شناسهٔ خبر: 67131955 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی:

یک ته‌سیگار یا آتش نیمه‌خاموش می‌تواند تمام مرتع را به آتش بکشد

زهره رضانژاد

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: حریق در کمین مراتع استان است و خاموش نکردن آتش در عرصه‌های طبیعی  و یا یک ته‌سیگار می‌تواند باعث آتش‌سوزی گسترده در مراتع شود.

صاحب‌خبر -

علی شکاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص خطر آتش‌سوزی در مراتع اظهار کرد: با توجه به بارندگی‌های خوب، درصد پوشش علوفه در مراتع مطلوب بوده و با توجه به اینکه هوا رو به گرمی است و علوفه‌ها خشک می‌شود، احتمال آتش‌سوزی در مراتع و عرصه‌های طبیعی بیشتر خواهد شد.

وی افزود: به منظور پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی، ستاد استانی منابع طبیعی را تشکیل دادیم و به همین منظور در محورهایی از جمله  کلات، رشتخوار و کاشمر که احتمال خطر بیشتر است، مانورهایی در دستور کار قرار گرفته که دو مانور انجام شده و یک مانور نیز اواخر خرداد اجرا خواهد شد.

شکاری با بیان اینکه در زمینه آموزش و اطلاع‌رسانی کارهای زیادی انجام شده است، عنوان کرد: تمام پایگاه‌ها در سطح استان در حالت آماده‌باش هستند، همچنین مکاتباتی با اداره راه در زمینه تیغ‌زنی حاشیه جاده‌ها داشتیم تا در حاشیه جاده آتش‌سوزی از طریق پرتاب ته‌سیگار و... اتفاق نیفتد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی بیان کرد: دلیل ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌هایی که اتفاق می‌افتد، عوامل انسانی است، زیرا در این فصل مردم بیشتر به طبیعت می‌روند و آتش روشن می‌کنند که اگر این آتش را صددرصد خاموش نکنند، باعث آتش‌سوزی و خسارت به مراتع خواهد شد.

وی ادامه داد: ممکن است در فصل تابستان و بهار یک لحظه هوا صاف و آرام باشد، اما چند دقیقه بعد باد و طوفان آغاز شود، بنابراین اگر آتشی که در طبیعت روشن کرده‌ایم، به طور کامل خاموش نشده باشد، باعث آتش‌سوزی و سرایت آتش‌ به عرصه‌ها می‌شود، بنابراین توصیه ما این است که چنانچه افراد در طبیعت آتشی روشن می‌کنند، آتش را حتما صددرصد خاموش کنند.

شکاری با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون گزارشی از آتش‌سوزی در سطح مراتع استان نداشتیم، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۳ فقره آتش‌سوزی در  ۱۰۶ هکتار از مراتع شهرستان‌های قوچان، درگز، نیشابور و کلات اتفاق افتاد که علت تمام این آتش‌شوزی‌ها عوامل انسانی بوده است.

 معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقداماتی که برای جلوگیری از خطرات احتمالی انجام شده این است که مراتع را پیمایش و گیاهانی را که احتمال آتش‌سوزی بیشتری دارند و در معرض خطر هستند، شناسایی کرده و اجازه موقتی برای چرا صادر کردیم. با توجه به اینکه این گیاهان به بذر نشسته‌اند، چرا خطری برای این گیاهان و مراتع ندارد.

انتهای پیام

نظر شما