شناسهٔ خبر: 67281006 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اقداماتی امیدبخش برای زدودن غبار محرومیت از قامت خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- اجرای ۲ هزار و ۴۵۳ طرح اشتغالزایی، تامین ۲ هزار و ۲۲۹ واحد مسکونی برای محرومان، بهره برداری از پروژه های بهداشتی و درمانی و احداث مجتمع های آبرسانی بخشی از اقدامات جهادی بنیاد علوی برای زدودن غبار محرومیت از قامت خراسان شمالی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، گرچه با روی کار آمدن دولت سیزدهم، محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار در حوزه های گوناگون در اولویت دستگاه های اجرایی قرار گرفت اما در برخی مناطق محرومیت ها به قدری است که نیازمند ورود نهادهایی از جنس بنیاد علوی است.

بنیادی که به عنوان بازوی محرومیت زدایی بنیاد مستضعفان فعالیت می کند و حدودا سه سالی است که شهرستان های خراسان شمالی برای محرومیت زدایی انتخاب کرده است.

با استقرار بنیاد علوی در خراسان شمالی اقدامات جهادی ارزشمندی برای جدال با محرومیت در حوزه های آبرسانی، بهداشتی و درمانی، مسکن و اشتغالزایی انجام شده است تا نور امید بر دل محرومان استان تابیده شود.

استانی که ۴۴ درصد جمعیت آن در نواحی روستایی سکونت دارند و هنوز در برخی شهرستان های آن بیمارستان وجود ندارد و همواره با مشکلات بیکاری و مهاجرت نیروهای جوان به کلانشهرها دست و پنجه نرم می کنند.

اقداماتی امیدبخش برای زدودن غبار محرومیت از قامت خراسان‌شمالی

اجرای ۲ هزار و ۴۵۳ طرح اشتغالزایی

مجری بنیاد علوی در خراسان‌شمالی می گوید: این نهاد تاکنون از ۲ هزار و ۴۵۳ طرح اشتغالزایی در استان با پرداخت ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات حمایت کرده است.

جواد رحمانی می افزاید: این میزان تسهیلات در بیش از ۱۰۰ روستای خراسان شمالی در راستای اشتغالزایی مناطق کمتر برخوردار پرداخت شده است.

وی ادامه می دهد: تسهیلات بنیاد علوی به افراد توانمند روستایی که میزان آن بستگی به نوع اشتغال دارد با سود چهار درصد و بازپرداخت پنج ساله اعطا می شود.

رحمانی خاطرنشان می کند: اجرای یکهزار و ۷۵۰ طرح اشتغالزایی نیز در استان با چهار هزار میلیارد ریال اعتبار در سالجاری هدف‌گذاری شد.

وی می گوید: از این تعداد یکهزار و ۷۰۰ مورد مربوط به طرح های اشتغالزایی کوچک، ۳۰ مورد مربوط به طرح های کارگاهی کوچک و ۲۰ مورد طرح های اشتغالزایی بزرگ است.

مجری بنیاد علوی در خراسان‌شمالی ادامه می دهد: پس از تعیین نقاط هدف و زنجیره های ارزش تعیین کننده، اهلیت‌سنجی متقاضیان طرح های اشتغالزایی بنیاد علوی برای توانمندسازی مناطق کم برخوردار آغاز می شود.

اقداماتی امیدبخش برای زدودن غبار محرومیت از قامت خراسان‌شمالی

تامین ۲ هزار و ۲۲۹ مسکن برای محرومان

رحمانی در این باره می گوید: این نهاد ۲ هزار و ۲۲۹ واحد مسکونی با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) ٰ، اداره کل بهزیستی و بنیاد مسکن استان برای نیازمندان خراسان شمالی تامین کرده است.

وی می افزاید: این تعداد مسکن براساس تفاهم‌نامه‌های منعقد شده بین بنیاد علوی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، اداره کل بهزیستی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی ساخته شد.

رحمانی می گوید: جدای از وام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد علوی نیز برای هر یک از واحدها ۴۵۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت کرده است.

اقداماتی امیدبخش برای زدودن غبار محرومیت از قامت خراسان‌شمالی

بهره برداری از طرح های درمانی

وی بیان می کند: این نهاد برای ساخت درمانگاه و مرکز جامع سلامت در روستاهای «خرتوت» مانه و «زرد» سملقان ۷۰ میلیارد هزینه کرد.

رحمانی می افزاید: ساخت درمانگاه روستای خرتوت با متراژ ۵۲۴ متر از سال ۱۴۰۱ آغاز شده بود و چهار هزار و ۷۷ نفر از روستاییان این منطقه از خدمات بهداشتی و درمانی بهره مند شدند.

مجری بنیاد علوی در خراسان‌شمالی اضافه می کند: مرکز جامع سلامت روستای زرد این شهرستان نیز با هزینه کرد ۳۰ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

وی می گوید: همچنین این نهاد بیش از پنج میلیارد ریال در قالب تجهیزات پزشکی به مراکز بهداشت جامع سلامت شهری و روستایی مانه و سملقان اهدا کرده است.

رحمانی یادآور می شود: این کمک ها در راستای رسالت بنیاد علوی مبنی بر محرومیت زدایی با همکاری مسوولان حوزه بهداشت و سلامت شهرستان احصا و اهدا می شود.

اقداماتی امیدبخش برای زدودن غبار محرومیت از قامت خراسان‌شمالی

ساخت نخستین بند لاستیکی

مجری بنیاد علوی در خراسان شمالی تصریح می کند: نخستین بند لاستیکی خراسان شمالی برای تامین آب هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان مانه و سملقان در سال ۱۴۰۱ با مشارکت بنیاد علوی به بهره برداری رسید.

وی می افزاید: برای این طرح ١٨۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد که بیش از ۳۴ میلیارد ریال آن با مشارکت بنیاد علوی تامین شد.

اقداماتی امیدبخش برای زدودن غبار محرومیت از قامت خراسان‌شمالی

هزینه ۶۰ میلیارد ریالی برای رفع کم آبی

رحمانی در این خصوص به خبرنگار ایرنا می گوید: این نهاد در راستای مقابله با کم آبی اقدام به احداث چهار مجتمع آبرسانی با ۶۰ میلیارد ریال اعتبار در روستاهای این شهرستان کرد.

وی می افزاید: با احداث مجتمع های آبرسانی در روستاهای «چوبلی تپه»، «شیرین دره»، «خرتوت» و «بیار» آشخانه مشکل آب شرب ۱۱ روستای این شهرستان رفع شد.

مجری بنیاد علوی در خراسان شمالی یادآور می شود: همچنین اقداماتی برای تعویض لوله های چهار روستای دیگر شهرستان انجام شده است.

بنیاد علوی به عنوان بازوی محرومیت زدایی بنیاد مستضعفان مسوول پیاده سازی الگوی جامع آبادانی و پیشرفت در مناطق کم برخوردار است.

استان خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که حدود ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

نظر شما