شناسهٔ خبر: 67280374 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

آخرین پرواز بازگشت حج تمتع، هشتم محرم انجام می‌شود

مدیر عملیات حج ۱۴۰۳ با بیان اینکه حدود ۱۷ هزار نفر از زائران به صورت ترانزیت از مدینه به کشور بازخواهند گشت، گفت: تاریخ آخرین پروازها از مدینه و جده به ترتیب هفتم و هشتم محرم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج و زیارت، در پایان ایام تشریق و اعمال حج ۱۴۰۳، نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه برگزار شد؛ در این جلسه حجت‌الاسلام سید ابوالحسن نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ضمن قدردانی از خدمات کشور میزبان و برشمردن برخی از نواقص حج ۱۴۰۳ اظهار کرد: شایسته است برطرف کردن این نواقص به اجرای طرح‌های آینده احاله نشود و این نواقص سریع‌تر برطرف شود.

وی از اعضای تیم مذاکره‌کننده با خادمان زائران در وزارت حج و عمره عربستان خواست که موضوع اختصاص وقت مناسب برای اعزام کاروان‌های زائران ایرانی به جمرات را پیگیری کنند، چرا که خیمه‌های زائران ایرانی در شرق و جمرات در غرب منا قرار گرفته است و آغاز عملیات اعزام زائران از ساعت ۱۰ صبح با هوای گرم زمان رفت و برگشت در این مسیر طولانی مناسب نیست.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه زائران از رفت و برگشت در این مسیر طولانی با توجه به شدت گرما و نبود سایه‌بان ناراحتند، عنوان کرد: سال گذشته در برگشت، یک زائر جان باخت و سال جاری هم چند نفر از دست رفتند که این موضوعات نیازمند مساعدت بیشتری است.

حجت‌الاسلام نواب با اشاره به گلایه زائران از وضعیت سرویس‌های بهداشتی و تعداد کم آن‌ها در منا گفت: پیشنهاد دو طبقه کردن این سرویس‌ها به میزبان داده شده است و از طبقه پشت بام آن می‌توان برای محل حلق استفاده کرد. همه از وضع کنونی ناراحت و ناراضی‌اند و می‌توان برای رفع مشکل اقدام کرد.

وی در ادامه با قدردانی از همه دست‌اندرکاران، سازمان‌ها و سازمان‌های همکار در حوزه حج و حمایت‌های ویژه و مفید رئیس‌جمهور شهید اظهار داشت: با عنایات خداوند متعال حج سال در مجموع به‌خوبی برگزار شد.

سرپرست حجاج ایرانی گفت: به‌عنوان خادم زائران خانه خدا در رأس همه از رهبر انقلاب تقدیر و تشکر می‌کنم که حج سال جاری را حج برائت نامیدند و با این اقدام روحی تازه به کالبد حج دمیدند، به‌طوری که حج امسال در امر برائت ویژه بود و علاوه بر چادر بعثه در دیگر چادرهای زائران ایرانی نیز برگزار شد.

در ادامه این جلسه حسن زرنگار، سرکنسول کشورمان در جده با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در حوزه حج، برخی رفتارهای مأموران عربستان با زائران ایرانی که مجوز حج داشتند، اما کارت نسک خود را همراه نداشتند و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: حج نکات مثبت و منفی داشت، اما با این حال خوب، مقبول، سالم و مورد رضایت زائران و دست‌اندرکاران بود که با راهنمایی‌های سرپرست حجاج ایرانی و همکاری و هماهنگی سازمان و ستاد حج و بعثه تحقق یافت.

در ادامه جلسه، گزارش غلامرضا رضایی، مدیر عملیات حج ۱۴۰۳ در خصوص برنامه‌ریزی انجام شده برای بازگشت زائران به کشور و خروج زائران مدینه بعد از مکه ارائه شد و با بیان اینکه حدود ۱۷ هزار نفر از زائران به صورت ترانزیت از مدینه به کشور باز خواهند گشت، اظهار کرد: ۳۴ هزار و ۱۶۲ زائر از فرودگاه جده و پس از پایان پروازهای ترانزیت و ۳۵ هزار و ۹۷۰ زائر نیز از طریق فرودگاه مدینه راهی کشور خواهند شد.

وی تاریخ آخرین پروازها از مدینه و جده را به ترتیب هفتم و هشتم محرم عنوان کرد.

نظر شما