شناسهٔ خبر: 67261058 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

رییس اتاق بازرگانی زنجان در بازدید از تولیدی‌های کفش شهر هیدج عنوان کرد:

تاسیس انجمن تخصصی صنایع کفش هیدج ضروری است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان پیرو دیدار خود با سفیر جمهوری اسلامی ایران در ویتنام و رایزنی در خصوص توسعه همکاری و ایجاد بازارهای مشترک برای کفش ویتنام و کفش هیدج، به‌همراه نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس از برخی واحدهای تولیدی کفش شهر هیدج بازدید و مشکلات، ظرفیت‌ها، نقاط قوت و ضعف این صنعت را مورد بررسی قرار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین زنجان، صمد یوسفی‌اصل  در جلسه رسیدگی به مشکلات این صنعت، ضمن تشکر از فعالان صنعت کفش، به ظرفیت قابل توجه و بالقوه تولید این محصول در شهر هیدج اشاره و افزود؛ اتاق بازرگانی زنجان در این دوره تلاش دارد فقط متمرکز در شهر زنجان نباشد بلکه، سایر شهرستان‌ها را نیز با در نظر گرفتن ویژگی‌های ذاتی و مزیت‌های نسبی به سمت رشد، بویژه توسعه اقتصادی سوق دهد. وی خاطر نشان کرد دنیا به سرعت در حال پیشرفت و تحول است اما متاسفانه کشور ما ایران از دستاوردهای روز دنیا و سطوح مختلف توسعه فاصله دارد و به تناسب همین خلا، در سطح توسعه بین استان ها و پایتخت و شهرستان‌ها با مراکز استان‌ها نیز فاصله بسیاری ایجاد شده است. صمد یوسفی‌اصل اذعان داشت که او نیز تولیدکننده است و با روحیات، نحوه فعالیت و جنس مشکلات این قشر به خوبی آشنا است و قطعا زحمت اصلی بر دوش تولیدکننده می‌باشد بنابراین محصول نهایی بدون در نظر گرفتن این نکته که در کدام نقطه استان تولید میشود بایستی از فرصتی برابر، برای گسترش بازار و صادرات برخوردار باشد.

ایشان با تشریح اقدامات انجام شده در معرفی ظرفیت‌های تولیدی و صنایع شهرستان‌هایی مانند طارم و خدابنده در سفر رایزن‌های اقتصادی به زنجان خاطرنشان کرد: مسئولان دولتی قطعا حمایت‌هایی از صنعت کفش هیدج داشته‌اند اما در اصل این ماحصل زحمات خود مردم این شهر است که امروز نام هیدج با صنعت کفش آمیخته شده و در ادامه تلاش می‌کند این ظرفیت را نیز به دنیا معرفی ‌کند. رییس اتاق بازرگانی زنجان خاطرنشان کرد؛ ما باید به بازارهای جهانی فکر کنیم، در این سال‌ها تولید را آموخته‌ایم و حالا نیاز است تلاش کنیم که علم تجارت را نیز تجربه و از طریق مبادی‌های تخصصی، فرایندهای رشد آن را هموار کنیم.

وی تاکید کرد یکی از راهکارهای کاربردی در رفع مشکلات اساسی صنعت کفش هیدج، تاسیس انجمن یا کنسرسیوم تخصصی است که ضمن ساماندهی ارتباطات غیررسمی موجود بین تولیدکنندگان کفش هیدج با کشورهایی مانند عراق و افغانستان، فعالان این حوزه را نیز با مسئولین و حوزه‌های مختلف جهت انتقال خواسته‌ها و موانع تولید در ساختار تعاملی پیوسته قرار می‌دهد. تاسیس انجمن به‌منزله‌ی حضور نماینده این صنعت در رویدادها، جلسات مختلف، سفرهای خارجی و یا دوره‌های آموزشی است که امکان بهره‌برداری از فضا و ظرفیت‌های موجود به نفع کفش هیدج را ایجاد خواهد کرد. صمد یوسفی‌اصل با اشاره به سفر اخیر خود به ویتنام عنوان کرد؛ امروز کشور ویتنام مرکز کفش جهان است و کفش‌هایی متنوع با قیمت‌های مختلف تولید و به دنیا عرضه می‌کند بنابراین کفش هیدج نیز باید فاکتورهای کیفیت و قیمت تمام شده را برای حضور در بازارهای جهانی مدنظر و سلیقه و سبک زندگی کشورهای مختلف را جهت تولید هدفمند برای گروه‌های مختلف، مورد مطالعه و ارزیابی قرار دهد. وی در همین راستا افزود اتاق بازرگانی زنجان ضمن اعزام هیات به نمایشگاه‌های تخصصی کفش بویژه در ویتنام تلاش می‌کند اطلاعات کشورهایی را احصاء کند که کفش هیدج به لحاظ قیمت بتواند توان رقابت با آنها را داشته باشد، لذا با شناسایی این نقاط، مسیر عرضه و رقابت و معرفی محصول نیز با ظرافت خاصی ترسیم خواهد شد. صمد یوسفی‌اصل همچنین تاکید کرد که صنعتگران کفش شهر هیدج نیاز به حمایت دارند و قطعا می‌توانیم با کمک مسئولین و برنامه‌ریزی و تدابیر اصولی گامی موثر در افزایش رشد ظرفیت تولید این محصول مهم در شهر هیدج برداریم. رشد صنعت کفش هیدج در گرو فعالیت منسجم واحدهای تولیدی است منصور عیلمردانی نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید به عوامل مختلفی که میتواند در توسعه این صنعت در هیدج موثر باشد اشاره و تاکید کرد؛ جمعیت شهر هیدج زیر ۲۰ هزار نفر است بنابراین می‌شود مجوز شهرک صنعتی روستایی برای آن صادر شود و قطعا صدور این مجوز حتی در یکی از روستاهای نزدیک مزایای زیادی را برای فعالان این صنعت به دنبال خواهد داشت.

 
نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی، افزایش سرمایه و فعالیت منسجم این صنعت را با هدف کاهش ریسک و هزینه‌هایی مانند بیمه، تعمیرکار، بازاریابی و ... ضروی دانست و افزود ایجاد یک شرکت بورسی نه‌تنها مزایای جذب سرمایه و سود سهام را به دنبال دارد بلکه با این کار، منجر به تجمیع هزینه‌های مالیاتی، حسابداری، هزینه‌های انرژی و ... خواهد شد. وی افزود؛ باید به فکر ایجاد نمایشگاه تخصصی دایمی در داخل و کشورهای همسایه باشیم تا مشتری را در این نمایشگاه‌ها با ظرفیت و توانمندی‌های تولیدات خود آشنا و محصولات را عرضه نماییم، چرا که ارزش‌افزوده صنایع کفش باید به تولیدکننده بازگردد نه اینکه تولیدکنندگان با اعلام نرخ‌های مختلف به رقابت با یکدیگر پرداخته و حاشیه سود را به واسطه‌های خارجی واگذار کنند. نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی معافیت صادرات محصولات نهایی را ضروری و همچنین به نقش موثر و تعیین‌کننده دفتر وزارت امور خارجه در استان در تحقق اهداف عرضه محصولات در بازارهای جهانی اشاره کرد و افزود با اینکه قیمت تمام شده کفش هیدج کمتر از محصولات مشابه در دنیاست اما به دلیل عدم برندسازی، توان رقابت با محصولات خارجی را ندارد. منصور عیلمردانی اذعان کرد؛
رشد صنعت کفش هیدج مدیون خود مردم این شهر است و اکنون نیز همین مردم پرتلاش می‌توانند با تاسیس شرکت‌ بازرگانی و تمرکز در امر بازاریابی و صادرات موجب گسترش بازارهای فروش این تولید ارزشمند شوند. خلاهای ورود به بازارهای خارجی و جذب سرمایه‌گذار باید برطرف شود مجتبی نادعلی سرپرست دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه زنجان نیز در این جلسه ضمن ابراز خرسندی از ظرفیت بالقوه شهر هیدج اظهار کرد؛ بنا بر رسالت دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان تلاش می‌کنیم تا خلاها بویژه در خصوص معرفی محصولات استان در بازارهای خارجی و همچنین جذب سرمایه‌گذار را پر و جبران کنیم. وی در ادامه به فعالیت‌های مطلوب اتاق بازرگانی زنجان در دوره جدید اشاره و خاطرنشان کرد سفر اخیر رییس این اتاق بازرگانی به ویتنام به‌منظور تدوین برنامه‌ای سازنده برای توسعه صنعت کفش هیدج است بنابراین تمامی اجزا بایستی در کنار هم برای تحقق این مهم تلاش کنیم تا کفش هیدج جایگاهش را درسطح ملی و جهانی پیدا کند.
توسعه شهرک صنعتی کفش هیدج در دستور کار است مصطفی الماسی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان نیز در این جلسه تاکید کرد ما باید به ظرفیت‌های خودمان بها بدهیم ولی متاسفانه مدام درگیر نداشته‌ها و متمرکز در نیمه خالی لیوان هستیم. وی ادامه داد کفش هیدج تنها ظرفیت منطقه‌ای و استانی نیست بلکه فرصتی بکر برای کل کشور است. ظرفیت تولید 50 میلیونی کفش، امتیاز بزرگ و قابل توجهی است که با توسعه بازار فروش و عرضه در میادین اقتصادی جهانی ثمرات بسیار خوبی را برای استان خواهد داشت. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان افزود متاسفانه با این که در تولید کفش حرفی برای گفتن داریم اما در تکمیل زنجیره‌های ارزش آن قدمی برنداشته‌ایم در حالی که امروز کشور ویتنام را دیگر با موضوع جنگ نمی‌شناسند بلکه با آمدن نام کشور ویتنام انواع مختلف کفش در اذهان مردم متبادر می‌شود. ایشان همچنین به پیگیری توسعه شهرک صنعتی کفش هیدج با همکاری محیط زیست اشاره و تاکید کرد بایستی بیشترین تمرکز خود را معطوف به توسعه اقتصادی در زیست بوم استان نماییم. فعالان صنعت کفش هیدج نیز در این بازدید ضمن ارایه دیدگاه‌های خود در خصوص نحوه توسعه بازار فروش این محصول و همچنین پاره‌ای از مشکلات واحدهای تولیدی، به تقویت صادرات کفش هیدج، تشکیل کارگروه تخصصی، تاسیس شهرک صنعتی تخصصی، واگذاری زمین به تولیدکنندگان واقعی، استقرار نمایندگی‌ اتاق بازرگانی زنجان در شهر هیدج و ... تاکید کردند.

نظر شما