شناسهٔ خبر: 67133037 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

رئیس جمهور فرانسه استعفا می‌دهد؟

خبرگزاری فارس

رئیس‌جمهور فرانسه گفت که صرف‌نظر از نتیجه انتخابات زودهنگام، کناره‌گیری نمی‌کند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

رئیس جمهور فرانسه امانوئل ماکرون امروز و در پاسخ به این سوال که آیا در صورت پیروزی حزب راست افراطی اجتماع ملی در انتخابات پارلمانی این کشور و درخواست برای استعفای او از ریاست‌جمهوری، کناره‌گیری می‌کند، گفت «این اجتماع ملی نیست که قانون اساسی را می‌نویسد. جایگاه رئیس‌جمهور مشخص است و نتیجه هر چه باشد مشخص است». کاخ الیزه هم گزارش‌های رسانه‌ای مبنی بر احتمال استعفای ماکرون را رد کرده است.

پیش‌تر، ایستگاه رادیویی اروپا ۱ به نقل از یک منبع آگاه گزارش کرد که رئیس‌جمهور فرانسه ظاهراً در حال گفتگو با حلقه داخلی خود در خصوص استعفا از سمتش در صورت پیروزی احزاب راست‌گرا در انتخابات آتی پارلمانی فرانسه است.

در پی اعلام نتیجه انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا که در آن راست‌افراطی‌ها موفق شدند پس از سال‌ها حاشیه‌نشینی دوباره قدرت بگیرند، ماکرون مجبور به انحلال پارلمان فرانسه و اعلام انتخابات زودهنگام پارلمانی در روز‌های ۱۰ و ۱۷ تیرماه شد. نتایج انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که حزب راست‌افراطی اجتماع ملی (RN) موفق به کسب ۳۱.۵ درصد از آرا شد که تقریباً دو برابر حزب رنسانس امانوئل مکرون است.

پیش از این رسانه‌ها گزارش کرده بودند که نتایج پارلمان اروپا به اعتقاد بسیاری، یک زلزله سیاسی در فرانسه به راه انداخته و ریاست‌جمهوری ماکرون درست سه سال قبل از آن که به پایان برسد، در معرض تهدید قرار گرفته است. در صورتی که حزب اجتماع ملی در انتخابات زودهنگام پارلمان فرانسه اکثریت کرسی‌ها را به‌دست آورد، ماکرون قدرت خود را به طور چشمگیری از دست خواهد داد و دیگر نمی‌تواند تأثیر چندانی بر امور فرانسه بگذارد.

برچسب‌ها:

نظر شما