شناسهٔ خبر: 67260761 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تب سوزان هوای ۴۵ درجه ای شهرهای گرمسیری کهگیلویه وبویراحمد

یاسوج - ایرنا - شبانه روز گذشته دمای هوای برخی مناطق گرمسیری کهگیلویه وبویراحمد از ۴۵ درجه سانتیگراد گذشت و تفاوت دمای احساسی و آنچه از سوی هواشناسی اعلام می شود چالش فضای مجازی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،براساس داده های هوای شناسی،گرمترین ساعت های شبانه روز گذشته دمای شهر لنده گرمترین نقطه کهگیلویه وبویراحمد ۴۵.۴ درجه سانتیگراد ثبت شد و در همین مدت بیشینه دمای دوگنبدان و امامزاده جعفر در شهرستان گچساران ۴۵ و همچنین دمای هوای شهرهای لیکک و دهدشت به ترتیب ۴۴.۶ و ۴۴ درجه سانتیگراد ثبت شد.

البته دمای هوای شهرهای سردسیری استان هم بسیار گرمتر از معمول بود به طوری که دما در منطقه دولت آباد یاسوج ۳۷.۱ درجه سانتیگراد گزارش شد و همچنین هواشناسی دمای هوای شهرهای مارگون و سی سخت را ۳۲.۹ و ۳۲.۴ گزارش کرد.

برخی شهروندان کهگیلویه وبویراحمدی با اشاره به آنچه اندازه گیری های دماسنج خودورها و اندازه گیری های در آفتاب نشان می دهد اعتقاد دارند دمای هوا بسیار بالاتر از چیزی است که هواشناسی اعلام کرده است.

واکنش هواشناسی چالش دما

رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد در واکنش به چالش های مطرح شده در فضای مجازی می گوید که دمای هوا در استان با معیارهای جهانی اندازه گیری می شود.

ولی بهره مند افزود: دمای هوا در فاصله ۱.۵ تا ۲ متری سطح زمین در سایه و درپناهگاهی از جنس کرکره اندازه گیری می شود.

وی تصریح کرد: دمای احساسی که از سوی مردم با دماسنج های معمولی اندازه گیری می شود به پارامترهایی چون وزش باد، میزان رطوبت و عوامل انساسی بستگی دارد.

رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: زمانی که بدنه خودرو در مقابل آفتاب و موتور آن روشن باشد دمای خودرو بالا می رود؛ مانند این است که در آفتاب یک بخاری را روشن کرده و دماسنج را در کنارش قرار دهیم و دمای هوا را اینگونه ملاک قرار دهیم.

بهره مند اظهار کرد: هوای گرم طی هفت روز آینده در مناطق گرمسری و سردسیری کهگیلویه و بویراحمد ماندگار است.

وی عنوان کرد: در روزهای دوم و سوم تیرماه هوای کهگیلویه وبویراحمد یک تا ۲ درجه سانتیگراد افزایش می یابد.

رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد:هوای صاف تا کمی ابری،افزایش سرعت وزش باد و احتمال گرد و خاک در برخی از مناطق از مهمترین پدیده های هواشناسی استان در شبانه روز آینده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد که یک درصد مساحت کشور را دارد با گستره ای حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع را در خود جای داده این سرزمینی مرتفع و کوهستانی مشهور به اقلیم چهار فصل در جنوب غربی ایران قرار دارد.

نظر شما