شناسهٔ خبر: 67264434 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

مسعود پزشکیان در میزگرد خبرساز با ظریف انتخابات ریاست جمهوری چه گفت؟/ ویدئو

مسعود پزشکیان نامزد ریاست جمهوری گفت: قرار بود تحریم‌ها را دور بزنیم اما آن‌ها ما را دور زدند. ایران را بخشی از راه حل مسائل جهان خواهیم کرد، نه مشکل.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه شرق، «مسعود پزشکیان» گفت: «قرار بود تحریم‌ها را دور بزنیم اما آن‌ها ما را دور زدند. ایران را بخشی از راه حل مسائل جهان خواهیم کرد، نه مشکل.»

«مسعود پزشکیان» کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز (سه شنبه) در برنامه میزگرد سیاسی با همراهی «محمدجواد ظریف» و سنایی در رابطه با نظرات خود پیرامون سیاست خارجی متنی با این مضمون قرائت کرد: امروز هیچ کسی تردید ندارد که سیاست خارجی نقشی تعیین کننده در شرایط زندگی مردم ایران دارد. اساس و هدف سیاست خارجی ما شامل منافع ملی، تضمین امنیت ملی و پاسداری از حیثیت ملی ایران و منزلت بین‌المللی ایران و بهبود کیفیت زندگی مردم خواهد بود. راهنمای سیاست خارجی ما منافع مردم ایران خواهد بود و در سیاست خارجی شعارهای دهان‌پرکن که جیب مردم را خالی کند، شعارهایی که مردم را از قافله توسعه عقب بیندازد و مردم را گرفتار تأمین دارو و صنایع ملی را گرفتار تأمین مواد اولیه و آخرین فناوری کند، نخواهم داد.

او افزود: چرا که مردم ایران و کارآفرینان کشور سزاوار داشتن بهترین تجهیزات و جدیدترین فناوری‌های جهان هستند. هدف سیاست خارجی ما تنها بقا نخواهد بود. در سیاست خارجی توسعه کشور را پیگیری خواهم کرد و می‌خواهم از زندگی حداقلی و صرفاً تأمین معیشت بخور نمیر مردم ایران به زندگی شایسته‌ای برسیم که در آن همه مردم فرصت رشد، خلاقیت و بالندگی داشته باشند. نمی‌خواهم در دنیا منزوی باشیم که جوانان ما حسرت زندگی دیگران را بخورند، در فکر مهاجرت باشند و پدر و مادرشان باقی عمر را در دلتنگی و حسرت دیدار فرزندان و نوه‌هایشان سپری کنند.

پزشکیان: فقط همین یک ایران را داریم و چاره‌ای نداریم جز اینکه آن را برای خود و فرزندانمان آباد و سربلند بسازیم

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: فقط همین یک ایران را داریم و چاره‌ای نداریم جز این‌که آن را برای خود و فرزندانمان آباد و سربلند بسازیم. سیاست خارجی ما افتخارآمیز، راه‌گشا و توسعه‌گرا خواهد بود نه ناامید کننده و حسرت آفرین. می‌خواهم جوانان ما با دلی پر از امید و شور زندگی باشند. باور دارم بلاتکلیفی در سیاست خارجی به معنای بلاتکلیفی مردم، نسل جوان، اقتصاد و بازار کشور است. نمی‌خواهم مردم چشم شأن به اخبار باشد تا ببینند آیا بیشتر تحریم می‌شویم یا نه، نرخ دلار بالا می‌رود یا نه. می‌خواهم سیاست خارجی به مردم ثبات و امنیت روانی ببخشد تا بتوانند برای زندگی خود و بلند مدت بدون تردید و اضطراب برنامه‌ریزی کنند.

پزشکیان با تاکید بر اینکه می‌خواهم با نشان دادن چهره مثبت و سازنده ایران در دنیا، ایرانیان سراسر جهان را سربلند کنم، گفت: با کمک مردم سیاست خارجی را به نحوی طراحی و اجرا خواهیم کرد که ایرانی بودن در سراسر جهان یک امتیاز باشد. خطوط کلی سیاست خارجی را مقام معظم رهبری تعیین می‌فرمایند اما طراحی و اجرای آن بر مبنای اصول عزت، حکمت و مصلحت با رئیس جمهور و دولت است. محور سیاست خارجی دولت من این ۳ محور خواهد بود نه ستیزه‌جویی، شعارزدگی و ضرر به منافع ملی. مردم ما عزت می‌خواهند اما ستیزه‌جویی را نمی‌پسندند.

پزشکانی: برای من دیپلماسی، مذاکره و توافق ذلت نیست بلکه یک راه معقول و کم هزینه برای رسیدن به عزت است

او عنوان کرد: برای من دیپلماسی، مذاکره و توافق ذلت نیست بلکه یک راه معقول و کم هزینه برای رسیدن به عزت است. ما دیگر فرصت نداریم درحالی که کشورهای منطقه با شتاب در حال توسعه هستند، در بهترین حالت درجا بزنیم. ما می‌خواهیم در لبه فناوری جهانی حرکت کنیم و از هوش مصنوعی تا بهترین صنایع جهانی را به مردم خود ارائه کنیم. چراکه مردم ایران شایسته زندگی بهتر و جایگاه شایسته‌تری هستند و با سیاست خارجی واقع‌گرا و تحول‌آفرین در این مسیر از ظرفیت‌های انسانی، تمدنی و جغرافیایی و سیاسی کشور برای پیشبرد منافع ملی و سربلندی ایران استفاده خواهم کرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: پول نفت ما نباید به جیب قاچاقچیان برود. با تحریم شاید بتوان زنده ماند اما نمی‌شود پیشرفت کرد. با حضور گسترده مردم در انتخابات قوی‌ترین برگ برنده را در مذاکرات به دست خواهیم آورد. ان شاءالله با پشتوانه مردمی، احیای برجام، رفع تحریم‌ها و دیگر موانع بانکی مانند FATF شدنی خواهد بود. در طول تاریخ دیپلماسی سازنده و تعامل گسترده با جهان همواره برگ برنده ایران بوده است.

پزشکیان اظهار داشت: ما با الهام از تاریخ از این نقطه قوت استفاده خواهیم کرد. دستگاه دیپلماسی با عقلانیت، خلاقیت و شجاعت پیکسل تعامل با جهان و تأمین منافع ایران و نیازهای مردم ایران خواهد بود؛ در این راستا سیاست خارجی ما تحول گرا، واقع گرا و تعامل گرا و توسعه گرا خواهد بود. برای رفع مشکلات مردم و تأمین زمینه‌های توسعه به همت و انسجام ملی و گشایش خارجی نیاز داریم. چرا که توسعه و پیشرفت اقتصادی درون زا و برون گرا بدون سیاست خارجی جهان گرا و تنش‌زدا ممکن نیست.

او اذعان داشت: نفوذ تمدنی ایران از مهمترین ستون‌های قدرت ملی ماست و ما با افتخار ایران فرهنگی و تمدنی را بار دیگر در جهان مطرح می‌کنیم. تحت هیچ شرایطی تقویت و گسترش روابط همه جانبه با همسایگان را کنار نمی‌گذاریم و روابط و چالش‌ها با همسایگان را بر اساس اشتراکات مدیریت خواهیم کرد و قابل به ایجاد یک منطقه قوی هستیم که بستر مناسبی برای تأمین امنیت و توسعه ما و کشورهای همسایه باشد. معتقدم کشورهای برادر و همسایه نباید منابع ارزشمند خود را صرف رقابت‌های فرسایشی و تنش کنند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: اگر ما یک منطقه قوی داشته باشیم و منابع خود را در جهت رفع تنش و هم افزایی و توسعه به‌کار ببریم، قدرت‌های فرامنطقه‌ای و بیگانگان در منطقه مسلط نخواهند شد و باید با کشورهای همسایه پیمان عدم تعارض امضا کنیم و به سمت پیوند زدن منافع مشترک گام برداریم.

پزشکیان افزود: با خودباوری در دیپلماسی جهانی برای دفاع از مقاومت و پایداری از منافع ملی ایران حضور خواهیم داشت و منافع خود را برون‌سپاری نخواهیم کرد. استقلال ایران یکی از ارزشمندترین دستاوردهای خون شهداست و به هیچ قیمتی اجازه خدشه دار شدن استقلال ایران را نمی‌دهیم. از شرق گرایی و غرب گرایی پرهیز نخواهیم کرد اما همزمان نیز شرق ستیز و غرب ستیز هم نخواهیم بود و باور دارم که روابط متوازن با دنیا منافع ملی ایران را تأمین خواهند کرد.

او تاکید کرد: نه قدرت‌های شرق باید تصور کنند تنها گزینه ما هستند و نه قدرت‌های غربی باید تصور کنند که جز تمکین به زیاده خواهی‌های آن‌ها راهی برای ما نمانده است. سیاست خارجی ما تک گزینه‌ای، یک‌سویه و سیاه و سفید نخواهد بود. روابط راهبردی، متوازن و دوسویه با چین و روسیه را دنبال خواهیم کرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در شرایط سیاست خارجی تک گزینه‌ای روابط با چین و روسیه هم پیشرفتی نداشته است. با برداشتن تحریم‌ها، همکاری‌ها در سازمان‌های اکو، شانگهای، بریکس و اوراسیا را گسترده‌تر و عملیاتی خواهیم کرد. بی‌تردید اروپا نقش راهبردی و سازنده ایران را در دولت ما به رسمیت خواهد شناخت. ما خواهان روابط خوب با اروپا بر اساس احترام متقابل و از موضع برابر هستیم. نداشتن رابطه سیاسی با آمریکا نباید به تنش و تشنج هزینه آفرین بینجامد.

پزشکیان اضافه کرد: ما انتخاب‌های ایران را در سیاست خارجی متنوع می‌کنیم تا هیچ کس دیدگاه و منافع ایران را نادیده نگیرد؛ از دل مناسبات کلان بین‌المللی پیگیر منافع ملی ایران خواهیم بود. قرار بود تحریم‌ها را دور بزنیم اما الان کریدورها و مسیرهای ارتباطی منطقه ما را دور زده‌اند. حذف ایران از بازارهای انرژی و مسیرهای ترانزیتی را متوقف و مزیت نسبی ایران در این حوزه‌های حیاتی را بازسازی خواهیم کرد. ایران را بخشی از راه حل مسائل جهان خواهیم کرد و نه بخشی از مشکل.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اذعان داشت: ایران می‌تواند برهم زننده بازی دیگران باشد؛ ما در منطقه و جهان ایران را بازی‌ساز خواهم کرد. من معتقدم تضمین امنیت ملی در گروی انسجام داخلی، توانمندی نظامی، توسعه اقتصادی و نفوذ منطقه‌ای و جهانی است و برای تأمین امنیت جامعه انسانی نگاه من به منطقه و جهان فرصت‌گرا خواهد بود و نه تهدیدگرا.

پزشکیان با تاکید بر اینکه ما هرگز به دنبال امنیت اجاره‌ای نبوده‌ایم و نخواهیم بود، گفت: تقویت توان نظامی کشور برای من از اهمیت ویژه برخوردار است و قطعاً در این راستا با همه نهادها همکاری خواهم کرد و معتقدم این قدرت نه تهدید برای منطقه بلکه ضامن امنیت و آسایش همسایگان ما خواهد بود. کما اینکه با همین قدرت به همت بزرگانی مثل شهید سلیمانی کشورهای همسایه را از شر داعش و گروه‌های تروریستی رها ساختیم.

او ادامه داد: ما توانمندی نظامی را برای بازدارندگی و بازدارندگی را برای بهبود زندگی مردم و پیشرفت کشور نیاز داریم. اعتقاد دارم باید نگاه جامع‌تر به مقوله امنیت داشته باشیم و انسان محور امنیت است و وضعیت نامناسب اقتصادی مردم و نارضایتی‌های آنها و همچنین گسل‌های اجتماعی و فرار مغزها و نیز آلودگی هوا و بحران آب آسیب به امنیت ملی است و نباید اجازه دهیم که بحران‌های اقتصادی و اجتماعی ما را از داخل تضعیف کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه. دعواهای جناحی و سیاسی را یکی از مضرترین آفات سیاست خارجی می‌داند، گفت: معتقدم که سیاست داخلی باید پشتوانه سیاست خارجی باشد نه بلای جان آن‌. ما تنها با همبستگی و هم افزایی می‌توانیم در کوتاه‌ترین مدت و کمترین هزینه به قله‌های توسعه و پیشرفت دست یابیم. تعهد می‌دهم که هیچ گاه منافع ملی را قربانی منافع شخصی و جناحی نخواهم کرد؛ من سیاست خارجی را یک امر ملی می‌دانم و از دستاوردهای آن برای کسب امتیاز سیاسی یا تحقیر جناح رقیب استفاده نخواهم کرد و تمام جناح‌ها و جریانات سیاسی را شریک دستاوردهای دولتم خواهم کرد و برای رسیدن به اهداف بلند کشورمان یک دولت ملی تشکیل خواهم داد و بستری برای همکاری، هم‌اندیشی و هم افزایی همه جریانات فراهم خواهم کرد.

محمدجواد ظریف در ادامه بیان کرد: بسیار باعث افتخار من است در کنار شخصیتی صادق و وطن‌پرست در این جلسه حضور داشته باشم. نکته‌ای می گویم که سیاست خارجی جمهوری اسلامی بر اساس قانون اساسی توسط مقام معظم رهبری به صورت اصول کلی مطرح می‌شود. در این سیاست خارجی بسیار اهمیت دارد چه کسی در خیابان پاستور و خانه رئیس جمهور نشسته است.

او افزود: رئیس جمهور است که سیاست‌ها را می‌سازد و اجرا می‌کند. کسی که با نگرش مثبت به سیاست خارجی هم خودش خط دارد و هم معتقد است باید از کارشناسان استفاده کند. این فرد می‌تواند در آینده کشور نقش داشته باشد. بدون سیاست خارجی مستقر و با اجماع ملی نمی‌توانیم دیپلماسی اقتصادی خوبی داشت باشیم. بدون سیاست خارجی معقول و متین نمی‌توانیم با دوست‌های خود هم رابطه داشته باشیم. این سیاست خارجی می‌تواند برای این مردم و این کشور راهگشا باشد.

مهدی سنایی کارشناس همراه پزشکیان در ادامه گفت: طبیعتاً جهان در دوره گذار به سر می‌برد و ایران جایگاه رفیعی در عرصه جهانی دارد اما این منوط به چند شرط است. یکی اینکه سیاست خارجی برای ما آورده باشد. متأسفانه در دوره قبل و برخی دوره‌ها سیاست خارجی ما آورده‌ای جز تحریم برای ما نداشته است.

وی افزود: این خدمت سیاست خارجی به صورت متقابل برای ملت ایران نقش آفرین است. امروز کشورهای مستقل در عرصه بین‌المللی بیشتر به سیاست خارجی چند برداری روی آورده‌اند. ملت از دوگانه‌ها عبور کردند و برخی نخبگان در دوگانه‌ها ماندند. یک سیاست خارجی موفق پشتوانه افکار عمومی را می‌خواهد.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: جایگاه آسیا و عظمت آن جای خود، اما همین سیاست آسیایی هم پیشرفتش منوط به چندبرداری اجرا شدن سیاست خارجی است. این روزها در حوزه مناظرات از تحریم زیاد صحبت می‌شود. چین، کشوری است که با باز کردن درها به نتیجه رسید. حفظ اولویت‌ها و ارزش‌ها در سیاست خارجی جای خود را دارد اما حکمت و مصلحت می‌طلبند از دایره تحریم‌ها عبور کنیم.

سنایی اظهار داشت: بنده چهار سال است تلویزیون نیامدم و هیچ مصاحبه‌ای نکردم، اما امروز با افتخار در خدمت دکتر پزشکیان هستم. آمدم چون این مرد را از مجلس می‌شناسم و جز به راستی و صداقت ایشان را نمی‌شناسم. پایبندی، جسارت، شجاعت و راستی و درستی را در ایشان دید.

سید محمد کاظم سجاد پور به عنوان کارشناس برنامه پرسید با توجه به متن اجتماعی که ما داریم، چطور می‌خواهید این سیاست‌ها را اجرا کنید؟ چطور می‌شود مانع شد که نفس مذاکره برابر با کوتاه آمدن قلمداد نشود؟ چطور می‌خواهید در جامعه‌ای که نگاه و نگرش متکثر دارد این سیاست خارجی فنی را پیش ببرید؟ اگر مورد انتقاد قرار بگیرید راه اجماع داخلی را چطور می‌بینید؟

پزشکیان پاسخ داد: قدم اول اصلاح انسجام داخلی است. ما با هم دشمن نیستیم. رسول خدا بعد از هجرت به مدینه آمد و مهمترین کار این بود که گفت با هم برادر شوید. اگر دنبال سربلندی و عزت کشور هستیم باید مشکل خود در داخل را حل کنیم. قدم اول خودمان کوتاه می‌آییم تا دعوا نکنیم. بخاطر مملکت و ایران و بخاطر فردای بچه‌ها و نوه‌های خود باید کوتاه بیاییم. دعواهای ما بخاطر نفس است. ما با دعوا نمی‌توانیم مشکل خود و دنیا را حل کنیم.

او  افزود: «آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت، با دشمنان مدارا». سیاست‌ها و جهت مشخص است و قرار است با همسایگان ارتباطات خوبی داشته باشیم. باید بستر را برای سرمایه گذاری فراهم کنیم. طبیعتاً هماهنگی میان قوا و نیروهای مسلح و امنیتی در چارچوب سیاست‌ها حیاتی است. هرقدر کارشناس تکنیکال ما به خارج برود با یک موشک هوا کردن طرف مقابل زیر همه چیز می‌زند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: از کارشناسان توانمند و با تجربه استفاده کنیم نه اینکه آدم صفر کیلومتر بی‌تجربه را بیاوریم تا حل کنند. اجماع بین کارشناسان و دادن مسئولیت در جهت سیاست به این عزیزان و امضای بندهای مشترک منطقه راه حل است. ما قرار نیست با کسی دعوا کنیم مگر اینکه به عزت ما لطمه وارد کنند. اینها بدون وحدت و زبان مشترک امکان پذیر نیست.

پزشکیان افزود: با گیر دادن مشکل حل نمی‌شود. هدف برقراری رابطه است مگر این‌که کسی زور بگوید در این شرایط زیر بار زور نمی‌رویم.

دولت کاندیدای دولت سوم روحانی است؟

فواد ایزدی با اشاره به سوالی در یکی از گفتگوها مبنی بر اینکه «دولت شما دولت سوم آقای روحانی است» گفت: به نظر من با حضور همراهان شما خیلی هم دور از ذهن نیست. در ایام مذاکرات برجام برخی بودند که هشدار می‌دادند که اعتماد به آمریکا هوشمندانه نیست. تصور اینکه امضای کری الزام ایجاد می‌کند که در برجام بمانند به عقیده برخی درست نبود. خوشبینی‌ای به آینده برجام وجود داشت. اردیبهشت ۹۲ آقای روحانی گفتند آمریکایی‌ها کدخدای ده هستند با کدخدا بستن راحت تر است. و شد یکی از مواضع اصلی دولت آقای روحانی. اگر دولت شما متفاوت از دولت آقای روحانی است چه تفاوت‌هایی با هم دارید؟

پزشکیان گفت: می‌خواهیم تا آخر دعوا کنیم یا حلش کنیم؟ اگر قرار است حل کنیم شما کارشناسان باید بگویید چطور؟ این نمودار، منحنی رشد اقتصادی با مهار تورم است. ما اگر بتوانیم تحریم‌ها را حل کنیم مردم راحت‌تر می‌توانند زندگی کنند. هیچ مستند علمی نداریم که بگوییم در دنیا کسی تحریم بوده و راحت زندگی کرده است.

او افزود: این مشکل سیاستمداران کشور است که چطور آن را حل کنند. یا باید تحریم را حل کنیم یا زندگی مردم را به فلاکت بکشانیم. قطعاً باید اقتدار داخلی را حفظ کنیم. با همین جریان غزه و فلسطین با دست بالا می‌توانیم سر میز مذاکره بنشینیم.

سوال فواد ایزدی از پزشکیان: چه کسی از برجام خارج شد؟

پزشکیان تاکید کرد: شما مدام کلید روی فرد می‌کنید. شما اگر فکر می‌کنید و مدعی هستید درست می‌کنید راه حل ارائه دهید. الان مردم نان شب ندارند بخورند. خیلی از مردم زندگی روزمره ندارند. می‌خواهید بگویید تا آخر در تحریم می‌مانیم چون آمریکا فلان می‌کند؟ امکان ندارد با ارتباط با کشورهای همسایه این محقق شود.

او افزود: همین عراق که سردار سلیمانی زندگی‌اش را برای آن‌ها داد، پولمان را برگرداند. چقدر باید ضرر بدهیم که این‌جوری سر ما بلا بیاورند؟ صادرات نفت توافق بدون توافق است. برای فروش نفت به دولت رئیسی اجازه دادند. معلوم نیست پول ما را چجوری می‌دهند. معلوم هست پول فروش نفت را چه می‌کنند؟ تحریم به نفع کاسبان تحریم است. شما هیچ وقت نمی‌توانید به من حزب‌اللهی اعتماد کنید، پولتان را برگردانم. زندگی‌های خود را از همین بخور بخورها درست کردند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: مخالفان رفع تحریم دارند راحت میلیاردها پول می‌خورند. من با روحانی چه کار دارم؟ شما به عنوان کارشناس، این گوی و این میدان مشکل را حل کنید.

متقی دیگر کارشناس برنامه گفت: مسأله اصلی‌ای که همه ما داریم این است که باید چگونه باید چالش‌ها را حل کنیم؟ باید نگاه خود را به نگاه ساختاری تغییر دهیم. باید بدانیم در چه حوزه و شرایطی زندگی می‌کنیم. دغدغه آقای ایزدی را امنیتی ملی بدانیم تا مسأله‌ای که قبلاً تجربه کردیم، به نگاه جدید برسیم که چرا مسیر قبل به نتیجه نرسید؟

وی افزود: ما باید بدانیم در سیاست خارجی در دوران گذار هستیم و معادله قدرت قدرت‌های بزرگ در حال تغییر است. در دوران رئیس جمهور بعدی ما در چه نظام بین‌المللی‌ای داریم زندگی می‌کنیم؟ اگر افول آمریکا نبود الگوی رفتاری آمریکا در برخورد با ایران این چنین نبود. چین و روسیه دو کشور بزرگی هستند که می‌توانند در معاهدات جایگاه داشته باشند. در فضایی که آمریکایی‌ها به ما کمک نمی‌کنند و از محدودیت ما لذت می‌برند برای ما فرصت هستند. باید چین و روسیه را در سیاست بین‌الملل دریافت. مقاومت هم در این مانیفست شما کمتر دیده شد. موازنه زمانی حاصل می‌شود که ارتباط با چین و روسیه شکل بگیرد.

پزشکیان گفت: اول اصل را بپذیریم که باید دست از دعوا برداریم. ما باید با دنیا بر اساس عزت، حکمت و مصلحت در دنیا ارتباط برقرار کنید. شما کارشناسید یا من؟ شما باید نسخه بپیچید که مردم را این چنین گرفتار کند. اگر نتوانید نسخه‌ای بدهید که مشکل مردم حل شود و رونق اقتصادی اتفاق بیفتد جوانان می‌روند. ببینید امید به زندگی جوانان کجاست؟ شما باید از درون این دنیا بتوانید نسخه‌ای پیدا کنید که زندگی راحت و امن برایشان فراهم کند.

او اضافه کرد: ما در داخل نباید دعوا کنیم. تکذیب یا عدم رد این است که دقیقاً نمی‌دانیم قصه چیست. عاقلان و عاملان یک نسخه بنویسیم که مشکلات مردم را حل کند. من نه چپ هستم نه راست و برای ایران تلاش می‌کنم. از هر کسی که بتواند نسخه بنویسد حمایت می‌کنم. در آب و محیط زیست و نفت بحران‌های خطرناک داریم. تابستان برق قطع می‌کنیم و زمستان گاز.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: حتی آمریکا بدون ارتباطات بین‌المللی نمی‌توان آمریکا بماند. مراکز تحقیقاتی علمی و دانشگاهی باید ورود پیدا کنید و راه حلی بدهید از آن عبور کنیم. بارها گفتم من کارشناس نیستم و نسخه نمی‌دهم. شما آدم بهتری می‌شناسی معرفی کنید تا از او کمک بگیریم. اگر مشکلات مردم را حل نکنیم معلوم نیست که این کشور به کجا خواهد رسید.

سجاد پور در ادامه عنوان کرد: تکیه بر روی کارشناسی و کار علمی خوب است. کار سیاست خارجی کار چند بعدی است. ما یک سطح کارشناسی داریم یک سطح سیاسی. در برخی عدم اعتماد به نفس بین‌المللی مشاهده می‌شود. به نظر می‌رسد در این قسمت می‌توانیم کشتی منافع ملی را در طوفان بین‌المللی به حرکت درآوریم. راه حل شما سیاسی نیست بلکه روحی و ادراکی است.

پزشکیان تاکید کرد: حرف تازه‌ای ندارم. همان حرف‌های قبلی. باید مشکلات مردم حل شود. ما هستیم زندگی کردم تأمین شود نه اینکه زندگی شأن را سیاه کنیم.

ایزدی در ادامه تاکید کرد: شما ۱۶ سال نماینده بودید و رأی دادید. نسخه‌ای با چهار بند دارم. دولت آقای روحانی ۸ سال با این تمرکز کار کرد.‌بی توجه به آن دوران نباشید چون ایشان چند سال کشور را معطل توافق نگه داشت ایشان منتظر میوه برحام، برجام اروپایی و آمدن بایدن شد و باز آمریکا به برجام باز نگشت. فراموش نکنیم طرف آمریکایی از برجام خارج شد. بله ممکن است برخی کاسب تحریم باشند. کار و کاسبی آنها گرفت چون آمریکایی‌ها از ابتدا نمی‌خواستند در آن بمانند. موضوع ایران و آمریکا خل شدنی نیست بلکه باید مدیریت شود. اگر تصور می‌کنید دکتر ظریف و سنایی آن را حل می‌کنند ۸ سال نتوانستند.

با کارشناسی رأی دادم. ما خواستیم مدیریت کنیم نه اینکه حل کنیم. دولت شهید رئیسی دنبال برجام بود؟ پاره می‌کرد. چرا در آن ماندید؟

ایزدی گفت: ما ترامپ نیستیم. برجام اگر خوب بود ترامپ راحت خارج نمی‌شد. شما نهج البلاغه زیاد می‌گوئید. دولت آمریکا نفوذ زیادی در بانک جهانی دارد و شما در مناظره دیشب بارها از آمار آن صحبت کردید. مسئولین بانک جهانی با داده‌های آماری خود بازی کردند تا جایگاه عربستان و آذربایجان را بالا ببرند.

پزشکیان گفت: گفتم ۴۰ کشور را مطالعه کردند. از نظر علمی به نوشته‌های مدیریتی دقت کنید. بالاخره باید یک را مسئول کرد و به او گفت چه کار بکند یا نکند. دستورالعمل اجرایی هست و مسئولی باید آن را اجرا کند. هر کاری که دارید باید به طرف بگویید چه کند. چه بانک جهانی بگوید که هر کس دیگر به عنوان اصل علمی باید به آن توجه کند.

او افزود: ما بودجه می‌نویسم و بدون کار پول‌ها تمام می‌شود. بحث علمی چپ و راست ندارد. این‌ها چه ربطی به بانک جهانی دارد؟ بحث علمی، بحث علمی است. وزیر بهداشت بودم از اینها در سیستم خود بهره می‌بردم. به جای این‌که به هم انگ بچسبانیم بحث علمی کنیم. من تجربه را در پنج موضوع می‌گویم.

متقی در ادامه گفت: در جهانی که معادله قدرت وجود دارد، عدالت بر اساس معادله قدرت برقرار می‌شود. مصدق به دنبال موازنه بود اما نتوانست جایگاه داشته باشد. موازنه از طریق قدرت ایجاد می‌شود. نهادهای قدرت می‌تواند این امر را تحقق بخشد. چه راهی برای تحقق موازنه خواهید داشت؟ سیاست قدرت یا سازش؟ موازنه از دید ما یعنی برتری.

پزشکیان تاکید کرد: در کشور هم هر کسی قدرت دارد به کسی که زور ندارد زور می‌گوید. باید کاری کنی که به تو زور نگویند. راست می‌گوئید. این هم جواب. حق با شما است. اینها فرمول‌های شما است. شما زور ما را بالا ببرید.

ظریف در ادامه گفت: قدرت مجموعه‌ای از قدرت‌های مادی و معنایی و کاهش آسیب پذیری است. قدرت معنایی ما، به جمهوری اسلامی قدرت داده است. البته قدرت مادی هم مهم است. توجه امام به قدرت معنایی از قبل از شکل‌گیری تئوری‌های قدرت معنایی بوده است. مقاومت در سال ۱۳۶۱ یعنی زمان ضعف ما در جبهه‌ها ایجاد کرد.

او افزود: پیام انقلاب اسلامی و نپذیرفتن زور، مقاومت لبنان را ایجاد کرد. خود باوری ما باعث شده به دیگران الهام دهیم که چند سال است اسرائیل نتوانسته در برابر گروهی ایستادگی کند. قدرت را درست تفسیر کنیم. ما پای مقاومت ایستادم. مقاومت قدرت خودش و قدرت ما است و ما معنای معنوی قدرت را از دست نمی‌دهیم.

ظریف خاطرنشان کرد: من دو تحریم آمریکایی دارم. بانک ما را کجا و نفت و پتروشیمی و کشتی رانی ما را کجا تحریم کردند؟ قانون کاتسا هیچ تحریم جدیدی ندارد به این دلیل که برجام اجازه نمی‌داد آمریکا تحریم جدیدی اضافه کند. بعضی دوستان نوشتند خروج ترامپ جنگ زرگری است. این بحث‌ها را نکنیم. تنها کشوری که از خروج برجام آمریکا استفاده کرد ایران است.

او اضافه کرد: ما توانسته بودیم ظرفیت غنی سازی را از ۲۰ به ۶۰ ببریم. بایدن قرار بود برگردد. یکی اسرائیل با ترور شهید فخری زاده مانع آن شد و دیگری قانون راهبردی مجلس. اگر تعداد تحریم‌ها در هشت سال دولت روحانی شد ۱۵۰۰ در دولت شهید رئیسی شد ۲۵۳۰ تحریم. اگر می‌خواهیم با عدد سر مردم شیره بمالیم درست بمالیم. ببینید مردم تورم و رشد اقتصادی شما و فروش نفت شما را کجا بردند. سیاست بایدن این بود که پیچ را شل کند. اجازه دهید ترامپ برگردد ببینید چه می‌کنید. مهم این است چه تفکری در پاستور می‌نشیند.

ظریف تاکید کرد: حجت الاسلام خاتمی زیر نظر رهبری دنیا را متحول کرد. دولت روحانی هم توانست ایران را سربلند کند. اگر برجام بد بود چرا ترامپ با استفاده از برجام از آن خارج نشد. مگر ترامپ از قرارداد آب و هوا هم خارج نشد؟ شوروی سابق هم بد خارج شده بود؟ قرآن بخوانیم. بدترین حیوانات کسانی هستند که کفر کردند و ایمان نمی‌آورند آنهایی که با آنها عهد بستیم و هر بار عهد می‌شکنند. اگر همین کفار پیمان شکن آمدند و صلح خواستند. اسلام بر اساس صلح است. اگر اینها خواستند سر تو کلاه بگذارند خدا برای تو کافی است. همان‌قدر که سلاح و نیرو مهم است مردم هم مهم هستند به مردم اهمیت دهید و آنها را کوچک نکنید.

بر اساس این گزارش، محمدجواد ظریف و سنایی به عنوان همراهان پزشکیان در این برنامه حضور داشتند.

مسعود پزشکیان در میزگرد سیاسی انتخابات ریاست جمهوری چه گفت؟

«مسعود پزشکیان» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «قرار بود تحریم‌ها را دور بزنیم اما آن‌ها ما را دور زدند. ایران را بخشی از راه حل مسائل جهان خواهیم کرد، نه مشکل.»


 
منبع: مهر

نظر شما