شناسهٔ خبر: 67252377 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

استاندار همدان در ویژه‌برنامه «هزار و چهل چراغ» مطرح کرد؛

خدمات کم‌نظیر دولت مردمی به کتاب و کتابخوانی

ویژه برنامه «هزار و چهل چراغ» ویژه بزرگداشت شهدای خدمت و دعوت به مشارکت حدکثری با حضور استاندار همدان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان،  ویژه برنامه «هزار و چهل چراغ» به مناسبت بزرگداشت شهدای خدمت و تبیین حضور حداکثری در در انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور علیرضا قاسمی‌فرزاد، استاندار همدان؛ مهدی اخوان، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری همدان؛ سیدجواد معینی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان؛ عاطفه زارعی، سرپرست مدیریت اسناد و کتابخانه ملی غرب کشور؛ معصومه ابراهیمی‌هژیر، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان؛ کتابداران و اعضای کتابخانه‌های عمومی در مرکز مطالعات و همایش‌های کتاب و کتابخوانی استان همدان واقع در کتابخانه شهید حبیب مظاهری شهر مریانج برگزار شد.

خدمات کم‌نظیر دولت مردمی به کتاب و کتابخوانی

علیرضا قاسمی‌فرزاد، استاندار همدان در این آیین ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت اظهار کرد: رئیس جمهور شهید در مدت ۳۳ ماه خدمت، کاری کرد کارستان به نحوی که عملکرد بی‌سابقه‌ای از خود به جا گذاشت. رئیس جمهور شهید برای رضای خداوند و خدمت به مردم تلاش می‌کرد و در این حوزه هیچ ملاحظه‌ای نداشت،  افزود: آنچه که در این ایام از شهید جمهور زبانزد و عام و خاص است خدمت بی‌منت، کار شبانه‌روزی و ارتباط با مردم همچنین پیروی از منویات رهبر انقلاب است.

استاندار همدان در ادامه با تأکید بر اینکه یک گوهر گرانبها از دست ایران رفت، تصریح کرد: شهید رئیسی و شهدای خدمت آثار ماندگاری به جای گذاشتند و این مهم استمرار خواهد یافت. در سفر ریاست جمهوری به استان همدان ۷۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه کتابخانه‌ها اعتبار مصوب شده و تخصیص خوبی در این بخش صورت گرفته است. خدمات دولت مردمی در طول این مدت به حوزه کتابخوانی کم‌نظیر بوده است.

خدمات کم‌نظیر دولت مردمی به کتاب و کتابخوانی

وی در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به اینکه حضرت آقا نسبت به موضوع کتاب اهتمام ویژه دارند و یکی از کتابخوانان تراز اول کشور هستند، افزود: از همین رو این مهم برای ما یک درس به حساب می‌آید به طوری که به کتب و کتابخوانان توجه ویژه شود. رشد و تعالی کشور با توجه خاص به کتاب افزون‌تر خواهد شد به نحوی که پیشرفت‌های امروز کشور خصوصاً در حوزه علم حاصل توجه به کتاب است.

استاندار همدان با تأکید بر نگاه جهادی رئیس جمهور شهید گفت: در انتخابات پیش رو باید فردی که نگاه انقلابی و توسعه‌گرا دارد انتخاب شود. دوره آزمون و خطا گذشه است و این امر مورد پسند مقام معظم رهبری و مردم نیست. حضور حداکثری و دشمن‌شکن در برابر توطئه‌های و انتخات اصلح مهمترین مسئله‌ روز است.

قاسمی‌فرزاد تصریح کرد: دشمنان این سرزمین تلاش کردند در انتخابات گذشته ۱۱ اسفند مشارکت را به حداقل برسانند؛ دشمن امید بسته بود با سیاه‌نمایی‌ها مردم پای صندوق‌های رأی حضور نداشته باشند در حالی که مشارکت بالای ۴۰ درصد شد.

وی با بیان اینکه در انتخابات پیش رو نیز امیدوارم به برکت خون شهدای خدمت بیش از ۵۰ درصد مشارکت محقق شود، گفت: همچنین امیدوارم فرد اصلحی که راه شهید رئیسی را دنبال می‌کند انتخاب شود.

خدمات کم‌نظیر دولت مردمی به کتاب و کتابخوانی

۵ پروژه عمرانی در حوزه کتابخانه‌های عمومی استان همدان آماده افتتاح است

سیدجواد معینی، سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز اظهار کرد: شهید رئیسی در راه خدمت به مردم جان عزیز خود را از دست دادند و مهرشان برای همیشه در دل مردم و یادشان در خاطر همه جامعه باقی می‌ماند. رئیس جمهور شهید نگاه ویژه‌ای به حوزه فرهنگ به ویژه کتابخانه‌های عمومی داشت که در تاریخ کتابخانه‌های بی‌سابقه بوده است، افزود: به طوری که در استان همدان طی تلاش دولت مردمی ۱۰ کتابخانه عمومی احداث، تکمیل و یا بازسازی شده است. پنج پروژه کتابخانه عمومی در سطح استان همدان آماده افتتاح است خاطرنشان کرد: ۱۸ پروژه عمرانی دیگر نیز در حوزه کتابخانه‌های عمومی در حال اجرا است. این اتفاقات نشان‌دهنده توجه دولت به کتابخانه‌های عمومی است، در این میان قطعاً باید به سفر رئیس جمهور شهید به استان نیز اشاره کرد که اعتبارات بسیار خوبی برای تکمیل کتابخانه‌های عمومی اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه توجه دولت و پشتیبانی استانداری باعث جلب اعتماد خیرین حقیقی و حقوقی در حوزه کتابخانه‌سازی شد تصریح کرد: علاوه بر افزایش شتاب  در حوزه ایجاد زیرساخت‌های عمرانی در دولت سیزدهم، به مقوله نرم‌افزاری نیز توجه شد و میزان خدمات در کتابخانه‌ها افزایش یافت.

وی با تأکید بر اینکه در چند سال اخیر در برخی از کتابخانه‌ها بیش از ۶۰ خدمت ارائه می‌شود گفت: خدماتی چون میز مرجع مجازی که امکان دسترسی اعضا به بیش از ۱۲۵ میلیون مقاله، پایان‌نامه و مجله به زبان‌های مختلف را فراهم کرده است. بخش‌های ویژه استان‌شناسی، دفاع مقدس، مسئولیت‌های اجتماعی در راه کسب‌وکارهای کوچک، راه‌اندازی محافل قرآنی، اتاق بازی کودکان یا ارائه خدمات به عشایر از این نوع خدمات است.

وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌هایی چون کتابخوانی رضوی، نشان هدهد سفید، دوست من کتاب، کتابت قرآن کریم نیز از جمله ویژه‌برنامه‌های فرهنگی است که به همت کتابخانه‌های عمومی برگزار می‌شود تصریح کرد: تعداد امانت کتاب در سال اول دولت سیزدهم در استان همدان ۶۱۰ هزار جلد کتاب بود که در پایان سال ۱۴۰۲ به ۹۳۰ هزار جلد افزایش یافت.

خدمات کم‌نظیر دولت مردمی به کتاب و کتابخوانی

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان افزود: همچنین در این دولت بیش از ۳۶ هزار برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی استان همدان به ثبت رسید. در ابتدای دولت سیزدهم تنها ۳۰ درصد کتابخانه‌های عمومی به اینترنت بی‌سیم رایگان مجهز بودند که امروز به ۸۵ درصد رسیده است. در ابتدای دولت سیزدهم یک میلیون و ۳۵۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان وجود داشت که در دولت مردمی ۲۰۰ هزار جلد کتاب به آن افزوده شده است.  اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی استان در ابتدای دولت سیزدهم ۲۸ هزار بود که در انتهای سال ۱۴۰۲ این میزان به ۸۳ هزار نفر افزایش یافت.

وی با بیان اینکه آخرین دستور رئیس جمهوری شهید در حوزه کتابخوانی ابلاغ سند ملی ترویج خواندن و ترویج مطالعه مفید است گفت: این سند به زودی در سطح کشور با حمایت مسئولان و با همت کتابداران اجرا خواهد شد. امیدوارم که دولت آینده نیز مانند دولت مردمی، حامی فرهنگ به ویژه کتاب و کتابخانه باشد. مکتب شهید رئیسی را به عنوان یک سبک مدیریتی و اجرایی در سطح کلان، الگو و ترازی برای مدیران است.

خدمات کم‌نظیر دولت مردمی به کتاب و کتابخوانی

خدمات کم‌نظیر دولت مردمی به کتاب و کتابخوانی

خدمات کم‌نظیر دولت مردمی به کتاب و کتابخوانی

خدمات کم‌نظیر دولت مردمی به کتاب و کتابخوانی

نظر شما