شناسهٔ خبر: 67247564 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

پزشکیان: ما همین یک ایران را داریم و چاره‌ای جز حفظ آن نداریم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: نمی‌خواهم در دنیا منزوی باشیم و جوانان در فکر مهاجرت باشند، ما همین یک ایران را داریم و چاره‌ای جز حفظ آن نداریم. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: نمی‌خواهم در دنیا منزوی باشیم و جوانان در فکر مهاجرت باشند، ما همین یک ایران را داریم و چاره‌ای جز حفظ آن نداریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، مسعود پزشکیان با حضور در برنامه «میزگرد سیاسی» شبکه سه سیما به بیان دیدگاه‌های خود در حوزه مسائل سیاست خارجی پرداخت. 

در این نشست محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه و مهدی سنایی مشاور سابق وزیر امور خارجه، پزشکیان را همراهی کردند. همچین فواد ایزدی، محمدکاظم سجادپور و ابراهیم متقی کارشناسان علوم سیاسی و روابط بین‌الملل به عنوان کارشناس حضور داشتند. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ابتدای سخنان خود گفت: امروز  کسی تردید ندارد که سیاست خارجی نقشی تعیین کننده در شرایط زندگی مردم ایران دارد. اساس و هدف سیاست خارجی ما شامل منافع ملی، تضمین امنیت ملی و پاسداری از حیثیت ملی ایران و منزلت بین‌المللی ایران و بهبود کیفیت زندگی مردم خواهد بود.

پزشکیان با تاکید بر اینکه راهنمای سیاست خارجی ما منافع مردم ایران خواهد بود، گفت: در سیاست خارجی شعارهای دهن پرکن که جیب مردم را خالی کند، شعارهایی که مردم را از قافله توسعه عقب بیندازد و مردم را گرفتار تامین دارو و صنایع ملی را گرفتار تامین مواد اولیه و آخرین فناوری کند، نخواهم داد؛ چراکه مردم ایران و کارآفرینان کشور سزاوار داشتن بهترین تجهیزات و جدیدترین فناوری‌های جهان هستند.

فقط همین یک ایران را داریم

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه هدف سیاست خارجی دولتش تنها بقا نخواهد بود، تصریح کرد: در سیاست خارجی توسعه کشور را پیگیری خواهم کرد و می‌خواهم از زندگی حداقلی و صرفا تامین معیشت بخور نمیر مردم ایران به زندگی شایسته ای برسیم که در آن همه مردم فرصت رشد، خلاقیت و بالندگی داشته باشند.

پزشکیان تاکید کرد:  نمی‌خواهم در دنیا منزوی باشیم که جوانان ما حسرت زندگی دیگران را بخورند، در فکر مهاجرت باشند و پدر و مادرشان باقی عمر را در دلتنگی و حسرت دیدار فرزندان و نوه هایشان سپری کنند. فقط همین یک ایران را داریم و چاره‌ای نداریم جز اینکه آن را برای خود و فرزندانمان آباد و سربلند بسازیم.

می‌خواهم ایرانیان سراسر جهان را سربلند کنم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیاست خارجی دولت آینده خود را افتخارآمیز، راهگشا و توسعه گرا توصیف کرد و گفت: سیاست خارجی نه ناامید کننده و نه حسرت آفرین است. می‌خواهم جوانان ما با دلی پر از امید و شور زندگی باشند.

پزشکیان با اشاره به باور خود مبنی بر اینکه بلاتکلیفی در سیاست خارجی به معنای بلاتکلیفی مردم، نسل جوان، اقتصاد و بازار کشور است، گفت: نمی خواهم چشم مردم به اخبار باشد تا ببینند آیا بیشتر تحریم می‌شویم یا نه، نرخ دلار بالا می‌رود یا نه؛ می‌خواهم سیاست خارجی به مردم ثبات و امنیت روانی ببخشد تا بتوانند برای زندگی خود در بلند مدت، بدون تردید و اضطراب برنامه ریزی کنند.

وی افزود: می‌خواهم با نشان دادن چهره مثبت و سازنده ایران در دنیا، ایرانیان سراسر جهان را سربلند کنم؛ با کمک مردم سیاست خارجی را به نحوی طراحی و اجرا خواهیم کرد که ایرانی بودن در سراسر جهان یک امتیاز باشد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه خطوط کلی سیاست خارجی را مقام معظم رهبری تعیین می‌فرمایند، گفت: طراحی و اجرای این سیاست‌ها بر مبنای اصول عزت، حکمت و مصلحت با رئیس جمهور و دولت است.

پزشکیان سیاست خارجی دولتش را دارای سه خط قرمز دانست و گفت: ستیزه جویی، شعارزدگی و ضرر به منافع ملی؛ خطوط قرمز هستند. مردم ما عزت می‌خواهند اما ستیزه جویی را نمی‌پسندند.

دیپلماسی، مذاکره و توافق ذلت نیست
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه برای من دیپلماسی، مذاکره و توافق ذلت نیست، گفت: دیپلماسی یک راه معقول و کم هزینه برای رسیدن به عزت است؛ ما دیگر فرصت نداریم  درحالی که کشورهای منطقه با شتاب در حال توسعه هستند، در بهترین حالت درجا بزنیم.

وی افزود: ما می‌خواهیم در لبه فناوری جهانی حرکت کنیم و از هوش مصنوعی تا بهترین صنایع جهانی را به مردم خود ارائه کنیم؛ چراکه مردم ایران شایسته زندگی بهتر و جایگاه شایسته‌تری هستند و با سیاست خارجی واقع گرا و تحول آفرین در این مسیر از ظرفیت‌های انسانی، تمدنی و جغرافیایی و سیاسی کشور برای پیشبرد منافع ملی و سربلندی ایران استفاده خواهم کرد.

پزشکیان تاکید کرد: پول نفت ما نباید به جیب قاچاقچیان برود، با تحریم شاید بتوان زنده ماند اما نمی‌شود پیشرفت کرد. با حضور گسترده مردم در انتخابات قوی‌ترین برگ برنده را در مذاکرات به دست خواهیم آورد.

وی تصریح کرد: ان‌شاءالله با پشتوانه مردمی، احیای برجام، رفع تحریم ها و دیگر موانع بانکی مانند FATF شدنی خواهد بود. در طول تاریخ دیپلماسی سازنده و تعامل گسترده یا جهان همواره برگ برنده ایران بوده است و ما با الهام از تاریخ از این نقطه قوت استفاده خواهیم کرد. 

سیاست خارجی من تحول‌گرا خواهد بود 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: دستگاه دیپلماسی با عقلانیت، خلاقیت و شجاعت پیکسل تعامل با جهان و تامین منافع ایران و نیازهای مردم ایران خواهد بود؛ در این راستا سیاست خارجی ما تحول گرا، واقع گرا و تعامل گرا و توسعه گرا خواهد بود.

پزشکیان رفع مشکلات مردم و تامین زمینه های توسعه را نیازمند همت و انسجام ملی و گشایش خارجی دانست و گفت: توسعه و پیشرفت اقتصادی درون زا و برون گرا بدون سیاست خارجی جهان گرا و تنش‌زدا ممکن نیست. 

وی به نفوذ تمدنی ایران به عنوان مهمترین ستون‌های قدرت ملی اشاره کرد و گفت: ما با افتخار ایران فرهنگی و تمدنی را بار دیگر در جهان مطرح می‌کنیم. تحت هیچ شرایطی تقویت و گسترش روابط همه جانبه با همسایگان را کنار نمی‌گذاریم و روابط و چالش‌ها با همسایگان را بر اساس اشتراکات مدیریت خواهیم کرد و قابل به ایجاد یک منطقه قوی هستیم که بستر مناسبی برای تامین امنیت و توسعه ما و کشورهای همسایه باشد. 

پزشکیان گفت: معتقدم کشورهای برادر و همسایه نباید منابع ارزشمند خود را صرف رقابتهای فرسایشی و تنش کنند. اگر ما یک منطقه قوی داشته باشیم و منابع خود را در جهت رفع تنش و هم افزایی و توسعه بکار ببریم، قدرت‌های فرامنطقه‌ای و بیگانگان در منطقه مسلط نخواهند شد و باید با کشورهای همسایه پیمان عدم تعرض امضا کنیم و به سمت پیوند زدن منافع مشترک گام برداریم.

سیاست خارجی دولتم سیاه و سفید نخواهد بود

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: با خودباوری در دیپلماسی جهانی برای دفاع از مقاومت و پایداری از منافع ملی ایران حضور خواهیم داشت و منافع خود را برونسپاری نخواهیم کرد. 

پزشکیان استقلال ایران را یکی از ارزشمندترین دستاوردهای خون شهدا دانست و تاکید کرد: به هیچ قیمتی اجازه خدشه دار شدن استقلال ایران را نمی‌دهیم؛ از شرق گرایی و غرب گرایی پرهیز نخواهیم کرد اما همزمان شرق ستیز و غرب ستیز هم نخواهیم بود. باور دارم که روابط متوازن با دنیا منافع ملی ایران را تامین خواهند کرد. نه قدرتهای شرقی باید تصور کنند تنها گزینه ما هستند و نه قدرتهای غربی باید تصور کنند که جز تمکین به زیاده خواهی های آن‌ها راهی برای ما نمانده است؛ سیاست خارجی ما تک گزینه‌ای، یک سویه و سیاه و سفید نخواهد بود.

وی با بیان اینکه روابط راهبردی، متوازن و دو سویه با چین و روسیه را دنبال خواهیم کرد، گفت: در شرایط سیاست خارجی تک گزینه‌ای روابط با چین و روسیه هم پیشرفتی نداشته است؛ با برداشتن تحریم‌ها، همکاری‌ها در سازمان‌های اکو، شانگهای، بریکس و اوراسیا را گسترده‌تر و عملیاتی خواهیم کرد. 

پزشکیان با اعلام این موضوع که بی تردید اروپا نقش راهبردی و سازنده ایران را در دولت ما به رسمیت خواهد شناخت؛ گفت: ما خواهان روابط خوب با اروپا بر اساس احترام متقابل و از موضع برابر هستیم. نداشتن رابطه سیاسی با آمریکا نباید به تنش و تشنج هزینه آفرین بینجامد. ما انتخاب‌های ایران را در سیاست خارجی متنوع می‌کنیم تا هیچ کس دیدگاه و منافع ایران را نادیده نگیرد؛ از دل مناسبات کلان بین‌المللی پیگیر منافع ملی ایران خواهیم بود.

کریدورهای ارتباطی منطقه ما را دور زده‌اند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه قرار بود تحریم‌ها را دور بزنیم اما الان کریدورها و مسیرهای ارتباطی منطقه ما را دور زده‌اند، گفت: حذف ایران از بازارهای انرژی و مسیرهای ترانزیتی را متوقف و مزیت نسبی ایران در این حوزه‌های حیاتی را بازسازی خواهیم کرد؛ ایران را بخشی از راه حل مسائل جهان خواهیم کرد و نه بخشی از مشکل؛ ایران می‌تواند برهم زننده بازی دیگران باشد؛ ما در منطقه و جهان ایران را بازی‌ساز خواهم کرد. 

پزشکیان گفت: من معتقدم تضمین امنیت ملی در گروی انسجام داخلی، توانمندی نظامی، توسعه اقتصادی و نفوذ منطقه‌ای و جهانی است و برای تامین امنیت جامعه انسانی نگاه من به منطقه و جهان فرصت گرا خواهد بود و نه تهدیدگرا.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه ما هرگز به دنبال امنیت اجاره‌ای نبوده‌ایم و نخواهیم بود، گفت: تقویت توان نظامی کشور برای من از اهمیت ویژه برخوردار است و قطعا در این راستا با همه نهادها همکاری خواهم کرد و معتقدم این قدرت نه تهدید برای منطقه بلکه ضامن امنیت و آسایش همسایگان ما خواهد بود؛ کما اینکه با همین قدرت به همت بزرگانی مثل شهید سلیمانی کشورهای همسایه را از شر داعش و گروههای تروریستی رها ساختیم. ما توانمندی نظامی را برای بازدارندگی و بازدارندگی را برای بهبود زندگی مردم و پیشرفت کشور نیاز داریم. اعتقاد دارم باید نگاه جامع تر به مقوله امنیت داشته باشیم و انسان محور امنیت است و وضعیت نامناسب اقتصادی مردم و نارضایتی‌های آنها و همچنین گسل‌های اجتماعی و فرار مغزها و نیز آلودگی هوا و بحران آب آسیب به امنیت ملی است و نباید اجازه دهیم که بحران‌های اقتصادی و اجتماعی ما را از داخل تضعیف کند.

پزشکیان گفت: دعواهای جناحی و سیاسی را یکی از مضرترین آفات سیاست خارجی میدانم و معتقدم که سیاست داخلی باید پشتوانه سیاست خارجی باید نه بلای جان آن‌.

وی ادامه داد: ما تنها با همبستگی و هم افزایی می توانیم در کوتاه ترین مدت و کمترین هزینه به قله‌های توسعه و پیشرفت دست یابیم. تعهد می دهم که هیچ گاه منافع ملی را قربانی منافع شخصی و جناحی نخواهم کرد؛ من سیاست خارجی را یک امر ملی می‌دانم و از دستاوردهای آن برای کسب امتیاز سیاسی یا تحقیر جناح رقیب استفاده نخواهم کرد و تمام جناح‌ها و جریانات سیاسی را شریک دستاوردهای دولتم خواهم کرد و برای رسیدن به اهداف بلند کشورمان یک دولت ملی تشکیل خواهم داد و بستری برای همکاری، هم‌اندیشی و هم افزایی همه جریانات فراهم خواهم کرد.

زیربار حرف زور نخواهیم رفت

در ادامه این میزگرد سیدمحمد کاظم سجادپور کارشناس روابط بین‌الملل حاضر در نشست از پزشکیان پرسید چگونه می‌خواهد برنامه‌های سیاست خارجی دولتش را اجرا خواهد کرد؟

 پزشکیان پاسخ داد: اینکه چگونه می‌توان این برنامه را اجرا کرد باید اجماع ملی ایجاد و اختلافات را تا جایی که ممکن است کم کرد. تا زمانی که ما اختلافات داخلی داشته باشیم، سیاست خارجی موفقی نخواهیم داشت و اگر سربلندی و عزت کشور و شکوفایی تمدنی، تکنولوژیکی و اجتماعی و ارتباطات مسلمانان را می‌خواهیم باید مشکلات را حل کنیم. قدم اول این است که خودمان کوتاه بیاییم و وارد دعوا نشویم. به خاطر مملکت، مردم و فردای فرزندان خود باید این کار را بکنیم. به تصور من دعواهایی که می‌کنیم از روی نفس است. ما نمی‌توانیم با دعوا مشکلات خودمان و مشکلاتمان را با دنیا حل کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: طبیعتاً سیاست های کلی ابلاغی رهبری می تواند فصل الخطاب باشد تا کسی دیگر حرف اضافه نزند. سیاست‌ها و جهت معلوم است و قرار است که ما در منطقه با همسایگان روابط خوبی و ارتباطات خوبی داشته باشیم؛ بنابراین باید بستر را برای سرمایه گذاری درست کنیم. هماهنگی بین قوا و حتی نیروهای مسلح و امنیتی در آن چارچوب سیاست‌ها حیاتی است؛ اگر نتوانیم این کار را بکنیم، آن کار را هم نمی‌توانیم انجام دهیم چون هر چقدر کارشناس تکنیکال ما در خارج روابط را درست کند، موشک هوا کردن و امنیتی کردن فضا باعث می شود طرف مقابل ما زیر همه چیز بزند.

پزشکیان به نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر اشاره کرد و گفت: سعی دارم از کارشناسان باتجربه استفاده کنم نه اینکه آدم صفر کیلومتر را بر سر کار بیاورم و بخواهم که مشکل را حل کند. اعتماد به متخصص و کارشناس، اجماع در بین کارشناسان در جهت رسیدن به هدف و در نهایت مسئولیت دادن به این افراد برای حل مشکلات.

وی تاکید کرد: ما قرار نیست با کسی دعوا کنیم مگر اینکه بخواهد به عزت و سربلندی کشورمان لطمه وارد کند، طبیعی است که ما زبر بار حرف زور نخواهیم رفت. در جهت سیاست های کلی باید در کشور همزبان شویم، حال اگر کسی از هر جناحی توانست مشکل را حل کند، دیگر نباید به او گیر دهیم.

 مقابل آمریکا بیاستید اما بگویید که برای زندگی مردم چه راه حلی دارید؟

فواد ایزدی دیگر کارشناس میزگرد با اشاره به حضور محمدجواد ظریف و مهدی سنایی به عنوان وزیر خارجه و سفیر دوران حسن روحانی پرسید که آیا دولت شما دولت سوم آقای روحانی خواهد بود؟ اگر دولت شما متفاوت از دولت روحانی، تفاوت در دولت شما چیست؟

پزشکیان در پاسخ به ایزدی، گفت: باید ببینیم که آیا می‌خواهیم همچنان دعوا کنیم یا اینکه می‌خواهیم این مشکل را برطرف کنیم؛ بر اساس منحنی رشد اقتصادی با توافق یا تحریم، هر جا بخواهیم توافق کنیم تورم کاهش پیدا کرده است. اگر بتوانیم تحریم‌ها را حل کنیم مردم راحت‌تر می‌توانند زندگی کنند. هیچ مستند علمی در دنیا نداریم که بگوییم کشوری در آخرین بوده و رشد کرده است. اگر ما می‌خواهیم در تحریم بمانیم، یعنی مردم را بدبخت، رشد را نابود و زیرساخت‌های‌مان را نابود کنیم و زندگی مردم را به فلاکت بکشیم ؛ از اینطرف ما باید اقتدار داخلی خود را حفظ کنیم.

وی گفت: ما با جریانی که در غزه و اسرائیل رخ داد و با موشک‌هایی که زده و قدرت نظام نشان داده شد، الان با دست بالا می‌توانیم سر میز مذاکره بنشینیم. در دنیا یک نمونه نداریم که از آغاز جهانی دوم تا کنون بدون سرمایه گذاری خارجی و صادرات بتواند، رشد کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه هر کسی می‌تواند سیاست‌ها را به درستی اجرا کند به میدان بیاید، اظهار کرد: امروز مردم با مشکلات و سختی در حال زندگی کردن هستند؛ من می توانم حرفهای گنده بزنم چون هم پول و هم امکانات دارم و اگر هم خیلی به من زور وارد شد، به خارج از کشور می‌روم. اینکه برخی می‌خواهند بگویند که ما تا انتها در آخرین می‌مانیم چون آمریکا فلان می‌کند و ما در مقابل او ایستادگی می‌کنیم؛ خب بایستید اما بگویید که برای زندگی مردم چه راه حلی دارید؟ امروز عراقی که آنها را از دست داعشی‌ها نجات دادیم پول ما را بازنمی‌گرداند و چین نیز الان از ما نفت به قیمت ارزان می‌خرد و پول آن را نمی‌دهد و جنس‌های خودش را می فرستد و در این وسط دلال‌ها دلار می‌خورند.

ابراهیم متقی کارشناس مسائل بین‌الملل در پرسشی از پزشکیان مطرح کرد که از نظر شما چالش‌ها را باید چطور حل کنیم؟

پزشکیان با تاکید بر اینکه اول باید بپذیریم که قرار است از دعوا و اختلافات دست برداریم و طبق فرمایش رهبری باید با دنیا براساس عزت، حکمت و مصلحت ارتباط داشته باشیم؛ گفت: در صورت پذیرش این موضوع کارشناسان باید باید نسخه‌ای بپیچند که مردم را گرفتار نکند و وقتی به خانه می‌روند شرمنده همسر و فرزندان نباشند. متخصصانی که در دانشگاه هستند باید از دورن این پیچیدگی‌ها نسخه‌ای تهیه کنید. مردم از ما چیزی نمی خواهند جز یک زندگی معمولی و همین زندگی معمولی را بر آنها حرام کرده‌ایم؛ این زندگی معمولی در دستان متخصصان و کارشناسان است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه در داخل نباید دعوا کنیم، گفت: یکی از دلایل رد برخی از مسائل از سوی عده‌ای به این جهت است که موضوع را نمی‌دانند و چون از آن مطلع نیستند با آن مخالفت می‌کنند. انسان‌های عالم، آگاه و با تجربه باید کنار هم بنشینند نسخه‌ای بنویسند که مشکل مردم را حل کند؛ من نه چپ هستم و نه راست و هر کسی نسخه‌ای بنویسد که مشکل مردم را حل کند، از آن تبعیت خواهم کرد.

پزشکیان با بیان اینکه حتی آمریکا بدون ارتباطات بین‌المللی نمی‌تواند آمریکا بماند، عنوان کرد: امروز در کشور بحران‌هایی نظیر آب، گاز و برق هستیم و هر روز بحران خطرناک‌تر می شود بطوریکه در آینده معلوم نیست گاز داشته باشیم با اینکه دومین ذخایر گازی را در جهان داریم. باید در داخل از این دعواها دست برداریم و دانشگاه‌ها راه حل بدهند که روی آن بتوانیم بایستیم، این افرادی که امروز با من حاضر شدند از کارشناسانی هستند که در پست‌هایی که داشتند توانستند کار کنند، باید مشکل مردم را حل کنیم در غیر این صورت نمی‌دانیم آینده کشور به کجا خواهد رسید.

در ادامه این نشست محمدجواد ظریف در تکمیل سخنان پزشکیان گفت: نگویید قدرت فقط یعنی قدرت نظامی. قدرت به مجموعه ای از قدرت‌های مادی و معنایی گفته می شود. آنچه که به جمهوری اسلامی قدرت داده، قدرت معنایی است؛ توجه امام به قدرت معنایی با طرح پیروزی خون بر شمشیر قبل از طرح تئوری قدرت معنایی بود. قدرت معنایی به معنای این است که حماس در طول 7 ماه گذشته، افسانه شکست ناپذیری اسرائیل را از بین برده است.

 

ظریف همچنین خطاب به ایزدی گفت: تحریم را با عدد نمی‌شمرند؛ وقتی گفتند ۸۰۰ تحریم قبل از برجام به ۱۵۰۰ تحریم بعد از برجام تبدیل شد، دوتای آن خودم من بودم. شمردن تحریم با عدد، آدرس غلط دادن به مردم است. بانک، نفت، پتروشیمی، بیمه و کشتیرانی ما را کجا تحریم کردند؟

وی با اشاره به قانون کاتسا گفت: این قانون هیچ تحریم جدیدی ندارد و تنها تحریم‌های قبل را هماهنگ کرد؛ چون برجام به آمریکا اجازه نمی‌داد تحریم جدیدی اضافه کند.

وزیر امور خارجه دولت یازدهم و دوازدهم با بیان اینکه نمی توان تاریخ را عوض کرد، گفت: سال‌های ۹۵ و ۹۶ دو سالی بود که بعد از توافق، رشد دو رقمی داشتیم و تورم تک رقمی.

او با اشاره به خروج آمریکا از برجام، افزود: برخی روزنامه‌ها و دوستان نوشتند اینکه ترامپ می‌گوید از برجام خارج می‌شود، جنگ زرگری است و او خارج نمی‌شود؛ بعد که خارج شد؛ پس چه شد؟ ترامپ می‌گفت برجام کلاه گشادی بود که ایرانی‌ها سر ما گذاشتند؛ البته در اینجا هم برخی می‌گفتند برجام کلاه آمریکا بر سر ایران بود.

ظریف افزود: تنها کشوری که از ساز و کار اسنپ‌بک در برجام استفاده کرده، ایران است؛ ایران به مدت ۵ سال است که از این ساز و کار استفاده می‌کند.

او ادامه داد: روزی که دولت روحانی تحویل آقای رئیسی شد، توانسته بودیم آمریکا را سه بار در شورای امنیت شکست دهیم؛ غنی‌سازی را از ۲۰ درصد به ۶۰درصد رسانده بودیم.

ظریف ادامه داد: اینکه می‌گویند بایدن می‌توانست به برجام برگردد، بله؛ اصلا قرار بود برگردد، اما یکی اسرائیل بود که با شهید کردن شهید فخری‌زاده اجازه نداد و یکی هم قانون راهبردی مجلس. 

او در ادامه افزود: نگذارید که بگوییم در آن ۶ ماه تلخ چه گذشت. بار‌ها می‌توانستیم برجام را زنده کنیم تا مردم در فلاکت زجر نکشند. در سه سال دولت روحانی به ۱۵۰۰ تحریم رسید؛ و از سه سال دولت شهید رئیسی به ۲۵۷۰ رسید. در ۸ سال ۷۰۰ تحریم اضافه شد و در سه سال بیش از هزار مورد. اگر می‌خواهید سر مردم را شیره بمالید، درست بمالید.

او خطاب به مردم گفت: ببینید مردم! تورم‌تان را کجا بردند! ببینید فروش نفت را کجا بردند!

ظریف با اشاره به فروش نفت ایران، گفت: اینکه فروش نفت بالا رفته کار دوستان نبوده، بلکه وقتی بایدن آمد سیاستش این شد که پیچ تحریم‌ها را شل کند؛ بگذارید ترامپ برگردد ببینید دوستان چه می‌کنند.

ظریف افزود: حجت‌الاسلام خاتمی ذیل نظرات رهبری، برای ایران افتخار آفرید؛ معجزه هزاره سوم هم فکر می‌کرد تحت نظرات رهبری عمل می‌کند، به همراه دبیر شورای عالی امنیت ملی‌اش که الان هم نامزد انتخابات شده، جز تحریم نیاوردند. دولت روحانی هم توانست کشور را سربلند کند. اگر برجام بد بود چرا آمریکا با استفاده از برجام خارج نشد. مگر ترامپ از آب و هوا و قرارداد موشک‌های میان برد خارج نشد؛ شوروی سابق هم بر مذاکره کرده بودند؟

او ادامه داد: خطای استعمارگر را به پای مبارزه کننده با استعمار بیاوریم. فراموش نکنید که همانقدری که سلاح مهم است، مردم هم مهم هستند.

مهدی سنایی دیگر مشاور پزشکیان هم در انتهای میزگرد سیاسی گفت: عمرم را صرف سیاست شرقی و اوراسیا کرده ام، نقش قدرت سخت را نمی توان انکار کرد. کشوری که نتواند به توسعه برسد، قدرت خود را هم دیر یا زود از دست می دهد.  کشوری که نتواند به توسعه برسد، قدرت خود را هم دیر یا زود از دست می دهد. 

وی گفت: کشور ما کشور کوچکی نیست که در سیاست خارجی تک سویه عمل کند؛ سیاست توجه به شرق می تواند در جهت توسع کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

انتهای پیام/ 

نظر شما