شناسهٔ خبر: 67260548 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مردان سیگاری منتظر انسداد مزمن ریه باشند

مشهد- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تحقیقات جدید نشان می‌دهد مصرف سیگار خطر ایجاد و شدت عفونت منجر به انسداد مزمن ریوی را در مردان فراهم می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر شهاب الدین سروری روز چهارشنبه عنوان کرد: سیگار به دلیل نقایصی که در ساختار و عملکرد راه های هوایی ایجاد می کند، فرد را مستعد عفونت ریه یا ذات الریه می‌سازد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، مردان مبتلا به بیماری‌های انسداد مزمن ریوی و آسم در خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت های ریوی قرار دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: تب، علایم تنفسی مثل سرفه های چرکی، تنگی نفس، درد قفسه سینه، خلط همراه با رگه های خونی از تظاهرات عفونی ریوی یا ذات الریه است که به دلیل مصرف دخانیات در بین مردان شیوع بیشتری دارد.

دکتر سروری با بیان اینکه ترمیم زخم در بیماران سیگاری کندتر از سایر افراد انجام می‌شود، افزود: مصرف سیگار با بسیاری از داروها به خصوص داروهای فشار خون تداخل اثر دارد و می تواند موجب افزایش یا کاهش بیماری ها شود که این موضوع نیز یکی دیگر بیماری ها و اختلالات شایع در مردان به دلیل مصرف مواد دخانی است.

وی با اشاره به اینکه ابتلای فرد به بیماری‌های زمینه ای مزمن کبدی، کلیوی و نقص سیستم ایمنی و نارسایی قلبی، شدت بیماری را در وی افزایش می دهد، عنوان کرد: مصرف الکل که متاسفانه در بین برخی از مردان نیز رواج دارد زمینه ابتلا به بیماری های عفونی ریوی را فراهم می کند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۸ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، نیشابور و دانشکده‌ علوم پزشکی تربت‌جام است.

نظر شما