شناسهٔ خبر: 67247971 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

حضور مسعود پزشکیان در «میزگرد سیاسی»/ پزشکیان: سیاست خارجی ما افتخارآمیز، راهگشا و توسعه‌گرا خواهد بود

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه رضایت مردم را یکی از مهمترین مولفه‌های قدرت و امنیت ملی می‌دانیم گفت: سیاست خارجی ما افتخارآمیز، راهگشا و توسعه‌گرا خواهد بود و نه ناامیدکننده و حسرت آفرین.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، امروز سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ در برنامه میزگرد سیاسی شبکه سه سیما گفت: انسان محور امنیت است نارضایتی مردم آسیب به امینت ملی است، آلودگی هوا و بحران اب آسیب به امنیت ملی است ما نباید اجازه دهیم بحران‌ها ما را از داخل تضعیف کنند.

وی افزود: اساس و هدف سیاست خارجی ما تأمین منافع ملی تضمین امنیت ملی، پاسداری از حیثیت ملی ایران و منزلت بین‌المللی ایرانیان و بهبود کیفیت زندگی مردم خواهد بود، راهنمای سیاست خارجی ما منافع مردم ما خواهد بود و در سیاست خارجی شعار‌های دهان پرکن که جیب مردم را خالی کار کند نخواهم داد.

این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: در سیاست خارجی توسعه کشور را دنبال خواهم کرد. شعاری که مردم را از قافله توسعه عقب بیاندازد نخواهم داد، شعاری که مردم را گرفتار تأمین دارو و صنایع ملی و صنایع ملی را گرفتار تأمین مواد اولیه و کسب آخرین فناوری‌ها کند نخواهم داد.

پزشکیان تاکید کرد: مردم ایران و کارآفرینان کشور سزاوار داشتن بهترین تجهیزات و جدیدترین فناوری‌های جهان هستند، هدف سیاست خارجی ما تنها بقا نخواهد بود و می‌خواهم از زندگی حداقلی و صرفاً تأمین معیشت بخور نمیر به یک زندگی رضایت بخش و شایسته مردم برسیم که در آن همه مردم فرصت رشد و خلاقیت و بالندگی داشته باشند، نمی‌خواهم در دنیا منزوی باشیم و جوانان ما حسرت زندگی کشور‌های دیگر را بخورند، در فکر مهاجرت باشند و پدر و مادرهایشان را باقی عمر در دلتنگی و حسرت دیدار فرزندانشان سپری کنند.  

وی افزود: ما فقط همین یک ایران را داریم، چاره‌ای جز این نداریم که آن را برای خود و فرزندانمان آبادسازیم، سیاست خارجی ما افتخارآمیز، راهگشا و توسعه‌گرا خواهد بود و نه ناامیدکننده و حسرت آفرین.

وی با بیان اینکه رضایت مردم و همراهی آن‌ها را با دولت یکی از مهمترین مولفه‌های قدرت و امنیت ملی میدانیم گفت: دعوا‌های جناحی را یکی از مضرترین آفت‌های سیاست خارجی می‌دانم.

پزشکیان با اشاره به این نکته که همه جریان‌های سیاسی باید در جهت رسیدن به منافع ملی همکار کنند ادامه داد: تعهد می‌دهم هیچگاه منافع ملی را قربانی منافع شخصی و جناحی نخواهم کرد سیاست خارجی را یک امر ملی می‌دانم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من سیاست خارجی را جز برای ایران و ایرانیان نمی‌خواهم و در دفاع از منافع ملی کوتاه نخواهم آمد.

وی تاکید کرد: بلاتکلیفی در سیاست خارجی به معنای بلاتکلیفی مردم و نسل جوان، اقتصاد و بازار کشور است، نمی‌خواهم مردم مدام چشمشان به اخبار باشد تا ببینند بیشتر تحریم می‌شویم یا نمی‌شویم؛ جنگ می‌شود یا نمی‌شود؛ فردا نرخ دلار بالا می‌رود یا پایین می‌آید؛ گرفتار فشار حداکثری خواهیم شد یا فشار حداقلی؛ می‌خواهم سیاست خارجی به مردم ثبات و امنیت روانی ببخشد تا بتوانند برای زندگی خود برای بلندمدت برنامه‌ریزی کنند.

پزشکیان ادامه داد: می‌خواهم با نشان دادن چهره‌ای مثبت و سازنده ایران در دنیا، ایرانیان سراسر جهان را سربلند کنم، نمی‌خواهم ایرانی بودن برای مردم ما از جمله ایرانیان مقیم خارج از کشور دردسرساز باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: با کمک شما سیاست خارجی را به نحوی طراحی و اجرا خواهیم کرد که ایرانی بودن در سراسر جهان یک امتیاز باشد.

وی تصریح کرد: خطوط کلی سیاست خارجی را مقام معظم رهبری تعیین می‌کند، اما طراحی و اجرای سیاست خارجی بر مبنای اصول عزت حکمت و مصلحت با رئیس‌جمهور و دولت است آیا واقعاً فرق نمی‌کند چه کسی رئیس‌جمهور خواهد شد؟ بله واقعاً فرق می‌کنه که دید و نگرش رئیس‌جمهور نسبت به جهان چگونه باشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم ما عزت می‌خواهند، اما ستیزه جویی را نمی‌پذیرند، برای من دیپلماسی مذاکره و توافق، ذلت نیست بلکه راهی معقول و کم هزینه برای رسیدن به عزت است. 

پزشکیان گفت: ما دیگر فرصت نداریم در حالی که کشور‌های منطقه با شتاب در حال توسعه هستند در بهترین حالت درجا بزنیم، ما می‌خواهیم در لبه فناوری جهان حرکت کنیم، از هوش مصنوعی تا بهترین صنعت را به مردم خود ارائه کنیم. 
 
وی ادامه داد: با تحریم شاید بتوان زنده ماند ولی نمی‌شود پیشرفت کرد، با حضور گسترده مردم در انتخابات قوی‌ترین برگ برنده را در مذاکرات به دست خواهیم آورد. 

پزشکیان گفت: برای رفع مشکلات مردم و و تأمین زمینه‌های توسعه به همت و انسجام ملی و گشایش خارجی نیاز داریم توسعه و پیشرفت اقتصادی درون‌زا و برون‌گرا بدون سیاست خارجی و جهان‌گرا و تنش‌زدا ممکن نیست. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: معتقدم کشور‌های منطقه نباید تلاش کنند بر یکدیگر مسلط شوند، باید با کشور‌های همسایه پیمان عدم تعارض امضا کنیم و به سمت پیوند زدن منافع اقتصادی و راهبردی و ایجاد بازار مشترک منطقه‌ای گام برداریم.

ظریف: در سیاست خارجی مهم است که چه کسی در خانه رئیس جمهور نشسته است

پس از مسعود پزشکیان، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق ایران که به‌همراه این نامزد انتخابات دراستودیو حاضر شده بود گفت: باعث افتخار بنده است که در کنار شخصیتی صادق و وطن‌پرست در این نشست حضور داشته باشم.

وی ادامه داد: بر یک نکته تاکید می‌کنم که سیاست خارجی ایران بر اساس قانون اساسی توسط مقام معظم رهبری به صورت خطوط کلی ارائه می شود و سه اصل عزت حکمت و مصلحت راهنما و چارچوب سیاست خارجی را تشکیل می دهند.

ظریف گفت: در این سیاست خارجی مهم است که چه کسی در خیابان پاستور و در خانه رئیس جمهور نشسته است،  رئیس جمهور است که سیاست‌ها را می‌سازد و برای تصویب به شورای عالی امنیت ملی و برای مقام معظم رهبری ارائه می کند.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور است که سیاست ها را اجرا می کند گفت: کسی که با نگرش روشن به سیاست خارجی هم خودش خط دارد هم باور دارد که باید از متخصصان و از کارشناسان استفاده کند این فرد می‌تواند در آینده کشور نقش داشته باشد.

ظریف ادامه داد: بدون سیاست خارجی مستقر و اجماع ملی نمی‌توانیم منافع اقتصادی کشور را پیش ببریم، نمی توانیم بدون سیاست خارجی جدی و همگرا و راهگشا، دیپلماسی اقتصادی خوبی داشته باشیم، بدون سیاست خارجی معقول و متین نمی‌توانیم حتی با دوستانمان ارتباط داشته باشیم؛ نگاه ما به یک رابطه متوازن است تا هیچ‌کس نتواند از ایران بهره بگیرد بدون اینکه مابه ازای آن را پرداخت کند؛ معتقدم که این سیاست خارجی می تواند برای این مردم و برای این کشور و برای نقش منطقه ای ایران راهگشا باشد.

سنایی: مردم ایران یک سیاست خارجی چند سویه می‌خواهند

پس از ظریف، مهدی سنایی، دیگر همراه مسعود پزشکیان در این میزگرد با بیان این نکته که سیاست خارجی برای ایران باید آورده داشته باشد گفت: جهان در دوره گذار به سر می‌برد و کشوری همچون ایران، امکان احراز جایگاه بلندی در جهان دارد، در حال حاضر کشور به یک سیاست خارجی چابک نیاز دارد که دستاورد داشته باشد.

وی ادامه داد: ایران به اندازه کافی با یک تمدن دیرینه سرمایه بزرگی در اختیار دیپلمات‌ها قرار داده است و این نکته حائز اهمیت است.

سنایی گفت: باید از این دوگانه‌ها عبور کنیم، یک سیاست خارجی موفق پشنوانه افکار عمومی را می‌خواهد و مردم ایران یک سیاست خارجی چند سویه می‌خواهند.

وی گفت: چین کشوری است که با بازکردن درها به نتیجه رسید و حکمت و مصلحت اقتضا می‌کند از دایره تحریم ها بیرون بیایم.

پزشکیان: ما با هیچ کشوری دعوا نداریم

در ادامه این میزگرد، مسعود پزشکیان در پاسخ به پرسش یکی از کارشناسان گفت: زمانی که ما اختلافات داخلی داشته باشیم سیاست خارجی موفقی نیز نخواهیم داشت. اگر سربلندی و عزت مملکت را خواستاریم. ابتدا باید مشکل خود را در داخل حل کنیم.اگر مشکل خود را در داخل حل نکنیم برآیند نیروها خنثی کردن یکدیگر است.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌خواهد این مشکل را حل کند، گفت: در گام نخست باید کوتاه بیاییم، نمی‌شود در مقابل یکدیگر باشیم. به خاطر فرزندانمان باید کوتاه بیایم. دعواهای ما برای نفسانیت است.با دعوا نمی‌توانیم هیچ مشکلی را حل کنیم.

وی افزود: با کمک به یکدیگر می‌توانیم دعواها را کنار بگذاریم. اگر چنانچه اختلافی نیز وجود داشته باشد طبیعتا رهبر انقلاب به مثابه تنظیم کننده ماجرا بالاتر از هر قوایی در کشور هستند، سخنان رهبر انفلاب به راحتی می توانند فصل الخطاب باشد

پزشکیان تاکید کرد: باید بستر را مهیای سرمایه گذاری کنیم. اگر کارشناس تکنیکال ما در خارج مشغول مذاکره باشد چنانچه هماهنگی بین قوا نباشد با یک موشک هوا کردن تمام تلاش‌ها برای مذاکره بر باد می‌رود.

وی با اشاره به سخنان حضرت علی (ع) که بر تجربه مدیران تاکید دارد، تصریح کرد: با به کاگیری کارشناسان برجسته با دنیا دوستی خواهیم داشت ما اساسا با هیچ کشوری سر عناد نداریم مگر اینکه عزت و اقتدار کشور را تهدید کنند. اما این تنها با وحدت ممکن است، بدون داشتن زبان و ادبیات مشترک نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

پزشکیان هدف کشور را در سیاست خارجی، برنامه ریزی برای سرمایه‌گذاری مشترک بین کشورهای همسایه و دیگر کشورهای خارجی توصیف کرد و گفت: ما با هیچ کشوری دعوا نداریم.

این نامزد ریاست جمهوری در پاسخ به پرسش دیگری درباره تحریم‌ها گفت: این مسئله بسیار ساده است. ابتدا باید بدانیم تا ابد دعوا خواهیم کرد یا مسائل را حل می‌کنیم؟ ما با دعوا روز به روز مردم را بدبخت‌تر خواهیم کرد. اگر به‌دنبال حل کردن مشکلات هستیم پس شما کارشناسان باید راه‌حل ارائه کنید.

مسعود پزشکیان با ارائه منحنی تاثیر مذاکرات بر سطح تورم بیان کرد: هر جا به صلح رسیدیم تورم کاهش یافت و بالعکس. هیچ مستند علمی در دنیا وجود ندارد که نشان دهد در تحریم کشور به سوی پیشرفت خواهد رفت.

وی با تاکید بر اینکه ما با پافشاری بر تحریم ‌ها مردم را و زندگی ملت را به فلاکت خواهیم کشید گفت: هیچ کشوری بدون سرمایه‌گذاری خارجی به رشد نرسیده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: امکان ندارد بدون توافق با همسایگانمان و دیگر کشورها راحت زندگی کنیم. عراق امروز پول‌های کشور را پس نمی دهند. چین چرا باید نفت را ارزان بخرد؟

وی با تاکید بر اینکه تحریم به نفع کاسبان تحریم است، بیان کرد: چه کسی می‌داند نفت کشور چگونه فروخته می‌شود. آنها که بر تحریم‌ها پا فشاری می‌کنند، کاسبان تحریم هستند.

پزشکیان در پاسخ به پرسش دیگری بیان کرد: ابتدا باید بپذیریم که مقام معظم رهبری فرمودند با دنیا براساس عزت حکمت و مصلحت باید گفت‌وگو کنیم، آیا این را قبول دارید یا خیر؟ چه کسی این بلای اقتصادی را بر مردم تحمیل کرده است؟ما یا باید چشم بر مشکلات ببندیم و یا عاقلانه نسخه‌ای برای رفع مشکلات مردم تجویز کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید با کارشناسان مختلف دور هم بشینیم و روی حل برای مشکلات مردم نسخه تجویز کنیم. ما در همه سطوح مختلف داری مشکلات عدیده هستیم.

وی افزود: مجددا تاکید می‌کنم ابتدا باید دعوا را کنار گذاشت و سپس با مراکز تحقیقاتی و پژوهشی مختلف کار کارشناسی انجام داد و پس از آن با انسجام داخلی، بهره‌مندی از کارشناسان با دانش و تجربه و نظرات مقام معظم رهبری و نهایتا مردم به سراغ مشکلات برویم. ما باید مشکلات مردم را حل کنیم و اگر چنین نکنیم هویت ما دچار خدشه خواهد شد.

ظریف: سال ۹۵ و ۹۶ تورم تک رقمی و رشد دو رقمی داشتیم

پس از اظهارات پزشکیان در پاسخ به سوالات مطرح شده، ظریف بار دیگر گفت: قدرت براساس تعریف همه کسانی که در این زمینه کار کرده‌اند مجموعه‌ای از قدرت‌های معنایی و مادی است، یعنی قدرت افزایش نفوذ است و کاهش آسیب پذیری، در حوزه جمهوری اسلامی آنچه به جمهوری اسلامی قدرت داده قدرت معنایی ماست، البته قدرت مادی ما هم مهم است.

وی گفت: آن زمانی که امام خمینی (ره) فرمودند که خون بر شمشیر پیروز است آن وقتی که گفتند اگر مردم همراه شما نباشند هر قدر سلاح داشته باشید به نتیجه نمی‌رسید این یعنی توجه امام پیش از این که ساده انگار‌ها بر سرکار بیایند، به قدرت معنایی پیش از شکل‌گیری تئوری قدرت‌های معنایی بود، چه چیزی بود که مقاومت را ایجاد کرد؟ مقاومت در سال ۱۳۶۱ ایجاد شد، یعنی در زمان ضعف ما در جبهه ها، چه چیزی بود که مقاومت لبنان را ایجاد کرد؟ چه چیزی مقاومت فلسطین را ایجاد کرد؟ آن پیام انقلاب اسلامی بود، آن پیام نپذیرفتن زور بود، لذا نیاییم بگوییم قدرت یعنی قدرت نظامی، اگر قدرت یعنی قدرت نظامی، ما بر اساس تئوری‌های رئالیستی یا باید برویم و به یک قدرت دیگر وابسته باشیم و بالانسینگ کنیم و یا باید برویم و با آمریکا تواضع کنیم، راه دیگری نداریم، چون ما نمی‌توانیم سالانه ۸۰۰ میلیارد دلار هزینه نظامی کنیم.

ظریف ادامه داد: خودباوری مردم ما باعث شده که نه تنها روی پای خود بایستیم بلکه به دیگران هم الهام دهیم؛ اکنون اسرائیلی که همه جنگ‌های آن با همه دولت‌ها ظرف یک هفته تا یک ماه تمام شده ۸ ماه است که نتوانتسه در برابر یک گروه که از نظر تسلیحاتی به هیچ وجه قابل مقایسه با اسرائیل نیستند ایستادگی کند و افسانه شکست ناپریری اسرائیل شکست خورده، لذا باید قدرت را درست تفسیر کنیم، ما پای مقاومت ایستادیم، مقاومت قدرت خودش است و قدرت ماست، این قدرت را از دست نخواهیم داد، قدرت معنایی انقلاب، قدرت کلمه انقلاب را از دست نخواهیم داد.

وی با بیان اینکه تحریم را با عدد نمی‌شمارند چراکه تحریم را با عدد شمردن مغلطه است گفت: در ۱۵۰۰ تحریمی که گفتند ۸۰۰ تحریم دوره آقای احمدی نژاد به ۱۵۰۰ تحریم تبدیل شده، ۲ موراد آن راجع به من است، اما شما بفرمایید بانک ما را کجا تحریم کردند؟ نفت ما را کجا تحریم کردند؟ پتروشیمی ما را کجا تحریم کردند؟ کشتیرانی ما را کجا تحریم کردند؟ بیمه ما را کجا تحریم کردند؟ به قانون کاتسا اشاره کردید؛ قانون کاتسا هیچ تحریم جدیدی ندارد و تنها تحریم‌ها را هماهنگ کرده است، چرا تحریمی جدید ندارد، چون که برجام اجازه نمی‌داد که آمریکا تحریم جدیدی بیاورد.

وی ادامه داد: ما تاریخ را نمی‌توانیم عوض کنیم. مردم ما دیدند که در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ ما دو سال متوالی تورم تک رقمی و رشد دو رقمی داشتیم. ضمنا فراموش نکنیم که بعضی دوستان ما و برخی روزنامه‌ها نوشتند این که ترامپ ادعا می‌کند می‌خواهد از برجام خارج شود یک جنگ زرگری است و ترامپ هیچ وقت از برجام خارج نمی‌شود، چون برجام به نفعشان است. اگر دوست داشته باشید من هم می‌توانم نقل‌های آنها را بیاورم؛ لذا این بحث‌ها را نکنید.

ظریف با بیان اینکه تنها کشوری که از اسنپ بک برجام استفاده کرده ایران است و ۵ سال است که داریم این کار را می‌کنیم اظهار کرد: بایدن قرار بود به برجام برگردد یکی اسرائیل گفت اجازه نمی‌دهیم برگردد و شهید فخری زاده را شهید کرد و یکی هم متاسفانه قانون راهبردی مجلس مانع بازگشت به مجلس شد، نگذارید ما بگوییم در آن ۶ ماه تلخ چه گذشت در آن ۶ ماه تلخ ما بار‌ها می‌توانستیم برجام را زنده کنیم و مردم ۳ سال نباشد که از فلاکت رنج ببرند.

وی گفت: اگر در ۸ سال دولت روحانی تعداد تحریم‌ها با ترامپ به ۱۵۰۰ تحریم رسید در ۳ سال دولت شهید رئیسی از ۱۵۰۰ به ۲۵۷۰ مورد رسید، یعنی ۸ سال ۸۰۰ تحریم و ۳ سال هزار تحریم، مردم ببینید که تورم را کجا بردند، ببینید رشد اقتصادی را کجا بردند، بببینید فروش نفت را کجا بردند. گفتند ما یاد دادیم که چگونه به فروش برسانیم؛ خیر وقتی بایدن آمد سیاستش این شد که پیچ را شل کند، اجازه بدهید ترامپ بازگردد آن وقت ببینیم دوستان چه می‌کنند.

سنایی: کشوری که نتواند به توسعه برسد قدرتش را از دست می‌دهد

پس از ظریف در بخش پایانی این میزگرد،  مهدی سنایی با بیان نقش قدرت در برقراری معادله بین قدرت و توسعه گفت: نقش و منابع قدرت را نمی‌توان انکار کرد اما دشواری کشورها برقراری معادله بین قدرت و توسعه است، کشوری که نتواند به توسعه برسد، قدرتش را از دست می‌دهد.

وی افزود: تحربه نشان داده، همکاری با چین و روسیه بسیاری حائز اهیمت است، آسیا درحال برآمدن است و هژمونی غرب و آمریکا در حال افول است، کشور ما با این تمدن و مولفه‌های قدرت نباید تک سویه عمل کند، سیاست شرقی در یک سبد متنوع می‌تواند در جهت توسعه عمل کند.

انتهای پیام/

نظر شما