شناسهٔ خبر: 67338649 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

گفت‌و‌گوی «جوان» با مدیر مسئول انتشارات آثار سبز

داستان مصور برای بچه‌ها هیجان‌انگیز و جذاب است

روزنامه جوان

داستان مصور‌ها راوی تاریخ، فرهنگ، تجربه، قصه و اندیشه ما هستند  که به کمک معجزه تصاویر این روایت‌ها را ماندگارتر می‌کنند

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: انتشارات آثار سبز از سال ۱۳۸۱ با هدف نشر آثار برگزیده، فعالیت خود را آغاز و در طول یک دهه اخیر تلاش کرده با ارتقای فعالیت خود در زمینه نشر برای سه گروه سنی مخاطبین را هدف‌گذاری کند. نکته جالب توجه انتشارات سبز این است که به صورت تخصصی در حوزه پی‌نما و مصور یا همان کامیک‌استریپ، آثاری را چاپ و منتشر می‌کند. ترفندی که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده است. گفت‌وگوی کوتاه ما را با عباس خواجه‌پیری، مدیرمسئول انتشارات آثار سبز می‌خوانید.
 
پی‌نما و داستان مصور به دلیل تأکید روی تصویر برای بچه‌ها جذابیت زیادی دارد. فکر می‌کنید چقدر توانسته‌اید در این هنر موفق عمل کنید؟ 
ما به دنبال تشویق به مطالعه و کتابخوانی، حتی به زبان تصویر هستیم. بر همین اساس کتاب‌هایی در قالب پی‌نما هم مناسب بزرگسالان و هم برای کودکان به همین شکل تولید کرده‌ایم، اما عمده فعالیتمان برای کودکان و نوجوانان است و به صورت مصور و پی‌نما (کامیک‌استریپ) موضوعات مختلف را طراحی و ارائه می‌کنیم. با این شیوه ضمن جذابیت موضوع، سعی داریم مفاهیم آموزش را بهتر و روان‌تر برایشان مطرح کنیم. در واقع خواندن یک داستان مصور جذاب، یعنی غرق شدن در دنیایی هیجان‌انگیز و هزاررنگ، جایی که شخصیت‌ها در قالب نقاشی جانی دوباره می‌گیرند و ما را با خود به دل قصه‌ها می‌برند. شخصیت‌هایی که حرکت می‌کنند، حرف می‌زدند، می‌خندانند و به گریه وامی دارند. 
غیر از چاپ کتاب، نشریه یا مجله‌ای هم در این رابطه دارید؟
بله، با توجه به تأثیرگذاری و جذابیتی که داستان مصور دارد، ما در کنار چاپ کتاب، مجله‌ای به صورت ماهانه منتشر می‌کنیم به نام «پیام گردونه» که در سطح بین‌المللی هم چاپ می‌شود و خوشبختانه با اقبال وسیعی هم همراه بوده است. ماهنامه «پیام گردونه» برای نوجوانان تنظیم شده و پر از قصه‌های جذاب و متنوع با روایت‌هایی دنباله‌دار است که می‌خواهد به صورت کوتاه لحظاتی لذت‌بخش را برایشان ایجاد کند. 

عمدتاً برای چه گروه سنی فعالیت می‌کنید؟
بیشترین کار‌های ما در حوزه کودک و نوجوان است. با نشر کتاب‌های داستانی مصور و پی‌نما (کامیک‌استریپ)، حوزه مخاطبان عام با هدف افزایش آگاهی آنان، به‌ویژه در زمینه‌های معرفتی و اخلاقی و حوزه تخصصی عمدتاً با گرایش تأمین منابع مورد نیاز دانشگاهی و حوزوی است. 

شما روی پی‌نمای ایرانی کار می‌کنید یا آثار غیرایرانی هم دارید؟
داستان مصور‌ها راوی تاریخ، فرهنگ، تجربه، قصه و اندیشه‌های ما هستند که به کمک معجزه تصاویر این روایت‌ها را ماندگارتر می‌کنند. در همین رابطه تلاش می‌کنیم کتاب‌هایی را که جذاب و مفید هستند چاپ می‌کنیم، اما، چون دغدغه انتشار کتاب‌های مذهبی داریم، عمدتاً در این حوزه فعال هستیم و سعی می‌کنیم موضوعات دینی با ظاهری جذاب و خواندنی به مخاطبان ارائه شود تا با علاقه‌مندی بیشتری آن‌ها را دنبال کنند. 

آیا وزارت فرهنگ و ارشاد به شما محتوای خاصی برای تولید می‌دهد و امتیاز خاصی در نشر دارید؟
نه، ما امتیازی نداریم، اصلاً در کار فرهنگی نگاه خاص، امتیاز و مشخصه‌ای جداگانه وجود ندارد. در نشر محتوا بیشتر به فرهنگ دینی و ایرانی با هویت ملی اهمیت می‌دهیم، یعنی عناصر رایج و مقبول فرهنگی و هویتی را کار می‌کنیم. 

ایرانی‌ترین تولیدات شما چیست؟
 کتاب‌های کامیک مختلفی داریم و کتاب‌ها «غدیر»، «ملیکا»، «زینب»، «عاشورا» را بیشتر چاپ کردیم و در این میان کتاب «عاشورا» به نسبت تولید بیشتری داشته و تجدیدچاپ‌های مکرری از آن کردیم. ما روی محتوای مذهبی و دینی فعال هستیم و کار می‌کنیم و صرف ایرانی بودن ملاک کارمان نیست. مثلاً کتاب «مختار» را چاپ کردیم که خیلی‌ها دوست داشتند و متقاضی آن بودند.

نظر شما