شناسهٔ خبر: 67251279 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پنج طرح عمرانی در حوزه کتابخانه‌های همدان آماده افتتاح است

همدان-ایرنا- سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: پنج طرح عمرانی در حوزه کتابخانه‌های عمومی استان آماده افتتاح و ۱۸ طرح دیگر در حال اجراست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید جواد معینی روز سه شنبه در ویژه برنامه هزار و چهل چراغ با موضوع بزرگداشت شهدای خدمت و اهمیت انتخابات حداکثری، با تاکید بر اینکه رئیس جمهور شهید نگاه ویژه‌ای به حوزه فرهنگ و کتابخانه‌های عمومی داشت که در تاریخ کتابخانه‌های بی‌سابقه است افزود: به طوری که در استان همدان طی تلاش دولت مردمی ۱۰ کتابخانه عمومی احداث، تکمیل و یا بازسازی شده است.

وی اظهار کرد: شهید رئیسی در راه خدمت به مردم جان عزیز خود را از دست داد و مهرشان برای همیشه در دل مردم و یادشان در خاطر همه جامعه باقی می‌ماند.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان یادآور شد: این اتفاقات نشان دهنده توجه دولت به کتابخانه‌های عمومی است، در این میان به طور قطع باید به سفر ریاست جمهور شهید به استان نیز اشاره کرد که اعتبارات بسیار خوبی برای تکمیل کتابخانه‌های عمومی اختصاص یافت.

معینی با اشاره به اینکه توجه دولت و پشتیبانی استانداری باعث جلب اعتماد خیران حقیقی و حقوقی در حوزه کتابخانه‌سازی شد تصریح کرد: علاوه بر افزایش شتاب در حوزه ایجاد زیرساخت‌های عمرانی در دولت سیزدهم، به مقوله نرم افزاری نیز توجه شد و میزان خدمات در کتابخانه‌ها افزایش یافت.

وی با تاکید بر اینکه در چند سال اخیر در برخی از کتابخانه‌ها بیش از ۶۰ خدمت ارائه می‌شود گفت: خدماتی چون میز مرجع مجازی که امکان دسترسی اعضا به بیش از ۱۲۵ میلیون مقاله، پایان نامه و مجله به زبان‌های مختلف را فراهم کرده است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تاکید کرد: بخش‌های ویژه استان شناسی، دفاع مقدس، مسئولیت‌های اجتماعی در راه کسب و کارهای کوچک، راه اندازی محافل قرآنی، اتاق بازی کودکان یا ارائه خدمات به عشایر از این نوع خدمات است.

معینی با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌هایی چون کتابخوانی رضوی، هدهد سفید، دوست من کتاب، کتابت قرآن کریم نیز از جمله ویژه برنامه‌های فرهنگی است که به همت کتابخانه‌های عمومی برگزار می‌شود تصریح کرد: تعداد امانت کتاب در سال اول دولت سیزدهم در استان همدان ۶۱۰ هزار جلد کتاب بود که در پایان سال ۱۴۰۲ به ۹۳۰ هزار جلد افزایش یافت.

وی افزود: همچنین در این دولت بیش از ۳۶ هزار برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی استان همدان به ثبت رسید.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه در ابتدای دولت سیزدهم تنها ۳۰ درصد کتابخانه‌های عمومی به وای‌فای رایگان مجهز بودند که امروز به ۸۵ درصد رسیده است خاطرنشان کرد: در ابتدای دولت سیزدهم یک میلیون و ۳۵۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان وجود داشت که در دولت مردمی ۲۰۰ هزار جلد کتاب به آن افزوده شده است.

معینی اعضای کتابخانه‌های عمومی را در ابتدای دولت سیزدهم ۲۸ هزار نفر دانست و یادآور شد: در انتهای سال ۱۴۰۲ این میزان به ۸۳ هزار نفر افزایش یافت.

وی با بیان اینکه آخرین دستور رئیس جمهوری شهید در حوزه کتابخوانی تدوین سند ملی خواندن کتاب است گفت: این سند به زودی در سطح کتابخانه‌های عمومی استان همدان با حمایت مسئولان و با همت کتابداران اجرا خواهد شد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان ابراز امیدواری کرد که دولت آینده نیز مانند دولت مردمی، حامی فرهنگ به ویژه کتاب و کتابخانه باشد.

معینی، مکتب شهید رئیسی را به عنوان یک سبک مدیریتی و اجرایی در سطح کلان، الگو و ترازی برای مدیران خواند و گفت: انگیزه الهی و خدمت به خلق در این مکتب نهادینه شد.

نظر شما