شناسهٔ خبر: 67299490 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مروری بر آخرین تحولات فلسطین

از بمباران مستمر نوار غزه تا تأکید دبیرکل سازمان ملل بر ضرورت برقراری آتش‌بس

در دویست و پنجاه و نهمین روز از جنگ غزه، ده ها فلسطینی در بمباران مستمر نوار غزه از سحرگاه امروز توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند، از سویی آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل تأکید کرد: ما به آتش‌بس فوری در غزه نیاز داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، در دویست و پنجاه و نهمین روز از جنگ غزه، ده‌ها فلسطینی در بمباران مستمر نوار غزه از سحرگاه امروز توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند، از سویی آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل تأکید کرد: ما به آتش بس فوری در غزه نیاز داریم.

مدیر بیمارستان کمال عدوان به الجزیره گفت که صدها کودک از سوء تغذیه شدید رنج می‌برند و تأکید کرد:  بیماری‌ها از جمله هپاتیت و عفونت های روده ای در نوار غزه دوباره در حال گسترش است.

از سویی ارتش رژیم صهیونیستی کشته شدن یک افسر و یک سرباز و زخمی شدن هشت سرباز در نبردهای مرکزی نوار غزه خبر داد که حال سه نفر از آنها وخیم است. ارتش پیش از این اعلام کرده بود که در نبردهای جداگانه در نوار غزه هفت سرباز زخمی شده‌اند.

در کرانه باختری، نظامیان اشغالگر در جریان یورش به شهر قلقیلیه، دو فلسطینی را در حالی که داخل خودرویی در مرکز شهر بودند، ترور کردند.

نتانیاهو پیروزی در جنگ را منوط به تحویل تسلیحات آمریکایی کرد

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تصریح کرد: اگر «اسرائیل» تسلیحات مورد نیاز خود را به دست آورد، به سرعت بر حماس پیروز خواهد شد و از هرگونه جنگ آینده با حزب الله جلوگیری خواهد کرد.

نتانیاهو درباره ارزیابی خود از مرحله پس از جنگ در نوار غزه گفت: نوار غزه باید به صورت دائمی خلع سلاح شود.

نتانیاهو افزود: باید یک دولت غیرنظامی در نوار وجود داشته باشد و نقش آن تنها توزیع کمک به ساکنان نوار غزه نباشد. ترجیح این است که حکومت غیرنظامی در نوار غزه از کمک کشورهای عربی برخوردار باشد.

وی همچنین با فراموش کردن اقدامات تروریستی خود ضد ملت فلسطین مدعی شد: باید یک عملیات ضد افراط گرایی در غزه انجام شود و این روند باید از مدارس و مساجد آغاز شود.

نتانیاهو در ادامه ادعاهای خود گفت: مردم در نوار غزه باید در مورد آینده‌ای آموزش ببینند که در آن نابودی کشور «اسرائیل» و کشتن همه یهودیان روی زمین جایی نداشته باشد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که فقط پس از انجام تمام این مراحل، جامعه جهانی می‌تواند بازسازی را در نوار غزه آغاز کند.

ارمنستان فلسطین را به رسمیت شناخت

ارمنستان اعلام کرد که فلسطین را به رسمیت می‌شناسد. با توجه به این اقدام  تعداد کشورهای عضو سازمان ملل، که کشور فلسطین را  به رسمیت می‌شناسند به 148 کشور از 193 کشور افزایش می‌یابد.

استعفای اندرو میلر، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور «اسرائیل» و فلسطین

میلر، بالاترین مقام دیپلمات آمریکایی که در ارتباط با جنگ در نوار غزه، از سمت خود استعفا داده است. 

میلر مدتی بود که به دلیل موضع دولت آمریکا در قبال جنگ غزه قصد استعفا داشت. به گزارش رسانه‌های آمریکایی، وی به یک تغییر محسوس در موضع دولت بایدن امیدوار و به دنبال تعدیل سیاست از درون دولت بود.

تصمیم میلر با موضع گیری در مورد حمله رفح و ناکامی دولت بایدن در تعدیل موضع سرسختانه نتانیاهو تقویت شد. میلر دلایل خانوادگی را به عنوان توجیهی برای ترک سمت خود و ارائه استعفا ارائه کرده است. 

گوترش: ما به آتش‌بس فوری در غزه نیاز داریم

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، ضمن تأکید بر اینکه یک آتش‌بس فوری در نوار غزه مورد نیاز است، گفت: مردم جهان طاقت این را ندارند که لبنان غزه دیگری شود و همه طرف‌ها باید به قطعنامه 1701 شورای امنیت در مورد لبنان پایبند باشند.

گوترش افزود: هیچ راه‌حل نظامی برای وضعیت متشنج در مرز لبنان و فلسطین اشغالی وجود ندارد و توقف خصومت‌ها و دستیابی به آتش‌بس تنها راه‌حل بحران کنونی است.

او همچنین در مورد جنگ ارسال کمک‌ها به نوار غزه گفت: «اسرائیل» اجازه نمی‌دهد، نیروهای سازمان ملل کاروان‌های کمک رسانی در غزه را همراهی کنند. دبیر کل سازمان ملل تأکید کرد: جهان باید با صدای بلند و واضح بگوید که توقف فوری درگیری‌ها در غزه نه تنها ممکن است، بلکه ضروری است.

ما همچنان برای آتش‌بس فوری در غزه، آزادی بی‌قید و شرط گروگان‌ها و مسیری برای راه‌حل دو کشوری فشار می‌آوریم.

احتمال توقف کار پزشکان بدون مرز در غزه 

پزشکان بدون مرز اعلام کردند که ممکن است فعالیت‌های خود در غزه را متوقف کنند سازمان پزشکان بدون مرز می‌گویند تیم‌های این سازمان ممکن است مجبور شوند برخی از فعالیت‌های نجات جان خود را در نوار غزه به دلیل کمبود تجهیزات پزشکی متوقف یا کاهش دهند.‌

از سویی آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) می‌گوید که بیش از 76 درصد از مدارس در غزه نیاز به بازسازی یا بازسازی اساسی دارند تا بتوانند دوباره فعالیت کنند.

انتهای پیام

نظر شما