شناسهٔ خبر: 67260481 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۳۲۰ ناجی در استخرهای شنا در چهارمحال و بختیاری سازماندهی شدند

شهرکرد- ایرنا- رییس هیات نجات غریق چهارمحال و بختیاری با اشاره به گسترش شنا در فصل تابستان گفت: هم‌اکنون ۳۲۰ ناجی در ۲۷ استخر شنای استان سازماندهی شدند.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا نوروزی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این ورزشکاران سازمان یافته در بخش‌های نجات غریق، غواصی و آب درمانی و پارک آبی استان مشغول به فعالیت هستند.

وی گفت: در اثر بی‌احتیاطی افرادی که اقدام به شنا در سدها، روخانه‌ها و استخرهای کشاورزی به خصوص در فصل تابستان می کنند، شاهد بروز حوادث غرق شدگی هستیم .

نوروزی با توصیه به شهروندان، گردشگران و مسافران به خصوص برای شنا نکردن در رودخانه‌های استان که خروشان هستند، گفت: شهروندان از از شنا کردن در این اماکن به شدت خودداری کنند.

وی اظهار داشت: ناجیان و غواصان فقط در استخرها و مکان‌های که پروانه بهره‌برداری از ورزش و جوانان استان را دارند، می‌توانند فعالیت داشته باشند و این افراد در رودخانه‌های خروشان به دلیل خطرات جانی برای خود شخص، اجازه ورود ندارند.

نوروزی افزود: در زمان بروز حوادث غرق‌شدگی در رودخانه‌های خروشان، از غواصان برای پیدا شدن جسد درخواست کمک می‌شود اما به دلیل اینکه غواصان اجازه حضور در این اماکن ندارند، کار سخت می‌شود.

رییس هیات نجات غریق چهارمحال و بختیاری گفت: نداشتن بیمه، کم بودن حقوق و مزایا از مهمترین مشکلات غواصان است که امسال با پیگیری فدراسیون حقوق و مزایای این افراد افزایش پیدا می‌کند.

به گفته وی، با وجود خلا قانونی برای حضور هیات غریق نجات برای حضور در کنار رودخانه ها، اما غواصان و ناجیان هیات‌ها براساس حس انسان دوستانه و بشردوستانه به صورت داوطلب برای امدادرسانی اقدام می‌کنند.

نوروزی افزود: کدوررت آب استخرها در فصل تابستان، کم بودن حقوق و مزایای ناجیان و مقاومت برخی مسوولان استخرهای ورزشی برای بیمه کردن غواصان از مهمترین مشکلات این افراد است.

وی گفت: برخی از شهروندان به خصوص گردشگران و مسافران در اماکن و رودخانه‌های اقدام به شنا می‌کنند که این اماکن ایمن نیستند و باعث بروز حوادث می‌شود که نجات غریق در این اماکن برعهده ناجیان و غواصان نیست.

به گفته وی، براساس سرفصل‌های نجات غریق، ناجیان و غواصان طبق دستورالعمل فقط در اماکنی که پروانه کمیسیون ماده پنج را از ورزش و جوانان داشته باشند، خدمات‌رسانی می‌کنند.

نوروزی اظهارداشت: از ابتدای سالجاری تاکنون غواصان استان در ۲ ماموریت جستجوی جسد فرد غرق شده حاضر شدند.

نجات غریق و امدادرسانی در رودخانه‌های خروشان متولی ندارد

۳۲۰ ناجی در استخرهای شنا در چهارمحال و بختیاری سازماندهی شدند

نوروزی گفت: به اینکه در استان رودخانه‌های خروشان وجود دارد و همه ساله در فصل بهار و تابستان به دلیل بی احتیاطی، آشنا نبودن به وضعیت رودخانه و یا شنا در این رودخانه‌ها غرق می‌شوند، گفت: امدادرسانی به افراد غرق شده در این رودخانه‌ها متولی خاص ندارد.

وی با تاکید بر اینکه در برخی استان‌ها شرکت‌های خصوصی با بیمه کردن غواصان و پرداخت حقوق و مزایا در زمان بحران از ظرفیت غواصان برای پیدا کردن جسد و یا نجات جان افراد غرق شده استفاده می‌شود، گفت: در استان ما این ظرفیت وجود ندارد و در چند حادثه غرق شدگی اخیر ناجیان استان با همکاری هلال احمر و در راستای حس انسان دوستی اقدام جست وجو کردند.

دوره‌های آموزشی و آمادگی ناجیان هرساله برگزار می‌شود

رییس هیات نجات غریق چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هر ساله دوره آمادگی و آموزشی ناجیان در سطح استان برگزار می‌شود، گفت: در سالجاری ۲۸۰ نفر از ناجیان استان در این دوره‌ها شرکت کردند که ۲۶۰ نفر موفق به دریافت گواهینامه دوره آموزشی شدند.

نوروزی به تشکیل تیم واکنش سریع غواصی در استان به عنوان یک ضرورت اشاره کرد و گفت: در زمان بروز حادثه غرق شدگی در سطح رودخانه‌های خروشان استان همه از هیات نجات غریق استان انتظار امداد رسانی دارند که باید برای ساماندهی بهتر این مساله مدیریت بحران و یا استانداری ورود پیدا کند و تیم واکنش سریع در استان تشکیل شود.

وی گفت: با تشکیل این تیم، برای تعدادی از غواصان استان مجوز استخدام در هلال احمر یا آتش‌نشانی گرفته شود تا این تیم در زمان بحران با فراق بال در ماموریت‌ها حاضر شود.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری سرچشمه ۲ رود کارون و زاینده‌رود و بخشی از رودخانه دز است و آمار نشان می‌دهد ۲ هزار و ۷۰۰ رودخانه فصلی، نهر، جویبار در استان وجود دارد که گاهی برخی از افراد برای شنا کردن در آنها به آب می‌زنند.

حدود ۸۳ درصد حوضه آبریز رودخانه کارون در این استان قرار گرفته است و بخشی از تامین آب رودخانه و سد زاینده رود در حوضه آبی چهارمحال و بختیاری است

نظر شما