شناسهٔ خبر: 67139898 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی

ته‌سیگار و آتشهای نیمه‌خاموش، عوامل اصلی آتش سوزی مراتع

خاموش نکردن آتش در عرصه‌های طبیعی و یا یک ته‌سیگار می‌تواند باعث آتش‌سوزی گسترده در مراتع شود.

صاحب‌خبر -

یک ته‌سیگار یا آتش نیمه‌خاموش می‌تواند تمام مرتع را به آتش بکشد
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: با توجه به بارندگی‌های خوب، درصد پوشش علوفه در مراتع مطلوب بوده و با توجه به اینکه هوا رو به گرمی است و علوفه‌ها خشک می‌شود، احتمال آتش‌سوزی در مراتع و عرصه‌های طبیعی بیشتر خواهد شد.

علی شکاری افزود: به منظور پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی، ستاد استانی منابع طبیعی را تشکیل شد و در محور‌هایی از جمله کلات، رشتخوار و کاشمر که احتمال خطر بیشتر است، تمرین هایی در دستور کار قرار گرفت  که دو تمرین انجام شد و یک تمرین نیز اواخر خرداد اجرا خواهد شد.

شکاری گفت: تمام پایگاه‌ها در استان در حالت آماده‌باش هستند، همچنین مکاتباتی با اداره راه در زمینه تیغ‌زنی حاشیه جاده‌ها داشتیم تا در حاشیه جاده آتش‌سوزی از طریق پرتاب ته‌سیگار اتفاق نیفتد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی افزود: دلیل ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌هایی که اتفاق می‌افتد، عوامل انسانی است، زیرا در این فصل مردم بیشتر به طبیعت می‌روند و آتش روشن می‌کنند که اگر این آتش را صددرصد خاموش نکنند، باعث آتش‌سوزی و خسارت به مراتع خواهد شد.

شکاری با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون گزارشی از آتش‌سوزی در  مراتع استان نداشتیم، هم گفت: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۳ فقره آتش‌سوزی در ۱۰۶ هکتار از مراتع شهرستان‌های قوچان، درگز، نیشابور و کلات اتفاق افتاد که علت تمام این آتش‌سوزی‌ها عوامل انسانی بوده است.

 

نظر شما