شناسهٔ خبر: 67156403 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش:

در دولت سیزدهم‌ حدود ۷۰۰۰ مدرسه ساخته شد

وزیر آموزش و پرورش گفت:طی ۳۳ماه عمر با برکت دولت مردمی، حدود ۷ هزار مدرسه در کشور یعنی‌؛ به طورمتوسط در هر هفت روز کاری، هشت مدرسه ساخته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رضامراد صحرایی، عصر امروز _چهارشنبه بیست و سوم خرداد_ در همایش خیران مدرسه‌ساز کاشان اظهار کرد: دولت سیزدهم در طول ۳۳ ماه فعالیت خود ساخت ۷۰۰۰ مدرسه در سراسر کشور را در کارنامه خود دارد که شامل ۳۰ هزار کلاس درس می‌شود.

وی افزود: این روزها نمی‌شود آئینی را برگزار کرد و از سلوک، روش، منش رئیس‌جمهور فقید سخنی گفته نشود، او فردی بود که خدمت به مردم را به‌عنوان مسیر عاقبت بخیری برای خود انتخاب کرد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: شهید جمهور خوب می‌دانست مردم چگونه می‌توانند مسیر تعالی مسئولان باشد و شرافت خدمت به مردم را در کشور زنده کرد.

وی تاکید کرد: شهید جمهور فردی بود که دولت را به مردم بازگرداند؛ او سختی‌هایی دید، اما به جای شکوه و شکایت اخلاق را به سیاستمداران برگرداند.

صحرایی افزود: خدمت بی‌منت بی‌وقفه در گفت و شنودهای مختلف با او بسیار پرتکرار بود، از سویی مصلحت مردم خط قرمز ایشان بودند و بازگرداندن این نوع گفتمان به نظام اداری کشور او را متمایز کرد و نوعی از حکمرانی مردم پایه که در هر جایی شکل بگیرد اعتلای آن جامعه و دولت او قطعی است.

وی با بیان اینکه قرن‌ها قبل از اینکه اصطلاحاتی چون دموکراسی شکل بگیرد، این بحث در ادبیات اصیل دینی و ملی ما ایرانیان وجود داشت و شهید رئیسی با انتخاب مردم به آن‌ها این پیام را داد که حکمرانی موفق حکمرانی است که پایه و اساس آن در ریت مردم باشد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: شاخص پیشرفت بر مبنای رضایتمندی مردم سنجیده می‌شود.

وی بیان کرد: شاخص امید برمبنای میزان امیدواری مردم سنجیده می‌شود، هیچ عامل پیشرفتی در کشور وجود ندارد که بدون مردم و منهای مردم قابل معنا باشد.

صحرایی اظهار کرد: در این دوره‌ای که گذشت حدود ۳۳ ماه عمر با برکت این دولت مردمی، حدود ۷۰۰۰ مدرسه در کشور ساخته شد. به‌طور متوسط در هر هفت روز کاری، هشت مدرسه ساخته شد. حدود ۳۰ هزار کلاس درس و سه و نیم میلیون مترمربع فضای آموزشی احداث شد.

وی گفت: موضوعی که نهضت مدرسه‌سازی متمایز کرده است، مشارکت مردم در این کار بزرگ است. خیرین همواره در مدرسه‌سازی مشارکت داشتند. کار خیر بعد از انقلاب اسلامی در کشور با مدرسه‌سازی رشد و نمو پیدا کرد و پس از خیرین مدرسه‌ساز بود که خیرین بیمارستان‌ساز، خیرین راه‌ساز، دانشگاهی، آبرسانی و هر نوع دیگری از کار خیر، از تنه درخت مدرسه‌سازی رشد کرد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: حتی در نوشتن قوانین و گرفتن تسهیلات و مزایا به الگوی مدرسه‌سازی نگاه شد و این کار خیر بیش از آنچه جلوه داشت در کشور اثر گذاشت. در این کار خیر ۱۱ درصد از کل تمام مدرسه‌هایی که ساخته شده، تماماً خیرساز است.

وی گفت: حدود ۵۴ درصد از باقی مدارس با مشارکت خیرین ساخته شده است.

صحرایی با بیان اینکه خیرین در آورده خود به طور جدی از دولت پیش افتادند، اظهار کرد: عقب ماندن دولت هم دلیل کاملاً روشنی دارد و آن به دلیل بسته شدن بودجه کشور در هر سال است در نتیجه وقتی خیر جلو می‌افتد دولت باید صبر کند تا در سال بعد جبران کند.

وی افزود: بعد از شهادت رئیس جمهور، چله خدمتی که در آموزش و پرورش راه افتاد نقطه هدف آن افتتاح ۹۵۰ مدرسه است که بسیاری از آن‌ها خیرساز است و اتمام پروژه‌های خیرساز اولویت اول ما است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بسیاری از طرح‌های افتتاح شده در این ۳۳ ماه مربوط به قبل بود که جلوه‌ای از ناامیدی بود، اما دولت برای اتمام آن تمرکز کرد.

وی اطهار کرد: هر سال در هفته دولت و آغاز سال تحصیلی برنامه‌ریزی می‌شود، اما امسال به دلیل این حادثه ناگوار کارها به تیرماه کشیده شد که البته ممکن است دولت به افتتاح همه آن‌ها نرسد، اما تلاش این است تا شروع سال تحصیلی ۱۴۰۴ همه پروژه‌ها به اتمام برسد.

صحرایی با اشاره به اینکه کاشان تنها شهری است که موفق به شرکت در جلسه خیرین آن شدم، گفت: حجم مدرسه‌سازی در این شهر از بسیاری از استان‌های دیگر بالاتر است و نتیجه پیشرفت کاشان در بسیاری از شاخص‌ها اعم از؛ فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است. شهری ممتاز و کم‌نظیر که در کشور الگو است.

وی خاطرنشان کرد: اثر کار خیرین مدرسه‌ساز در ورود دانش‌آموزان به دانشگاه دیده می‌شود. کاهش سن ازدواج، اعتکاف‌های باشکوه و … اثر خیرین است. امیدوارم این سنت ناب در کاشان و اصفهان جاری بماند و در سراسر کشور جاری شود.

نظر شما