جمله می‌خواندیم و می‌گفتیم اینکه شما می‌گویید تحریم‌ها در روز اول لغو می شود، اینگونه نیست و برخی تحریم‌ها تا هشت سال می ماند که هشت سال مهر سال قبل بود و دیدید یک روز قبل آن تاریخ کشورهای اروپایی گفتند تحریم‌ها را حفظ می کنیم. قصد ما تصحیح بود ولی آنها قبول نکردند. وظیفه ما تصحیح خطا بود. همان زمان آن ها را مطرح می کردیم ولی آنها عصبانی شده و فریاد می زدند. ما می گفتیم جواب بدهید چون آنچه شما می گویید با آنچه در توافق هست، تفاوت دارد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: دولت سایه یک تشکیلات و دکان نیست بلکه گفتمان است. هر فردی متناسب با استعداد خود باید سایه به سایه تحولات کشور را دنبال کند و خطا را تصحیح کرده و نقاط قوت را تقویت کند. من اگر در دولت باشم، از وجود دولت سایه استقبال می کنم. زمان دولتی که رقیب ما بود نظرات خود را مطرح می کردیم ولی توجهی نمی شد ولی در دولت شهید رئیسی هر موردی که مطرح می کردیم از آن استقبال می کرد و دستور می داد و پیگیری می کرد.

جلیلی درباره قانون بانک مرکزی گفت: این قانون نیاز به اصلاح داشت که در سال گذشته اصلاح شد تا بانک مرکزی بر بانک‌ها نظارت داشته باشد. این قانون توسط بانک مرکزی باید به طور جدی اجرا شود. برخی بانک‌های خصوصی از جیب مردم پول خلق می‌کند که این خلق پول باید ضابطه‌مند و در راستای منافع مردم باشد. از سویی تبعیض فراوانی در تسهیلات وجود دارد. ۵۰ درصد مردم ما اصلا وام نگرفته‌اند. فهرست تسهیلات بانک‌ها مهم است که در جهت تولید و رفع مشکلات مردم باشد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه در نظام سلامت درباره خدمات به بیماران مطالعه داشته ایم، گفت: نظام سلامت ۱۰۰ شاخص از جمله کرامت بیمار وجود دارد. اگر تعرفه بخش دولتی و خصوصی تفاوت جدی داشت، توانمندی بخش سلامت به بخش خصوصی می رود. تا سال ۸۲ این تعرفه‌ها یکسان بود ولی از سال ۸۳ این تعرفه‌ها برای بخش خصوصی چند برابر شد که زمان وزارت برادرمان آقای پزشکیان بود. در این شرایط پزشک ترجیح می‌دهد به بخش خصوصی می رود. این سیاست غلطی بود که باید اصلاح شود.

وی درباره برنامه خود برای کنترل قیمت ارز، اظهار کرد: حاکمیت ریال در داخل کشور اهمیت دارد و باید چرخش ریال در کشور مشخص شود. از سویی مبادلات ارزی داخل کشور باید سامان داده شود. باید منابع و مصارف ارزی شما تعریف شود و اولویت‌ها مشخص شود و به اندازه کافی منابع ارزی داریم ولی این چرخه باید اصلاح شود. یکی از مشکلات ناشی از تحریم‌ها، مبادلات بانکی است که یکی از برنامه‌های ما این است که برخی مبادلات بانکی را باید با کشورهایی انجام دهیم که آمادگی همکاری با ما دارند. طولانی شدن برخی فرایندها به بازار ارز لطمه می زند که برنامه داریم و حکم آن هم آماده شده تا از هفته اول دولت این برنامه‌ها را آغاز کنیم.

جلیلی درباره برنامه خود برای اینکه سود کشاورزی به جیب خود آنها برود، گفت: هر روستا باید یک سلول جهش باشد و نگاه حداقلی به روستا نداشت. باید محصولات سریع به بازار صادراتی برسد. کشاورز باید بداند برای محصول خود بازار دارد. محصولات کشاورزی می‌توانند به بازار صادراتی وصل بشود و درآمد کشاورز بیشتر می‌شود. گسترش کمی و کیفی بازار روستا با استفاده از فرصت فضای مجازی مهم است. بازارهای اینترنتی با استفاده از نرم‌افزارها باید استفاده شود الان در همه روستاها اینترنت وجود دارد. ارزش افزوده باید در خود روستا انجام شود تا درآمد روستاییان بیشتر شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا در دولت شهید رئیسی حضور نداشتید؟ گفت: با خود شهید رئیسی سوابق عمیق دوستانه داشتم و به ایشان ارادت داشتم. به شهید رئیسی گفتم برخی کمک‌ها توسط دوستان انجام می‌شود و دولت نیاز دارد کسانی از موضع تماشگر بنشینند و به دولت کمک کنند. مرتب با ایشان مکاتبه و بحث داشتم و همه موارد مورد نیاز دولت را ارائه کردیم. ۱۲ طرح مهم را در این مدت به ایشان دادیم و برخی مشکلات و نواقص را بیان می کردیم. به طور مثال گفتند یکباره قیمت لاستیک ۲۰۰ درصد افزایش داشت و ما بررسی کردیم و خودم به بازار رفتم و دیدم آنچه بیان می شود با آنچه واقعیت داشت، متفاوت بود. شهید رئیسی از این طرح‌ها با روی باز استقبال می کرد و دستور می داد و پیگیری می کرد.

جلیلی درباره راه ارتباطی خود با مردم، گفت: باید فرایندها به گونه ای تعریف شود تا خدمات بیشتری به مردم ارائه شود. ادارات ما باید سراغ مردم برود نه اینکه مردم به سراغ ادارات بروند و پاسخ نگیرند. با توجه به زیرساخت، فرصت فناوری فضای مجازی و نیروی انسانی، باید دنبال دولت فوق هوشمند باشیم و ادارات به مردم اطلاع رسانی کنند.

وی با اشاره به اهمیت حفظ قدرت خرید مردم اظهار کرد: حفظ قدرت خرید کارمندان و کارگران قانون و یک ضرورت است. در سیاست‌های ابلاغی رهبری حفظ قدرت خرید مردم به ویژه اقشار پایین آمده ست. افزایش حقوق و دستمزد متناسب با تورم بر رونق اقتصادی هم تاثیر دارد و دولت باید به این مساله توجه داشته باشد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره تامین مسکن نیز بیان کرد: قیمت مسکن در تهران خیلی بالاست ولی قیمت ساخت همان خانه چند برابر کمتر است. یک دلیل آن قیمت زمین است. در برنامه هفتم توسعه اجازه داده شد که دو دهم درصد به سکونتگاه‌های کشور افزوده شود. با دادن زمین قدرت خرید مسکن افزوده می‌شود ولی مسکن فقط خوابگاه نیست و ابعاد فرهنگی دارد بنابراین محیط ساخت مسکن هم اهمیت دارد. در کنار مسکن مردم باید شغل هم داشته باشند نه اینکه مسکن ساخته شود ولی از محل کار فاصله زیاد داشته باشد. همه این موارد باید در کنار هم دیده شود.

وی درباره راهکار حل مشکل بورس، تصریح کرد: وقتی این مشکل بورس در سال ۹۹ پیش آمد به رئیس جمهور وقت نامه نوشتم و ۲۲ موضوع را بیان کردیم که مردم متضرر شده و این سیاست‌ها اشتباه است. بازار بورس باید نمادی از واقعیت اقتصادی کشور باشد. بازار اولیه مهم است و بازار ثانویه برای کمک به بازار اولیه است نه اینکه به بازار سوداگری تبدیل شود. باید دولت از سهامداران خرد حمایت کند. دخالت‌های بی مورد و تصمیمات خلق الساعه مشکل ایجاد می‌کند. باید بیمه سهام وجود داشته باشد.

جلیلی درباره کارنامه عملیاتی گفت: کسی هستم که از پایین‌ترین سطح وارد دولت شدم. از طریق روزنامه وارد دولت شدم یعنی ثبت‌نام کردم، گزینش شدم و وارد شدم. سطح کارشناس، معاون، رئیس اداره، مدیرکل، معاون وزیر را در ۱۸ سال سپری کردم و دبیر شورای عالی امنیت ملی شدم. در آن مقطع دورادور کشور ما تهدید بود اما ما تهدیدات را دفع کرده و در کاخ صدام، مذاکرات هسته ای را انجام دادیم یعنی تهدیدات را تبدیل به فرصت کردیم.

انتهای پیام/

نظر شما