شناسهٔ خبر: 67271479 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

چرا حج امسال ۲ برابر فوتی داشت؟

خبرگزاری فارس

با توجه به اینکه گرمای هوا در ایام حج امسال بیش از پیش‌بینی سعودی‌ها بود، تعداد حجاج فوت شده به حدود ۶۰۰ نفر رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش  بولتن نیوز به نقل از فارس؛ «دمای هوا در ایام حج امسال در عرفات و منا بیش از ۵۰ درجه شد.» این را سازمان هواشناسی عربستان اعلام کرد.

با افزایش دمای هوا در مکه تعداد زائران فوت شده نیز افزایش یافته است؛ تا جایی که برخی از منابع خبری از «فوت ۵۷۰ حاجی خبر داده‌اند.» این در حالی است که فوتی‌های حج گذشته ۲۴۰ نفر بود یعنی کمتر از نیمی از این تعداد!

سال گذشته متوسط هوای مکه در ایام حج حدود ۴۳ درجه بود که امسال سعودی‌ها پیش‌بینی دمای ۴۸ درجه را کرده بودند. اما با توجه به اینکه دمای هوا  ۲ درجه از آن هم بیشتر شد، تعداد فوتی‌ها هم افزایش یافت. بیشترین تعداد حجاج فوت شده در سال ۹۴ بود که بیش از  ۲ هزار حاجی از جمله ۵۰۰ ایرانی در سرزمین منا به شهادت رسیدند.

در حج امسال بیشتر زائران فوت شده زائران آفریقایی بوده‌اند؛ به طوری که «۳۲۳ زائر مصری و ۶۰ زائر اردنی جان خود را از دست داده‌اند.» گفته می‌شود که «کاهش آب بدن» اصلی‌ترین دلیل فوت آنها بوده است. این در حالی است که مردم کشورهای آفریقایی با توجه به شرایط اقلیمی در برابر گرما بیش از سایر مردم مقاوم هستند. البته امسال برخی از حجاج ایرانی، سنگالی، اقلیم کردستان عراق و نیجریه‌ای هم فوت شدند.

بر اساس گزارش‌ها بیشتر زائران در «سرزمین منا» فوت کردند. در حالی که امسال هم‌زمان با ایام حج در مکه باران بارید. البته در روزهای پایانی مناسک حج و در زمان خروج حجاج از منا، پیکر بی‌جان حجاج ساعت‌ها زیر آفتاب در خیابان‌ها قرار داشت. گفته می‌شود که «آب در مسیر حجاج به جمرات کم بود.»

وزیر بهداشت عربستان سعودی فهد بن عبدالرحمن الجلجل با اشاره به نصب پنکه مه‌پاش «در اطراف چادرها»، می‌گوید که «ما به زائران هشدار داده بودیم که هوا در ایام حج افزایش می‌یابد.» در مقابل رئیس اداره بهداشت حج اندونزی تری آتماجا با اشاره به نبود وسایل سرمایشی «در مسیر جمرات» می‌گوید که «امکانات مناسبی برای جلوگیری از گرمازدگی در ایام تشریق وجود ندارد.»

کارشناسان معتقدند که با توجه به تداوم گرما برای حج سال‌های آینده، «عربستان باید وسایل سرمایشی را نه تنها در اطراف چادرها بلکه در مسیر جمرات افزایش دهد.» همچنین «توزیع آب خنک و شربت‌ کم‌شیرین در مسیر حجاج به ویژه در جمرات» باید مد نظر قرار گرفته شود.

برچسب‌ها:

نظر شما