شناسهٔ خبر: 67266630 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی:

دانشگاه مصدر رشد، تولید و تربیت عالم است

نباید مردم را به دلیل انتخاب‌های گذشته سرزنش کرد یا بعضی عدم موفقیت‌ها را بزرگتر جلوه دهیم و موفقیت‌ها را نبینیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم گرامیداشت روز ملی بسیج اساتید اظهار کرد: حضرت امام خمینی (ره) نقش دانشگاه را صلاح و فساد جامعه می‌داند که اگر نقش دانشگاه را دریابیم، نقش بسیج اساتید روشن می‌شود. درحقیقت دانشگاه در توسعه چهار امر نقش جدی دارد.

وی افزود: نخست، دانشگاه مصدر رشد، تولید و تربیت عالم است؛ پس علم یکی از وجوه رشد اجتماعی و جامعه است که دانشگاه موتور محرکه آن است. نقش دانشگاه صرفا به دانایی ختم نمی‌شود. جامعه‌ صرفا دانا، جامعه موفقی نیست؛ بلکه باید توانا هم باشد. دانشگاه‌ها در توانایی و توانمندسازی جامعه نیز نقش دارند. امروز در غرب به توانش و نقش توانشی که در کنار دانشگاه است، فناوری می‌گویند. آنچه که خلق فناوری است، خلق توانایی روشمند با آگاهی است.

طهرانچی با اشاره به چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: این روزها مردم در انتخاب بعدی هستند. انتخابی که بتواند برای دانایی، توانایی، رفاه و حیات طیبه آن‌ها که مطالبه هر جامعه‌ای است، تدبیری داشته باشد. دقت کنید که راه پیشرفت بازگشت پذیر نیست. مردم انتخاب‌هایی کرده‌اند و خود برداشتی از این انتخاب‌ها داشتند. نباید مردم را به دلیل انتخاب‌های گذشته سرزنش کرد یا بعضی عدم موفقیت‌ها را بزرگتر جلوه دهیم و موفقیت‌ها را نبینیم. مردم تجربه کردند ولی بدانید مردم به عقب برنمی‌گردند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: مردم در این دوره به دنبال خلق فضای جدیدی هستند که بتواند دانایی، توانایی، رفاه و حیات طیبه را با کارآمدی برای آن‌ها رقم بزند. برخی در این دوره شعار بازگشت به گذشته را می‌دهند، این خطری است که می‌تواند موجب انحراف در مسیر شود. مردم خوب می‌دانند چگونه راه به جلو را بپیمایند.

وی با اشاره به اینکه جهت‌دهی به رشد علمی از دیگر مباحث است، اظهار کرد: مورد بعدی، جهت‌دهی به رشد علمی است که از منظر نگاه به نظام فرهنگی دانشگاه به آن توجه می‌کنیم. مقام معظم رهبری تاکید دارند وظیفه اول دانشگاه تربیت عالم، دوم، تولید علم و در نهایت جهت‌دهی به تربیت عالم و تولید علم است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تربیت عالم هم پیشانی دانشگاه است، تصریح کرد: دانشگاه چهار نظام اعم از نظام‌های تربیتی‌، علمی، فناوری و فرهنگی وجود دارد.

طهرانچی ادامه داد: از نظام علمی و دانایی، جامعه‌ خلاقی‌ که توانایی حل مسئله دارد، از نظام توانایی، جامعه‌ای نوآور که می‌تواند در دستیابی به فناوری‌های نوین پیرو نباشد و خود فناوری را خلق کند، بیرون می‌آید.

وی با بیان اینکه در تربیت عالم جامعه کارآمد پیش می‌آید، ابراز کرد: در نظام فرهنگی، جامعه فرهیخته حاصل می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ما در جامعه کارآمد حکمرانان و در جامعه فرهیخته سبک زندگی را نشانه ‌می‌رویم، عنوان کرد: انقلاب اسلامی از ظهور خود در سال ۱۳۴۲، تا ۱۳۵۷، ۱۳۶۸، ۱۳۸۴ و ۱۴۰۰ دوره‌های مختلف خود را طی می‌کند و این انقلاب با فراز و فرودهای زیادی در رسیدن به جامعه فرهیخته و در نظام حکمرانی کارآمد همراه است.

طهرانچی با اشاره به اینکه ۱۴۰۰ یک نقطه عطف است، اظهار کرد: این دوره دوران بسیار کوتاهی است؛ اما پایان آن به شهادت کارگزاران عرصه سیاست خارجی و مهم‌تر از آن، کسی که ستون اجرایی کشور است و نوع جدیدی از خدمت را بروز و ظهور دارد، پیش می‌آید.

وی ادامه داد: نهایت این حرکت ۴۴ ساله یک عزت ملی رقم می‌خورد؛ یعنی در رهبری امامین انقلاب به یک نقطه‌ای در پایان ۱۴۰۳ می‌رسید که وقتی شهادت شهید جمهور پیش می‌آید، دنیا برای این رئیس‌جمهور اعلام عزای عمومی و ۶۸ کشور اعلان همبستگی و حضور می‌کند. یادمان باشد که این برای کشوری است که زمانی شعار دنیا انزوای آن بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه عزت ملی در مسیر ۴۴ ساله ثبت شده است، اظهار کرد: این مردم در مسیر مردم‌سالاری دینی در طی رشد و ارتقا و بالارفتن از مسیر پیشرفت است. مسیر رشد ارتقا مسیر بازگشت در آن نیست؛ نمی‌شود شما ۱۲ سال به سمت جلو پیش برویم و سال دهم کتاب سال هشتم را برداریم. در واقع، کتاب سال هشتم را سال هشتم می‌خوانیم. مردم ما در این ۴۴ سال مسیری را انتخاب کردند و مردم سالاری دینی را محقق کردند و تجربیات مختلفی را در انتخاب خود بروز و ظهور دادند که این تجربیات مختلف گاهی با کامیابی‌هایی و گاهی با ناکامیابی‌هایی مواجه شده؛ اما انتهای این مسیر ۴۴ ساله عزت ملی است.

طهرانچی ادامه داد: دقت کنید شهید چمران عمر حضورش در کشور ایران خیلی طولانی نیست؛ ولی برای مردم ما بزرگ است. عمر حضور دولت شهید رئیسی عمر دولتش بسیار کوتاه؛ اما خودش بزرگ است. عمر حضور شهید امیرعبداللهیان در مسند جهت‌دهی سیاست‌خارجی کوتاه است، اما آثار آن بلند است.

وی ابراز کرد: اهل سیاست باید بدانند که زمانی به آن‌ها تعلق داشت، وقتی که این زمان گذشت، تلاش برای حضور دوباره بی‌معنا یا به عبارتی تغییر شناخت مردم، نباید وارد این عرصه شوند. مردم درک خود را از اتفاقات دارند.

طهرانچی اضافه کرد: می‌دانید که قبل از برجام و مذاکرات هسته‌ای، مذاکرات از جنس حقوق بشر و از بالا به پایین بود. وقتی شهید شهریاری، فخری‌زاده، احمدی‌روشن، رضایی‌نژاد، طهرانی‌مقدم که اقتدار علمی و فناوری به کشور دادند، مذاکرات وارد عرصه برابر شد.

 

انتهای پیام/

 

نظر شما