شناسهٔ خبر: 67150410 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گردش به راست فرانسه مکرون را از قدرت کنار می‌زند؟

تصمیم رئیس‌جمهور فرانسه برای انحلال مجلس ملی این کشور و برگزاری انتخابات زودهنگام موجب اختلاف و ترس در میان متحدان وی شده و نظرسنجی‌ها نیز شکست حزب حاکم را در انتخابات پیش رو در این کشور نشان می‌دهند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزانامانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در پی کسب نتایج ضعیف در انتخابات پارلمان اروپا، مجلس ملی این کشور را منحل و انتخابات زودهنگام اعلام کرد.

بالا گرفتن اختلاف در میان متحدان مکرون

اکنون و پس از تصمیم شوک‌برانگیز مکرون برای برگزاری انتخابات زودهنگام، متحدان رئیس‌جمهور فرانسه می‌ترسند که او آن‌ها را به فاجعه بکشاند.

یکی از اعضای پارلمان متعلق به ائتلاف رئیس‌جمهور فرانسه گفت: شما چهره مکرون را روی پوستر‌های تبلیغاتی من نخواهید دید، من می‌توانم این را به شما بگویم.

گردش به راست فرانسه مکرون را از قدرت کنار می‌زند؟

یکی از مقام‌های حزب پارلمانی رنسانس مکرون گفت: کاخ الیزه واقعا روحیه ضد رئیس‌جمهور را در فرانسه درک نکرده است.

نظرسنجی‌ها درباره انتخابات فرانسه چه می‌گویند؟

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد فرانسوی‌ها رئیس‌جمهور خود را تحقیرآمیز و مستبد می‌دانند که در پی بحران‌های متعددی مانند تظاهرات جلیقه زرد‌ها و همه‌گیری کرونا، که در سال‌های اخیر فرانسه را تحت تأثیر قرار داده، روی داده است.

 بی‌میلی او به تغییر مسیر در مواجهه با اعتراض‌های گسترده نسبت به اصلاح قانون بازنشستگی در سال گذشته، این دیدگاه را تقویت کرد که او دور از ارتباط با جامعه است، در حالی که لحن او می‌تواند مغرورانه باشد.

این واکنش به مکرون در پای صندوق‌های رای اتحادیه اروپا متبلور شد؛ حزب راست افراطی اجتماع ملی فرانسه در انتخابات پارلمان اروپا با ۳۱.۴ درصد آرا به مقام اول رسید (بیش از دو برابر ۱۴.۶ درصد که حزب مکرون کسب کرد)؛ نظرسنجی انجام شده در روز رای‌گیری نشان داد که حدود نیمی از رای‌دهندگان یک هدف کلیدی داشتند: بیان نارضایتی خود از امانوئل مکرون و دولت فرانسه.

گردش به راست فرانسه مکرون را از قدرت کنار می‌زند؟

مکرون در واکنش به این شکست، اروپا را با انحلال پارلمان فرانسه و برگزاری انتخابات جدید برای به دست گرفتن ابتکار عمل و ساکت کردن جناح راست افراطی، شوکه کرد؛ این انتخابات نه‌تنها دولت فرانسه را تهدید می‌کند، بلکه سیاست اروپا را در یک زمان حساس منفجر می‌کند.

در حالی که ماکرون انتخابات زودهنگام را تنها راه برگرداندن جریان راست افراطی و گردآوری رای دهندگان جریان اصلی همه طرف‌ها در پشت سر خود می‌بیند، اما ترس در اردوگاه او این است که برعکس این طرح اتفاق بیفتد.

متیو گالارد، تحلیلگر تحقیقاتی در موسسه نظرسنجی ایپسوس می‌گوید: اگر رئیس‌جمهور خودش را مطرح کند، خطر بزرگی است؛ آنچه مسلم است این که اگر درگیر شود، مردم را علیه خود بسیج خواهد کرد.

نظرسنجی‌های اولیه نشان می‌دهد که حزب مکرون ممکن است بار دیگر شکست بخورد، زیرا رای‌دهندگان به پای صندوق‌های رای برای انتخابات پارلمانی دو مرحله‌ای این کشور در ۳۰ ژوئن و ۷ جولای (۱۰ و ۱۷ تیر) بازمی‌گردند.

انکار واقعیت از سوی مکرون

برای بسیاری از متحدان و حامیان سابق، خودباوری خارق‌العاده مکرون اکنون به انکار واقعیت تبدیل می‌شود که او را نسبت به ضدیتی که این امر ایجاد می‌کند کور کرده است.

گردش به راست فرانسه مکرون را از قدرت کنار می‌زند؟

در حالی که برای رؤسای‌جمهور فرانسه عادی است که جذابیت خود را از دست دهند، او به خاطر مدیریت نادرست بحران‌های متوالی که برخی از آن‌ها ساخته دولت خود او بود، سرزنش شده است.

 تظاهرات علیه اصلاح قانون بازنشستگی طی سال گذشته که در آن صد‌ها هزار نفر برای مخالفت با افزایش سن بازنشستگی به خیابان‌ها رفتند، نتوانست او را به حرکت درآورد.

 مکرون عملا این صدا‌ها را نادیده گرفت و از پشتیبان قانون اساسی برای تصویب قانون بدون رای‌گیری در پارلمان استفاده کرد.

او همچنین به‌عنوان رئیس‌جمهور ثروتمندان شناخته می‌شود تا فردی که از سوی مردم فرانسه برای ریاست آن‌ها انتخاب شده باشد؛ او پیش از ورود به سیاست یک بانکدار سرمایه‌گذاری بود و برخی از سیاست‌های او در مورد کاهش مالیات این دیدگاه را ایجاد کرده است که او در درجه اول به فکر کمک به میلیاردر‌های بزرگ تجاری باشد.

انتهای پیام/

نظر شما