شناسهٔ خبر: 67258202 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

مصرف سیگار ریسک ایجاد و شدت عفونت را افزایش می‌دهد

مصرف سیگار در آقایان زمینه اختلال انسداد مزمن ریوی را فراهم می‌کند.

صاحب‌خبر -

مصرف سیگار ریسک ایجاد و شدت عفونت را افزایش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی،عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه سیگار به دلیل نقایصی که در ساختار و عملکرد راه‌های هوایی ایجاد می‌کند فرد را مستعد عفونت ریه یا ذات الریه می‌کند، گفت: علاوه براین افراد مبتلا به بیماری‌های انسدادی مزمن ریوی و آسم در ریسک بیشتری برای ابتلا به عفونت‌های ریوی هستند.

 دکتر شهاب الدین سروری،افزود: تب، علایم تنفسی مثل سرفه‌های چرکی، تنگی نفس، درد قفسه سینه، خلط همراه با رگه‌های خونی از تظاهرات عفونی ریوی یا ذات الریه باشد که به دلیل مصرف دخانیات در بین مردان شیوع بیشتری دارد. 

دکتر سروری با بیان اینکه ترمیم زخم در بیماران سیگاری کندتر از سایر افراد انجام می‌شود،هم گفت: مصرف سیگار با بسیاری از دارو‌ها به خصوص دارو‌های فشار خون تداخل اثر دارد و می‌تواند باعث افزایش یا کاهش بیماری‌ها شود که این موضوع نیز یکی دیگر بیماری‌ها و اختلالات شایع در مردان به دلیل مصرف مواد دخانی است. 

وی با بیان اینکه بیماری ذات الریه یکی از بیماری‌های شایع در مردان است، افزود: هر چه سن فرد مبتلا بالاتر باشد، احتمال ایجاد عفونت شدیدتر در ان‌ها بیشتر است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در صورتی که فرد مبتلا به بیماری‌های زمینه ای، مزمن کبدی، کلیوی و نقص سیستم ایمنی و نارسایی قلبی باشد، شدت بیماری در فرد بیشتر است، گفت: مصرف الکل که متاسفانه در بین برخی از مردان نیز رواج دارد زمینه ابتلا به بیماری‌های عفونت ریوی را فراهم می‌کند. 

 

نظر شما