شناسهٔ خبر: 67286204 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خبر‌های کتاب در هفته‌ای که گذشت

مهم‌ترین خبر‌ها در بسته کتاب هفته از «بهبودی محمدعلی بهمنی شاعر و نویسنده پیشکسوت کشور» تا «آغاز به کار نمایشگاه کتاب پکن» است که به آن می‌پردازیم.

صاحب‌خبر -

با سلام و تشکر ،،خبر عکس نداره /// خبرهای کتاب در هفته ای که گذشت /***

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ قرار گرفتن کتاب «ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام» در فهرست صد کتاب ماندگار قرن، خبر مهم دیگر این هفته است.

***

اولین خبر مربوط به بهبودی آقای محمدعلی بهمنی است.

شاعر و نویسنده پیشکسوت کشورمان که به علت سکته مغزی به بیمارستان منتقل شده بود، با نظر پزشکان مرخص شد.

کتاب‌های شعر «باغ لال»، «در بی‌وزنی»، «گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود»، «این خانه واژه‌های نسوزی دارد»، «شاعر شنیدنی است»، «چتر برای چه، خیال که خیس نمی‌شود» و «من زنده‌ام هنوز و غزل فکر می‌کنم» از آثار محمدعلی بهمنی می‌باشد.

این پیشکسوت عرصه شعر متولد فروردین ۱۳۲۱ در دزفول است و زمانی که ۹ سال داشت نخستین شعر خود را منتشر کرد.

***

خبر دیگر مربوط به کتاب «ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام» است که در فهرست صد کتاب ماندگار قرن ایران قرار گرفت.

این کتاب سه جلدی در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در جمع استادان دانشگاه و اهالی فرهنگ مورد بررسی قرار گرفت.

کتاب «ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام» به تدوین و نگارش غلامحسین ابراهیمی دینانی فیلسوف و نویسنده ایرانی است که به گذر فلسفه از دهه‌های گذشته تا به امروز می‌پردازد.

غلامحسین ابراهیمی دینانی تا کنون بیش از ۴۰ عنوان کتاب با موضوع فلسفه اسلامی با محور نظریات فیلسوفان مسلمان مانند؛ ابن سینا، سهروردی، ملاصدرا و دیگر علما و فیلسوفان غربی و شرقی نوشته است.

***

خبر بعدی در خصوص اهدای کتابخانه آذرتاش آذرنوش به مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است.

کتابخانه آقای آذرنوش با هدف بهره‌مندی پژوهشگران و دانشوران در اختیار مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی قرار گرفت.

این کتابخانه حاوی ۴۶۴۸ جلد کتاب، نشریه و یادداشت‌های تحقیقی او است و بخش اصلی این کتاب‌ها در حوزه زبان و ادبیات عربی است.

مرحوم آذرنوش که در سال ۱۴۰۰ درگذشت، نخستین مدیر گروه ادبیات عرب دانشگاه تهران و عضو شورای عالی علمی مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی بود.

***

سلسله نشست‌های آسیب‌شناسی کتاب هم در هفته‌ای که گذشت آغاز شد.

این سلسله نشست‌ها با موضوع سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مرکز مطالعات راهبردی ژرفا با حضور کارشناسان و علاقه‌مندان به این موضوع برگزار شد.

سعید مکرمی، مدیر انتشارات «اسم» و سمیه جمالی نویسنده و فعال حوزه نشر دراین نشست حضور داشتند و پیرامون بررسی آسیب‌ها و چالش‌های سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به گفتگو پرداختند.

***

جلسه شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی رویداد دیگری بود که در هفته گذشته برگزار شد.

ـتاسیس بنیاد بین‌المللی حکیم نظامی« و «سطح‌بندی مؤسسات و محصولات فرهنگی و هنری»  دو موضوعی بود که در آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شد.

دبیر این شورا در تشریح مصوبات جلسه ۴۸۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آخرین جلسه شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی، دو موضوع «تأسیس بنیاد بین‌المللی حکیم نظامی» و «اعطای مجوز رتبه‌بندی محصولات و آثار فرهنگی و هنری به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» با پیشنهاد این وزارتخانه مورد بررسی قرار گرفت.

***

آغاز به کار نمایشگاه بین المللی کتاب چین با حضور ناشران ایرانی، آخرین خبر از بسته کتاب این هفته است.

سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن در حالی آغاز به کار کرد که ناشران ایرانی هم با بیش ۵۰۰ عنوان کتاب در این نمایشگاه حضور دارد.

این دوره نمایشگاه کتاب (BIBF) با حضور ۷۱ کشور دیگر از جمله انگلستان، ایتالیا، نیجریه، ژاپن، عربستان و سایر کشور‌ها از قاره‌های مختلف در ۱۰۵۰ غرفه به ارائه محصولات فرهنگی خود می‌پردازند.

به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس جمهوری چین در سی‌امین نمایشگاه کتاب پکن، دستاورد‌های مهم نشر در حوزه‌های مختلف از جمله علوم اجتماعی، علم و فناوری، هنر و فرهنگ، ادبیات کودکان و متون باستانی به نمایش گذاشته می‌شود.

نظر شما