شناسهٔ خبر: 67258041 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افزایش بهره‌وری تولید با هوشمندسازی صنایع غذایی فارس

شیراز-ایرنا-رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اهمیت هوشمندسازی صنایع غذایی و نصب سیستم اسپُتیک در واحدهای تولیدی، گفت: استفاده از این سیستم، کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری را در واحدهای تولیدی به دنبال خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از سازمان جهاد کشاورزی فارس، مجتبی دهقان‌پور در بازدید از واحد صنایع غذایی شهرستان مرودشت اظهار کرد: افزایش ماندگاری محصول تولیدی، افزایش صادرات و کاهش هزینه‌های حمل و نقل از دیگر مزایای بکارگیری سیستم اسپُتیک در صنایع غذایی است.

به گفته وی شرکت صنایع غذایی تک میوه که در زمینه تولید و صادرات رب گوجه فرنگی و انواع شوری و ترشی فعالیت می‌کند، با طراحی و ساخت دستگاه به روش مهندسی معکوس موفق، تمام مراحل تولید و بسته‌بندی رب گوجه‌فرنگی را به صورت کاملا بهداشتی انجام می‌دهد.

او با اشاره به اینکه این ماشین هوشمند توسط مالک کارخانه ساخته شده، افزود: طراحی و ساخت این دستگاه مبلغی حدود ۹۰ میلیارد ریال هزینه داشته و میزان تولید رب گوجه فرنگی با استفاده از این دستگاه ۲ تن در ساعت است.

دهقان پور اضافه کرد: محصول تولیدی به کشورهای روسیه، رومانی، بلغارستان، عمان، دبی و ترکیه صادر می‌شود.

اسپتیک فرآیندی است که محصول غذایی طوری بسته بندی می شود که نیازمند نگهداری در یخچال نباشد.برای این کار، استریلیزه محصول در چند مرحله صورت می گیرد تا از سالم بودن و حفظ بسته بندی اطمینان حاصل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: چالش‌های صنایع غذایی در استان فارس نقدینگی و سرمایه در گردش، هزینه بالای انرژی و ارزش افزوده تولیدات است که امیدواریم تمهیداتی در زمینه مشوق های مالیاتی برای بهتر شدن وضعیت تولید و افزایش بهره وری در این زمینه در نظر گرفته شود.

شرکت تک میوه در شهرستان مرودشت با اشتغالزایی ۳۶ نفر و با ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ تن رب گوجه فرنگی و حدود ۸۰۰ تن انواع شوری و ترشی ، بیش از ۱۸ نوع محصول متنوع تولید و علاوه بر بازار داخلی به کشورهای بلاروس، روسیه، بلغارستان، کانادا، استرالیا و کشورهای حوزه خلیج فارس، صادر می کند.
دهقان پور گفت: شرکت شاپرک شهر داریوش در شهرستان مرودشت از دیگر واحدهایی بود که مورد بازدید مسئولین قرار گرفت.

این شرکت تولیدی با اشتغالزایی بیش از ۱۴۵ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم و با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۸۰ هزار تن رب گوجه فرنگی نقش بسزایی در کاهش ضایعات گوجه فرنگی، تنظیم بازار مصرف و صادرات این محصول دارد.

شرکت مذکور به ۲۳ کشور از جمله عمان، ارمنستان و روسیه صادرات دارد که این موضوع در ارزآوری، ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی، اشتغال پایدار و جلوگیری از خروج ماده خام تأثیرگذار است.

شهرستان مرودشت در فاصله ۴۵ کیلومتری شیراز قرار دارد.

نظر شما