شناسهٔ خبر: 67287632 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

ایسکانیوز گزارش می‌دهد؛

جزئیات دومین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ 

پنجشنبه شب؛ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ دومین مناظره شش کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع اقتصادی در ساختمان شیشه‌ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ دومین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با عنوان «خدمات‌رسانیِ عدالت‌محور دولت»، پنجشنبه شب؛ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ با اجرای مهدی خسروی گوینده خبر برگزار شد.

بیشتر بخوانید؛

کاندیداها در مناظره اول اقتصادی با موضوعات «سلیقه‌ای» برخورد کردند

این مناظره هم مانند مناظره اول محور اصلی‌اش اقتصادی بود اما حوزه اجتماعی را هم شامل شد.

موضوع «خدمت عدالت محور دولت» سه زیرعنوان کلی دارد، اول سیاست گذاری در یارانه‌ها، محرومیت زدایی و فقر، دوم ارتقای نظام سلامت و سوم ارتقای نظام آموزشی که امروز درباره این موضوعات گفت‌وگو شد.

مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و مصطفی پور محمدی شش کاندیدای تایید صلاحیت شده هستند که در این مناظره حضور دارند.

قرعه کشی صندلی مناظره دوم به این ترتیب اعلام شد:

صندلی شماره ۱ برای قاضی زاده هاشمی

صندلی شماره ۲ برای قالیباف.

صندلی شماره ۳ برای پورمحمدی

صندلی شماره ۴ برای زاکانی

صندلی شماره ۵ برای پزشکیان

صندلی شماره ۶ برای جلیلی

شش نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری برای شرکت در دومین مناظره از ساعت ۱۹ و ۳۰ وارد سازمان صداوسیما شدند. در این مناظره از مقدمه‌ برگزاری مراسم خبری نبود.

سوالات بخش اول؛ سیاست گذاری در یارانه‌ها، محرومیت زدایی و فقر

برنامه دولت شما برای عادلانه کردن یارانه ها چیست؟
ارز ترجیحی به ابتدای زنجیره تولید داده شود یا اینکه دولت در قالب کالابرگ و یا نقدی به مصرف کننده دهد؟
تا پایان برنامه باید فقر مطلق به صفر برسد؛ برنامه شما برای توانمندسازی پایدار جامعه به ویژه نیازمندان چیست؟
برای رفع فقر و محرومیت زدایی چه برنامه ای دارید؟

قاضی‌زاده هاشمی: ۳۰ درصد از جمعیت کشور، درآمد کمتر از ۱۲ میلیون دارند

قاضی زاده هاشمی طی سخنانی در دومین مناظره انتخاباتی در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول، در پاسخ به سئوال کارشناسان در خصوص سیاست گذاری در یارانه‌ها و محرومیت زدایی و فقر گفت: پیروزی تیم والیبال ایران در مقابل آمریکا و هلند را تبریک می گویم که با تعویض سرمربی خارجی به ایرانی شکل گرفته است. همانطور که پیامبر اسلام و دین اسلام معتقدند فقر امر نکوهیده ای است و جامعه باید مرفه باشد. نظام اسلامی باید طوری برنامه‌ریزی کند تا برخورد با ریشه های فقر شکل بگیرد. متاسفانه در دهه نود اوضاع خوبی را طی نکردیم. رشد اقتصادی ما منفی یا نزدیم به صفر شد، ولی ماحصل آن این بود که ۳۰ درصد سفره ایرانیان کوچک شد.

وی ادامه داد: ۱۰۰ میلیارد دلار در دهه های گذشته توزیع کردیم، اما باعث رشد معیشت مردم نشد و به نفع کسانی شد که یا در قاچاق سوخت بودند و یا از این یارانه ها بیشتر استفاده کردند. قطعی برق و گاز در تابستان و زمستان شکل گرفت و امروز حتی مجبور به واردات انرژی شدیم. لازم است تا سازوکار را اصلاح کنیم.۳۰ درصد از مردم ایران درآمد کمتر از دوازده میلیون دارند و نیاز به کمک دارند نیمی از این ۳۰ درصد حتی یک شاغل هم در خانواده ندارند.

قاضی زاده هاشمی اظهار کرد: بنابر این شاغل کردن حتی یک نفر از اعضای خانواده در دستور کار دولت ما خواهد بود. دارایی های مردم که در اختیار دولت است باید به مردم منتقل شود. اصلاح سازوکار های مندرج در هدفمندی یارانه ها نیز باید اتفاق بیفتد تا مجموعه جامعه از آن برخوردار شود.

یارانه ها را باید به انتهای زنجیره بدهیم

قاضی زاده هاشمی در فرصت ۴ دقیقه دوم بخش اول خود، گفت: از آقایان پورمحمدی و پزشکیان این سوال را دارم مبنی بر اینکه سال‌ها تحریم‌ها وجود داشته است، اما چرا عملکرد دولت های  نهم، دهم و سیزدهم در مقابل تحریم‌ها با دولت یازدهم و دوازدهم متفاوت است؟ آقای پورمحمدی در همه دولت ها بوده اند و از این جمع به شرایط آگاه تر است.

وی ادامه داد: راهکارهای دولت شهید رئیسی انجام و پیاده سازی شد. یکی از برنامه های جدی ما در بنیاد شهید برگرداندن دارایی های مردم به آنان بود و از بنگاه داری به نفع مردم خارج شدیم. همچنین کسانی که در سه دهک پایین جامعه بودند تحت پوشش قرار گرفتند. دو قالب کلی داریم؛ یکی پوشش همگانی برای اصلاح ناترازی انرژی و باز توزیع منابع که شبیه آن چیزی است که آقای زاکانی درباره بنزین، گاز و برق فرمودند. اما طرح ما پلکانی و مطابق پول ملی است. فرضمان این است که هر خانواده ایرانی دو خودرو دارد ، سال اول ۴۰ میلیون تومان و سال بعد ۶۰ و سال آخر ۹۰ میلیون اعتبار انرژی در قالب کارت در اختیار خانواده ها قرار می گیرد. برای پرداخت این هزینه ها پشتیبانی از کالا برگ ها را داریم.

این نامزد انتخاباتی یادآور شد: نظام یکپارچه مالیات و یارانه بر اساس مالیات بر اشخاص در نظر گرفتیم. افرادی که درآمدی بیش از هزینه ها دارند، بر اساس کل درآمدشان مالیات اخذ خواهد شد. یارانه را باید به انتهای زنجیره بدهیم اما ابتدای زنجیره نیز نیاز به توجه دارد. در حوزه توسعه مراتع و ... نیز باید به تولیدکنندگان کمک کنیم.

قالیباف: حفظ قدرت خرید خانوار به عهده رئیس‌جمهور است

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حق مردم زندگی خوب است، گفت: زندگی بخش قابل توجهی از خانوارها به سختی می‌گذرد لذا حفظ قدرت خرید خانوار به عهده رئیس‌جمهور است.

وی گفت: از ابتدا در موضوع یارانه‌ها هدفمند عمل نشده و شیوه آن هم به درستی اجرا نشده است.

وی تاکید کرد: باید در استفاده از انفال به عنوان اموال عمومی عدالت رعایت شده و  از تبعیض جلوگیری شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حق مردم زندگی خوب است، گفت: زندگی بخش قابل توجهی از خانوارها به سختی می‌گذرد لذا حفظ قدرت خرید خانوار مستقیما به عهده رئیس جمهور است که باید پاسخگو باشد.

قالیباف ادامه داد: چرا باید کسی که تمام عمرش را کار کرده و اکنون بازنشسته شده، فقیر باشد؟ دولت نباید اجازه بدهد این افراد فقیر باشند لذا باید کاری کرد که سهم نیروی کار از تولید کاهش پیدا نکند.  

وی درباره پرداخت یارانه به تولیدکننده و یا مصرف کننده گفت: معتقدم یارانه باید به انتهای زنجیره یعنی مصرف کننده داده شود البته دقیقا بدانیم چگونه و به چه روش و به چه کسانی. چون در غیر این صورت نمی‌توان عدالت را رعایت کرد همچون وضعیت فعلی که در این زمینه مشکلاتی داریم.

قالیباف تورم را از مشکلات کشور برشمرد و گفت: بودجه کشور زندگی مردم را جابجا می کند و انگار با همین بودجه به زندگی مردم دست‌برد زده و بخشی از ظرفیت خرید مردم را بر می‌داریم و افراد دارای درآمد ثابت آسیب می بینند.

وی توضیح داد: باید افزایش حقوق افراد به میزان رشد تورم از دو طریق به انتخاب خودشان باشد؛ به صورت نقدی و یا به صورت دادن کالاهای اساسی و لوازم اساسی خانگی.

پورمحمدی: یارانه‌ها موجب آرامش و رضایت طبقه محروم نشد

پورمحمدی در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول خود گفت: خدمات‌رسانی عدالت‌محور مسئله اساسی برای همه دولت‌هاست که در دو دهه گذشته جدی‌تر مطرح شد تا یارانه‌ها را به نحوی توزیع کنیم که خدمات مناسب به همه طبقات به ویژه محرومان برسد و عدالت هم رعایت شود.

وی افزود: اما واقعیت این است که این حجم توزیع یارانه‌ها موجب آسایش و آرامش و رضایت طبقه محروم نشده و الان مشکلات اقتصادی زیادتر شده و عدالت هم چندان که مطلوب بود رعایت نشده است.

پورمحمدی تاکید کرد: این امر منجر به غنی‌شدن یک عده و کم‌شدن دهک‌های طبقه متوسط و فقیر شدن طبقات پایین و گسترش دهک‌های فقیر شده و این آماری است که اعلام شده است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: تقریباً توسعه توزیع یارانه‌ها به این شکل همزمان شد با تحریم‌ها. وقتی که نزدیک به ۱۷ تا ۱۸ سال تحریم‌ها انجام شده، اول خیلی از ما انکار کردیم و اهمیتی ندادیم، توجه نکردیم، همان موقع باید کنترل می‌کردیم، اجازه نمی‌دادیم نهادهای بین‌المللی همه ابزار و شبکه‌هایی که ما نیاز داریم  واقتصاد خودمان را با آن تقویت کنیم، را چنین کنند.

وی ادامه داد: در زمان آقای احمدی‌نژاد در اواخرش پذیرفت و در گزارش‌هایش بود. اما متأسفانه داستان نقل و انتقال مالی پیش آمد که جلوه دیگری از محدودیت‌سازی برای کشور ما شد؛ مثل اف‌ای‌تی‌اف که اواخر دولت آقای احمدی‌نژاد این قصه باز مطرح شد، نامه‌اش نوشته شد و برخی دوستانی که در این جلسه هستند نامه‌اش را نوشتند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: اما عملاً ۱۰ تا ۱۱ سال است که این وضعیت باقی مانده و کل اقتصاد ما برای تبادل مالی قفل است. پس طبعاً یک بخش جدی که نمی‌توانیم کار کنیم و مشکل داریم این است که منابع نداریم و اقتصاد ما در ریل درستی نیست.

پورمحمدی یادآور شد: تحریم‌ها هم تشدید شد و فشارهای بیشتری وارد کرد. در داخل قرار بود خنثی‌سازی کنیم. اولین یا دومین جلسه دولت یازدهم سئوال شد بهترین پیشنهاد اعلام شود. من گفتم در سازمان بازرسی در زمان دولت قبلی کار کردیم و یارانه‌ها یک مشکل جدی است. حجمش گسترده است، هدفمند نیست، کل منابع ما را می‌بلعد و در کنارش هم فساد توزیع شده است اما حرف‌های خوبی هم پاسخ داده نشد.

وی ادامه داد: دوستانی که اینجا هستند یا به خنثی‌سازی تحریم و فضاسازی اجتماعی بی‌توجه بودند یا برای خنثی‌سازی داخلی که اقتصاد مقاومتی فرمایش رهبری است چه اقدامی انجام دادند؟ ۱۵ تا ۱۶ سال گذشته است و این دوستانی که دور این میز نشسته‌اند درگیر بودند کجا جدی عمل کردند؟ کجا برخورد کردند؟ هفت تا هشت روز است تبلیغات انتخاباتی شروع شده و فضای اجتماعی کشور هنوز داغ نیست، معلوم است حس جدی ندارند، اعتماد ندارند و صداقت ما را جدی نمی‌بینند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما باید برگردیم به اعتمادسازی خود و برگردیم به پیشینه خود که با صداقت چه کار کرده‌ایم؟ کسانی که حقایق و واقعیت‌های اجتماعی را قبول نداشتیم و هیچ تلاش برای کنترل آن نداشتیم و برای خنثی‌سازی نداشتیم و الان برای آن نسخه می‌پیچیم. معلوم است که مردم قبول نمی‌کنند و راهکارها هم ناقص می ماند.

زاکانی: به خانواده ۵ نفره ۱۱۰ میلیون تومان در سال یارانه می‌دهیم

زاکانی در چهار دقیقه اول درباره عادلانه کردن یارانه‌ها، پرداخت یارانه‌ به تولیدکننده یا مصرف‌کننده نهایی و برنامه‌هایش پاسخ داد و گفت: حوادث اخیر تلخ را تسلیت می‌گویم. کشوری ثروتمند هستیم اما مشکل‌مان توزیع نادرست است. آدرس غلط داده بودند بعدا اثبات می کنم. کل این شعارها قبلا داده شده است. یارانه خانوار در حوزه بنزین، گاز و برق درست در کشور توزیع نمی‌شود. ما در بسته رفاه هم یارانه انرژی داریم، هم ناظر به مسکن، معیشت، اشتغال، رفاه و تفریح مردم است.

وی ادامه داد: یارانه طلایی تنظیم کردیم که ما به ازای آن در خانوار به هر خانواده سه نفره معادل اعتبار ۲۰ گرم طلا، یارانه می‌رسد یعنی یک خانواده پنج نفره ۱۱۰ میلیون تومان در سال یارانه می‌گیرد. به میزان انتقال سوخت‌های فسیلی به سمت سوخت‌های پاک، سودشان بیشتر می‌شود. عشایر،‌ روستاییان و بازنشستگان ثروتمند می‌شوند و به میزان صرفه‌جویی، سود می‌کنند.

وی ادامه داد: برقی هم که صرفه‌جویی می‌شود به کارخانجات و کشاورزی داده می‌شود و دیگر نیاز به قطع برق صنایع و کشاورزی نیست.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: از ابتدای شروع دولتم هم برای خانوارها حساب ویژه باز می‌کنیم و  اعتبار واریز شده به این حساب مصون از تورم خواهد بود.

از ابتدای دولت خدمت، نفری ۲۲ میلیون تومان یارانه انرژی می‌دهیم

زاکانی در چهار دقیقه دوم از مرحله اول مناظره، گفت: از ابتدای دولت خدمت نفری ۲۲ میلیون تومان یارانه انرژی به اعتبار طلا داده خواهد شد. دهک اول بیش از دو برابر شرایط ویژه پیدا می‌کند، مگر کسانی که نخواهند صرفه‌جویی کنند. بنزین از  ۳۰۰۰ به ۱۵۰۰ تومان کاهش می‌یابد و قیمت‌های دیگر هم تغییر نمی‌کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یارانه باید به حلقه ماقبل آخر و فرآیند تولید، توزیع و مصرف پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: پورمحمدی آدرس غلط می‌دهد. نکات جدی باید در جای خودش بحث شود. مشاور جناب پزشکیان گفت دولت رئیسی سه سال فلاکت‌بار داشت. البته خودشان باید پاسخگو باشند به جای توصیه‌های اخلاقی. دوره سیاه ۸ ساله روحانی کشور را به باد داد، سه سال دولت شهید رئیسی حتما بهتر از روحانی بود. ژنرال‌های اقتصادی مردم را بیچاره کردند. در حوزه مسکن بدتر از همه. گفتند با فساد مبارزه می‌کنیم وقتی برادر رئیس‌جمهور رفت برای رسیدگی به پرونده‌هایش، روحانی موضع‌گیری کرد و گفت اعلام جنگ می‌کنم.

زاکانی ادامه داد: وعده ۱۰۰ روزه دادند و بعد به شعور مردم توهین کردند یا با حذف کارت سوخت میلیاردها تومان به مردم ضرر زدند. دولت رئیسی ۱۳۰۰ همت بدهی داشت و روحانی بودجه یک سال را پیش‌خور کرد.

وی ادامه داد: وقتی از درون اتاق شیشه‌ای مسیر را دنبال کردند ۲۰۵ هزار میلیارد تومان بدهی دولت بود و دولت رئیسی ۱۳۰۰ همت بدهی داشت و کل بودجه کشور ۱۳۷۰ همت بود. روحانی دولت را بدهکار کرد. وقتی با آمریکا مواجه شد سر شما را کلاه گذاشتند.

زاکانی ادامه داد: کشور ۸ سال رئیس جمهور نداشت. وقتی قطار تبریز آتش گرفت و ۴۵ نفر به رحمت خدا رفتند، وزیر آن دولت که در ستاد پزشکیان است، گفت مردم بیمه هستند.

وی گفت: اگر آقای پزشکیان ناراحت نمی‌شود می‌خواهم بگویم آقای پزشکیان همان دولت آقای روحانی است و آدمهایی که در ستاد ایشان هستند، همگی در دولت روحانی بودند.

پزشکیان: یارانه‌ها را باید به دهک‌های پایین داد

پزشکیان  در فرصت ۴ دقیقه نخست بخش اول خود با به نمایش گذاشتن نمودارهای اقتصادی اظهار کرد: در گام اول باید ببینیم که کجا هستیم؛ بر اساس آمارها مصرف دهک‌های پایین و بالا در رابطه با یارانه‌های انرژی و بنزین وحشتناک است و اختلاف بسیاری میان دهک های بالا و پایین وجود دارد و ما به کسانی که توانمند هستند بیشتر امکانات می دهیم و به آنهایی که پول ندارند پول کمتری می دهیم.

وی افزود: وضعیت جمعیت زیر خط فقر ما بدتر شده که بهتر نشده است؛ مناطق در حاشیه و مرزها به شدت وضع‌شان خراب است و برای اینکه ما بخواهیم این بی عدالتی را اصلاح کنیم باید اول ببینیم که اول کجا را باید نگاه کنیم و آمار و ارقام نیز کاملاً گویاست که کجا هستیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: چگونگی حل این مشکلات در گام اول به داشتن زبان و نگاه مشترک بازمی‌گردد و مشکلات داخلی باید حل شود. از سوی دیگر دولت برای تقسیم منابع باید بطور هدفمند رفتار کند و اگر می‌خواهد قیمت‌ها را درست کند، باید زیرساختها و حمل‌ونقل عمومی را درست کند؛ بانک‌ها ۵۵ درصد وام‌ها را به تهران می‌دهند و این یعنی توسعه در تهران و اطراف تهران و عدم توسعه در سایر نقاط کشور.

پزشکیان تاکید کرد: با مشارکت اقتصاددانان، دانشگاهیان و هماهنگی همه مجموعه ها و هماهنگی با مردم باید یارانه‌ها را هدفمند کرد و به دهک های پایین داد و اجازه نداد دهک های پایین بهره کمتری نسبت به دهک های بالا ببرند؛ باید نسخه‌ای با داشتن پشتوانه کارشناسی بنویسیم و نسخه‌ای که در این زمینه باید نوشت، به این سادگی نیست. از طرف دیگر اگر کنترل تورم و رشد اقتصادی را درست نکنیم، هر اقدامی که انجام دهیم منجر به فقیر شدن همه می‌شود.

جلیلی: اگر منابعی داریم باید کاملا عادلانه توزیع کنیم

جلیلی در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول خود گفت: پیروزی تیم والیبال کشورمان برابر  آمریکا را تبریک می گویم البته اگر گفته نشود خود آمریکا نمی‌خواست پیروز شود. همچنین زلزله کاشمر را تسلیت می گویم.

وی ادامه داد: وظیفه دولت این است که منابع را خود عادلانه و بهترین شکل بین مردم توزیع کند. خانواده‌ای که سه خودرو دارد، ۱۲ برابر کسی که خودرو ندارد یارانه دریافت می کند.  ۴۴ درصد خانواده‌های ما خودرو ندارند و از یارانه بنزین محروم می‌شوند و این درست نیست.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: یک خانواده ۴ نفره که بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون حقوق دارد طبق قانون مالیات، نزدیک ۱۰ درصد از حقوق خود باید مالیات بدهند. این خانواده به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان یارانه می‌گیرد یعنی به میزان یارانه‌ای که می‌دهیم همان میزان مالیات می‌گیریم. در حالی که خیلی از کسانی که درآمدهای بسیار زیادی دارند، با عدم شفافیت مالی از مالیات فرار می‌کنند. این نشان می‌دهد که این مناسبات به تصحیح جدی نیاز دارد.
وی ادامه داد: ما چند طرح در این زمینه آماده کرده‌ایم . طرح وان درباره این است که انرژی به بهترین شکل توزیع شود و یارانه مردم عادلانه باشد و نه براساس خودرو بلکه براساس فرد باشد. این طرح موجب مدیریت بهتر مصرف می‌شود و خود مردم براساس منافع خود، مصرف انرژی را مدیریت کنند. یک طرح برای سبد غذایی داریم که ۱۳ قلم کالای غذایی را در اختیار مردم قرار می‌دهد. طرح سفر و روستا را داریم.

باید با فقر و بیکاری مبارزه کرد و برنامه برای این هدف وجود دارد

جلیلی در بخش ۴ دقیقه دوم فرصت خود همچنین گفت: بحث این است که تامین رفاه و رفع فقط مطلق چگونه انجام می‌شود؟ یک وقت این را منحصر به پرداخت  یارانه نقدی و غیر نقدی می‌کنیم که کافی نیست و باید نظام رفاهی در لایه‌های مختلف شکل گیرد. وقتی در ایجاد شرایط اولیه اشتغال مشکل داشته باشید و فقر، بی‌سوادی و بیماری یک چرخه درست کرده باشند، مشکلات حل نمی‌شود. اگر کسی دچار بیماری شود، دچار فقر بیشتر هم شود. یا بی‌سوادی به فقر یا فقر به بی سوادی تبدیل می‌شود. این چرخه مادامی که وجود داشته باشد نمی‌توانید رفاه داشته باشید.

وی اظهار کرد: باید با فقر و بیکاری مبارزه کرد و برنامه برای این هدف وجود دارد مثل برنامه ملی تامین مالی خرد مشاغل تولیدی، برنامه ملی صنعت یا کمک درآمد معیشتی و محرومیت زدایی.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: مهم چگونگی اجرای این برنامه‌ها و تامین منابع آن است. یکی از بحث هایی که آقای پورمحمدی اشاره کردند که اگر می خواهید با فقر و فساد مبارزه کنید لازمه ان این است که سازوکاری داشته باشید تا با فساد مبارزه کنید و منابع که امروز به یغما می‌رود را سمت نظام رفاهی بیاورید. مبارزه با پولشویی و  قاچاق یکی از این روش هاست.

وی افزود: در زمانی که در شورای عالی امنیت ملی بودم نوشتم که باید با پولشویی مقابله شود.  گفتند اول باید FATF ‌تصویب شود. نه. یکی از اشکلات دوستان این است که صورت مساله را دقیق متوجه نیستند. این مسائل را آقای همتی در دوره قبل انتخابات مطرح کردند که من جواب دادم. شما الان دارید با FATF کار می‌کنید و عمده ۴۱ بند را اجرا می کنید .شما زمانی که وزیر دادگستری و رئیس سازما ن بازرسی بود باید این کارها را انجام می‌دادید ولی چرا انجام ندادید؟ مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در مجلس تصویب شد و بسترهایش در کشور فراهم است ولی چرا انجام نمی دهید؟ عده ای می‌خواستند برای ناکارآمدی خود بهانه بیاورند و بگویند این کارها انجام نمی‌شود. چگونگی توزیع یارانه چه ربطی به این موضوع دارد؟

سوالات بخش دوم؛ موضوع «ارتقای نظام سلامت» به شرح زیر است

برنامه دولت شما برای دسترسی عادلانه به خدمات پزشکی چبست؟
چقدر برای سلامت و پیگیری و ارتقای سلامت جامعه ارزش قائل هستید؟
برنامه شما برای حل مشکل نیروی انسانی نظام سلامت و بحران هایی همچون فرسودگی شغلی، مهاجرت و نکه‌داشت نیروی انسانی چیست؟
نگاه شما به عدالت در سلامت، دسترسی عادلانه مردم در نقاط محروم، توسعه زیرساخت ها و نظام شبکه و راهکارهای تقویت پوشش بیمه ای و کاهش پرداخت از جیب مردم چگونه است؟
چه برنامه ای برای یکپارچکی اطلاعات و پزشک خانواده و نظام ارجاع دارید؟

قاضی زاده هاشمی: در تهران تولید دود و سیاستمدار داریم

قاضی زاده هاشمی در فرصت ۴ دقیقه اول بخش دوم  خود عنوان کرد: شهید رئیسی با مشکل فساد کنار نمی آمد و خودش اولین گزارش دهنده می شد. در موضوع سلامت اولویت این است که مردم مریض نشوند. آسیب های روحی، جسمی و معنوی باید کنترل شود. دولت باید موتور ایجاد بیماری ها را خاموش کند. آلودگی هوا، آلودگی خاک، آلودگی صوتی و مواد غذایی باید برطرف شود. ۱۰ درصد جامعه به علت کاهش نشاط در جامعه دچار اختلال می شود.

وی ادامه داد: تعداد روزهای پاک ایران اندک است. در تهران تولید دود و سیاستمدار داریم. یعنی کسانی که به جامعه آسیب می‌زنند. ورزش باید در برنامه مردم وارد شود. در بنیاد شهید افراد در معرض خطر را شناسایی کردیم و برای سلامتی روح و جسمشان کمک کردیم. باید دسترسی عادلانه در حوزه سلامت و درمان در کشور رخ دهد. هزینه‌های درمان باید متناسب شود. نظام بیمه ای ما باید میزان پوشش خود را در دهک های پایین افزایش دهد. باید پزشک به سایر نقاط کشور بفرستیم و این کارها در دولت شهید رئیسی به خوبی اتفاق افتاد.

قاضی زاده عنوان کرد: ۱۰ هزار پزشک به مناطق محروم اعزام شد و ۱۲ میلیون نفر که فاقد خدمات درمانی بودند مجدد تحت پوشش قرار گرفتند. وظیفه داریم کسی برای درمان به فقر مواجه شود. سه دهک پایین باید به شکل رایگان تحت پوشش درمانی قرار گیرند.

دولت مردم و خانواده باید از قاچاق معکوس دارو جلوگیری کند

قاضی زاده هاشمی در فرصت ۴ دقیقه دوم بخش دوم سخنان خود گفت: با بیان مسائل، آنها حل نمی شوند. ساحت ریاست‌جمهوری ساحت شخصیتی است که قبلا مسایل را کارشناسی و بررسی کرده و راهکاری عملی برای آن دارد و به مردم عرضه می‌کند. اینگونه نباشد که بعد ریاست‌جمهوری تازه راهکار بدهیم. ۴ میلیارد دلار ارز ترجیحی به دارو می دهیم و مردم مشکل دارند در این موضوع. دولت مردم و خانواده باید از قاچاق معکوس دارو جلوگیری کند و باید از طریق بیمه به مردم برای خرید دارو کمک کنیم و فشار را از کارخانه های داخلی دارو برداریم. صد درصد از کسانی که تحت پوشش بنیاد شهید هستند تحت پوشش الکترونیک بیمه قرار گرفته اند. بهترین پزشک ها و زیر ساخت های سلامت را داریم. پزشکان به علت کم بودن در آمد به کشورهای همسایه می روند. باید صندوقی به ارزش ۲۰ میلیون دلار درست کنیم و از محل بخش خصوصی بازچرخانی منابع را انجام دهیم. پیش بینی می کنیم درآمد ۱۰۰ میلیون یورویی در سال به ۵ میلیارد دلار در طی ۴ سال برسد.

وی ادامه داد: اگر این موارد را اصلاح کنیم پزشکان از کشور مهاجرت نمی‌کنند و کلی درآمد برای کشور درست می شود. بهترین ظرفیت حوزه سلامت را در منطقه داریم. تکمیل نظام شبکه نیز اهمیت دارد. باید نظام ورزی تحت نظام مراقبه سلامت را گسترش دهیم و برای سالمندان و آسیب دیدگان مراقب سلامت بگذاریم.

قالیباف: تحریم کاغذ پاره نیست

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول مرحله دوم مناظره با موضوع «ارتقای نظام سلامت» گفت: آقای پورمحمدی موضوعی درباره بحث تحریم اشاره کرد که لازم است توضیح دهم.

وی خطاب به پورمحمدی گفت: من هم موافقم تحریم کاغذ پاره نیست و معتقدم حتما تحریم آسیب به کشور، مردم، اقتصاد و رشد تولید می‌زند و باید به صورت جدی به آن پرداخت.

قالیباف بیان کرد: در آن ابتدا که برخی با مذاکره مخالف بودند، گفتم با مذاکره موافقم اما بدانید مذاکره یک روش مبارزه است؛ آمریکا قبل و بعد از انقلاب نشان داده همیشه دشمن بوده پس یقین بدانید که با دشمن مذاکره می‌کنید نه با فردی که حاضر است با شما با عدالت و مساوی رفتار کند. نتیجه آن شد که اعتماد کرده و ترامپ از برجام بیرون آمد و بعد ما یک طرفه همه تعهدات را اجرا می‌کنیم.

وی ادامه داد: چرا باید یک طرفه به پروتکل الحاقی عمل و گزارش داد؟ از قضا مجلس اقدام کرد و در شورای عالی امنیت ملی به ریاست آقای دکتر روحانی مصوب شد که مجلس برای آن قانونی تصویب کند که دولت و همه مجموعه ها را از بلاتکلیفی دربیاورد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری توضیح داد: طبق ماده ۶ قانون اقدام راهبردی آمده که ما اقدام کنیم؛ حضرت آقا هم فرمودند که این قانون به نفع کشور، مردم و صنعت هسته‌ای است و کشور را از بلاتکلیفی درآورده است.

وی تاکید کرد: ما امروز نیاز داریم رفع تحریم را دنبال کنیم؛ در میزگرد حوزه سیاست خارجی هم گفتم که برای رفع مشکل تحریم و مذاکره با این ملاحظات دریغ نمی‌کنم و دستگاه دیپلماسی را ارجح می‌دانم اما از آن طرف شرط عقل استفاده از امکانات در داخل کشور است.

قالیباف با تاکید بر لزوم اجماع سازی گفت: منافع ملی در حوزه داخلی و خارجی به عقلانیت نیاز دارد. با استفاده از ظرفیت اجماع سازی و بستر فراهم کردن می‌توان منافع ملی ‌را دنبال کرد.

وی گفت: از مردم عذرخواهی می‌کنم که قرار بود در بحث سلامت صحبت کنم اما لازم بود درباره این موضوع توضیح دهم؛ در نهایت مردم به یکی از ما ۶ نفر اعتماد می‌کنند و مابقی حتما یکی از موثران در تصمیم‌گیری‌ها و کارها هستیم لذا باید از همین الان برای اجماع سازی و همکاری برای امروز و فردای آینده کشور تمرین کنیم.

قالیباف بیان کرد: در حوزه بحث سلامت، حتما باید بهداشت را بر درمان ترجیح دهیم.

برخی موضوعات همچون شیرخشک هنوز حل نشده است

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش دوم مرحله دوم مناظره گفت: تمامی عوامل مربوط به موضوع سلامت در اختیار وزارت بهداشت و درمان نیست و ریشه در عوامل دیگری همچون آلودگی هوا، آب، خاک و صوت دارد که ربطی به بهداشت و درمان ندارد و باید با کار فرابخشی این موارد را اصلاح کرد.

وی ادامه داد: برای انجام این کارها، غفلت و یا ناآگاهی شده و یا اینکه عرضه انجام آن را نداشتیم؛ این از جمله مواردی است که می‌گوییم که مدیریت و تدبیر درست موثر است.

قالیباف با اشاره به اهمیت موضوع محیط زیست گفت: محیط زیست از استراتژی‌های بخشی ما است و به اندازه امنیت و رفاه و فرهنگ و مسائل اجتماعی و سیاسی و حوزه سیاست خارجی مهم است.

وی با بیان اینکه برخی موضوعات همچون شیرخشک هنوز حل نشده است، گفت: ۲۰ سال دیگر تعداد افراد بالای ۶۰ سال سن ۳ برابر می‌شود و باید از الان چاره‌اندیشی کرد، پس باید ضمن روشن کردن افق آینده، وضع حال مردم را خوش کرد که در معیشت و سلامت تحت فشار نباشند.

قالیباف با تاکید بر اینکه سلامت مهمتر از معیشت است، افزود: به اندازه هزینه سالانه بهداشت و درمان خدمات به مردم داده نمی‌شود.

وی با اشاره به مشکلات حوزه دستیاران پزشکی گفت: مجلس بیماران صعب العلاج‌ را در صندوق مربوط به به صورت ۱۰۰ درصد پوشش داد. قبلا بیماران صعب العلاج در ۵ گروه با ۱۵۰ هزار نفر بودند که اکنون بیش از ۱۰۰ گروه  با ۲ میلیون نفر هستند.

قالیباف گفت که همه سه دهک پایین جامعه یعنی حدود ۶ میلیون نفر  رایگان بیمه سلامت شدند که این اتفاق در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم رخ داد.

پورمحمدی: بسیاری از پزشکان وضع خوبی ندارند

پورمحمدی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در فرصت ۴ دقیقه اول بخش دوم مناظره با محوریت ارتقای نظام سلامت در واکنش به سخنان دیگر کاندیداها، گفت: خوب است که دوستان هم در سخنان خود وارد مسئله‌ای شدند که خودشان هم مهم می‌دانند که تاثیرگذار و تعیین‌کننده است ولی صرف یک تصویب نیست باید نتیجه عملی را دید.

قالیباف در واکنش به سخنان وی اظهار کرد: نتیجه عملی در همین قانون دیده می‌شود که پورمحمدی در ادامه سخنانش خطاب به قالیباف اظهار کرد: شاید ترامپ چند روز دیگر بخواهد برگردد ما باید در این میدان باقدرت برویم و از فرصت‌ها خوب استفاده کنیم و آنها را از دست ندهیم. باید شکار لحظه‌ها را انجام دهیم که چنین نشده است. شرایط بیرونی دارد نشان می‌دهد که چه اتفاقاتی افتاده است. معلوم است که در برابر ما دشمن قرار دارد.

قالیباف در واکنش به سخنان پورمحمدی اظهار کرد: حرف ما باهم یکی است. ما اقدام کردیم. همین قانون تصویب کرد که قبل قانون ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت صادر می‌کردیم و بعد قانون ۱ میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه شده است، پس اقدام شده است.

پورمحمدی در پاسخ به وی گفت: به خاطر قانون نبوده است آقا! آقای قالیباف داستان اوکراین، رقابت چین با آمریکا، داستان تایوان و داستان حضور چین در منطقه و توسعه نفوذش، راه مواصلاتی خط ابریشم مدرنش، همه مناسبات قدرت هستند که در حال تغییر است و این مقدار فروش نفت هم طبیعی است. بایدن هم برای مشکلات انتخابات دور بعدی مجبور شد اینجور ملاحظه کند و فرصت ایجاد شده است.

قالیباف در واکنش به سخنان پورمحمدی گفت: دیگر این رشته تخصصی ماست. در جلسه ژئوپولتیک و سیاست خارجی باهم بحث می‌کنیم.

پورمحمدی در واکنش به این سخنان اظهار کرد: بگذارید از وقت خودم استفاده بکنم و حرف‌هایم را بزنم. ما از همین فرصت‌ها هم به خوبی استفاده نکردیم. نفت‌مان را ناچاریم ارزان‌تر بفروشیم و تازه طرف معامله سهمی را می‌برد و پولش را هم آنجا نگه می‌دارد تا آقای زاکانی برود و با همان سهم‌ها قرارداد ببندد. خیلی قضایای ما پیچیده است. اگر یک میلیون بیشتر نفت می‌فروشیم باید نتیجه آن در کشور دیده شود. آیا تورم کنترل شد؟ نقدینگی کاهش پیدا کرد؟ مردم سر سفره خود وضعیت بهتری می‌بییند؟ اینجور نیست باید به وضعیت توجه بیشتری داشته باشیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: پزشک ما امروز تامین کافی ندارد. به ۱۰ تا ۱۵ درصد پزشکی که وضع خوبی دارند نگاه نکنید. بسیاری از پزشکان وضع خوبی ندارند. کادرهای پزشکی و رشته‌های مرتبط با پزشکی مشکلات جدی دارند. پرستارها بسیار وضع سختی دارند. باید مبانی اقتصادی این وضعیت حل شود. دانش پزشکی و تجربه و تجهیزات و صنایع پزشکی و دارویی ما امکانات فوق‌العاده‌ای در اختیار گذاشته است و ظرفیت بسیار خوبی وجود دارد و گردشگری پزشکی هم رشد کرده است و کارشناسان زیادی هم وجود دارند که باید حرف‌شان را گوش کنیم و مشکلات را حل کنیم.

زاکانی: شبکه بهداشت را تقویت می‌کنم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول مرحله دوم مناظره از دومین مناظره انتخاباتی به تشریح برنامه‌ها و اولویت‌هایش برای جایگزین کردن پیشگیری به جای درمان، رفع بحران نیروی انسانی در نظام سلامت و  هوشمندسازی نظام سلامت پرداخت.

در بخشی از این مرحله بین زاکانی و پزشکیان مشاجره لفظی شکل گرفت.

زاکانی گفت: ما باید مشکلات مردم را حل کنیم. پزشکیان در واکنش به این حرف زاکانی گفت: پدر مردم را در آوردیم. زاکانی در واکنش به این سخن پزشکیان گفت: شما پدر مردم را درآورید، به هرحال همیشه مسئول بودید و باید به مردم بگویید چکار کرده‌اید؟ نمی‌شود همیشه طلبکار بود.

وی گفت: با آقای پورمحمدی هم بعدا کار دارم و باید درباره برخی اسناد توضیح دهند.

زاکانی اظهار کرد: کادر درمانی کشور، عزیزان ما هستند. شبکه بهداشت را تقویت می‌کنم و پیش‌گیری را بر درمان مقدم می‌کنم. سپس بیمه رایگان درمان را انجام می‌دهم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: آقای پزشکیان بنده را نقد کند چون تخصص ایشان است. بیمه پایه رایگان را اجرا می‌کنیم. ۶۰ درصد مردم بیمه تکمیلی خواهند شد بر مبنای تعرفه دولتی و ۴۰ درصد مردم درمان‌شان رایگان می‌شود. ۸۵ درصد درمان در بخش دولتی است و ۱۰۵۴ بیمارستانی است.

وی ادامه داد: درمان سرپایی ۵۰ درصد مردم رایگان می‌شود. بیماری‌های صعب‌العلاج را رایگان می‌کنم. دولت از بخش خصوصی خرید راهبردی خواهد کرد و مسیر تحول را به سمتی می‌بریم که سلامت در زندگی افراد باعث صیانت از افراد شود. بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از این کار را در سال اجرایی می‌کنیم.

به فساد سلامت و زیرمیزی‌ها ورود می‌کنم

زاکانی در بخش دوم از مرحله دوم مناظره، گفت: وقتی بنا شد رییس‌جمهور وعده‌هایش را اجرایی کند، بنده را خواهید دید. خانم‌های باردار، پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها و افراد زیر هفت سال را به صورت رایگان درمان خواهیم کرد.

زاکانی گفت: پزشکیان گفت عده‌ای ممکن است رانت بگیرند. نه، بنده هم مثل ایشان کار کردم و حتی بستری شدنم هم در مجلس را قبول نکردم و گفتم جز بیمارستان امام جای دیگری بستری نمی‌شوم. حوزه شبکه بهداشت، توجه به توریسم سلامت و جذب خارجی‌ها را دنبال خواهم کرد. قاضی‌زاده به خاطر خواهند آورد که بنده در دولت سه چهار بار و مکرر در این باره‌ها صحبت کردم. موضوع سلامت فراتر از بهداشت و درمان است. شورای عالی سلامت به ریاست رئیس‌جمهور باید تشکیل جلسه دهد. نظام سلامت با فشار به کارخانجات داروسازی حل نمی‌شود و این مسئله را بررسی کردم. ظرفیت داخلی را بررسی کردیم و با نگاه کارشناسی به بهترین نحو انجام خواهد شد. فساد سلامت و زیرمیزی‌ها را هم واردش می‌شوم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به صحبت پزشکیان درباره فروش نفت، گفت: جناب پزشکیان اطلاعات شما در این باره نادرست است. اطلاعات دقیق را به شما می‌دهم. عربستان و عراق برای فروش نفت بیشتر از ما امتیاز می‌دهند و عدد ۳۰ درصد هم که گفتید نادرست است.

پزشکیان: روند حرکت در حوزه بهداشت و درمان را به نفع مردم و محرومین تغییر دادیم

پزشکیان، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در فرصت ۴ دقیقه اول بخش دوم این مناظره به ارائه توضیحاتی درباره عملکرد خود در حوزه بهداشت و درمان پرداخت و گفت: در تبریز که رئیس دانشگاهبودم  ساختار روستاها را اصلاح کردیم و در عرض ۶ ماه بیش از ۶۰۰ خانه بهداشت بدون اعتبار و با مشارکت مردمی ساختیم؛ من جراح قلب بودم اما برای اینکه در مناطق محروم کار کنم، عملاً در آن مناطق کارگری کردم؛ همچنین بحث پزشک خانواده و نظام ارجاع را در آنجا راه انداختیم.

وی تاکید کرد: نگاه ما این بود که انسان کالا نیست و نمی‌شود با انسان به صورت کالا برخورد کرد؛ قبل از ما در قانون برنامه سوم قرار بود همه چیز را به بخش خصوصی واگذار کنیم و زمانی که بیماران به بیمارستان می‌آمدند، حتی مرده آنها را هم تحویل نمی‌دادند ما این وضعیت را تغییر دادیم و در دولت آقای خاتمی برای بیماران بیمه روستایی ایجاد کردیم. همچنین آمبولانس‌ها و زیرساخت‌های بهداشتی مراکز بهداشتی را اصلاح کردیم و برای این روندها دستورالعمل نوشتیم؛ این‌ها دقیقاً همان چیزهایی بود که در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری دیده شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه «همچنین در مجلس منابع مورد نیاز برای پوشش‌های بیمه مورد نظر را در قانون دیدیم»، عنوان کرد: درباره مباحثی که آقای زاکانی مطرح کردند، باید بگویم که ما برای این موارد منابع را تعیین کردیم و قانون آن نیز وجود دارد و باید به آنها عمل کنیم اما اینکه چرا عمل نمی‌شود به دلیل رفتار خلاف قوای سه گانه است؛ علت تخلفات نیز این است که همین‌ها از بخش خصوصی خرید خدمت می‌کنند و به مردم که می‌رسد پولشان کم می‌آید.

پزشکیان افرود: چندی پیش در جلسه‌ای با آقای قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی موضوع پرداخت سهم یک درصدی مناطق محروم و همچنین سهم ۱۰ درصدی بیماران صعب العلاج مطرح شد و ایشان در این زمینه دستور دادند؛ بنابراین قوانین و چهارچوب‌ها وجود دارد و اگر دولت آنها را اجرا کند دیگر نیازی نیست که وعده‌ای در این خصوص مطرح شود. ما روند حرکت را در حوزه بهداشت و درمان کاملاً به نفع مردم و محرومین تغییر داده‌ایم و دعوای امروز ما در مجلس این است که چرا قوانین اجرایی نمی‌شود؛ مشکل این است که قوای سه گانه خدمات را از بخش خصوصی خریداری می‌کند و به مردم که می‌رسد پولی اختصاص نمی‌دهند.

وی با انتقاد از تعیین سقف دریافتی برای پزشکان از سوی مجلس تاکید کرد: مجلس یازدهم درآمد پزشکان را کاهش داد و اعلام کرد که سقفی وجود دارد و باید همسان سازی شود این در حالی بود که خودشان در بیرون قراردادهایی داشتند و پول بیشتری می‌گرفتند و به مردم که می‌رسید می‌گفتند که باید سقف تعیین شود؛ پزشک خصوصی که با دولت یا مجلس قرارداد داشت برای یک عمل جراحی به اندازه حقوق یک ماه پزشک دولتی پول می‌گرفت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین با انتقاد از تعیین سقف درآمد برای پزشکان روستاها اظهار کرد: به هر تعدادی که پزشک تربیت شود هیچ پزشکی با حقوق ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان برای طبابت به روستاها نمی‌رود؛ ما باید این مکانیزم را اصلاح کنیم و این نمی‌شود مگر آنکه همه ما سر سفره‌ای بنشینیم که مردم نشسته‌اند؛ مشکل ما هستیم و فرد دیگری نیست.

جلیلی : سازوکار بیمه‌ها باید عدالت محور باشد

جلیلی ، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش ۴ دقیقه اول بخش دوم این مناظره درباره برنامه‌های خود در زمینه بهداشت و درمان، خاطرنشان کرد: یک بخش نظام سلامت به وزارت بهداشت مربوط است و ولی برخی مسائل فراتر از آن است. در ۴۵ سال گذشته میانگین طول عمر از ۵۵ به ۷۷ سال رسیده و این موفقیت‌های نظام سلامت ماست. در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۰۰ نفز از جمعیت ما فوت شده اند که این امار متوسط است. البته مرگ حق است اما این رافع مسئولیت ما در مرگ‌های قابل پیشگیری نیست. دولت و نظام سلامت ما وظیفه دارد این مرگ‌ها را به حداقل یا صفر برساند. از این تعداد، ۴۷ درصد مرگ زودرس و زیر ۷۰ سالگی است، ۲۲ درصد مرگ خیلی زودرس که زر ۵۰ سالگی است. ۶۵ نفر بابت آلودگی هوا ، ۱۵۰ نفر بات دخانیت ، ۶۰۰ نفر بایت عارضه یک بیماری مثل اضافه وزن است.

وی افزود: دولت در این زمینه وظیفه دارد زیرا برخی مسئوایت‌ها فراتر از وزارت بهداشت است. روزانه حدود ۲.۴۲ درصد در سال دچار بیماری هایی می شوند که هزینه‌هایش کمرشکن است. روزی ۱۷۸۰ نفر هزینه‌های کمرشکن بر آنها تحمیل شده و زیر خط فقر می‌روند . در نظام سلامت ما قرار بود اگر بیماری سراغ مردم ما آمد، آنها مشکل دیگری پیدا نکنند و شرایط بیشتری بر آنها حادث نشود. این متاسفانه صندوق‌های بیمه به دلیل اشکالاتی که دارند بیمار هستند و عدالت‌محور عمل نمی کنند. این بیمارها به همراه خانواده‌های خود روزانه ۵-۶ هزار نفر می‌شوند که درگیر بیماری کمرشکن می شوند.  .اینجاست که سازوکار بیمه‌ها باید عدالت محور باشد یعنی یارانه از سمت غنی به فقیر و از سالم به بیمار برود . در بند پ ماده ۷۳ قانون هفتم توسعه آمده است.

سوالات بخش سوم؛  موضوع « ارتقای نظام آموزشی و علمی»

چه برنامه‌ای برای تحول در آموزش و پرورش دارید و شورای عالی آموزش و پرورش را جدی می ‌دانید؟

آیا برنامه های درسی و فوق برنامه در وزارت آموزش و پرورش در حال احراست، پاسخ گوی نیاز نسل جدید است؟

کلاس های پرجمعیت از معضلات آموزش و پروش است؛ راه حل شما برای کاهش مشکلات منابع در آموزش  و پرورش چیست؟

برنامه شما برای کاهش فاصله و ارتقای کیفیت یادگیری دانش آموزان در خانواده های کمتر برخوردار  چیست؟

برنامه روشن شما برای استفاده از ظرفیت علمی کشور برای حل مشکلات چیست؟

قاضی‌زاد: آقایان بگویید که توانایی انجام برنامه ها را دارید یا نه؟

قاضی زاده هاشمی در فرصت ۴ دقیقه اول بخش سوم سخنان خود گفت: خطاب به آقای پورمحمدی و پزشکیان عرض کنم که زمان حضور بنده در بنیاد شهید همه خانواده های بنیاد شهید دارای یک سفره درمان شدند و سرانه آنان از ۱۴۷ هزار تومان به ۹۰۰ هزار تومان افرایش یافته است. شما عزیزان نیز از کارهایی که قبلا انجام دادید بگویید و این که توانایی انجام برنامه ها را دارید یا نه؟ اما در حوزه آموزش و پرورش باید بگویم که آینده هر کشوری با حوزه آموزش عمومی آن سنجیده می‌شود. به آموزش و پرورش و آموزش عمومی باید به شکل ویژه پرداخته شود و وزارت خانه آن اصلی ترین وزارت خانه کشور است. این میزان بودجه که به آن تخصیص داده شده کم است و باید به ۳۰ درصد به شکل ذره ذره برسد.

این نامزد انتخاباتی عنوان کرد: در دوران کرونا نیازهای آموزش و پرورش نادیده گرفته شد. با شروع دولت سیزدهم ۲۹۵ هزار معلم جذب شد و رتبه بندی معلمان انجام شد. ۶ هزار و ۷۶۸ فضای آموزشی پرورشی جدید و ۳۱ هزار و ۹۵۰ کلاس جدید تحویل آموزش و پرورش شد. ۹۱۱ هزار کودک از تحصیل جامانده نیز به تحصیل بازگشت.

وی ادامه داد: در کشور سن اصلی پرورش را از دست می‌دهیم. این سن از سه سالگی تا هشت سالگی است و بعداً از آن تربیت پذیری کاهش می یابد. در خیلی از کشورهای دنیا تا ۱۵ سالگی به آنان دیپلم می‌دهند. نظام تحصیلی جدیدی طراحی کرده ایم که در آن کودک از سن ۴ تا ۷ سالگی با جهان و خلاقیت آشنا می‌شود. دوره دوم تا ۱۱ سالگی ارتقای سواد عمومی و دوره سوم دوره مهارت است تا مهارتی خوب کسب کند.

قالیباف:  آموزش و پروش اساس پیشرفت کشور است

قالیباف، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول مرحله سوم مناظره گفت: متاسفانه در ۱۶ سال گذشته ۱۶ وزیر و سرپرست در وزارت آموزش و پرورش جابجا کردیم حال اینکه حتی در یک عطاری انقدر مدیر عوض نمی شود.

وی ادامه داد: تقریبا ۱۶ میلیون دانش اموز داریم که سرانه بودجه برای آموزش و پرورش ۱۰ درصد است یعنی الان بودجه آموزش و پرورش نسبت به دهه ۷۰ کم شده است.

قالیباف با تاکید بر این‌که «رییس جمهور باید بداند آموزش و پروش اساس پیشرفت کشور است»، گفت: بادی مهدکودک و مقطع ابتدایی در اولویت باشد.

وی با بیان این‌که «مدرسه و معلم دو عامل مهم در تقویت آموزش و پروش است»، گفت: باید برنامه ریزی و اجرا را در حوزه محتوا و تربیت معلم دنبال کرد و سایر موضوعات متمرکز بر مدرسه و مدیران باشد.

قالیباف با اشاره به سرانه آموزشی گفت: خروجی ما به اندازه سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و پرورش نیست در این شرایط با کمبود معلم هم مواجه ایم؛ از معلمان باتجربه برای حضور دوباره دعوت به کار شده اما ساعتی  ۵۰ هزار تومان داده می شود اما آیا شایسته است به معلمی با تجربه ۳۰ ساله ساعتی ۵۰ هزار تومان داده شود. البته که بعضا پرداختی ها بعضا با ۷ ماه تاخیر بوده است.

وی گفت: در دولت چهاردهم آموزش و پرورش و دانشگاه در تصمیم سازی و مهارت و سبک زندگی اهمیت زیادی خواهند داشت.

به جای تنش به سمت گشایش برویم

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم مرحله سوم مناظره گفت: یکی از معضلات در آموزش و پروش نداشتن ثبات مدیریت است پس وجود یک مدیر قوی مهم است.

وی ادامه داد: در همین جلسه نظرات و راهکارهای خوب و جذابی داده شد، آقای دکتر جلیلی نیز اشاره کردند؛ طرح خوب داد و حرف خوب می زنیم اما کدام دولت می‌خواهد اجرا کند.

قالیباف بیان کرد: اگر هرچقدر طرح خوب باشد، اگر مجری اشتباه کند، به معنای عقبگرد است که خسارات غیرقابلی جبران دارد؛ لذا اساس کار وجود یک مدیر قوی و مسئولیت پذیر است.

وی ایجاد دوقطبی جعلی در کشور را خسارت‌بار دانست و افزود: وقتی دعوا راه انداخته و تا فراش مدرسه را جابجا می‌کنیم، مشکل بوجود می‌آید. بهانه‌جویی و بهانه‌تراشی نیز باعث برزمین ماندن کار می‌شود که  خسارت به کشور می‌زند.

قالیباف با انتقاد از حذف خانواده در مدرسه گفت: باید از نظرات نخبگان به عنوان مهمترین تصمیم‌سازان استفاده کرد که این اتفاق نمی‌افتد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، اجماع سازی را یک ضرورت خواند و گفت: باید قدرت اجماع‌سازی داشت تا بتوان در حاکمیت و بین قوا کار انجام داد.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری تکلیف همه را روشن کرده که وقتی حرف از اجماع‌سازی می‌زنیم، مبانی ما انقلاب اسلامی است و ذی‌نفع نهایی ما مردم هستند.

قالیباف با تاکید بر لزوم وجود عدالت در استفاده از نیروها گفت: ممکن است یک روستایی با استعداد فرصت رشد پیدا نکند و در مقابل فردی که پول دارد، به رشد برسد.

وی افزود: باید به گونه‌ای عمل کرد که در کشور تنش ایجاد نشود چون تنش ما را عقب می‌اندازد پس به جای تنش به سمت گشایش برویم، در این صورت می‌توان سرمایه‌ها را حفظ کرد. سرمایه‌های انسانی نیز مهمتر از سرمایه‌های مادی است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به موضوع تحصیلات تکمیلی گفت: اگر بخش‌های دولتی و غیردولتی به تحصیلات تکمیلی نیاز دارند، خودشان با دانشگاه‌ها قراداد بسته و دنبال کنند و ما از بیت‌المال پول نگذاریم.

زاکانی : قوی‌ترین وزیر کابینه‌ام یقینا وزیر آموزش و پرورش خواهد بود

زاکانی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در فرصت ۴ دقیقه بخش اول مرحله سوم مناظره به ارزیابی از وضعیت آموزشی کشور و تشریح برنامه‌هایش در دو حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی پرداخت و گفت: آینده کشور امروز در نظام تعلیم و تربیت کشور مشخص می‌شود و این بخش، بخش پیشران کشور است. از آموزش و پرورش شروع می‌شود و تا نظام آموزش عالی ادامه می‌یابد. رکن آموزش و پرورش یک اساس ویژه‌ای دارد که نقش خاصی را می‌تواند در آینده کشور ایفا کند.

وی ادامه داد: حوزه تعلیم و تربیت فراتر از آموزش و پرورش است. در آموزش و پرورش مشکلات متعددی وجود دارد. آموزش و پرورش، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است و در این بخش باید سیاست‌ها را تغییر داد. شروع اصلاح در آموزش و پرورش باید از کلاس باشد نه از ستاد. برخی دوستان گویی به متن این ماجرا که معلم و دانش‌آموز هستند، توجه نمی‌کنند، فقط محتوا نیست. باید به معلم و دانش‌آموز رسید. باید حق داد به دانش‌آموزان تا حرف بزنند. منزلت، جایگاه و رشد معلم باید مورد توجه قرار گیرد تا در نقطه برتر بتواند کارکردی داشته باشد.

زاکانی ادامه داد: سند تحول در حوزه عدالت آموزشی است که ساحت‌های شش گانه که به معلم، محتوا و محیط می پردازد نقش آفرین باشد. در این بخش دو نگاه وجود دارد. نگاه مکانیکی که دانش‌آموزان آموزش و تربیت می‌شوند و نگاه دوم نگاه خلاقانه، مهارت و توانمندی‌های آموزشی است که جز از طریق یک معلم توانمند، امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: قوی‌ترین وزیر کابینه‌ام یقینا وزیر آموزش و پرورش خواهد بود. روند صندوق فرهنگیان را اصلاح می‌کنم.

جلیلی: اگر می‌گوییم جهش کشور، معتقدیم پیشرفت با عدالت انجام می‌شود

جلیلی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره برنامه‌های خود در زمینه آموزش و پرورش، تصریح کرد: یک جهان فرصت و یک ایران جهش شعار ما است. الزامات یک ایران جهش، استفاده حداکثری از فرصت‌هاست. باید بررسی کنیم که چگونه باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم. از کجا می‌توان روی این فرصت‌ها سرمایه گذاری کرد؟ مدرسه. شکی در این نیست. اگر باور داریم که کشور باید جهش داشته باشد بابد برنامه‌ریزی را از مدرسه آغاز کنیم. اگر نیروی نظامی ما لشکر دفع تهدیدها هستند، مدرسه لشکر شکوفایی فرصت‌هاست.

وی ادامه داد: در ایران روزها که ثبت‌نام مدارس است، مردم دنبال مدارس بهتر هستند. همه دوست دارند فرزند خود را در مدسه‌ای ثبت نام کنند که استعداد او بهتر شکوفا شود. اگر می‌گوییم جهش کشور ، معتقدیم پیشرفت با عدالت انجام می‌شود یعنی همه مردم باید بتوانند در این مسیر پیشرفت کشور نقش ایفا کنند و هر کسی بتواند در مدرسه‌ای که بهتر استعداد او را شکوفا می کند، حضور داشته باشد و آن استعداد شناخته شود.

جلیلی افزود: بر این مبنا اگر جهش کشور را جدی نگاه می‌کنیم، فقط دنبال حل مشکل آموزش و پرورش نیستیم. لازمه پیشرفت کشور این است که آموزش و پرورش جایگاه اصلی خود را پیدا کند. وزیر باید یک نیروی بسیار ارزشمندی باشد که باید این هدف را بشناسد و نقش رئیس جمهور در انتخاب این وزیر خیلی مهم است.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: معلمان ارزشمندی داریم که سی سال عمر خود را خدمت می‌کنند و میلیون‌ها دانش‌آموز ۱۲ سال عمر خود را در اختیار شما می‌گذارند که در جهت پیشرفت کشور برنامه‌ریزی کنید؛ بنابراین باید یک الگو داشته باشید. براساس مطالعه چند ساله عرض می‌کنم الان همین هزینه مادی که در آموزش  و پرورش  صورت می‌گیرد اگر بر دانش‌آموزان تقسیم کنیم، میزان آن بیشتر از هزینه مدرسه غیرانتفاعی در  شمال شهر می‌شود یعنی هزینه انجام می‌شود ولی نتیجه نمی‌گیرید.

جلیلی تصریح کرد: ما بررسی کرده‌ایم که یک مدرسه الگو در ۱۲ پایه در بخش دختران و پسران چه  چه نیازهایی در زمینه محیط آموزش، معلم، درس  و رویکرد آموزشی  دارد. در سند تحول آموزش تفکر، خلاقیت، اجتماعی بودن و کشف استعدادها آمده که باید در مدارس شکل گیرد. بر روی مدرسه الگو کار و مطالعه شده است  و در سند تحول هم امده است تا یک حرکت بزرگ و تحولی  ایجاد شود تا موفقیت‌های بزرگتری شکل گیرد.

یکی از ماموریت‌ها دانشگاه، ایجاد شغل برای دانشجویان و دانش‌اموختگان است

وی در ۴ دقیقه دوم بخش سوم این مناظره درباره زمینه آموزش عالی نیز گفت: ده‌ها هزار هیات علمی داریم که اندوخته و گنج برزگی برای کشور محسوب می شوند. میلیون‌ها دانشجو و دانش آموخته داریم که ظرفیت بزرگی هستند. اگر از پیشرفت و جهش کشور صحبت می کنیم، نقش آن‌ها چیست؟ حق دانشگاه این است که در پیشرفت کشور ماموریت داشته باشد. اساتید و دانشجویان و دانش اموختگان ظرفیت بسیار خوبی برای پیشرفت کشور هستند.

وی با اشاره به تعیین رشد هشت درصدی در برنامه هفتم توسعه، گفت: سهم دانشگاه برای رسیدن به رشد هشت درصدی چیست؟ یک نگاه این است که درس‌ها در دانشگاه ارائه شود و اساتید درس دهند که این نگاه حداقلی است. دانشگاهیان باید برای اولویت‌های کشور، ماموریت داشته باشند. باید این اولویت‌ها مشخص شود. سهم دانشگاه از  ارزآوری برای کشور چیست؟ یکی از برنامه‌های اساسی ما این است که از ترم آینده این ماموریت باید تعریف شود و وزیر علوم و روسای دانشگاه باید این ماموریت را به سرانجام برساند. در این شرایط همین اساتید و دانشجویان با بسیاری از موضوعات واقعی کشور درگیر می شوند. این فقط در زمینه فنی نیست وشامل علوم انسانی هم می شود.
جلیلی تصریح کرد: یکی از ماموریت‌ها دانشگاه، ایجاد شغل برای دانشجویان و دانش‌اموختگان است. در بحث های دانش بنیان این کار انجام شده است و نمونه‌های موفق فراوانی درایم که باید تکثیر شده و قاعده شود. ماموریت دولت برنامه‌ریزی در  این زمینه است.

وی افزود: خیلی از بودجه‌های سنگین تحقیقاتی و علمی تخصیص داده می‌شود که در دستگاه دیوان‌سالاری می‌رود ولی اثربخشی لازم را ندارد. اگر همین بودجه را به دانشجویان و دانش اموختگان دهید، آنها دنبال حل مسائل کشور می روند. اگر دانشجو و استاد احساس کند در پیشرفت کشور نقش اساسی دارد، نشاطی ایجاد خواهد شد و کشور از آن بهره می‌برد.

کاندیداها در آخرین مرحله از مناظره، طی ۶ دقیقه (در صورتی که از این زمان در مراحل قبلی استفاده نکرده باشند) به جمع بندی مطالب خود پرداختند.

قاضی‌زاده: پزشکیان و پورمحمدی دولت سوم روحانی هستند

امیرحسین قاضی زاده در بخش پایانی و جمع بندی صحبت‌های خود اظهار داشت: مردم عزیر و خانواده بزرگ ایران ما در دولت مردم و خانواده در اقتصاد دو کار داریم که با کمک هم پیش خواهیم برد. یکی بزرگ کردن سفره اقتصاد با تلاش جمعی و سیاست خارجی باز و مقتدر و  یکی هم توزیع عادلانه دارایی‌های کشور است. این بدون قطع منافع عده‌ای که از شرایط اقتصادی ما سود می‌برد میسر نیست و بدون اولویت دادن به توزیع درآمدهای شکور بین مردم محقق نمی‌شود.

وی افزود: اگر  برخی جریانات چوب لای چرخ دولت شهید رئیسی نمی‌گذاشتند مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرا می‌شد و ما امروز ناترازی انرژی نداشتیم. باید ترس‌های ساختگی را کنار بگذاریم و بخش دوم هدفمندی را به نتیجه نهایی برسانیم.

قاضی‌زاده عنوان کرد: تعهد می‌دهم تا پای جان برای تحقق این موضع در مقابل کسانی که منافعشان در تحقق این طرح نیست بایستم و با کمک شما، فریبکارانی که با شورش اجازه انجام کارهای بزرگ را نمی‌دهند ناکام می‌گذاریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: آزادی‌های اجتماعی از طریق قدرت سیاسی و اجتماعی مردم ممکن می‌شود و هرکس بدون توجه این موضوع وعده آزادی اجتماعی می‌دهد دارد ما را عقب می اندازد.

وی گفت: من به افراد معدودی که منافعشان با منافع عمومی هم‌راستا نیست کاری ندارم، خود مردم بگویند که آیا در دولت سیزدهم وضعیت معیشت مردم بهتر شده است یا بدتر؟ من به صراحت عرض می‌کنم می‌خواهم دولت نیمه تمام شهید رئیسی را ادامه دهم و خطابم به دو نامزد خاص است که شما هم این شجاعت را دارید که به مردم بگویید که می‌خواهید دولت سوم روحانی را ادامه دهید یا خیر؟ اطرافیان شما همان تیم امنیتی قبلی هستند. هرکس را باید با اطرافیانش شناخت و امروز  تیم امنیتی حاکم در دولت روحانی، در ستاد آقای پزشکیان هستند؛ وقتی حرف از عدالت می‌زنیم باید اطرافیان ما نشان از آن داشته باشند.

قاضی‌زاده در پایان گفت: در دولت خانواده اختیارات دولت به استانها تفویض خواهد شد. این کار را در بنیاد شهید کردیم و به همین دلیل ۳۷ درصد مراجعات به ستاد مرکزی بنیاد کم شد.

قالیباف: طرح مسکن بدون اجاره بها در ۳ سال اول ازدواج جوانان

محمدباقر قالیباف در بخش پایانی مناظره دوم اظهار داشت: دولت چهاردهم دولت خدمت و پیشرفت است. در دولت خدمت برای خوب شدن حال امروز مردم، یک سپر حمایتی معیشتی طراحی کردیم. نباید اجازه دهیم که سفره مردم کوچک شود.

وی افزود: در حوزه پیشرفت و آینده برنامه داشته باشیم و در نگاه ۱۴ ۱۴ وقتی در حقیقت حرف از تمدن و تمدن سازی می‌زنیم باید یک چیزی را بر روی زمین داشته باشیم تا بعدا به گذشته خود بتوانیم افتخار کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مابه التفاوت فاصله بین تورم و افزایش حقوق را باید جبران کنیم. یعنی اگر امروز می‌گوییم ۲۰ درصد افزایش حقوق داریم و ۳۰ درصد تورم است و رشد اقتصادی ۳ درصد، انصاف و عدالت این است که آن ۱۰ درصد بیشتر از افزایش حقوق برای کسانی که حقوق ثابت می‌گیرند از جمله کارمندان، کارگران و بازنشستگان با یک رفاه کارت هم درمان و هم معیشت و هم کالاهای اساسی مردم را تضمین کنیم.

قالیباف با بیان اینکه یک طرح ۵ فوریتی داریم که یکی از آنها در حوزه خدمت بود، تصریح کرد: بحث دوم در حوزه مسکن است؛ ۸۰ درصد شهرهای ما و ۱۰۰ درصد روستاهای ما قادرند که یک قطعه زمین که کاربری مسکونی دارد به صورت رایگان به همه آنها که مسکن ندارند، بدهیم.

وی ادامه داد: باید به زوجهای جوان به مدت سه سال در آغاز واحدهای کوچک ۷۵ متری بدهیم که بدون اجاره بها در سه سال اول آنجا زندگی کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری  با بیان اینکه مصمیم واردات خودرو انجام دهیم تا رقابت شکل بگیرد، گفت: طرح فوریتی چهارم در بحث دیوار شرق کشور است؛ اتباع غیرمجاز آسیبهای اجتماعی  جدی در حوزه مواد مخدر و اشتغال و ... دارند؛ با استفاده از تجربه من در پلیس می‌گویم که باید مرز شرقی‌مان با افغانستان و پاکستان را دیوار بگذاریم که امنیت حفظ شود.

قالیباف در پایان گفت: طرح پنجم، از سواحل خلیج فارس و دریای عمان غافل هستیم؛ باید پایتخت دوم ایران را پایتخت اقتصادی ایران را در سواحل دریای عمان و کرانه آن تشکیل دهیم.

پورمحمدی: گریز نخبگی داریم

مصطفی پورمحمدی در بخش پایانی سخناش در دومین مناظره نامزدهای ریاست‌جمهوری با عنوان «خدمات عدالت محور دولت» گفت: بحث‌های مختلفی در این جلسه مطرح شد. وضعیت فعلی ما مهم است که با امکانات محدود فعلی باید تلاش کنیم نظام بهره‌وری را اصلاح کنیم و جلوی هدررفت منابع را بگیریم. بحث چابک‌سازی بسیار مهم است که همه حرف آن را می‌زنیم اما هر دوره دولت‌ها بزرگتر شده‌اند!

وی ادامه داد: نظام دیوانی، اداری و اجرایی را خوب نمی‌شناسیم و از دور دستی بر آتش داریم. چالش‌های آن را نمی‌شناسیم و نسخه‌های کلی، رویایی و توهمی می‌نویسیم. کسی که اصلاحات اساسی می‌خواهد انجام بدهد بایستی نظام اداری را خوب بشناسند. رفتار اداری معیوب به ارث گذشته از رژیم گذشته در جاهای معیوب‌تر حفظ کردیم!

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری خاطرنشان کرد: اصلاح نظام اداری، رکن رکین هر تحولی با هر نگاه و رویکردی است که متاسفانه جزو غایبان بزرگ و طرح‌های  مطرحی ما است. ما پیوسته حرف از خدمت میزنیم اما رفتار ما آقابالاسری و عامرانه است اما مردم درک می‌کنند که با رفتار عامرانه ادعای خدمت محقق نمی‌شود. خیلی وقت‌ها صحبت از عدالت می‌کنیم اما به اطراف که نگاه می‌کنیم پرونده‌ها، رانت‌ها،‌ ویژه‌خواری‌ها گواهی می‌دهد که شعار عدالت به این راحتی ها نیست و عدالت هزینه دارد.

وی اضافه کرد: مسئله مهم  و اساسی استفاده از همه ظرفیت‌ها است چراکه ما گریز نخبگی داریم. اگر می‌خواهیم کشور را بسازیم اعتماد نخبگان را باید جلب کنیم. آستانه تحمل ما به شدت پایین است و یک ذره اختلاف سلیقه را نمی‌پذیریم!

پورمحمدی با اشاره به مبارزه با فساد خاطرنشان کرد: در مبارزه با فساد روش‌های سنتی پاسخگو نیست و ما گرفتار ملاحظات، آلودگی‌ها و بی‌برنامگی هستیم و هر روز نیز پرونده جدیدی ایجاد می‌شود و همین موارد منجر به ناامیدی مردم می‌شود.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: نیازمند اصلاح رویکرد مدیریتی در حکمرانی هستیم و دولت قرار،‌قرارش بر تغییر جدی رویکردها است.

جلیلی: همگان را به حضور در انتخابات دعوت می‌کنم

سعید جلیلی در بخش پایانی و جمع‌بندی این مناظره بیان کرد: مردم برنامه‌های من را دیده‌اند و ما سخنان‌مان را بیان کرده‌ایم. ما در دو سطح سخن گفتیم؛ یکی جهش کشور با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها که لازمه‌اش عدالت است. نکته‌ی دیگر ناظر به رفاع و معیشت مردم است که نباید منتظر ماند تا جهش صورت بگیرد و بعد به این موارد پرداخت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز دو رویکرد وجود دارد؛ یکی رویکردی که خودش را باور دارد و نگاه حداکثری دارد و معتقد است که می‌توان از مشکلات عبور کرد و جهش هم داشت. یک رویکرد نیز یا می‌ترسد و یا می‌ترساند و می‌خواهد بگوید این نمی‌شود و فلان موضوع خیال‌پردازی است و فکر می‌کنند برخی تهدیدها مانع ملت ایران می‌شود. ما می‌گوییم باید تهدیدها و فرصت‌ها را هم دید.

جلیلی اظهار داشت: بنده ۳۵ سال کار سیاست خارجی کرده‌ام؛ امروز فرصت‌هایی داریم که می‌توانیم پیشرفت کنیم ولی اینکه بیفتیم در فضایی که اگر گفته شود فلان موضوع حل نشود، به مشکل بر می‌خوریم و غیره؛ مردم هم می‌دانند که با این‌ها مشکلات حل نمی‌شود.

وی افزود: بنده در سالیان متمادی بحث و بررسی داشته‌ام؛ بعضاً گفته می‌شود که نسل «زِد» داریم که زبان ما را نمی‌فهمند ولی اینطور نیست و بنده جلسات متعددی با دانشجویان داشته‌ام و می‌گویم که آن‌ها زبان ما را می‌فهمند و ممکن است سخن ما آن‌ها را اقناع نکند و باید دید مشکل از سخن ما بوده که نتوانسته آنان را اقناع کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: امروز دو نگاه وجود دارد؛ یکی اینکه چند موضوع را بهانه کنیم و نگاه بدبینانه داشته باشیم و یا اینکه افتخارات‌مان را ببینیم و در نظر بگیریم.

جلیلی عنوان کرد: ما در آستانه یک انتخاب پر شور هستیم و اینکه می‌گوییم هر ایرانی یک جهان فرصت یعنی که باید همه مردم در انتخابات نقش پرشکوه داشته و مشارکت داشته باشند و این حضور آثار متعددی برای کشور دارد.

پزشکیان: ۹۰ درصد مشکلات کشور از مدیریت ارشد است

مسعود پزشکیان در بخش پایانی اظهاراتش در دومین مناظره انتخاباتی طی سخنانی اظهار داشت:  من در دولت آقای خاتمی بودم. آن زمان نه تنها فرار مغزها نداشتیم بلکه مغزها به ایران می‌آمدند و مردم خودشان قضاوت می‌کنند که آن زمان وضع چطور بود. اگر خوب بود رای بدهند اگر خوب نبود رای به همین روندی که موجود است، بدهند.

وی افزود: زندگی و کار ما برای محرومان بوده است چه در زمانی که رئیس دانشگاه بودم چه در زمان وزارت و چه در دوران نمایندگی مجلس تمام فکر و ذکرم این بوده که به زندگی مردم در مناطق محروم برسم.

پزشکیان گفت: ۹۰ درصد ما مشکل مدیریت ارشد است. مردم وقتی نگاه می‌کنند من به عنوان جلودار رانت می‌گیرم و آدم‌های خود را سر کار می‌گذارم، قضاوت درستی نسبت به ما پیدا نمی‌کنند. اگر مدیر ارشد با مردم صادق باشد و آنچه که می‌گوید با تمام وجود به آن معتقد باشد قطعا بقیه پشت سر او حرکت می‌کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: همان دانشگاهی که بنده رئیسش بودم اول بسیجیان نیامدند با من همکاری کنند و همان آدم‌هایی که می‌گفتند موهایشان بیرون است، مراکز بهداشت را ساختند و مردم نیز وقتی دیدند ما در میدان هستیم آنها هم آمدند. ما در بهداشت و درمان ۴ اصل داریم؛ اول عدالت، دوم مشارکت مردم، سوم روابط بین بخشی و چهارم تکنولوژی. ما باید در فقر زدایی مردم را مشارکت دهیم. با تئوری مشکل حل نمی‌شود. ما باید با مردم روابط دوستانه برقرار کنیم تا آنها ما را باور کنند.

پزشکیان خاطرنشان کرد:  مشکل ما این است که مردم به ما باور ندارند چرا که خیلی از اینها که به قدرت می‌رسند اطرافیان و دوستان خودشان را روی کار می‌آورند. هرکس به بندگان خدا ظلم کند، بندگان خدا نیز با او دشمن می‌شوند. چرا مردم از ما ناراضی هستند چون به آنها انگ می‌زنیم و برای آنها پرونده درست می‌کنیم. خروجی این رویکرد این است که گروه Z ‌درست یا  گروه F ‌درست می‌شود. مردم اگر ببینند ما با آنها هستیم و درد محرومین را می‌فهمیم مشکلات قابل حل است.

وی افزود: ما باید بر اساس عدالت به مردم نگاه کنیم. هر انسانی توان داشته باشد ما بر اساس شایستگی از او استفاده خواهیم کرد. برای پیاده کردن حق و عدالت نیاز به اصلاحات داریم. اصلاحات ۴ اصل دارد. اول عدالت، دوم کیفیت، سوم هزینه اثربخشی و چهارم کارایی. ما برای اصلاح ساختارهای اداری باید به سراغ این ۴ اصل برویم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: امکان ندارد که ما با یک گروه و یک دسته مملکت را درست کنیم. ما باید دست به دست هم دهیم و شیعه،‌سنی،‌ عرب و عجم بر اساس عدالت کار کنیم. مناطقی که سنی نشین هستند الان ضعیف‌تر هستند.

زاکانی: ظرف ۵ سال میتوان مشکل مسکن را حل کرد

علیرضا زاکانی خاطرنشان کرد: بنده راجبه توزیع ثروت در کشور یارانه طلایی را مطرح کردم که اعتبار طلا است و هرکسی ۲۲ میلیون در سال می‌تواند اعتبار طلا را داشته باشد و به میزان مصرف و صرفه جویی که می‌کند از آن بهره ببرد. یک خانواده ۵ نفره ۱۱۰ میلیون تومان می‌شود. این پول امروز موجود است اما یک عده‌ای امکان استفاده از آن را نمی‌دهند.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری ناظر به حوزه معیشت گفت: یارانه‌های امروزی ادامه پید امی‌کند و در حوزه اقلام اساسی تا ۴۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و این ۳۰۰ هزار تومان را می‌توان ۵۰۰ هزار تومان افزایش داد.

وی تصریح کرد: در حوزه مسکن با توجه به ظرفیت‌های قانونی و تجربه بنده در ۳۳ ماه عملکرد بنده در شهرداری تهران ظرف ۵ سال می‌توان مشکل مسکن را حل کرد. هم از طریق ظرفیت‌های واگذاری زمین و هم از طریق بافت فرسود و پلاک‌های ناکارآمد می‌توان این مشکل را حل کرد.

زاکانی خاطرنشان کرد: در حوزه سلامت با تعمیق بیمه‌ها، میتوانیم بسته‌ها را داشته باشیم. در حوزه آموزش عالی گفتم که اگر آموزش عالی محور تحولات کشور قرار بگیرد میتواند کارکردهای ویژه‌ای داشته باشد اگر پایانه نامه‌ها به سمت نیاز کشور برود و زیست بوم اندیشه ورزی در کنار زیست بوم نوآوری توسعه پیدا کند هیچ نخبه‌ای در کشور نخواهد بود جز اینکه اثرات جدی خود را خواهد دید.

انتهای پیام/

نظر شما