شناسهٔ خبر: 67245011 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

واعظ آشتیانی در گفت وگو با ایسکانیوز مطرح کرد؛

کاندیداها در مناظره اول اقتصادی با موضوعات «سلیقه‌ای» برخورد کردند

واعظ آشتیانی گفت: در کشورهای دیگر هنگامی که بین کاندیداها رقابت انجام می‌شود چون حزب دارند، شاکله و چارچوب اقتصادی حفظ می‌شود و روی برخی موضوعات که اختلاف سلیقه دارند برنامه ارائه می‌دهند اما ما چون حزب نداریم کاندیداها با موضوع اقتصاد سلیقه‌ای برخورد می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ شب گذشته اولین دور از مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری با محوریت موضوعات «اقتصادی» برگزار شد. این مناظره در حالی برگزار شد که حین بخش برنامه و پس از آن درباره چالش‌های شش کاندیدا بر سر سهم تحریم در مشکلات اقتصادی کشور، چگونگی تحقق رشد اقتصادی، واردات واکسن کرونا، بورس و ... بحث‌های متعددی از سوی فعالان سیاسی و اقتصادی و هواداران کاندیداها در فضای مجازی صورت گرفت.

بیشتر بخوانید؛

پورمحمدی، در آستانه «پدیده شدن»

این که اولین مناظره چه تاثیری روی مشارکت مردم در انتخابات بگذارد در نظرسنجی‌ها مشخص خواهد شد اما بحث‌های اقتصادی اولین مناظره صرف‌نظر از تنش‌های سیاسی میان برخی کاندیداها، تکرار میزگرد اقتصادی بود.

در این میان هر شش کاندیدای ریاست جمهوری، سعی داشتند با دادن وعده‌های مختلف، اعتماد مردم و به طور خاص قشر خاکستری را جلب کنند. به نظر می‌آید عنصر جذب آرای قشر خاکستری زیر متن اصلی گفتگوهای شش کاندیداها بود و با طرح مسائل عامه‌پسند اقتصادی تلاش می‌کردند تا آرای این قشر را جذب کنند. حال باید دید در دو مناظره اقتصادی دیگر رویکرد کاندیدها برای ارائه برنامه درباره مشکلات اقتصادی و مسائل معشتی روزمره زندگی مردم تا چه حد واقعی‌تر و منسجم‌تر خواهد شد.

در راستای ارزیابی اولین مناظره اقتصادی با امیررضا واعظ آشتیانی، کارشناس سیاسی و اقتصادی گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

کاندیداها در مناظره اول اقتصادی «سلیقه‌ای» برخورد کردند

امیررضا آشتیانی؛ معاون اسبق وزیر صنایع و معادن

واعظ آشتیانی به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: مناظره شب گذشته جالب نبود زیرا موضوعاتی طرح شد که هم کاندیداها و هم کارشناسان از گذشته درباره آن حرف زده بودند و حرف جدیدی نداشت و مردم هم به درستی تمام این مسائل را خوب می‌دانند اگر بنا بود به موضوعات اقتصادی بپردازند، ابتدا باید به ناترازی در حوزه‌های مختلف می‌پرداختند. این‌که کاندیداها می‌گویند، می‌خواهیم بهره‌وری را بالا ببریم با چه ابزاری این کار را می‌خواهند انجام دهند. آیا با شعار دادن بهره‌وری در کشوری که حداکثر بهره‌وری آن یک و نیم الی دو درصد است، بالا می‌رود؟

وضع موجود حاصل تفکرات کارگزاران در مقاطع مختلف و برخی کاندیداها است

وی افزود: آیا بالا بردن بهره‌وری جز از طریق نیروی انسانی است که در بخش دولتی و خصوصی فعال هستند، صورت می‌گیرد؟ ضمن این که وضع موجود حاصل تفکرات کارگزاران در مقاطع مختلف و برخی افرادی بوده که در مناظره نشسته حضور داشتند اما به جای بیان برنامه‌هایشان صرفا نقد می‌کردند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: مردم از این افراد یک برنامه واقعی در حوزه اقتصاد می‌خواهند نه این که کاندیداها فرمول آزمون و خطا بدهند یا مباحثی مثل عقلانیت و فسادستیزی، عدالت‌طلبی، ساده زیستی و ... ارائه کنند. وقتی از این واژگان در مناظره اقتصادی استفاده می کنند این سوال مطرح می‌شود که آیا تاکنون چنین چیزی نبوده است؟ این زیر سوال بردن عملکرد خودشان و گذشتگان است. با این شرایط چگونه اعتماد مردم جلب می‌شود؟ باید بگونه‌ای سخن بگویند که از حالت شعار خارج شود.

واعظ آشتیانی گفت: برخی کاندیداها موضوع رفع تحریم‌ها را مطرح می‌کنند، آیا برای رفع تحریم‌ها راه‌های مختلف را نرفته‌اند؟ روزی که عده‌ای می‌گفتند زبان دیپلماسی را بلد هستیم چه حاصل کردند که امروز برخی ادعا می‌کنند که می‌خواهیم برای رفع تحریم‌ها با توجه به ظرفیت‌های موجود ساز و کارهای مختلف را به کار بگیریم. هرچند ظرفیت‌هایی برای این کار داریم اما با چه هزینه‌ای می‌خواهیم این کار را انجام دهیم؟ ما از بابت تحریم‌ها کارهایی را انجام داده‌ایم اما کافی نیست.

وقتی کاندیدایی می‌گوید من کارشناس نیستم، این نشانه عدم تحزب است

وی افزود: برخی کاندیداها مدعی می‌شوند که کارشناس نیستیم و نظر نمی‌دهیم و این نشان می‌دهد ما در کشور مشکل تحذب داریم. اگر در کشور احزاب قدرتمند داشتیم حرف‌های تکراری از سوی برخی کاندیداها نمی‌شنیدیم. احزاب کارآمد و موفق احزابی هستند که در حوزه های مختلف کادرسازی می‌کنند و وقتی پیروز می‌شوند، مجرب و کاردان هستند و شعارهایی که داده‌اند به طور نسبی محقق می‌کنند.

این کارشناس سیاسی در ادامه گفت: کادرسازی یک امر اتفاقی نیست، بلکه یک فرآیند و یک سیستم است و این فرآیند فقط با تحذب امکان‌پذیر است. اما هیچ‌یک از این شش کاندیداها دارای یک تیم منسجم و قوی در حوزه‌های مختلف نیستند و اگر موفق بشوند در آینده رئیس‌جمهور بشوند به دنبال وزرای اجاره‌ای، توصیه‌ای و سفارشی خواهند رفت. اگر احزاب قوی داشتیم تمام این موضوعات در حزب مطرح می‌شد و سازو کار اجرایی آن هم پیدا می‌شد.

مردم کوچه و بازار هم تمام آمار و ارقامی که در مناظره دیشب مطرح شد، می‌دانند

واعظ آشتیانی تاکید کرد: مردم کوچه و بازار هم تمام آمار و ارقامی که در مناظره دیشب مطرح شد را می‌دانستند و اگر در گذشته توفیقی هم داشتیم بر اساس تصمیمات درست بود. بنابراین کاندیداها در این مناظرات باید روی تصمیمات درست براساس برنامه پنج ساله و چشم انداز بیست ساله مانور بدهند. البته عده‌ای گفتند که برنامه پنج ساله و چشم انداز بیست ساله را مدنظر داریم که باید اجرا کنند. اجرای قانون یکی از مواردی است کاندیداها باید به آن اهتمام داشته باشند. اجرا نکردن قانون منجر به این می‌شود که اگر رای آوردند شعارهای دولتشان زیر سوال برود.

وی تاکید کرد: اگر کاندیداها استراتژی درست هم داشته باشند باز هم بدون ریل‌گذاری درست برای نیروی انسانی نمی‌توانند به هدف برسند. اگر نیروی انسانی کارآمد چه در سطح مدیران و چه در سطح کارشناسی و اجرا نباشد یک رئیس‌جمهور چه می‌تواند بکند؟ کاندیداها برای سامان‌دهی نیروی انسانی چه پاسخی دارند؟ کاندیداها در هر فرصت چهار الی پنج دقیقه که دارند باید این موضوع را تبیین کنند. اگر شرایط کشور در این وضعیت است حاصل همین نیروی انسانی است با این نیروی انسانی چه می‌خواهند بکنند؟ باید تکلیف این مساله را شفاف کنند.

تورم و رکود چیزی نیست که بگوییم ظرف ده سال گذشته ایجاد شده است

این کارشناس اقتصادی پیرامون موضوع تورم در اولین مناظره گفت: مساله تورم در اقتصاد یک کشور به عوامل مختلف ارتباط دارد و فاکتورهای مختلف باید مورد درمان قرار گیرد. تا امروز صرفا یاد گرفته‌ایم مشکلات را به جای درمان پانسمان کنیم و این باعث می‌شود وقتی اثربخشی پانسمان از بین رفت با یک چالش قوی‌تر مواجه شویم. تورم و رکود چیزی نیست که بگوییم ظرف ده سال گذشته ایجاد شده است و قبل از انقلاب هم وجود داشته و قریب به شصت سال است که نتوانسته‌ایم یک درمان منطقی برای آن پیدا کنیم. تورم موضوعی نیست که به آن ساده نگاه کنیم و تصور کنیم در یک دولت چهار ساله حل می شود.

چون حزب نداریم کاندیداها با موضوع اقتصاد سلیقه‌ای برخورد می‌کنند

واعظ آشتیانی گفت: در حوزه حل چالش تورم نیازمند این هستیم که یک سلسله اصول برای نظام تعریف شده باشد ودولت‌ها هنگامی که روی کار می‌آیند به این اصول احترام بگذارند و نسبت به فرع موضوع برنامه داشته باشند. در کشورهای دیگر هنگامی که بین کاندیداها رقابت انجام می‌شود چون حزب دارند، شاکله و چارچوب اقتصادی حفظ می‌شود و روی برخی موضوعات که اختلاف سلیقه دارند برنامه ارائه می‌دهند اما ما چون حزب نداریم کاندیداها با موضوع اقتصاد سلیقه‌ای برخورد می‌کنند و هیچ مبنای علمی پشت بحث‌ها وجود ندارد.

وی تصریح کرد: کاندیداها برای جذب رای قشر خاکستری در شعار خوب بودند اما این که با چه ابزاری این شعارها را محقق کنند، جای سوال است. کارشناسان و صاحب‌نظرانی که این برنامه را دیدند قطعا به این نظر رسیدند که پاسخ سوال‌کنندگان داده نشد و هر کاندیدی سعی کرد با ذائقه خودش حرف‌هایی را بزند در حالی که سوالات پیچیده نبود اما هر کدام از کاندیداها دنبال پاسخ‌های خودشان رفتند.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: بهتر بود از چهره‌های جدیدی برای سوال از کاندیداها استفاده می‌شد زیرا برخی از سوال کنندگان نیز عوامل پدید آمدن وضع موجود بودند. امیدوارم در دو مناظره بعدی سوالات منطقی‌تر دنبال شود و کارهای خوبی که در گذشته انجام شده زیرسوال نرود و کاندیداها برای نواقص برنامه دهند و نخواهند زیربنای اقتصاد کشور را دگرگون کنند. ما نیاز داریم در حوزه اقتصادی برای مهار تورم و رشد اقتصادی سیاست‌گذاری کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما