شناسهٔ خبر: 67281940 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سرپرست حجاج ایرانی خواستار رفع مشکلات در عربستان شد

سرپرست حجاج ایرانی در جمع مسئولان حوزه حج و زیارت در مکه تاکید کرد: ضمن قدردانی از خدمات کشور میزبان خواستار رفع مشکلات آزاردهنده هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در پایان ایام تشریق و اعمال حج 1403، نشست شورای برنامه‌ریزی وهماهنگی سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری درمکه مکرمه به ریاست حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب برگزار شد.

در این جلسه که رئیس سازمان حج و زیارت و شماری از معاونین و مدیران سازمان حج و بعثه حضور داشتند نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ضمن قدردانی از خدمات کشور میزبان و برشمردن برخی از نواقص حج 1403 خاطرنشان کرد: شایسته است برطرف کردن این نواقص به اجرای طرح‌های آینده احاله نشود، ‌امیدواریم این نواقص سریعتر برطرف شود.

سرپرست حجاج ایرانی از اعضای تیم مذاکره کنننده با خادمان زائران در وزارت حج و عمره عربستان خواست که موضوع اختصاص وقت مناسب برای اعزام کاروان‌های زائران ایرانی به جمرات را پیگیری کنند چراکه خیمه‌های زائران ایرانی در شرق و جمرات در غرب منا قرار گرفته و شروع عملیات اعزام زائران از ساعت ده صبح با هوای گرم زمان رفت و برگشت در این مسیر طولانی مناسب نیست.

حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به اینکه زائران از رفت و برگشت در این مسیر طولانی با توجه به شدت گرما و نبود سایه‌بان ناراحت‌اند، افزود: سال گذشته در برگشت یک زائر جان باخت و امسال هم چند نفر ازدست رفتند، اگر این مساعدت را میزبان به عمل آورد قطعاً سپاسگزاری بیشتر را در پی خواهد داشت.

وی به ابراز گلایه زائران از وضعیت سرویس‌های بهداشتی و تعداد کم آن‌ها در منا اشاره کرد و گفت: پیشنهاد دو طبقه کردن این سرویس‌ها به میزبان داده شده است و از طبقه پشت بام آن می‌توان برای محل حلق استفاده کرد،  همه از وضع کنونی ناراحت و ناراضی‌اند و می‌توان برای رفع مشکل اقدام کرد.

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه با قدردانی از همه دست اندرکاران، سازمان‌ها و ارگان‌های همکار در حوزه حج و حمایت‌های ویژه و مفید رئیس جمهور شهید، اظهار کرد: با عنایات خداوند متعال حج امسال در مجموع به خوبی برگزار شد.

وی گفت: بعنوان خادم زائران خانه خدا در رأس همه از مقام معظم رهبری تقدیر و تشکر می‌کنم که حج امسال را حج برائت نامیدند و با این اقدام روحی تازه به کالبد حج‌گذاری دمیدند به طوری که حج امسال در امر برائت خاص بود و علاوه بر چادر بعثه در دیگرچادر‌های زائران ایرانی نیز برگزار شد.

درادامه این جلسه، حسن زرنگار سرکنسول کشورمان در جده به پیگیری‌های صورت گرفته درحوزه حج، برخی رفتار‌های ماموران عربستان با زائران ایرانی که مجوزحج داشتند اما کارت نسک خود را همراه نداشتند، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و... اشاره کرد و گفت: حج نکات مثبت و منفی داشت ولی با این حال حج؛ خوب، مقبول، سالم ومورد رضایت زائران و دست اندرکاران بود که با راهنمایی‌های سرپرست حجاج ایرانی و همکاری و هماهنگی سازمان و ستاد حج و بعثه تحقق یافت.

در ادامه جلسه، گزارش غلامرضا رضایی مدیر عملیات حج 1403 در خصوص برنامه‌ریزی انجام شده برای بازگشت زائران به کشور و خروج زائران مدینه بعد از مکه ارائه شد.

وی با بیان اینکه حدود 17 هزار نفر از زائران به صورت ترانزیت از مدینه به کشور باز خواهند گشت، افزود: 34162 زائر از فرودگاه جده و بعد از پایان پرواز‌های ترانزیت 35970 زائر هم از طریق فرودگاه مدینه راهی کشور خواهند شد. وی تاریخ آخرین پرواز‌ها از مدینه و جده را به ترتیب 7 و 8 محرم عنوان کرد. این جلسه با برشمردن برخی نکات حج امسال توسط آیت الله حسینی بوشهری جانشین سرپرست حجاج ایرانی در مدینه بعد، گزارش معاونت فرهنگی و مدیریت نظارت و بازرسی بعثه ادامه یافت و سپس رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت و نماینده هواپیمایی درباره اقدامات بهداشتی ودرمانی ایام تشریق و اقدامات هواپیمایی برای تنظیم جدول پرواز بازگشت زائران توضیحاتی بیان کردند.

نماینده ایران ایر به افزایش دو روزه مدت زمان بازگشت زائران بدلیل محدودیت‌های پروازی اشاره کرد و گفت: با توجه به اضافه شدن دو فروند هواپیمای شرکت‌های داخلی در عملیات بازگشت، صدور بلیط زائران درحال انجام است.

سید علی مرعشی با اشاره به اینکه در ایام تشریق با توجه به شدت گرما برای ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به زائران تدابیر مناسبی اتخاذ شده بود، به تعداد فوتی‌های برخی کشور‌ها در این ایام اشاره کرد و گفت: متأسفانه در این ایام 6 زائر ایرانی نیز فوت کردند.

وی افزود: با توجه به تکمیل بودن ظرفیت بستری بیمار در بیمارستان مکه و 14 بیمار بستری در بیمارستان‌های عربستان تلاش داریم که در پرواز‌های اول زائران بیمار را به کشور منتقل کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما