شناسهٔ خبر: 67260402 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سنا | لینک خبر

افزایش سهم ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه

تازه‌ترین آمارها حاکی از افزایش سهم ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، آمارهای موجود نشان می‌دهد نسبت ارزش معاملات صندوق‌های سهامی به کل ارزش معاملات سهام تا ۴۰ درصد افزایش یافته است. پیش‌تر برخی منابع خبری در تلگرام، از کاهش آمار کدهای فعال، در هفته منتهی به ۲۳ خرداد، به ۶۳ هزار نفر خبر داده بودند.

بر اساس این گزارش، از پاییز ۱۴۰۰ سازمان بورس با آسیب شناسی وقایع سال ۹۹ بورس تلاش کرد اقدامات متعدد و چند وجهی را برای جلوگیری از تکرار آن در دستور کار قرار دهد. در یکی از این اقدامات، نهاد ناظر بازار سرمایه تلاش کرد ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را در بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران غیر حرفه‌ای توسعه دهد.

حالا آمارهای تازه از کاهش ورود مستقیم غیرحرفه‌ای‌ها به سامانه‌های معاملات سهام از یک سو و همچنین افزایش سهم ابزارهای سرمایه غیرمستقیم از کل معاملات بورس، در سوی دیگر حکایت دارد.

کارشناسان می‌گویند، توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم یک بازی دو سر برد هم برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و هم برای سهامداران غیرحرفه‌ای است. زیرا از این طریق صف‌نشینی در برهه‌های صعود و نزول بورس کاهش می‌یابد و فضا برای فعالیت سرمایه‌گذاران حرفه‌ای هم مناسب‌تر خواهد شد. ضمن این که میزان آسیب‌پذیری غیرحرفه‌ای‌ها هم، به دلیل بهره‌گیری از توان متخصصان، در مسیر سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، به شدت کاهش می‌یابد.

پیش‌تر، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس شورای بورس اعلام کرده بود؛ با اجرای سیاست‌های مدنظر شورا و سازمان بورس، ۵۰ درصد از سهامداران غیر حرفه‌ای به سمت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم سوق داده شده‌اند.

کارشناسان با اشاره به مسوولیت قانون سازمان بورس در حمایت از منافع سهامداران خرد، امیدوارند با تداوم اعمال سیاست‌های منطقی سیاستگذاران بازار سرمایه، مبنی بر توسعه بازارها و ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، در آینده میزان آسیب وارد شده به غیرحرفه‌ای‌ها در مسیر نوسان‌های مقطعی بازار، کاهش چشمگیری بیابد و همزمان سهامداران خرد بتوانند در فضایی منطقی‌تر و به دور از هیجان نقدینگی خود را وارد بازار سرمایه کنند.

نظر شما