شناسهٔ خبر: 67118419 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

پس‌لرزه‌های پیشتازی راست افراطی در انتخابات پارلمانی اروپا

مهاجرت تمام؛ جنگ تمام؛ سوروس تمام!

صاحب‌خبر -

[عبدالباسط انصاری-راضیه زرگری] در پی اعلام نتایج انتخابات پارلمان اروپا در برخی کشورها همچون فرانسه، بلژیک و ایتالیا، احزاب با گرایش راست افراطی حائز اکثریت کرسی‌های کشور خود در بزرگ‌ترین پارلمان جهان شدند. با پیروزی جبهه ملی فرانسه و شکست حزب مکرون، وی ضمن انحلال پارلمان ملی، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در کشور شد. الکساندر دی کرو نخست‌وزیر بلژیک نیز به سبب نتایج ضعیف و شکست از راست گرایان، از قدرت کناره‌گیری کرد. در ایتالیا مطابق انتظارات حزب برادران ایتالیا به رهبری جورجیا ملونی نخست‌وزیر این کشور حائز بیشترین کرسی‌ها شد. نگاهی به نتایج انتخابات پارلمان اروپا به‌ویژه تبعات آن در فرانسه و ایتالیا و تأثیر آن بر سیاست‌های اتحادیه خواهیم داشت:
 
نتایج انتخابات پارلمان اروپا حکایت از چه چیزی دارد؟
ماه‌ها پیش از آغاز انتخابات پارلمان اروپا بخش مهمی از مطالب و اخبار رسانه‌های اروپا به تحرکات احزاب راست گرای افراطی و خطرات روی کارآمدن آنان برای این اتحادیه اختصاص یافت. خطری که بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شد و به‌نظر می‌رسید این بار واقعی بوده و دوقطبی‌سازی‌ کاذب و رقیب هراسی از جانب لیبرال‌های میانه رو نیست. با انتشار نتایج پارلمان اروپا مشخص شد در تعدادی از کشورهای مهم اتحادیه، راست‌های افراطی پیروزی‌های چشمگیر و یا نسبی و خفیف داشته‌اند و ضربه سنگینی به جریان‌های لیبرال میانه وارد شده است. همچنین در تعدادی دیگر از کشورها با وجود اینکه راست‌های افراطی پیروز نشده‌اند اما توانستند کرسی‌های خود را افزایش دهند. یورونیوز در مطالب متعددی به بررسی نتایج انتخاباتی پارلمان اروپا پرداخته است.

ایتالیا؛ پیشتازی قاطعانه حزب ملونی و احزاب همسو
یورونیوز درباره نتایج انتخابات پارلمان اروپا در ایتالیا آورده است: «حزب «برادران ایتالیا» به رهبری جورجا ملونی، که متعلق به گروه محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان راست اروپا است، با کسب 28.5درصد آرا نسبت به حزب دمکرات چپ میانه با ۲۳٫۷ درصد رأی عملکرد بسیار بهتری داشته است. دو حزب هم‌ائتلاف دیگر حزب حاکم در ایتالیا، یعنی «فورزا ایتالیا» و «لگا»، به‌ترتیب ۱۰.۵ و 8.3درصد آرا را کسب کردند.» به این ترتیب ائتلاف راست گرایان به رهبری ملونی بیش از 47درصد آرای پارلمانی را به‌دست آوردند.

قدرت‌گیری راست‌ها در بلژیک و اتریش، رشد آرا در اسپانیا و هلند
یورونیوز در ادامه مطلب خود نتایج انتخابات در چهار کشور بلژیک، اتریش، اسپانیا و هلند را اینگونه اعلام کرده است: «طبق پیش‌بینی‌ها حزب راست افراطی «آزادی اتریش» با کسب ۲۵٫۷ درصد آرا، تعداد نمایندگانش را در پارلمان اروپا دو برابر کند و به شش نفر برساند. روند چرخش به راست در اسپانیا نیز اتفاق افتاده، جایی که انتظار می‌رود حزب «وُکس» تعداد کرسی‌های خود در پارلمان اروپا را با دو تا سه نماینده افزایش دهد و گروه تازه تاسیس «حزب پایان یافته است»، که یک حزب پوپولیست راست افراطی است، برای نخستین بار توانسته دو یا سه کرسی را در پارلمان اروپا به‌دست بیاورد. در کشورهایی مانند هلند طبق آخرین پیش‌بینی‌ها حزب راست‌گرای «برای آزادی» خیرت ویلدرس شش کرسی به‌دست خواهد آورد.» این شبکه اروپایی در مطلب دیگری از پیشتازی احزاب راست گرای «ولامس بلانگ» و «ائتلاف فلامان جدید» در مقابل حزب لیبرال دمکرات به رهبری دی کرو نخست‌وزیر این کشور سخن گفته است.

شوک در مجارستان و خط و نشان حزب اوربان پس از پیروزی
ویکتور اوربان رئیس‌جمهور مجارستان همچون ملونی از معدود رهبران راست گرای تند کنونی در اتحادیه اروپاست. یورونیوز در مطلب دیگری به پیروزی حزب «فیدس» به رهبری وی پرداخته و اینگونه آورده است: «براساس نتایج اولیه در مجارستان حزب راست‌گرای ویکتور اوربان با کسب ۴۴ درصدی آرا، بزرگ‌ترین هیأت مجاری را با ۱۱ نماینده راهی بروکسل خواهد کرد.». وی در نخستین سخنرانی پس از پیروزی عنوان کرده است: «برای جمع‌بندی نتیجه انتخابات پارلمانی اروپا، می‌توانیم خیلی خلاصه و تلگرامی بگوییم: مهاجرت تمام! [سیاستگذاری در امور برابری دگرباشان] جنسی تمام! جنگ تمام! سوروس تمام! بروکسل تمام!»

دمکرات‌های مسیحی مچ راست افراطی آلمان را خواباندند
در آلمان اما به‌نظر می‌رسد هجمه سنگین علیه راست افراطی نتیجه داد و حزب دمکرات مسیحی با کسب حدود 30درصد نتیجه‌ای مشابه انتخابات 2019کسب کرد. اما حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان با رشد 3درصدی، فقط 14.2درصد آرا را کسب کرد.
شکست سنگین حزب مکرون در فرانسه و سایه سنگین قدرت‌گیری جبهه ملی
با اعلام نتایج انتخابات پارلمانی اروپا زلزله سیاسی واقعی در فرانسه اتفاق افتاد. جایی که بعد از سال‌ها هراس افکنی جریان‌های لیبرال به رهبری حزب مکرون، علیه حزب ملی یا اصطلاحا اجتماع ملی به رهبری جردن باردلا 28ساله و مارین لوپن مشهور، اجتماع ملی با کسب 32 درصد آرا در مقابل 15درصد آرای حزب مکرون قدرت نمایی بی‌سابقه‌ای داشت. در پی این نتایج مکرون با استفاده از اختیارات خود اقدام به انحلال مجلس فرانسه و تعیین زمان انتخابات پارلمانی جدید کرد. اقدامی که با پیام لوپن مبنی بر آمادگی برای به‌دست گرفتن کشور مواجه شد. فرانس 24با تعبیر تحولات شبه کودتا از این حرکت یاد کرده و در این بارهاورده است: «ماکرون «اطمینان» دارد که فرانسوی‌ها درنظرسنجی‌های فوری «انتخاب درستی خواهند کرد». ماکرون، روز دوشنبه گفت مطمئن است که فرانسوی‌ها در انتخابات زودهنگام که پس از اعلام شکست ائتلاف میانه‌رویش توسط راست افراطی در انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا، انتخاب درستی خواهند کرد. به این ترتیب مردم فرانسه برای رأی دادن به مجلس ملی جدید در 30ژوئن و دور دوم در 7جولای به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت.»

وقتی ده نفر از نزدیکان مکرون نسخه انحلال مجلس را پیچیدند
روزنامه لوموند نیز درباره پشت صحنه انحلال مجلس فرانسه نوشت: «متحدان نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور پیشین، مکرون را تحت فشار قرار دادند تا دست به این کار بزند. نتایج فاجعه بار یکشنبه در انتخابات پارلمان اروپا، این تصمیم را تسریع کرد. برای چندین ماه، گروه کوچکی از معتمدان به‌طور محتاطانه در کاخ الیزه روی یک سناریوی پرخطر کار کردند: انحلال مجلس ملی. برونو راجر پتی از مشاوران مکرون که از این کودتا خوشحال است، گفت کمتر از 10نفر روی این ایده در حال کار بودند و این راز تا زمان سخنرانی تلویزیونی مکرون به خوبی حفظ شد.»

سناریویی برای زمین زدن جبهه ملی پیش از 2027
خبرگزاری رویترز در تحلیل اقدام مکرون را در راستای دفع خطر جبهه ملی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری 2027و تضعیف این طیف خوانده و نوشته است: «هرچند مکرون برگزاری انتخاباتی را اعلام کرده که احتمال دارد در آن شکست بخورد، اما هدف اصلی نشان دادن ناکارآمدی یک دولت احتمالی افراطی راست‌گرا در سه سال پیش از انتخابات ۲۰۲۷ است تا از آنها شانس پیروزی در آن انتخابات را بگیرد...یا ناهماهنگی و بی‌تجربه بودن حزب اجتماع ملی در جریان کارزار انتخاباتی آشکار می‌شود و آنها انتخابات را می‌بازند، یا آنها پیروز می‌شوند و دولت را در دست می‌گیرند، اما به سرعت خرابکاری می‌کنند و خود را نشان می‌دهند.»

جمع‌بندی
هرچند در مجموع و بنا بر نتایج اولیه همچنان ائتلاف‌های حامی اتحادیه یعنی احزاب مردم اروپا، نوسازی اروپا و چپ‌ها و سوسیال دمکرات‌ها همچنان با بیش از 55درصد کرسی اکثریت را دارند. اما مطابق نتایج احزاب راست افراطی احتمالا با کسب 40درصد کرسی‌ها تأثیرات گسترده‌ای بر قوانین و سیاست‌های اتحادیه خواهند داشت. ائتلاف منتخبان راست افراطی در پارلمان، نقش اوربان، ملونی و لوپن را در تغییر سیاست‌های اتحادیه به طرز چشمگیری افزایش خواهد داد.

نظر شما