شناسهٔ خبر: 67263283 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرکل هواشناسی گیلان خبر داد

هشدار سطح زرد برای بارش‌های همرفتی در گیلان

مدیرکل هواشناسی گیلان از صدور هشدار سطح زرد هواشناسی برای وقوع بارش های همرفتی تا پنج‌شنبه هفته جاری در استان خبر داد و گفت: شهروندان و گردشگران طی این مدت از توقف، استقرار و برپایی چادر مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها، مسیل ها و مناطق مرتفع خودداری کنند.

صاحب‌خبر -

محمد دادرس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در گیلان اظهار کرد: نقشه‌های هواشناسی نشان‌دهنده جوی غالباً پایدار و استقرار توده هوای گرم و مرطوب در گیلان است، بر این اساس تا اوایل هفته آینده، آسمانی صاف تا قسمتی ابری، بعضی نقاط مه آلود، مه صبحگاهی، وزش باد (گاهی وزش باد جنوبی، پاره‌ای نقاط شدید پیش بینی می‌شود و طی این مدت گاهی به سبب شکل گیری ناپایداری‌های همرفتی، افزایش ابر و در برخی مناطق رگبار رعد و برق (به ویژه ارتفاعات و دامنه‌ها، موقتی شدید) و در مناطق مستعد بارش تگرگ مورد انتظار است.

وی افزود: با توجه فعالیت کانون‌های گرد و خاک در اطراف منطقه، گسیل آن به استان گیلان دور از انتظار نیست.

مدیرکل هواشناسی گیلان از صدور هشدار سطح زرد هواشناسی برای وقوع بارش‌های همرفتی تا روز پنج شنبه جاری در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: آب‌گرفتگی منطقه‌ای، لغزندگی سطح جاده‌ها به ویژه محورهای کوهستانی و کاهش دید افقی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال جاری شدن سیلاب موقتی، احتمال لغزش و رانش، سقوط سنگ، احتمال خسارت به محصولات کشاورزی و سازه‌ها و برخورد صاعقه از اثرات فعالیت این سامانه پیش‌بینی شده است.

دادرس تصریح کرد: شهروندان و گردشگران طی این مدت از توقف، استقرار و برپایی چادر مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها، مسیل‌ها و مناطق مرتفع خودداری کنند.

وی ادامه داد: به‌منظور جلوگیری از وقوع حوادث و صدمات ناگوار انسانی، شهروندان و مسافران طی این مدت از کوهنوردی در مناطق کوهستانی و عشایر از جابه‌جایی و کوچ اجتناب کنند.

مدیرکل هواشناسی گیلان گفت: طی این مدت مدیریت ورودی و خروجی زمین‌های کشاورزی و شالیزارها و تمهیدات لازم در بخش‌های مختلف کشاورزی، احتیاط در ترددهای جاده‌ای به ویژه محورهای کوهستانی، محکم کردن سازه‌های موقت، تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها و هنگام وقوع رعدوبرق پناه گرفتن در مکان‌های امن و سرپوشیده ضروری است.

دادرس افزود: طی این مدت شرایط برای ورود خروج کشتی به بندر و برای عملیات‌های لایروبی و یدک کشی طی شنبه و یکشنبه هفته آینده، گاهی با احتیاط مناسب خواهد بود.

وی با بیان اینکه شرایط برای تخلیه و بارگیری غلات به دلیل رگبار احتمال رگبار طی چهارشنبه و پنج شنبه گاهی با احتیاط مناسب و برای شنبه و یکشنبه گاهی نامناسب است، تاکید کرد: شرایط برای شنا در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده گاهی با احتیاط مناسب خواهد بود.

نظر شما