شناسهٔ خبر: 67248431 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

پزشکیان: اگر می خواهید مردم زیر تحریم بمیرند، همین سیاست فعلی را دنبال کنید/تحریم فقط به نفع کاسبان تحریم است/ ظریف:بدون سیاست خارجی مستقر نمی‌توانیم منافع اقتصادی کشور را پیش ببریم

صاحب‌خبر -

شفقنا_ پزشکیان در میزگرد سیاسی گفت:  با تحریم شاید بشود زنده ماند اما نمی‌شود پیشرفت کرد.

به گزارش شفقنا، مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ظهر سه شنبه – ۲۹ اسفند ۱۴۰۳ – با حضور در برنامه «میزگرد سیاسی» شبکه سه سیما با همراهی دو نفر از مشاوران سیاسی خود به بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود در حوزه سیاسی پرداخت.

وی به بیان دیدگاه‌ها و اولویت‌های سیاسی خود پرداخت و گفت: امروز هیچ کسی تردید ندارد که سیاست خارجی نقشی تعیین کننده در شرایط زندگی مردم ایران دارد؛ اساس و هدف سیاست خارجی ما شامل منافع ملی، تضمین امنیت ملی و پاسداری از حیثیت ملی ایران و منزلت بین‌المللی ایران و بهبود کیفیت زندگی مردم خواهد بود.

وی اظهار کرد: راهنمای سیاست خارجی ما منافع مردم ایران خواهد بود و در سیاست خارجی شعارهای دهن پرکن که جیب مردم را خالی کند، شعارهایی که مردم را از قافله توسعه عقب بیندازد و مردم را گرفتار تامین دارو و صنایع ملی را گرفتار تامین مواد اولیه و آخرین فناوری کند، نخواهم داد؛ چراکه مردم ایران و کارآفرینان کشور سزاوار داشتن بهترین تجهیزات و جدیدترین فناوری‌های جهان هستند.

نمی‌خواهم در دنیا منزوی باشیم

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه هدف سیاست خارجی ما تنها بقا نخواهد بود، گفت: در سیاست خارجی توسعه کشور را پیگیری خواهم کرد و می‌خواهم از زندگی حداقلی و صرفا تامین معیشت بخور نمیر مردم ایران به زندگی شایسته ای برسیم که در آن همه مردم فرصت رشد، خلاقیت و بالندگی داشته باشند. نمی‌خواهم در دنیا منزوی باشیم که جوانان ما حسرت زندگی دیگران را بخورند، در فکر مهاجرت باشند و پدر و مادرشان باقی عمر را در دلتنگی و حسرت دیدار فرزندان و نوه هایشان سپری کنند. فقط همین یک ایران را داریم و چاره‌ای نداریم جز اینکه آن را برای خود و فرزندانمان آباد و سربلند بسازیم.

پزشکیان با بیان اینکه سیاست خارجی ما افتخارآمیز، راهگشا و توسعه گرا خواهد بود و نه ناامید کننده و حسرت آفرین، افزود: می‌خواهم جوانان ما با دلی پر از امید و شور زندگی باشند؛ باور دارم بلاتکلیفی در سیاست خارجی به معنای بلاتکلیفی مردم، نسل جوان، اقتصاد و بازار کشور است، نمی خواهم مردم چشم شان به اخبار باشد تا ببینند آیا بیشتر تحریم می‌شویم یا نه، نرخ دلار بالا می‌رود یا نه؛ می‌خواهم سیاست خارجی به مردم ثبات و امنیت روانی ببخشد تا بتوانند برای زندگی خود و بلند مدت بدون تردید و اضطراب برنامه ریزی کنند.

وی افزود: می‌خواهم با نشان دادن چهره مثبت و سازنده ایران در دنیا، ایرانیان سراسر جهان را سربلند کنم؛ با کمک مردم سیاست خارجی را به نحوی طراحی و اجرا خواهیم کرد که ایرانی بودن در سراسر جهان یک امتیاز باشد. خطوط کلی سیاست خارجی را مقام معظم رهبری تعیین می‌فرمایند اما طراحی و اجرای آن بر مبنای اصول عزت، حکمت و مصلحت با رییس جمهور و دولت است؛ محور سیاست خارجی دولت من این ۳ محور خواهد بود نه ستیزه جویی، شعارزدگی و ضرر به منافع ملی؛ مردم ما عزت می‌خواهند اما ستیزه جویی را نمی‌پسندند.

برای من دیپلماسی، مذاکره و توافق ذلت نیست
نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: برای من دیپلماسی، مذاکره و توافق ذلت نیست بلکه یک راه معقول و کم هزینه برای رسیدن به عزت است؛ ما دیگر فرصت نداریم  درحالی که کشورهای منطقه با شتاب در حال توسعه هستند، در بهترین حالت درجا بزنیم؛ ما می‌خواهیم در لبه فناوری جهانی حرکت کنیم و از هوش مصنوعی تا بهترین صنایع جهانی را به مردم خود ارائه کنیم؛ چراکه مردم ایران شایسته زندگی بهتر و جایگاه شایسته‌تری هستند و با سیاست خارجی واقع گرا و تحول آفرین در این مسیر از ظرفیت‌های انسانی، تمدنی و جغرافیایی و سیاسی کشور برای پیشبرد منافع ملی و سربلندی ایران استفاده خواهم کرد.

با تحریم شاید بتوان زنده ماند اما نمی‌شود پیشرفت کرد

پزشکیان با بین اینکه پول نفت ما نباید به جیب قاچاقچیان برود، تاکید کرد: با تحریم شاید بتوان زنده ماند اما نمی‌شود پیشرفت کرد؛ با حضور گسترده مردم در انتخابات قوی‌ترین برگ برنده را در مذاکرات به دست خواهیم آورد. ان شاءالله با پشتوانه مردمی، احیای برجام، رفع تحریم ها و دیگر موانع بانکی مانند FATF شدنی خواهد بود؛ در طول تاریخ دیپلماسی سازنده و تعامل گسترده یا جهان همواره برگ برنده ایران بوده است و ما با الهام از تاریخ از این نقطه قوت استفاده خواهیم کرد. دستگاه دیپلماسی با عقلانیت، خلاقیت و شجاعت پیکسل تعامل با جهان و تامین منافع ایران و نیازهای مردم ایران خواهد بود؛ در این راستا سیاست خارجی ما تحول گرا، واقع گرا و تعامل گرا و توسعه گرا خواهد بود.
وی ادامه داد: برای رفع مشکلات مردم و تامین زمینه های توسعه به همت و انسجام ملی و گشایش خارجی نیاز داریم؛ چرا که توسعه و پیشرفت اقتصادی درون زا و برون گرا بدون سیاست خارجی جهان گرا و تنش‌زدا ممکن نیست. نفوذ تمدنی ایران از مهمترین ستون‌های قدرت ملی ماست و ما با افتخار ایران فرهنگی و تمدنی را بار دیگر در جهان مطرح می‌کنیم. تحت هیچ شرایطی تقویت و گسترش روابط همه جانبه با همسایگان را کنار نمی‌گذاریم و روابط و چالش‌ها با همسایگان را بر اساس اشتراکات مدیریت خواهیم کرد و قابل به ایجاد یک منطقه قوی هستیم که بستر مناسبی برای تامین امنیت و توسعه ما و کشورهای همسایه باشد. معتقدم کشورهای برادر و همسایه نباید منابع ارزشمند خود را صرف رقابتهای فرسایشی و تنش کنند. اگر ما یک منطقه قوی داشته باشیم و منابع خود را در جهت رفع تنش و هم افزایی و توسعه بکار ببریم، قدرت‌های فرامنطقه‌ای و بیگانگان در منطقه مسلط نخواهند شد و باید با کشورهای همسایه پیمان عدم تعرض امضا کنیم و به سمت پیوند زدن منافع مشترک گام برداریم.

به هیچ قیمتی اجازه خدشه دار شدن استقلال ایران را نمی‌دهیم

سیاست خارجی ما تک گزینه‌ای و سیاه و سفید نخواهد بود

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: با خودباوری در دیپلماسی جهانی برای دفاع از مقاومت و پایداری از منافع ملی ایران حضور خواهیم داشت و منافع خود را برونسپاری نخواهیم کرد. استقلال ایران یکی از ارزشمندترین دستاوردهای خون شهداست و به هیچ قیمتی اجازه خدشه دار شدن استقلال ایران را نمی‌دهیم؛ از شرق گرایی و غرب گرایی پرهیز نخواهیم کرد اما همزمان نیز شرق ستیز و غرب ستیز هم نخواهیم بود و باور دارم که روابط متوازن با دنیا منافع ملی ایران را تامین خواهند کرد. نه قدرتهای شرق باید تصور کنند تنها گزینه ما هستند و نه قدرتهای غربی باید تصور کنند که جز تمکین به زیاده خواهی های آن‌ها راهی برای ما نمانده است؛ سیاست خارجی ما تک گزینه‌ای، یک سویه و سیاه و سفید نخواهد بود.

پزشکیان با بیان اینکه روابط راهبردی، متوازن و دو سویه با چین و روسیه را دنبال خواهیم کرد، افزود: در شرایط سیاست خارجی تک گزینه‌ای روابط با چین و روسیه هم پیشرفتی نداشته است؛ با برداشتن تحریم‌ها، همکاری‌ها در سازمان‌های اکو، شانگهای، بریکس و اوراسیا را گسترده‌تر و عملیاتی خواهیم کرد. بی تردید اروپا نقش راهبردی و سازنده ایران را در دولت ما به رسمیت خواهد شناخت؛ ما خواهان روابط خوب با اروپا بر اساس احترام متقابل و از موضع برابر هستیم. نداشتن رابطه سیاسی با آمریکا نباید به تنش و تشنج هزینه آفرین بینجامد. ما انتخاب‌های ایران را در سیاست خارجی متنوع می‌کنیم تا هیچ کس دیدگاه و منافع ایران را نادیده نگیرد؛ از دل مناسبات کلان بین‌المللی پیگیر منافع ملی ایران خواهیم بود.
الان کریدورها و مسیرهای ارتباطی منطقه ما را دور زده‌اند

در منطقه و جهان ایران را بازی‌ساز خواهم کرد

وی عنوان کرد: قرار بود تحریم‌ها را دور بزنیم اما الان کریدورها و مسیرهای ارتباطی منطقه ما را دور زده‌اند. حذف ایران از بازارهای انرژی و مسیرهای ترانزیتی را متوقف و مزیت نسبی ایران در این حوزه‌های حیاتی را بازسازی خواهیم کرد؛ ایران را بخشی از راه حل مسائل جهان خواهیم کرد و نه بخشی از مشکل؛ ایران می‌تواند برهم زننده بازی دیگران باشد؛ ما در منطقه و جهان ایران را بازی‌ساز خواهم کرد. من معتقدم تضمین امنیت ملی در گروی انسجام داخلی، توانمندی نظامی، توسعه اقتصادی و نفوذ منطقه‌ای و جهانی است و برای تامین امنیت جامعه انسانی نگاه من به منطقه و جهان فرصت گرا خواهد بود و نه تهدیدگرا.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه ما هرگز به دنبال امنیت اجاره‌ای نبوده‌ایم و نخواهیم بود، گفت: تقویت توان نظامی کشور برای من از اهمیت ویژه برخوردار است و قطعا در این راستا با همه نهادها همکاری خواهم کرد و معتقدم این قدرت نه تهدید برای منطقه بلکه ضامن امنیت و آسایش همسایگان ما خواهد بود؛ کما اینکه با همین قدرت به همت بزرگانی مثل شهید سلیمانی کشورهای همسایه را از شر داعش و گروههای تروریستی رها ساختیم. ما توانمندی نظامی را برای بازدارندگی و بازدارندگی را برای بهبود زندگی مردم و پیشرفت کشور نیاز داریم. اعتقاد دارم باید نگاه جامع تر به مقوله امنیت داشته باشیم و انسان محور امنیت است و وضعیت نامناسب اقتصادی مردم و نارضایتی‌های آنها و همچنین گسل‌های اجتماعی و فرار مغزها و نیز آلودگی هوا و بحران آب آسیب به امنیت ملی است و نباید اجازه دهیم که بحران‌های اقتصادی و اجتماعی ما را از داخل تضعیف کند.

پزشکیان گفت: دعواهای جناحی و سیاسی را یکی از مضرترین آفات سیاست خارجی میدانم و معتقدم که سیاست داخلی باید پشتوانه سیاست خارجی باید نه بلای جان آن‌.

تعهد می دهم

وی ادامه داد: ما تنها با همبستگی و هم افزایی می توانیم در کوتاه ترین مدت و کمترین هزینه به قله‌های توسعه و پیشرفت دست یابیم. تعهد می دهم که هیچ گاه منافع ملی را قربانی منافع شخصی و جناحی نخواهم کرد؛ من سیاست خارجی را یک امر ملی می‌دانم و از دستاوردهای آن برای کسب امتیاز سیاسی یا تحقیر جناح رقیب استفاده نخواهم کرد و تمام جناح‌ها و جریانات سیاسی را شریک دستاوردهای دولتم خواهم کرد و برای رسیدن به اهداف بلند کشورمان یک دولت ملی تشکیل خواهم داد و بستری برای همکاری، هم‌اندیشی و هم افزایی همه جریانات فراهم خواهم کرد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این میزگرد سیدمحمد سجادپور که به عنوان کارشناس در این میزگرد حضور داشت به طرح پرسشی از پزشکیان پرداخت و گفت چطور می‌خواهید سیاست خارجی را اجرا کنید؟ سیاست معقول و نحوه اجرای آن چطور خواهد بود؟ که پزشکیان در پاسخ گفت: اینکه چگونه می‌توان این برنامه را اجرا کرد باید اجماع ملی ایجاد و اختلافات را تا جایی که ممکن است کم کرد. تا زمانی که ما اختلافات داخلی داشته باشیم، سیاست خارجی موفقی نخواهیم داشت و اگر سربلندی و عزت کشور و شکوفایی تمدنی، تکنولوژیکی و اجتماعی و ارتباطات مسلمانان را می‌خواهیم باید مشکلات را حل کنیم؛ در این زمینه قدم اول این است که خودمان کوتاه بیاییم و وارد دعوا نشویم. به خاطر مملکت، مردم و فردای فرزندان خود باید این کار را بکنیم. به تصور من دعواهایی که می‌کنیم از روی نفس است. ما نمی‌توانیم با دعوا مشکلات خودمان و مشکلاتمان را با دنیا حل کنیم.

پزشکیان با تاکید بر لزوم از بین بردن اختلافات در داخل گفت: طبیعتاً سیاست های کلی ابلاغی رهبری می تواند فصل الخطاب باشد تا کسی دیگر حرف اضافه نزند. سیاستها و جهت معلوم است و قرار است که ما در منطقه با همسایگان روابط خوبی و ارتباطات خوبی داشته باشیم؛ بنابراین باید بستر را برای سرمایه گذاری درست کنیم. هماهنگی بین قوا و حتی نیروهای مسلح و امنیتی در آن چارچوب سیاستها حیاتی است؛ اگر نتوانیم این کار را بکنیم، آن کار را هم نمی‌توانیم انجام دهیم چون هر چقدر کارشناس تکنیکال ما در خارج روابط را درست کند، موشک هوا کردن و امنیتی کردن فضا باعث می شود طرف مقابل ما زیر همه چیز بزند.

وی افزود: همانطور که حضرت علی(ع) در نامه به مالک اشتر فرمودند، باید سعی دارم از کارشناسان باتجربه استفاده کنیم نه اینکه آدم صفر کیلومتر را بر سر کار بیاوریم و بخواهیم که مشکل را حل کند. اعتماد به متخصص و کارشناس، اجماع در بین کارشناسان در جهت رسیدن به هدف و در نهایت مسئولیت دادن به این افراد برای حل مشکلات. ما قرار نیست با کسی دعوا کنیم مگر اینکه بخواهد به عزت و سربلندی کشورمان لطمه وارد کند، طبیعی است که ما زبر بار حرف زور نخواهیم رفت. در جهت سیاست های کلی باید در کشور همزبان شویم، حال اگر کسی از هر جناحی توانست مشکل را حل کند، دیگر نباید به او گیر دهیم.

در ادامه این میزگرد فواد ایزدی دیگر کارشناس برنامه با اشاره به حضور محمدجواد ظریف و مهدی سنایی به عنوان وزیر خارجه دوران حسن روحانی و سفیر دولت روحانی پرسید که آیا دولت شما دولت سوم آقای روحانی خواهد بود؟ اگر دولت شما متفاوت از دولت روحانی، تفاوت در دولت شما چیست؟

پزشکیان در پاسخ به پرسش این کارشناس، گفت: باید ببینیم که آیا می‌خواهیم همچنان دعوا کنیم یا اینکه می‌خواهیم این مشکل را برطرف کنیم؛ بر اساس منحنی رشد اقتصادی با توافق یا تحریم، هر جا بخواهیم توافق کنیم تورم کاهش پیدا کرده است. اگر بتوانیم تحریم‌ها را حل کنیم مردم راحت‌تر می‌توانند زندگی کنند. هیچ مستند علمی در دنیا نداریم که بگوییم کشوری در آخرین بوده و رشد کرده است. اگر ما می‌خواهیم در تحریم بمانیم، یعنی مردم را بدبخت، رشد را نابود و زیرساخت‌های‌مان را نابود کنیم و زندگی مردم را به فلاکت بکشیم ؛ از اینطرف ما باید اقتدار داخلی خود را حفظ کنیم.

وی گفت: ما با جریانی که در غزه و اسرائیل رخ داد و با موشک‌هایی که زده و قدرت نظام نشان داده شد، الان با دست بالا می‌توانیم سر میز مذاکره بنشینیم. در دنیا یک نمونه نداریم که از آغاز جهانی دوم تا کنون بدون سرمایه گذاری خارجی و صادرات بتواند، رشد کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه هر کسی می‌تواند سیاست‌ها را به درستی اجرا کند به میدان بیاید، اظهار کرد: امروز مردم با مشکلات و سختی در حال زندگی کردن هستند؛ من می توانم حرفهای گنده بزنم چون هم پول و هم امکانات دارم و اگر هم خیلی به من زور وارد شد، به خارج از کشور می‌روم. اینکه برخی می‌خواهند بگویند که ما تا انتها در آخرین می‌مانیم چون آمریکا فلان می‌کند و ما در مقابل او ایستادگی می‌کنیم؛ خب بایستید اما بگویید که برای زندگی مردم چه راه حلی دارید؟ امروز عراقی که آنها را از دست داعشی‌ها نجات دادیم پول ما را بازنمی‌گرداند و چین نیز الان از ما نفت به قیمت ارزان می‌خرد و پول آن را نمی‌دهد و جنس‌های خودش را می فرستد و در این وسط دلال‌ها دلار می‌خورند.

تکمیل می‌شود

در ادامه این میزگرد ابراهیم متقی کارشناس مسائل بین‌الملل در پرسشی از پزشکیان مطرح کرد که از نظر شما چالش‌ها را باید چطور حل کنیم؟

پزشکیان در پاسخ گفت: اول باید بپذیریم که قرار است از دعوا و اختلافات دست برداریم و طبق فرمایش رهبری باید با دنیا براساس عزت، حکمت و مصلحت ارتباط داشته باشیم؛ در صورت پذیرش این موضوع کارشناسان باید باید نسخه‌ای بپیچند که مردم را گرفتار نکند و وقتی به خانه می‌روند شرمنده همسر و فرزندان نباشند. متخصصانی که در دانشگاه هستند باید از دورن این پیچیدگی‌ها نسخه‌ای تهیه کنید. مردم از ما چیزی نمی خواهند جز یک زندگی معمولی و همین زندگی معمولی را بر آنها حرام کرده‌ایم؛ این زندکی معمولی در دستان متخصصان و کارشناسان است.

وی افزود: در داخل نباید دعوا کنیم اما درگیر دعوا هستیم؛ یکی از دلایل رد برخی از مسائل از سوی عده‌ای به این جهت است که موضوع را نمی‌دانند و چون از آن مطلع نیستند با آن مخالفت می‌کنند. انسان‌های عالم، آگاه و با تجربه باید کنار هم بنشینند نسخه‌ای بنویسند که مشکل مردم را حل کند؛ من نه چپ هستم و نه راست و هر کسی نسخه‌ای بنویسد که مشکل مردم را حل کند، از آن تبعیت خواهم کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حتی آمریکا بدون ارتباطات بین‌المللی نمی‌تواند آمریکا بماند، عنوان کرد: امروز در کشور بحران‌هایی نظیر آب، گاز و برق هستیم و هر روز بحران خطرناک‌تر می شود بطوریکه در آینده معلوم نیست گاز داشته باشیم با اینکه دومین ذخایر گازی را در جهان داریم. باید در داخل از این دعواها دست برداریم و دانشگاه‌ها راه حل بدهند که روی آن بتوانیم بایستیم، این افرادی که امروز با من حاضر شدند از کارشناسانی هستند که در پست‌هایی که داشتند توانستند کار کنند، باید مشکل مردم را حل کنیم در غیر این صورت نمی‌دانیم آینده کشور به کجا خواهد رسید.

پزشکیان همچنین در پاسخ به پرسش سجاد پور مبنی بر اینکه اعتماد به نفس بین‌المللی چگونه وجود می‌آید؟ گفت: راه حل انسجام داخلی، بهره بردن از کارشناسان جسور و عالم و همچنین هماهنگی با مقام معظم رهبری درباره پیگیری سیاستها است. باید مشکلات حل شود، ما نیستیم که تصمیمی بگیریم تا روزگار مردم را سیاه کنیم، ما هستیم که تصمیم بگیریم مردم زندگی کنند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش ایزدی مبنی بر اینکه آیا برجام را مدیریت می‌کنید؟ به طرح پرسشی از ایزدی پرداخت و گفت که آیا دولت شهید رئیسی دنبال برجام بود یا خیر؟ سپس خطاب به او اظهار کرد: اگر برجام را میگویید خراب است خب آن را پاره می‌کرد از آن بیرون می‌آمدید.

ایزدی همچنین در توصیه به پزشکیان از او خواست تا از مشاورانی که برای مناظره به او مشورت دادند دوری کند؛ او همچنین به ارائه توضیحاتی درباره بانک جهانی پرداخت و تاکید کرد که این نهاد کاملا سیاسی است اگر بخواهید به فرمول‌های این بانک را اجرا کنید، تجربیات ناموفق دولت روحانی را تکرار خواهید کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ خطاب به ایزدی تاکید کرد: من گفتم ۴۰ کشور را مطالعه کردم؛ آیا بگوید ۴۰ کشور وجود ندارد؟ شما به تکست‌های مدیریت مراجعه کنید. تجربیات بین‌المللی می‌گویند که مدیریت نیروی انسانی یکی از استراتژی‌ها است، استراتژی دیگر این است که باید به صورت عملکردی قرار داد ببندم؛ ما الان بودجه می‌نویسیم همه پول ها تمام می‌شود این دیگر به بانک جهانی ندارد بلکه بحث علمی که چپ و راست ندارد.

پزشکیان با بیان اینکه برادران توهم دارند که ما در حال دادن نسخه بانک جهانی هستیم، افزود: نگویید که چرا از بانک جهانی گفتید بگویید که اصولی که این بانک ارابه داده درست نیست و اصول دیگر درست است. ما میگوییم الفبای مدیریت اینگونه است شما به جای بحث علمی انگ می‌چسبانید. من هر مستند علمی و تجربه بین‌المللی که باعث بهبود وضعیت کشور سود را می‌پذیرم.

در ادامه این میزگرد ابراهیم متقی کارشناس مسائل بین‌الملل در پرسشی از پزشکیان مطرح کرد که از نظر شما چالش‌ها را باید چطور حل کنیم؟ پزشکیان در پاسخ گفت: اول باید بپذیریم که قرار است از دعوا و اختلافات دست برداریم و طبق فرمایش رهبری باید با دنیا بر اساس عزت، حکمت و مصلحت ارتباط داشته باشیم؛ در صورت پذیرش این موضوع کارشناسان باید نسخه‌ای بپیچند که مردم را گرفتار نکند و وقتی به خانه می‌روند شرمنده همسر و فرزندان نباشند. متخصصانی که در دانشگاه هستند باید از درون این پیچیدگی‌ها نسخه‌ای تهیه کنید. مردم از ما چیزی نمی خواهند جز یک زندگی معمولی و همین زندگی معمولی را بر آنها حرام کرده‌ایم؛ این زندگی معمولی در دستان متخصصان و کارشناسان است.

وی افزود: در داخل نباید دعوا کنیم اما درگیر دعوا هستیم؛ یکی از دلایل رد برخی از مسائل از سوی عده‌ای به این جهت است که موضوع را نمی‌دانند و چون از آن مطلع نیستند با آن مخالفت می‌کنند. انسان‌های عالم، آگاه و با تجربه باید کنار هم بنشینند نسخه‌ای بنویسند که مشکل مردم را حل کند؛ من نه چپ هستم و نه راست و هر کسی نسخه‌ای بنویسد که مشکل مردم را حل کند، از آن تبعیت خواهم کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حتی آمریکا بدون ارتباطات بین‌المللی نمی‌تواند آمریکا بماند، عنوان کرد: امروز در کشور بحران‌هایی نظیر آب، گاز و برق هستیم و هر روز بحران خطرناک‌تر می شود بطوریکه در آینده معلوم نیست گاز داشته باشیم با اینکه دومین ذخایر گازی را در جهان داریم. باید در داخل از این دعواها دست برداریم و دانشگاه‌ها راه حل بدهند که روی آن بتوانیم بایستیم، این افرادی که امروز با من حاضر شدند از کارشناسانی هستند که در پست‌های شان توانستند کار کنند، باید مشکل مردم را حل کنیم در غیر این صورت نمی‌دانیم آینده کشور به کجا خواهد رسید.

پزشکیان همچنین در پاسخ به پرسش سجادپور مبنی بر اینکه اعتماد به نفس بین‌المللی چگونه وجود می‌آید؟ گفت: راه حل انسجام داخلی، بهره بردن از کارشناسان جسور و عالم و همچنین هماهنگی با مقام معظم رهبری درباره پیگیری سیاست ها است. باید مشکلات حل شود، ما نیستیم که تصمیمی بگیریم تا روزگار مردم را سیاه کنیم، ما هستیم که تصمیم بگیریم مردم زندگی کنند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش ایزدی مبنی بر اینکه آیا برجام را مدیریت می‌کنید؟ به طرح پرسشی از ایزدی پرداخت و گفت که آیا دولت شهید رئیسی دنبال برجام بود یا خیر؟ سپس خطاب به او اظهار کرد: اگر برجام را می گویید خراب است خب آن را پاره می‌کرد از آن بیرون می‌آمدید.

ایزدی همچنین در توصیه به پزشکیان از او خواست تا از مشاورانی که برای مناظره به او مشورت دادند دوری کند؛ او همچنین به ارائه توضیحاتی درباره بانک جهانی پرداخت و تاکید کرد که این نهاد کاملا سیاسی است اگر بخواهید به فرمول‌های این بانک را اجرا کنید، تجربیات ناموفق دولت روحانی را تکرار خواهید کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ خطاب به ایزدی تاکید کرد: من گفتم ۴۰ کشور را مطالعه کردم؛ آیا می گویید ۴۰ کشور وجود ندارد؟ شما به تکست‌های مدیریت مراجعه کنید. تجربیات بین‌المللی می‌گویند که مدیریت نیروی انسانی یکی از استراتژی‌ها است، استراتژی دیگر این است که باید به صورت عملکردی قرار داد ببندیم؛ ما الان بودجه می‌نویسیم همه پول ها تمام می‌شود این دیگر به بانک جهانی ربطی ندارد بلکه بحث علمی است که چپ و راست ندارد.

پزشکیان با بیان اینکه برادران توهم دارند که ما در حال دادن نسخه بانک جهانی هستیم، افزود: نگویید که چرا از بانک جهانی گفتید بگویید که اصولی که این بانک ارایه داده درست نیست و اصول دیگر درست است. ما میگ وییم الفبای مدیریت اینگونه است شما به جای بحث علمی انگ می‌چسبانید. من هر مستند علمی و تجربه بین‌المللی که باعث بهبود وضعیت کشور شود را می‌پذیرم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش متقی مبنی براینکه برنامه شما این موازنه چه خواهد بود آیا از سیاست قدرت استفاده خواهید کرد یا از سیاست سازش استفاده می‌کنید؟ اظهار کرد: در داخل کشور ما هر کسی زور دارد به دیگری زور می‌گوید؛ بنابراین باید موازنه به صورتی انجام شود که کسی زور نگوید. باید قدرتمند باشیم اگر نباشیم ما را له می‌کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما