شناسهٔ خبر: 67281939 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آزمایش یک بیمار مبتلا به تب دنگی در قزوین مثبت شد

مسئول پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علم پزشکی قزوین از ابتلای یک نفر به بیماری تب دنگی در استان خبر داد و گفت: این بیمار با مراقبت‌های لازم پزشکی مورد درمان و بهبودی قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

علیرضا برمکی مسئول پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علم پزشکی قزوین با اشاره به اینکه آزمایش یکی از ۲ بیماری که طی چند هفته گذشته به "تب دنگی" در قزوین مشکوک بودند، مثبت شد، گفت: این بیمار با مراقبت‌های لازم پزشکی مورد درمان و بهبودی قرار گرفت.

برمکی افزود: تب دنگی، بیماری ویروسی که از طریق گزش پشه آلوده به انسان منتقل می‌شود و فاز‌های عفونی مختلفی از جمله تب، بحران و نقاهت را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: فاز تب، اغلب ۲ تا ۷ روز طول می‌کشد و به صورت ناگهانی شروع شده و سایر علایم بیماری شامل سردرد شدید، درد عضلانی، درد مفصلی، درد استخوانی، درد حدقه چشم، بی اشتهایی، استفراغ و خونریزی خفیف از بینی و لثه، می‌شود و در طول ۴۸ ساعت اول بعضی بیماران همچنین گلو درد و قرمزی حلق و صورت برافروخته را نیز دارند.

این مسئول ادامه داد: فاز بحرانی این بیماری نیز وضعیت بیمار را رو به وخامت می‌گذارد و معمولا یک تا ۲ روز طول می‌کشد، بیشتر بیماران در طی این فاز رو به بهبود می‌روند، اما بعضی‌ها هم دچار نشت پلاسما قابل توجه می‌شوند که این مرحله، دانگ شدید محسوب می‌شود.

به گفته وی، فاز نقاهت نیز به عنوان سومین مرحله این بیماری به حساب می‌آید که ایمنی در بدن بیمار ایجاد و بهبودی در حال عمومی وی دیده می‌شود.

مسئول پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: مسافرینی که به مناطق آلوده از جمله کشور‌های حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی مسافرت داشتند به طور معمول مشکوک به این بیماری هستند که با هشیاری کامل دانشگاه‌های علوم پزشکی استان و وزارت بهداشت و درمان موارد شناسایی شده و تاکید می‌کنیم کسانی که به این مناطق رفت و آمد دارند، اگر دارای علایم این بیماری هستند در اسرع وقت به مراکز درمانی و بیمارستانی استان مراجعه کنند.

نظر شما