شناسهٔ خبر: 67178761 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

راهکارهای در امان ماندن از گرمای بی‌امان

صاحب‌خبر -
گروه سلامت: موج‌های گرمایی، دوره‌های چندروزه هوای بسیار گرم که ممکن است با رطوبت بالا هم همراه باشد که در دوران بحران اقلیمی کره زمین شایع‌تر شده‌اند، ممکن است سلامت را ما را به خطر بیندازد.به گزارش همشهری آنلاین، وقتی از هوای بسیار گرم صحبت می‌کنیم منظورمان دمای بسیار بالاتر از میانگین دمای هوای معمول یک منطقه است، بنابراین ممکن است دمای موج‌های گرمایی در مناطق گوناگون با هم متفاوت باشد.

در خانه بمانید
مهم‌ترین اقدام در چنین شرایطی دور ماندن از نور آفتاب و ماندن در خانه‌ای است که با وسایل سردکننده خنک شده است.اگر مجبور به بیرون رفتن از خانه هستید، دست‌کم این کار در داغ‌ترین ساعات روز انجام ندهید. داغ‌ترین ساعت روز در مناطق گوناگون بر حسب عرض جغرافیایی و عوامل دیگر می‌تواند متفاوت باشد، اما به‌طور کلی بهتر است در ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر در خانه بمانید. توجه داشته باشید با توجه به اینکه مدتی طول می‌کشد پرتوهای خورشید زمین را گرم کنند، معمولاً گرم‌ترین ساعات روز ساعات ۳ تا ۴ بعدازظهر هستند.

خود را خنک نگهدارید
همچنین اگر مجبورید از خانه بیرون بروید، سعی کنید با رفتن به درون مکان‌هایی مانند فروشگاه‌های بزرگ که دارای سیستم تهویه مطبوع هستند، خود را خنک کنید. پوشیدن لباس‌های سبک و گشاد، متخلخل و با رنگ روشن مانند لباس‌های کتانی هم سودمند است.

آب بدنتان را تامین کنید
نکته بعدی تأمین مایعات کافی برای بدن در چنین هوای گرمی است که به علت عرق کردن زیاد مقدار زیادی از آب بدنتان را از دست می‌دهید. حتی اگر احساس تشنگی نکنید، باید مایعات بنوشید.
بهترین انتخاب نوشیدن آب ساده است.

اگر میزان تعریق‌تان زیاد است، باید الکترولیت‌هایی مانند سدیم، پتاسیم و کلراید را هم که از راه عرق از دست می‌روند، جایگزین کنید. در این موارد باید نوشیدنی‌های حاوی میزان متعادل این الکترولیت‌ها مانند نوشابه‌های ورزشی (ایزوتونیک) یا محلول‌های مخصوص بازیابی مایعات بدن (مانند محلول اوآراس)‌ مصرف کنید. اما نوشیدن نوشابه‌های شیرین‌شده، نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه و کولا و نوشیدنی‌های الکلی نه تنها کمکی در این مورد نمی‌کنند، ممکن است باعث کاهش مایعات بدن هم بشوند، چرا که دفع مایعات از راه ادرار را افزایش می‌دهند.

نشانه‌های گرمازدگی را بشناسید
در مواجهه با موج گرمایی باید نشانه‌های بیماری‌های مربوط به گرما از ضعف، سرگیجه سیاهی رفتن چشم‌ها گرفته تا سردرد، تهوع، تعریق شدید و غش کردن را بشناسید.بیماری‌های ناشی از گرما از لحاظ شدت در طیفی قرار می‌گیرند که در یک سوی آن بثورات خفیف پوستی یا همان «عرق‌سوز» و در سوی دیگر آن گرمازدگی مرگبار قرار می‌گیرند. در همه این عوارض مربوط به گرمای بالای محیط بهتر است کارتان را متوقف کنید و در محلی خنک به استراحت بپردازید.

بیماری‌های مربوط به گرما را می‌توان به شکل طیفی توصیف کرد که از بثورات پوستی خفیف ناشی از گرما یا همان به اصطلاح «عرق‌سوز» شدن شروع می‌شود و تا گرمازدگی مرگبار ادامه پیدا می‌کند. در موارد، این بیماری‌های مربوط به گرما بهترین کار است که هر فعالیتی را که دارید انجام می‌دهید، متوقف کنید و در سایه به استراحت بپردازید.

مراقب افراد حساس باشید
توجه داشته باشید که برخی از افراد بیشتر در معرض خطر گرمازدگی هستند، ازجمله نوزادان و کودکان کم‌سن‌وسال و سالمندان، افراد دچار بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی-عروقی، افرادی که مجبورند در بیرون از خانه و زیر نور آفتاب کار کند یا ورزشکارانی که باید در فضای آزاد بازی کنند و افرادی که داروهای مؤثر بر تولید عرق در بدن مصرف می‌کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما