شناسهٔ خبر: 67265830 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

گزارش تپش از افزایش قربانیان غرق شدگی همزمان با گرمای هوا

دل به دریای مرگ نزنید

با گرم شدن هوا از نیمه فصل بهار، بسیاری برای تفریح یا فرار از گرمای هوا به دل آب می‌زنند تا تنی خنک کنند و ساعتی را در تفریح و شادی بگذرانند. آشنا نبودن به فن شنا در دریا، استخر کشاورزی، استخر ورزشی و رودخانه‌ها باعث می‌شود انجام این ورزش و تفریح مهیج به حادثه‌ای تلخ و مرگبار تبدیل شود.

صاحب‌خبر -
 
این روزها با گرم شدن هوا بار دیگر اخبارغرق‌شدگی دررسانه‌ها افزایش یافته وسبب شده افراد زیادی که بیشترآنها جوان و نوجوان هستند، جان خود را از دست بدهند و آب قاتل جان آنها ‌شود. دراین میان اما برخی مرگ‌ها براثرغرق شدن بسیارعجیب و دلهره‌آور است. در آخرین مورد از مرگ‌های عجیب روز چهارم خرداد پلیس مشهدمتوجه مرگ مشکوک کودک دو ساله‌ای در یکی از بیمارستان‌های شهر می‌شود. با حضور پلیس و اعلام پزشکان مبنی بر این‌که کودک دچار خفگی، مادر کودک در تحقیقات مدعی بود ساعتی قبل دختر ۱۰ ساله و پسر دو ساله‌ام را در خانه تنها گذاشتم و برای کاری از خانه خارج شدم. ساعتی بعد وقتی بازگشتم متوجه موضوع شدم و پسرم را به بیمارستان انتقال دادم. آن‌طور که متوجه شدم، پسرم چهار دست و پا وارد حمام شده و با سر داخل تشت آب افتاده و نتوانسته بود خودش را نجات دهد، خواهرش هم دیر متوجه افتادن برادرش در آب شده است. سه روز بعد دو جوان ۱۸ و۱۹ساله اهوازی در روز تعطیل و گرم جمعه برای آب تنی وارد آب در پارک ساحلی اهواز می‌شوند. آنها بعد از گذشت دقایقی در قسمت عمیق گرفتار شده و نمی‌توانند خودرا به دیواره کناری برسانند ویکباره زیرآب می‌روند. شاهدان ماجرا سریع به آتش‌نشانی خبر می‌دهند. با حضورآتش‌نشانان،ساعتی بعد جنازه دو پسر جوان ازآب بیرون کشید ومشخص می‌شود آنها جان خود را از دست داده‌اند.

۱- زمان غرق شدن در دریا
درحالی که رودخانه‌ها و استخرهای کشاورزی بیشترین قربانیان را می‌گیرند اما در دریا اوضاع به دلیل طرح سالم‌سازی کمی متفاوت است. رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر از اجرای طرح‌های نجات غریق و سالم‌سازی دریا در سواحل به ویژه سواحل شمالی گفته و در مورد آمار غرق‌شدگان دریا می‌گوید: در نوار ساحلی خزر با حضور امدادگران و ناجیان غریق ۶۲ درصد میزان غرق‌شدگی در سه استان شمالی در سال گذشته کاهش یافته است‌.محمودی در مورد علت اصلی غرق شدن افراد در دریای خزر گفت: عمده‌ترین تلفات در اوقات غروب و شب که نیرو‌های امدادی از ساحل خارج شده‌اند یا در مناطق خارج از طرح سالم سازی دریا صورت گرفته است. بسیاری از غرق شدگی‌ها به دلیل توجه نکردن به تابلو‌ها و هشدار اتفاق می‌افتد. همچنین مسافران استان‌های دیگر به دلیل آشنا نبودن با شرایط جغرافیایی و محیط دریایی خزر دچار حادثه می‌شوند.

۲- استان‌های بدون دریا در رتبه‌های اول کشور 
شاید برای همه عجیب باشد که براساس آمارها در سال گذشته خوزستان، مازندران، فارس و خراسان رضوی بیشترین آمار مرگ براثر غرق‌شدگی را ثبت کرده و در فصل تابستان گذشته حتی اصفهان هم به این جمع اضافه شده بود.برخی گمان می‌کنند استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان به دلیل داشتن خط ساحلی باید بیشترین میزان غرق‌شدگی را داشته باشند اما این‌گونه نیست و به‌دلیل رودخانه‌های محلی و استخرهای کشاورزی، میزان غرق‌شدگی در استان‌هایی چون فارس، خوزستان، خراسان رضوی و اصفهان بیشتر است.

۳- آمارها چه می‌گوید؟
به طور متوسط، سالانه حدود ۴۰۰هزارنفر در جهان به علت غرق‌شدگی فوت می‌کنند. مرگ‌های ناشی از این حادثه در رده سومین علت مرگ از آسیب‌های غیرعمدی، بعد از آسیب‌های ترافیکی و سقوط درجهان قرارگرفته است. این درحالی است که بیش از ۹۰درصد این مرگ‌ها در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد. به طورمثال،هند و چین ۴۳درصد موارد مرگ به علت غرق‌شدگی در جهان را تشکیل می‌دهند. براساس آمارهای پزشکی قانونی در سه سال اخیر بیشترین غرق‌شدگی در ماه مرداد و خرداد و کمترین در بهمن ماه رخ داده است. تنها در مرداد ماه سال گذشته ۱۵۹ نفر درکشور بر اثر غرق‌شدگی در آب جان خود را از دست دادند که این آمار در خرداد ماه ۱۲۶ نفر بود.

۴- چرا افراد غرق می‌شوند
احسان قیاسی، سرمربی اسبق تیم‌ملی نجات غریق در این‌ باره که چرا افراد غرق می‌شوند، به تپش گفت: غرق‌شدگی انواع مختلفی دارد و افراد در دریا، پشت سدها، استخرهای کشاورزی و رودخانه‌ها غرق می‌شوند. در استخرهای کشاورزی که معمولا روباز هستند به علت تابش مستقیم آفتاب در کف استخر جلبک تشکیل می‌شود .افراد وقتی پاهای‌شان با جلبک کف استخر برخورد می‌کند، لیز می‌خورند و آرامش و تمرکز خود را از دست می‌دهند و با شروع دست و پا زدن به زیر آب می‌روند. افراد وقتی به آب پشت سد می‌رسند به دلیل راکد بودن فکر می‌کنند می‌توانند در این آب شنا کنند پس وارد آب می‌شوند. این افراد به دلیل ساکن بودن آب به سمت قسمت عمیق شنا می‌کنند که یکباره در مواجهه با خستگی عضله دست و پا به دلیل عمیق بودن آب به زیر آب می‌روند و غرق می‌شوند. اجساد این افراد معمولا خیلی زود پیدا می‌شود. افراد گول ظاهر آرام دریا را می‌خورند و وارد آب می‌شوند و از ساحل فاصله می‌گیرند. این در حالی ‌است که در زیر دریا و قسمت‌های نسبتا عمیق جریان آب دریا به گونه‌ای است که فرد یکباره زیر پای خود را خالی می‌بیند و دچار استرس می‌شود. در این مواقع افراد شروع به دست و پا زدن می‌کنند که باعث می‌شود زودتر عضلات‌شان خسته و به صورت عامیانه قفل شود، در این هنگام فرد به زیر آب رفته و جانش را از دست می‌دهد.

استخرهای مرگ
چند سالی است استخرهای کشاورزی قربانگاه افراد با سن‌های مختلف شده است. این استخرها که چند سالی است شکل ظاهری آنها تغییر کرده، برای شنا خطرناک بوده و در صورت بروز حادثه خارج شدن از آن غیر ممکن است. نوروز امسال مسئول روابط عمومی مرکز اورژانس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار از غرق شدن دو نوجوان اهل شهرستان جغتا در استخر کشاورزی خبر داد. مسلم فائق‌نیا اظهار کرد: پس از ورود غیرحرفه‌ای دو نوجوان از روستای فریمانه از توابع شهرستان جغتای به استخر کشاورزی متاسفانه به‌دلیل ناآگاهی به فنون شنا و ناتوانی در خروج از استخر کشاورزی، هردو غرق شدند. پرسنل اورژانس پس از رسیدن بر بالین غرق‌شدگان فورا عملیات احیای قلبی و ریوی را انجام دادند امامتاسفانه به دلیل عدم وجودعلائم بالینی عملیات احیا موفقیت‌آمیز نبود.علی رمضانی‌نژاد، آتش‌نشان هم با هشدار درباره شنای مرگبار در استخرهای کشاورزی می‌گوید: با فرا رسیدن فصل گرما افراد زیادی به سمت ورزش شنا، به‌ویژه در سدها و استخرهای روباز روی می‌آورند. اما گاهی شنا کردن در این مکان‌ها به قیمت از دست دادن جان این افراد تمام می‌شود.خطر سقوط و غرق‌شدگی در استخرهای پلیمری در مقایسه با دیگر استخرها بیشتر است، پوشش‌های ژئو ممبران حالتی شبیه پلاستیک فشرده دارند و خیلی لغزنده هستند،به این ترتیب اگر کسی دراستخر سقوط کند نمی‌تواند از روی این ورق‌های لیز، خودش را به بیرون استخر بکشاند و جانش را از دست می‌دهد.وی بیان کرد: این استخرها به صورتی ساخته می‌شوند که بر خلاف استخرهای سیمانی، نه پله‌ای دارند که بتوان از آنها خارج شد و نه لبه‌ای که بتوان از آن یاری جست و تا رسیدن کمک و نیروهای امدادی خود را روی آب نگه داشت. استخرهای کشاورزی به دلیل استفاده از سازه‌های لاستیکی و دارا بودن شیب تند در کناره‌ها، محیط بسیار خطرناکی برای شنا کردن است که حتی در صورت مهارت فرد در امر شنا می‌تواند خروج از آن را غیرممکن سازد. توصیه می‌گردد به هیچ عنوان از این محیط برای تفریح و شنا کردن استفاده نشود.رمضانی‌نژاد با بیان این‌که استخرهای کشاورزی به هیچ وجه برای شنا مناسب نیستند، تصریح کرد: دارندگان استخرهای کشاورزی موظف به نصب تابلوی «شنا ممنوع» پیرامون استخر بوده و تمامی استخرهای کشاورزی باید فنس‌کشی مناسب داشته و به نردبان نجات استاندارد به تعداد کافی مجهز باشند تا در زمان نیاز به‌سرعت از آن استفاده شود.کشاورزان و تمام بهره‌برداران از استخرهای آب کشاورزی فن شنا را بیاموزند و وسایل ایمنی مانند جلیقه نجات در دسترس داشته باشند.

نظر شما