شناسهٔ خبر: 67247425 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

پزشکیان در میزگرد سیاسی:

اگر برجام بد بود دولت شهید رئیسی آن را پاره می‌کرد/ برای من دیپلماسی و مذاکره ذلت نیست/ زندگی معمولی را بر مردم حرام کردیم

پزشکیان در میزگرد سیاسی: نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مردم ما عزت می خواهند اما ستیزه جویی را نمی‌پسندند، گفت: برای من دیپلماسی و مذاکره ذلت نیست بلکه راهی برای رسیدن به عزت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، برنامه میزگرد سیاست خارجی مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به همراه محمدجواد ظریف وزیر پیشین امور خارجه و مهدی سنایی ظهر امروز در رسانه ملی برگزار شد.

پزشکیان در ابتدای این میزگرد گفت:‌ امروز هیچکس تردیدی ندارد که سیاست خارجی نقشی تعیین کننده در شرایط زندگی هم ه مردم ایران دارد؛ اساس و هدف سیاست خارجی ما تامین منافع ملی، تضمین امنیت ملی، پاسداری از حیثیت ملی ایران و منزلت بین المللی ایرانیان و بهبود کیفیتِ زندگی «مردم» خواهد بود؛ راهنمای سیاست خارجی ما، منافع مردم ایران خواهد بود. در سیاست خارجی، شعار‌های دهان پُرکُن که جیب مردم را خالی کند نخواهم داد؛ شعاری که مردم را از قافله توسعه عقب بیندازد نخواهم داد؛ شعاری که «مردم» را گرفتار تأمین دارو و «صنایع ملی» را گرفتار تأمین مواد اولیه و کسب آخرین فن آوریها کند، نخواهم داد. مردم ایران و کارآفرینان کشور، سزاوار داشتن بهترین تجهیزات و جدیدتری ن فناوریهای جهان هستند.

وی با بیان اینکه هدفِ سیاست خارجی ما تنها «بقا» نخواهد بود، گفت: در سیاست خارجی توسعه کشور را پیگیری خواهیم کرد؛ میخواهم از زندگی حداقلی و صرفا تامین معیشت «بخورنمیر»، به یک زندگی رضایت بخش و شایسته مردم ایران برسیم که در آن همه مردم فرصت رشد و خلاقیت و بالندگی داشته باشند؛ نمی‌خواهم در دنیا منزوی باشیم و جوانان ما حسرت زندگی جوانان کشورهای دیگر را بخورند، در فکر مهاجرت باشند و پدر و مادرهایشان باقی عمر را در دلتنگی و حسرت دیدار فرزندان و نوه‌هایشان سپری کنند. «ما فقط همین یک ایران» را داریم و چارهای نداریم جز اینکه آن را برای خود و فرزندانمان آباد و سربلند سازیم! سیاست خارجی ما افتخارآمیز، راهگشا و توسعهگرا خواهد بود و نه ناامیدکننده و حسرت آفرین؛ میخواهم جوانان ما با دلی پر از امید و شور زندگی، این شعر مرحوم فریدون مشیری را با خود زمزه کنند که: من اینجا ریشه در خاکم. من اینجا عاشق این خاکِ از آلودگی پاکم. من اینجا تا نفس باقی ست می‌مانم!

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری  با تاکید بر اینکه باور دارم «بلاتکلیفی» در سیاست خارجی به معنی بلاتکلیفی مردم، نسل جوان، اقتصاد و بازار کشور است، گفت: نمی‌خواهم مردم مدام چشمشان به اخبار باشد تا ببینند بیش‌تر تحریم میشویم یا نمی‌شویم، جنگ می‌شود یا نمیشود، فردا نرخ دلار بالا میرود یا پایین میآید، گرفتار «فشار حداکثری» خواهیم شد یا «فشار حداقلی»؛ میخواهم سیاست خارجی به مردم «ثبات» و «امنیت روانی» ببخشد تا بتوانند برای زندگی خود برای بلندمدت – بدون تردید و اضطراب - برنامه ریزی کنند.

وی افزود: در کشور بزرگ و کهنی مثل ایران، در شأن مردم نیست که از آینده خود مطمئن نباشند و نخبگان‌مان آینده خود را در گوشه دیگری از جهان جستجو کنند. میخواهم با نشان دادن چهرة مثبت و سازندة ایران در دنیا، ایرانیان سراسر جهان را سربلند کنم؛ نمی‌خواهم «ایرانی بودن» برای مردم ما، از جمله برای ایرانیان مقیم خارج از کشور، «دردسر ساز» باشد. با کمک شما، سیاست خارجی را به نحوی طراحی و اجرا خواهیم کرد که «ایرانی بودن» در سراسر جهان یک امتیاز باشد. طراحی و اجرای سیاست خارجی طراحی و اجرای سیاست خارجی بر مبنای اصول «عزت، حکمت و مصلحت» با رئیس‌جمهور و دولت است؛ آیا واقعا فرق نمی‌کند چه کسی رئیسجمهور باشد؟ بله، واقعا فرق میکند دید و نگرش رویس جمهور نسبت به جهان چگونه باشد.

پزشکیان ادامه داد: محور سیاست خارجی دولت من «عزت، حکمت و مصلحت» خواهد بود؛ نه «ستیزه جویی، شعارزدگی و ضرر به منافع ملی»؛ مردم ما عزت می‌خواهند؛ اما ستیزه جویی را نمی‌پسندند. برای من دیپلماسی، مذاکره و توافق «ذلت» نیست؛ بلکه یک راه معقول و کم هزینه برای رسیدن به «عزت» است؛ ما دیگر فرصت نداریم – در حالی که کشورهای منطقه با شتاب در حال توسعه هستند – در بهترین حالت «در جا بزنیم»؛ ما می‌خواهیم در لبه فناوری جهانی حرکت کنیم و از هوش مصنوعی تا بهترین‌های صنعت جهانی را به مردم خود ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه ایران یک هویت فراگیر فرهنگی ویک واقعیت یکپارچه راهبردی است، گفت: مردم‌ ایران شایسته زندگی بهتر و جایگاه شایسته‌تر هستند؛ با سیاست خارجی واقع گرا و تحول آفرین در این مسیر از همه ظرفیت‌های انسانی، تمدنی، جغرافیایی و سیاسی کشور برای پیشبرد منافع ملی و سربلندی ملت بزرگ ایران استفاده خواهیم کرد. پول نفت ما نباید به جیب قاچاقچی‌ها برود؛ نباید مجبور باشیم نفت‌مان را ارزان به قاچاقی‌ها بفروشیم؛ با تحریم شاید بشود زنده ماند؛ ولی نمی‌شود پیشرفت کرد. با حضور گسترده مردم در انتخابات، قویترین برگ برنده را در مذاکرات به دست خواهیم آورد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه مردم ایران همواره برای کشور فرصت بوده اند، گفت: فرصت‌ها را نباید محدود کرد؛ ما این فرصت عظیم را بالنده می‌سازیم. انشاءاالله، با پشتوانه مردمی، احیای برجام و رفع تحریم‌ها و دیگر موانع بانکی مانند FATF شدنی خواهد بود. در طول تاریخ، «دیپلماسی سازنده» و تعامل گسترده با جهان همواره برگ برنده ایران بوده است و ما با الهام از تاریخ از این نقطه قوت کشورمان استفاده خواهیم کرد. دستگاه دیپلماسی با «عقلانیت، خلاقیت و شجاعت» پیگیر تعامل با جهان و تأمین منافع ایران و نیازهای مردم ایران خواهد بود.

وی ادامه داد: در این راستا، سیاست خارجی ما تحولگرا، واقع‌گرا، تعامل‌گرا و توسعه‌گرا خواهد بود. برای رفع مشکلات مردم و تامین زمینه‌های توسعه، به همت و انسجام ملی و گشایش خارجی نیاز است؛  توسعه و پیشرفت اقتصادی درونزا و برونگرا بدون سیاست خارجی جهان‌گرا و تنش‌زدا ممکن نیست؛ سیاست خارجی ما بهترین بازارها برای صارات کالاها و خدمات فنی و مهندسی ایرانی و پیشرفته‌ترین فناوری‌ها، سرمایه گذاران و گردشگران خارجی را برای‌ ایران جذب خواهد کرد. نفوذ تمدنی ایران از مهمترین ستون‌های قدرت ملی ماست؛ با افتخار ایران فرهنگی و تمدنی را بار دیگر در جهان مطرح می‌کنیم.

پزشکیان با بیان اینکه همسایگان، حوزه تمدنی ایران و جهان اسلام و تشیع حوزه قدرت و مزیت نسبی ایران است، گفت: تحت هیچ شرایطی، تقویت و گسترش روابط همه جانبه با همسایگان را کنار نمی گذار یم؛ ۱۰ روابط و چالش‌ها با همسای‌گان را بر اساس اشتراکات مدیریت خواهیم کرد؛ قائل به ایجاد یک «منطقه قوی» هستم که بستر مناسبی برای تأمین امنیت و توسعه ما و کشورهای همسایه باشد؛ معتقدم کشورهای برادر و همسایه نباید منابع ارزشمند خود را صرف رقابت‌های فرسایشی و مهار تنش با یکدیگر کنند؛ معتقدم کشورهای منطقه نباید تلاش کنند بر دیگران مسلط شوند و در منطقه یکه‌تازی کنند؛ اگر ما یک «منطقه قوی» داشته باشیم و منابع‌مان را به جای مهار تنش، در جهت همافزایی و توسعه بکار بریم، قدرت‌های فرامنطقه‌ای و بیگانگان نیز بر منطقه مسلط نخواهند شد؛

وی ادامه داد: باید با کشورهای همسایه پیمان‌های‌عدم تعرض امضا کنیم؛ و به سمت پیوند زدن منافع اقتصادی و راهبردی و ایجاد بازار مشترک منطقه‌ای گام برداردیم. روابط ایران را با متحدان منطقهای بر اساس منافع مل ی گسترش خواه یم داد؛ با خودباور ی در دیپلماسی جهانی برای دفاع از مقاومت و پاسداری از منافع ملی ایران حضور خواهیم داشت و منافع خود را برون سپاری نخواهیم کرد. استقلال ایران یکی از ارزشمندترین دستاوردهای خون شهداست. به هیچ قیمتی اجازه خدشه دار شدن استقلال ایران نمی‌دهیم؛ از شرق گرایی و غرب گرایی پرهیز خواهیم کرد. همزمان شرق ستیز و غرب ستیز هم نخواهیم شد؛ باور دارم فقط روابط متوازن با دنیا، «منافع ملی» ایران را تأمین خواهد کرد؛ نه قدرت‌های شرقی باید تصور کنند تنها گزینه ما هستند و نه قدرتهای غربی باید تصور کنند، جز تمکین به زیاده‌خواهی‌های آن‌ها راهی برای‌مان نمانده است؛

پزشکیان افزود: سیاست خارجی ما «تک گزینه ای»، «یک سویه» و «سیاه و سفید» نخواهد بود. روابط راهبردی، متوازن و دوسویه با چین و روسیه را دنبال خواهیم کرد؛ در شرایط سیاست خارجی تک گزینه‌ای، روابط با چین و روسیه هم پیشرفتی نداشته است. با برداشتن تحریم ها، همکار یها در سازمانهای اکو، شانگهای، بریکس و اورآسیا را گستردهتر و عملیاتی خواهیم کرد.  بی‌تردید اروپا نقش راهبردی و سازندة ایران را در دولت ما به رسمیت خواهد شناخت؛ ما خواهان روابط خوب با اروپا بر اساس احترام متقابل و از موضع برابر هستیم. نداشتن رابطه سیاسی با آمریکا نباید به تنش و تشنجِ هز ینه آفرین بیانجامد.

وی خاطرنشان کرد: با تکیه بر توان ملی و دستاوردهای منطقه ای، امکان مدیریت هوشمندانه اختلافات را داریم. انتخاب‌های ایران را در سیاست خارجی متنوع میکنیم، تا هیچکس دیدگاه و منافع‌ ایران را نادیده نگیرد. از دل مناسبات کلان بین المللی پیگیر منافع ملی ایران خواهم بود؛ ۱۴ قرار بود تحریم‌ها را دور بزنیم ولی الان کریدورها و مسیرهای ارتباطی منطقه ما را دور زده‌اند؛ حذف‌ ایران از بازارهای انرژی و مسیرهای ترانزیتی را متوقف و مزیت نسبی‌ ایران در این حوزه‌ها ی حیاتی را بازسازی خواهیم کرد. ایران را بخشی از راه حل مسائل جهان خواهیم کرد و نه بخشی از مشکل.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ایران می‌تواند برهم زننده بازی دیگران باشد، گفت: ما در منطقه و جهان، ایران را بازی‌ساز خواهیم کرد. من معتقدم تضمین امنیت ملی در گرو انسجام داخلی، توانمندی نظامی، توسعه اقتصادی و نفوذ منطقه‌ای و جهانی است؛ برای تأمین امنیت جامع انسانی، نگاه من به منطفه و جهان فرصت گرا خواهد بود، نه تهدیدگرا. ما از زمان جنگ تحمیلی به این حقیقت واقف شده‌ایم که تأمین امنیت مردم و دفاع از مرزهای کشورمان باید فقط و فقط بر دوش خودمان باشد؛ ما هرگز حاضر نشدیم – مثل برخی کشورها – امنیت ما را از سایر قدرت‌ها اجاره کنیم؛ ما هرگز به دنبال امنیت «اجاره‌ای» نبوده‌ایم و نخواهیم بود؛ لذا تقویت توان نظامی کشور برای من از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و قطعاً در این راستا با همه نهادها همکاری خواهم کرد.

وی عنوان کرد: معتقدم قدرت نظامی ما نه تهدیدی برای منطقه، بلکه ضامن امنیت و آسایش همسایگانمان خواهد بود، کما اینکه با همین قدرت – به همت بزرگانی مثل شهید سلیمانی - کشورهای همسایه را از شر داعش و گروه‌های تروریستی رها کردیم.  ما توانمندی نظامی را نه برای جنگ افروزی که برای بازدارندگی می‌خواهیم و بازدارندگی را برای بهبود زندگی مردم و پیشرفت کشور نیاز داریم؛ استحکام امنیت کشور فقط محدود به تقویت نیروی نظامی نیست؛ اعتقاد دارم باید نگاه جامعتری به مقوله «امنیت» داشته باشیم. «انسان»، محور امنیت است: وضعیت نامناسب اقتصادی مردم آسیب به امنیت ملی است؛ نارضایتی مردم آسیب به امنیت ملی است؛ گسل‌های اجتماعی و فرار مغزها آسیب به امنیت ملی است؛ آلودگی هوا و بحران آب – که سالانه صدها هزار قربانی می‌گیرد – آسیب به امنیت ملی است. 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما نباید اجازه دهیم بحران‌های اقتصادی و اجتماعی ما را از داخل تضعیف کند، گفت: ما نباید وضعیتی داشته باشیم که دیگران بتوانند بر موج نارضایتی مردم سوار شوند و میان ملت و حاکمیت شکاف بیندازند؛ در این صورت هرچقدر هم توان نظامی بالایی داشته باشدیم، قادر نخواهیم بود به یک قدرت با ثبات و پایدار در منطقه تبدیل شویم. در یک کلام، رضایت مردم و همراهی آن‌ها با دولت را یکی از مهم‌ترین مولفه‌های قدرت و امنیت ملی می‌دانم. برای دستیابی به اهداف، مهم‌ترین عامل را انسجام داخلی و اجماع ملی برای پیگیری منافع ملی می‌دانم؛ منافع آرمانی را در راستای منافع ملی و تقویت کننده قدرت کشور می‌دانم؛ دعواهای جناحی و سیاسی را یکی از مضرترین آفت‌های سیاست خارجی می‌دانم؛ معتقدم سیاست داخلی باید پشتوانه سیاست خارجی باشد، نه بلای جان آن؛ همه جناح‌ها و جریان‌های سیاسی باید در جهت رسیدن به منافع ملی هم افزایی و همکاری کنند، نه اینکه برای کسب چند کُرسی در مجلس یا چند وزارتخانه و پُست دولتی در راه رسیدن به هدف کارشکنی کنند.

وی تاکید کرد: ما تنها با طبع بلند و همبستگی و هم‌افزایی می‌توانیم در کوتاه‌ترین مدت و با کم‌ترین هزینه به قله‌های توسعه و پیشرفت دست پیدا کنیم. تعهد می‌دهم هیچ‌گاه منافع ملی را قربانی منافع شخصی و جناحی نخواهیم کرد؛  سیاست خارجی را یک امر «ملی» می‌دانم و از دستاوردهای آن برای کسب امتیاز سیاسی یا تحقیر یک جناح رقیب استفاده نخواهم کرد؛ من همه جناح‌ها و جریان‌های سیاسی را شریک دستاوردهای دولتم خواهم کرد؛ برای رسیدن به اهداف بلند کشورمان یک «دولت ملی» تشکیل خواهم داد و بستری برای همکاری، هم‌اندیشی و هم‌افزایی همه جریان‌ها فراهم خواهم کرد؛ من سیاست خارجی را جز برای ایران و ایرانیان نمی‌خواهم؛ در دفاع از منافع ملی به روش‌های مناسب کوتاه نخواهم آمد و حاضرم در این مسیر قربانی شوم.

سجاد پور کارشناس مسائل بین الملل در ادامه گفت: یک سوالی که از نامزدهای مختلف پرسیدم این بود که چطور می‌خواهید سیاست خارجی را اجرا کنید و سیاست معقول و نحوه اجرای آن چه طور خواهد بود. مسائل بین‌المللی ساده معرفی می‌شود و پیچیدگی معرفی نخواهد شد. نباید در مذاکرات با چند عکس یادگاری موجی ایجاد شود که مشکل ایجاد کند. سیاست خارجی یک امر کارشناسانه است و به پشتیانی مردم نیاز دارد. چه طور می خواهید این سیاست خارجی را پیش ببرید و اجماع داخلی ایجاد کنید.

پزشکیان در پاسخ به این سوال گفت:  اینکه چگونه می‌توان این برنامه را اجرا کرد باید اجماع ملی ایجاد کرد و اختلافات را حل کرد. حضرت رسول وقتی به مدینه هجرت کرد مهمترین کار او این بود که با هم برادر شویم. اگر با هم اختلافات را حل نکنیم سیاست خارجی موفقی نخواهیم داشت. اگر شکوفایی می خواهیم باید مشکلات را حل کنیم. قدم اول اینکه خودمان کوتاه بیایم و وارد دعوا  نشویم. به خاطر کشور و مردم و ایران و فردای فرزندان دعواهایی که می‌کنیم نفسانی است. ما اگر بخواهیم مشکلات را با دعوا حل کنیم نمی‌توانیم مشکلاتمان با دنیا را حل کنیم. آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است:‌ با دوستان مروت با دشمنان مدارا و اختلافات را کنار بگذاریم. سیاست های رهبری می تواند فصل الخطاب باشد تا کسی حرف اضافه نزند. ما باید با منطقه و همسایگان روابط خوبی و ارتباطات خوبی داشته باشیم. بستر را برای سرمایه گذاری درست کنیم. طبیعی است که اگر فراهم نشود سرمایه گذاری نخواهد بود. هماهنگی بین قوا و ستاد کل نیروهای مسلح نیز مهم است. موشک هوا کردن و امنیتی کردن فضا باعث خواهد شد تا ما نتوانیم در سیاست خارجی موفق باشیم.

وی تاکید کرد: سعی دارم از کارشناسان با تجربه استفاده کنم همانطور که حضرت علی در نامه به مالک اشتر می‌گوید باید آدم با قدمت و کسی که از آن نتیجه دیدیم به کار گرفته شود، نمی‌توان آدم صفر کیلومتر را بر سر کار بیاوریم و بخواهیم که مشکل را حل کند.

پزشکیان گفت: وقتی به این افراد مجرب مسئولیت داده شد رویکرد این است که از لحاظ سیاسی اختلافات با کشورها حل شود و برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی باید سندهای مشترک در منطقه منعقد کنیم و در ارتباط با خارج از در صلح وارد شویم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه قرار نیست با خارج دعوا کنیم مگر اینکه حرف زوری در میان باشد، افزود: در جهت سیاست های کلی باید در کشور همزبان شویم، اگر کسی از هر حزبی و طیفی مشکل را حل کرد نباید به او گیر دهیم و با کسی دعوا نداریم مگر اینکه زور بگوید و ما زیر بار حرف زود نمی رویم.

در ادامه فواد ایزدی گفت: در جلسه گذشته از شما این سوال پرسیده شد که آیا دولت شما دولت سوم آقای روحانی خواهد بود و امروز شاهد آن هستیم که با وزیر دولت روحانی و سفیر آن دوره در برنامه حضور دارید و از این رو این ذهنیت که دولت شما دولت سوم روحانی است خیلی دور نیستی، بحث تحریم‌ها از اظهارات برجسته شما بود آیا می دانید که تحریم ها بعد از برجام بیشتر شد و تحریم کاتسا که شدیدترین تحریم‌ها است  بعد از برجام تصویب شد، در ایام مذاکرات برجام برخی از افراد هشدار می دادند که اعتماد به آمریکا هوشمندانه نیست و تصویب برنامه در سازمان ملل این الزام ایجاد می کند که آمریکا در فرجام بماند اما همان زمان ترامپ اعلام کرد که از برجام خارج می شود و همان دوره احتمال ریاست جمهوری ترامپ وجود داشت، آقای روحانی در اردیبهشت سال ٩٢ در دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرد که آمریکا کدخدا است و توافق با کدخدا راحت تر است و این پروژه اصلی آقای روحانی بود اگر دولت شما متفاوت از دولت روحانی، دولت شما در این حوزه چه تفاوتی خواهد داشت؟

پزشکیان درباره لزوم برداشتن تحریم‌ها گفت: این خیلی ساده است می‌خواهیم دعوا کنیم، یا مشکل را حل کنیم؟ اگر می‌خواهیم دعوا کنیم که هیچ، اگر می‌خواهیم حل کنیم کارشناسان باید کمک کنند. اگر دعوا کنیم روز به روز مردم را بدبخت خواهیم کرد. اگر تحریم‌ها را حل کنیم زندگی مردم را راحت‌تر خواهیم کرد. مشکل سیاست مداران کشور هستند که چگونه می‌خواهند مشکلات را حل کنند. اگر در تحریم بمانیم مردم را بدبخت خواهیم‌ کرد و رشد نخواهیم کرد. نباید کوتاه بیاییم.

وی با بیان اینکه با ماجرای فلسطین و غزه ما دست بالا را داریم، گفت: بعد از جنگ جهانی دوم هیچ کشوری بدون واردات و صادرات رشد نکرده است. اگر می‌خواهید مردم زیر تحریم ها بمیرند خب بمانید، بگویید راه حل نجات مردم از بحران چیست؟ مردم نان شب ندارند بخورند. من دارم و اگر زور بزنم می‌روم خارج زندگی می‌کنم. اگر می‌خواهید زیر تحریم بایستید، خب بایستید بگویید چه راه حلی برای مردم دارید؟ همین سیاست با عراق که این همه جان برایش دادیم را ببینید سردار سلیمانی عراق را از دست داعش نجات داد و جان خودش را از دست داد اما همین عراق بدهی ما را نمی‌دهد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: همین چین نفت ما را ارزان می گیرد، موقع پول دادن نمی‌دهد جنس‌های خاص می‌دهد و در این وسط دلال‌ ها دلار می‌خورند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در دولت روحانی فروش نفت کم بود، گفت: چون در این دولت اجازه فروش نفت دادند. تحریم به نفع کاسبان تحریم‌ است. ما الان به مراکز نظامی چین نفت را می فروشیم ارزان هم می فروشیم. معلوم نیست پول فروش نفت به کجا می رود. خیلی از آقازاده‌ها که زندگی از ما بهتر دارند، از کجا می‌آورند. کسانی که مخالف برداشتن تحریم هستند دارند کاسبی می‌کنند.

پزشکیان در پاسخ به ایزدی گفت: مردم زندگی راحت ندارند و شما باید به عنوان استاد کمک کنید تا بتوانیم زندگی مردم را از این وضعیت خارج کنیم. بیاید مشکل مردم را حل کنیم.

متقی در سوال از پزشکیان گفت: بحث هایی که در اینجا مطرح می شود، واقعیت ناگفته‌هایی در سیاست خارجی است که مطرح می شود. برای اینکه یک جهت گیری درستی در دستور کار قرار بگیرد. ما برای آن چیزی که باید تلاش کنیم در بیانیه ای منافع ملی و امنیت ملی که به آن اشاره کردید سوال اینجاست چالش‌ها را باید  چه طور حل کنیم؟ نگاه ما باید ساختاری باشد. یعنی بدانیم در چه حوزه ای زندگی می‌کنیم. تجربه دوران گذشته دغدغه آقای ایزدی است و آن را یک نگاه جناحی تلقی نکنیم بلکه یک دغدغه امنیت ملی بدانیم. آن تجربه ای که داشتیم حتما باید به یک نوع نگاه جدید برسیم و بپرسیم که چرا مسیر گذشته به نتیجه نرسید. آن چه بر روی آن تاکید دارند یک تلاش ذهنی کاملا شدید برای بهره وری از اقتدار ملی و موقعیت اقتصادی و اجتماعی کشور است بنابراین چگونه باید رخ بدهد.

وی افزود: اما می‌خواهم دو نکته را بگویم. ما در حوزه سیاست خارجی در دوران گذار به سر می بریم. در قدرت های بزرگ معادله قدرتی آنان تغییر پیدا می کند ایران در وضعیت کنترل شده همه جانبه آمریکا قرار داشت. هواپیمای مسافربری ما را زدند تا یک مبنای تفکری دارند تا با ایران مقابله کنند که آن مبنای تصوری این است که  ایران از لحاظ قدرت محدود  شود و می‌گویند آنقدر تو را ضعیف می کنیم تا تضادهای داخلی بیشتر شود.  ما در چه نظام بین الملی زندگی می کنیم این دوران گذار با دوران افول آمریکا قرار دارد. چین و روسیه دو کشور بسیار بزرگ جهانی هستند که می‌توانند در بریکس و شانگهای جایگاه داشته باشند و باید ساختار نظامی جهانی واقف داشته باشیم.  کشورهایی مانند آمریکا در حال افول هستند و به ما کمک نمی کنند بلکه ما را محدود می‌کنند و از محدودکردن ما لذت می برند و به یک فکر ژئوپلیتیک خواهند رسید. بنابراین باید به ایران جایگاه داد تا موازنه برقرار شود. متاسفانه چین و روسیه را باید در سیاست بین الملل و محور مقاومت در این مانیفیست کمتر دیده است. ما اگر بخواهیم امنیت داشته باشیم چین و روسیه و محیط مقاومت در محیط منطقه ای شکل بگیرد این دو نگاه خارجی چه طور شکل می گیرد؟

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ گفت: اول باید بپذیریم که قرار است از دعوا و اختلافات دست برداریم و طبق فرمایش رهبری براساس عزت، حکمت و مصلحت با کشورها ارتباط داشته باشیم؟ ایا این اصل را قبول دارید ؟ شما باید نسخه‌ای بپیچید که مردم را گرفتار نکند و وقتی به خانه می‌روند شرمنده همسر و فرزندان نباشند، سوال این است که چه کسی مردم را شرمنده کرده است؟ امروز جوانان کشور در حال مهاجرت هستند و دانشگاه‌ها تخلیه شدند.

وی ادامه داد: شما وضعیت امروز جوانان کشور را ببینید اینکه امید به زندگی در چه وضعیتی قرار دارد، شما که متخصص که در دانشگاه هستید از دورن این پیچیدگی‌ها نسخه‌ای تهیه کنید. مردم چیزی نمی خواهند جز یک زندگی معمولی که همین زندگی معمولی را بر آنها حرام کردیم.

پزشکیان با بیان اینکه در داخل نباید دعوا کنیم اما درگیر دعوا هستیم، گفت: یکی از دلایل رد برخی از مسائل از سوی عده‌ای به این جهت است که موضوع را نمی‌دانند و چون از آن مطلع نیستند با آن مخالفت می‌کنند. بنده نه چپ هستم و نه راست و هر کسی نسخه‌ای بنویسد که مشکل مردم را حل کند، آن را قبول می‌کنم.

وی ادامه داد: در غیر این صورت روز به روز کشور را بحرانی می‌کنیم کما اینکه شاهد بحران در بخش‌های مختلف هستیم و اصلا کجا بحران نداریم ؟ هر روز بحران خطرناک‌تر می شود بطوریکه در آینده معلوم نیست گاز داشته باشیم با اینکه دومین ذخایر گازی را در جهان داریم، چرا باید در گاز بحران داشته باشیم ؟  باید تکونولوژی آن را در کشور داشته باشیم و حتی آمریکا بدون ارتباط دیگر آمریکا نیست.

پزشکیان گفت: باید در داخل از این دعواها دست برداریم و دانشگاه‌ها راه حل بدهند که روی آن بتوانیم بایستیم، این افرادی که امروز با من حاضر شدند از کارشناسانی هستند که در پست‌هایی که داشتند توانستند کار کنند، باید مشکل مردم را حل کنیم در غیر این صورت نمی‌دانیم آینده مردم چه می‌شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این که اعتماد به نفس بین المللی چگونه وجود می‌آید، عنوان کرد: انسجام داخلی، بهره بردن از کارشناسان جسور و عالم است و با هماهنگی مقام معظم رهبری باید سیاست خارجی را تنظیم کرد.

وی تاکید کرد: باید مشکلات حل شود، ما هستیم که باید تصمیم بگیریم روزگار مردم را سیاه کنیم، ما هستیم که باید تصمیم بگیریم مردم زندگی کنند.

پزشکیان درخصوص اینکه آیا برجام را مدیریت می‌کنید، گفت: سوال می‌کنم؛ دولت شهید رئیسی دنبال برجام بود یا خیر؟

ایزدی پاسخ داد: بله بود.

پزشکیان خطاب به وی اظهار داشت: اگر برجام بد بود خب دولت شهید رئیسی آن را پاره اش می‌کرد از آن بیرون می‌آمدید. پس برجام خوب بود دیگر. اگر بد بود از آن بیرون می آمدید اگر خوب بود ادامه اش بدهید.

ایزدی گفت: ما که ترامپ نیستیم نمی‌شود، اگر همانقدر که شما فکر می‌کنید خوب بود ترامپ از آن بیرون نمی‌آمد در ذیل قوانین اسلامی ما تعهد داریم و باید انجام دهیم.

پزشکیان درباره صحبت‌هایش در خصوص بانک جهانی عنوان کرد: گفتم ۴۰ کشور را مطالعه کردم، یا بگوید ۴۰ کشور وجود ندارد؛ شما  به تکست‌های مدیریت مراجعه کنید. باید بلاخره یک فردی را مسئول انتخاب کنیم و بگویم چه کند و چه کند؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: یک  دستور العمل اجرایی است و این دستور العمل را مسئول می‌خواهد اجرا کند، شما باید به طرف بگویید چه کند، اگر نکند باید پاسخگو باشد.

وی تاکید کرد: مدیریت نیروی انسانی جز استراتژی است؟ باید تقویت کنم. باید به صورت عملکردی قرار داد ببندم . ما الان بودجه می‌نویسیم همه پول ها تمام می‌شود،  این دیگر به بانک جهانی ندارد.بحث علمی که چپ و راست ندارد.

پزشکیان بیان کرد: اصل ۴۴ قانون اساسی چه می‌گوید، می‌گوید خصوصی سازی، منتها برخی برداران توهم دارند که نسخه می‌دهند، بحث علمی است، می‌گویید استراتژی درست نیست. من وزیر بهداشت بودم و این استراتژی را اجرا کردم. به مرکز بهداشت که روزی ۵ مریض معاینه می‌کرد گفتم اگر اجرا نکنی پول نمی‌دهم، جواب داد وزیر چندین برابر مریض معاینه می‌کرد. این‌ها الفبای مدیریت است، می‌خواهید از بانک جهانی بگویید، علم چپ و راست ندارد.

پزشکیان گفت: من نتایج چهل کشور را مطالعه کردم. از نظر علمی باید به تکست‌های مدیریت مراجعه کنید. ما باید از قانون و مسئول استفاده کنیم که مسئولیت پذیر است. به آن مسئول باید گفت چه کار کنیم و چه کار بکند و نکند. اجتهاد، بصیرت و دستورالعمل اجرایی داشته باشد. یک مسئولی باید این دستورها را اجرا کنید. بنابراین مسئول باید مشخص باشد و اگر عمل نکند باید پاسخگو باشد. تجربه بین المللی چه می گوید و اگر باید از آن استفاه کنیم. اگر سازمان من  مشخص باشد باید برای تربیت مسئول به روز باشد. این مسئولیت‌پذیری به عملکرد بستگی دارد این دیگر به چپ و راست ندارد . اصل ۴۴ قانون اساسی چه می گوید قرارداد خصوصی کار می کند پول می گیرد. برادران توهم این را دارند که بحث علمی نکنیم. مسئولیت عمل و پاسخگویی برای هر کاری باید وجود داشته باشد. بنابراین باید از مستندات علمی و تجربه بین المللی مورد استفاده می شود. من از تجربه ۵ استراتژی می‌گویم. اگر شما می گویید غلط است بفرمایید چه کاری انجام دهیم.  

متقی افزود: بحث هایی که آقای ایزدی مطرح می کنید بسیار دقیق است. نکته ای که وجود دارد این است که مجموعه‌ای که در یک کانتکست جهانی عمل می کند. اگر می‌خواهیم موازنه متوازن داشته باشیم. واقعیت امر این است که صادقانه و عاجزانه می گویم معادله قدرت وجود دارد عدالت بر اساس معادله قدرت است. مصدق به دنبال موازنه قدرت بود شاه در سال‌های ۱۹۷۳ و ۷۴ و ۷۵ به دنبال موازنه بود. نکته ای که ما داریم موازنه از طریف قدرت ایجاد می شود. انسجام ملی است. نهادهای قدرت، نظامی، اقتصادی و اجتماعی را این امر را تخقق ببخشد  برنامه برای این موازنه چه خواهد بود آیا از سیاست قدرت استفاده خواهید کرد یا از سیاست سازش استفاده کنید.

پزشکیان تصریح کرد:  در داخل کسی که قدرت دارد تا ابد قدرت دارد. ما باید این قدرت را بگیریم و بر اساس سازش پیش ببریم.  

متقی تصریح کرد: پس سیاست قدرت یعنی فراتر از آن چیزی که در میز بگذارید این فرمول های شما است اما موازنه بر اساس قدرت شکل می‌گیرد.

پزشکیان گفت: این را بگویم در همین ایران هر کسی زور دارد، زور می گوید و باید قدرتمند باشیم وگرنه له می‌شویم. زور ما را بالا ببرید که به ما زور نگویند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما