شناسهٔ خبر: 67272355 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تولیدکنندگان کفش هیدج به حمایت نیاز دارند

رییس اتاق بازرگانی زنجان با تأکید بر حمایت از تولیدکنندگان کفش هیدج گفت: باید این تولیدکنندگان را به بازارهای جهانی متصل کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، رییس اتاق بازرگانی زنجان چندی پیش سفری به کشور ویتنام داشت؛ از آنجایی که کشور ویتنام در صنعت کفش پیشتاز است، می‌تواند ارتباط خوبی بین این کشور با کفش شهر هیدج شهرستان ابهر ایجاد شود. دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در ویتنام و برخی فعالان حوزه صنعت کفش در این کشور بخشی از سفر یوسفی اصل به ویتنام بود.

کفش هیدج چندین سال است وارد حوزه تولیدی کفش شده و کارگاه‌های بزرگ و کوچکی در این شهر فعالیت می‌کنند. نکته جالب توجه موضوع اینجاست که نرخ بیکاری در شهر هیدج منفی است.

حال امروز جمعی از مسئولان استانی از صنعت کفش هیدج بازدید کرد‌ند. سرپرست دفتر وزارت امور خارجه در زنجان، نماینده مردم ابهر در مجلس، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی و رئیس اتاق بازرگانی زنجان جزو مسئولانی بودند که از کارگاه‌های بزرگ و کوچک کفش هیدج بازدید کردند. هدف از این بازدید، لمس کردن مشکلات و چالش‌ها و همینطور دیدن ظرفیت‌ها و نقاط قوت  این صنعت در هیدج بود.

صمد یوسفی‌اصل رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان در جلسه رسیدگی به مشکلات این صنعت، ضمن تشکر از فعالان صنعت کفش، به ظرفیت قابل توجه و بالقوه تولید این محصول در شهر هیدج اشاره و اظهار داشت: اتاق بازرگانی زنجان در این دوره تلاش دارد فقط متمرکز در شهر زنجان نباشد بلکه، سایر شهرستان‌ها را نیز با در نظر گرفتن ویژگی‌های ذاتی و مزیت‌های نسبی به سمت رشد، بویژه توسعه اقتصادی سوق دهد. 

وی خاطرنشان کرد: دنیا به سرعت در حال پیشرفت و تحول است اما متأسفانه کشور ما ایران از دستاوردهای روز دنیا و سطوح مختلف توسعه فاصله دارد و به تناسب همین خلا، در سطح توسعه بین استان‌ها و پایتخت و شهرستان‌ها با مراکز استان‌ها نیز فاصله بسیاری ایجاد شده است. 

رئیس اتاق بازرگانی زنجان اذعان کرد: بدون در نظر گرفتن این نکته که در کدام نقطه استان محصول تولید می‌شود بایستی از فرصتی برابر، برای گسترش بازار و صادرات برخوردار باشد. 

وی با تشریح اقدامات انجام شده در معرفی ظرفیت‌های تولیدی و صنایع شهرستان‌هایی مانند طارم و خدابنده در سفر رایزن‌های اقتصادی به زنجان خاطرنشان کرد: مسئولان دولتی قطعا حمایت‌هایی از صنعت کفش هیدج داشته‌اند اما در اصل این ماحصل زحمات خود مردم این شهر است که امروز نام هیدج با صنعت کفش آمیخته شده و در ادامه تلاش می‌کند این ظرفیت را نیز به دنیا معرفی ‌کند. 

رییس اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: ما باید به بازارهای جهانی فکر کنیم، در این سال‌ها تولید را آموخته‌ایم و حالا نیاز است تلاش کنیم که علم تجارت را نیز تجربه و از طریق مبادی‌های تخصصی، فرایندهای رشد آن را هموار کنیم. 

وی تاکید کرد: یکی از راهکارهای کاربردی در رفع مشکلات اساسی صنعت کفش هیدج، تاسیس انجمن یا کنسرسیوم تخصصی است که ضمن ساماندهی ارتباطات غیررسمی موجود بین تولیدکنندگان کفش هیدج با کشورهایی مانند عراق و افغانستان، فعالان این حوزه را نیز با مسئولان و حوزه‌های مختلف جهت انتقال خواسته‌ها و موانع تولید در ساختار تعاملی پیوسته قرار می‌دهد. تأسیس انجمن به‌منزله‌ حضور نماینده این صنعت در رویدادها، جلسات مختلف، سفرهای خارجی و یا دوره‌های آموزشی است که امکان بهره‌برداری از فضا و ظرفیت‌های موجود به نفع کفش هیدج را ایجاد خواهد کرد. 

یوسفی‌اصل یادآور شد: امروز کشور ویتنام مرکز کفش جهان است و کفش‌هایی متنوع با قیمت‌های مختلف تولید و به دنیا عرضه می‌کند بنابراین کفش هیدج نیز باید فاکتورهای کیفیت و قیمت تمام شده را برای حضور در بازارهای جهانی مدنظر و سلیقه و سبک زندگی کشورهای مختلف را جهت تولید هدفمند برای گروه‌های مختلف، مورد مطالعه و ارزیابی قرار دهد. اتاق بازرگانی زنجان ضمن اعزام هیأت به نمایشگاه‌های تخصصی کفش به ویژه در ویتنام تلاش می‌کند اطلاعات کشورهایی را احصا کند که کفش هیدج به لحاظ قیمت بتواند توان رقابت با آن‌ها را داشته باشد، لذا با شناسایی این نقاط، مسیر عرضه و رقابت و معرفی محصول نیز با ظرافت خاصی ترسیم خواهد شد. 

رئیس اتاق بازرگانی زنجان تاکید کرد: صنعتگران کفش شهر هیدج نیاز به حمایت دارند و قطعاً می‌توانیم با کمک مسئولان و برنامه‌ریزی و تدابیر اصولی گامی موثر در افزایش رشد ظرفیت تولید این محصول مهم در شهر هیدج برداریم. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما