شناسهٔ خبر: 67145779 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هیل: پیروزی‌ راست‌ افراطی در انتخابات پارلمانی اروپا، حمایت غرب از اوکراین را تهدید می‌کند

تهران-ایرنا- تارنمای «هیل» در گزارشی با اشاره به دستاوردهای گسترده احزاب محافظه‌کار در انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا (EU)، نوشت: رویکرد احزاب راست افراطی، ‌تلاش‌های غرب برای حمایت از اوکراین را به خطر می‌اندازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از این تارنمای آمریکایی، انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا با توجه به نگرانی‌های داخلی در سراسر این قاره، مانند مهاجرت، مشاغل و تلاش‌ها برای رسیدگی به تغییرات آب و هوایی برگزار شد. این در حالی است که می توان گفت با توجه به دو اولویت مهم رای دهندگان اروپایی، یعنی امنیت و مسائل دفاعی، جنگ اوکراین مهم‌ترین دغدغه سیاست خارجی آنها بود که آنها را هفته گذشته در سراسر اروپا به پای صندوق‌های رای کشاند.

این گزارش افزود: نفوذ فزاینده قانونگذاران بدبین به اوکراین در کشورهایی همچون آلمان و اتریش الهام گرفته از مباحثات داخلی در ایالات متحده است که در آن قانونگذاران راست افراطی برای جلوگیری از کمک نظامی به کی‌یف تلاش کرده اند.

هیل درباره نتایج انتخابات پارلمانی اروپا نوشت: بیشترین کرسی ها در پارلمان اروپا به «حزب مردم اروپا» (EPP) تعلق گرفت و دومین سهم به گروه لیبرال «اتحاد مترقی سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها» داده شد.

این گزارش با اشاره به موفقیت قابل توجه قانون‌گذاران ملی‌گرای «محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپایی» و گروه‌های راست افراطی «هویت و دموکراسی» در این انتخابات افزود: این قانونگذاران دستاوردهای شگفت انگیزی در آلمان و فرانسه -که هر دو اعضای اصلی اتحاد امنیتی غربی ناتو و از بزرگترین تامین کنندگان تسلیحات به اوکراین هستند- به دست آوردند. گسترش احزاب راست افراطی در انتخابات می تواند تصمیمات هر دو کشور در مورد اوکراین را مختل کند.

در فرانسه، حزب راست افراطی «اجماع ملی» توانست حزب امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه را با اختلاف بیش از ۱۵ درصد شکست داده و او را مجبور کرد تا خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شود. این امر می تواند -حتی اگر مکرون همچنان رئیس جمهور باشد- ساختار قدرت و تصمیم‌گیری در مورد اوکراین در پارلمان را تغییر دهد.

این گزارش با اشاره به این که حزب اجماع ملی فرانسه مدت‌ها توسط مارین لوپن رهبری می شد و اکنون توسط جردن باردلا رهبری می شود افزود: هرچند قانون‌گذاران این حزب اکنون نسبت به سال‌های گذشته کمتر طرفدار روسیه هستند، باردلا تاکید کرده که از خروج فرانسه از ناتو پس از پایان جنگ اوکراین با روسیه حمایت می‌کند. این حزب راست افراطی فرانسه همچنین از مکرون به دلیل رد نکردن طرح اعزام نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به اوکراین برای جنگ با روسیه انتقاد کرده است.

هیل، یکی دیگر از نشانه های نگران کننده برای اوکراین را ظهور حزب «آلترناتیو برای آلمان» (AfD) می داند که در انتخابات آلمان مقام دوم را به دست آورده است. این حزب، به شدت ضد اوکراین است و متعهد شده است که دیگر سلاح به این کشور برای جنگ با روسیه، ارسال نکند.

این گزارش در پایان نوشت: دیگر احزاب راست افراطی در لهستان، رومانی، بلغارستان و اتریش نیز گسترش یافته و تهدیدی جدی برای حمایت از اوکراین در اروپای شرقی و مرکزی به شمار می آیند. این در حالی است که روسیه از موج راست افراطی در سراسر اروپا به عنوان "کانال اصلی" برای تأثیرگذاری بر سیاست اروپا استفاده کرده و این فرصت ها را مورد بررسی قرار خواهد داد.

نظر شما