شناسهٔ خبر: 67142527 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

زلزله سیاسی در فرانسه

رهبران احزاب چپ‌گرای «سبزها»، «سوسیالیست‌ها»، «کمونیست‌ها» و «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» شامگاه دوشنبه دوشادوش هم از «تشکیل یک جبهه مردمی جدید» خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران، در پی انحلال پارلمان فرانسه از سوی امانوئل ماکرون رئیس جمهوری این کشور و اعلام برگزاری انتخابات زود هنگام، احزاب چپ‌گرای فرانسه اعلام کردند که برای شرکت در این انتخابات با هم متحد می‌شوند. از سوی دیگر رهبر جمهوری‌خواهان در واکنش به این خبر از اتحاد حزب راست‌گرای خود با راستگرایان افراطی خبر داد.

احزاب چپ‌گرای فرانسه روز دوشنبه دهم ژوئن برای تشکیل اتحاد جدیدی برای شرکت در انتخابات پارلمانی زودهنگام فرانسه پایه ریزی کردند.

رهبران احزاب چپ‌گرای «سبزها»، «سوسیالیست‌ها»، «کمونیست‌ها» و «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» شامگاه دوشنبه دوشادوش هم از «تشکیل یک جبهه مردمی جدید» خبر دادند.

ژان لوک ملانشون، موسس حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» از امضای توافق‌نامه‌ای برای تشکیل این ائتلاف خبرداد و گفت که رهبران این احزاب چپ‌گرا در حال تدوین برنامه‌های مشترک‌اند.

از سوی دیگر، اریک سیوتی، رهبر حزب «جمهوری‌خواهان» از جناح راست محافظه‌کار و سنتی، از ائتلاف حزبش با حزب راست‌گرای افراطی «اجتماع ملی» خبر داد.

سیوتی روز سه‌شنبه ۱۱ ژوئن (۲۲ خرداد) در گفتگو با کانال یک تلویزیون فرانسه گفت: «حرف ما یکی است. پس بیایید از ایجاد مخالف خیالی دست برداریم. این همان‌چیزی است که اکثریت رای‌دهندگان ما به دنبال آنند.»

حزب راستگرای افراطی «اجتماع ملی» که رهبری آن را اکنون جردن باردلا، سیاستمدار ۲۸ ساله فرانسوی در دست دارد، توانست با کسب ۳۱.۳۷ درصد آرا، با اکثریت قاطع در انتخابات پارلمان اروپا در فرانسه پیروز شود و انتظار می‌رود که بتواند اکثریت پارلمانی رای نیز در انتخابات ۳۰ ژوئن فرانسه به دست آورد. این حزب در پارلمان پیشین که ماکرون در اقدامی که به «قمار بزرگ» مشهور شده در شامگاه یکشنبه آن را منحل کرد، ۸۸ کرسی از ۵۷۷ کرسی را در اختیار داشت. این درحالی است که «رنسانس»، حزب متبوع رئیس جمهوری فرانسه عهده‌دار ۱۶۱ کرسی بود.

جردن باردلا با استقبال از اظهارات رهبر محافظه‌کاران نوشت: «اریک سیوتی با این انتخاب منافع فرانسوی‌ها را بر منافع حزبی‌مان ارجحیت داد.»

او افزود: «بیایید نیروهایمان را در مبارزه با بحران مهاجرت، بازگرداندن اقتدار و نظم و افزایش قدرت اقتصادی فرانسوی‌ها متحد کنیم.»

با این حال بسیاری از سیاستمداران راستگرا با این اقدام سیوتی مخالفت کردند. 

فیلیپ گوسلن، نماینده پارلمان فرانسه از حزب جمهوری‌خواهان گفت که در پی این اظهارات قصد دارد حزب را ترک کرده و گروه دیگری تشکیل دهد. 

او گفت: «برای من و بسیاری دیگر از جمهوری‌خواهان کوچک‌ترین توافق و ائتلافی با حزب اجتماع عمومی حتی در سطح منطقه‌ای و یا شخصی غیر قابل تصور است.»

به گزارش یورونیوز، الیویه مارله، رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس فرانسه گفت: «حرف‌های اریک سیوتی فقط در مورد خودش معتبر است. او باید از رهبری جمهوری‌خواهان کناره‌گیری کند.»

ژرار دارمنن، وزیر کشور فرانسه اظهارات سیوتی را شرم‌آور خواند. او که پیشتر خود جمهوری‌خواه بود گفت که این اظهارات یاد‌آور توافق سال ۱۹۳۸ مونیخ است که بین فرانسه، بریتانیا و آلمان نازی امضا شد. بر اساس این توافق که برای جلوگیری از جنگ جهانی دوم به امضا رسیده بود، کشورهای مزبور توافق کردند که نواحی آلمانی‌نشین در کشور چکسلواکی پیشین ضمیمه خاک آلمان شوند. 

بر اساس نظر سنجی که روز دوشنبه منتشر شد، حزب اجتماع ملی در انتخابات پارلمانی پیش روی فرانسه احتمالا بین ۲۳۵ تا ۲۶۵ کرسی پارلمان را کسب خواهد کرد. این میزان اگرچه جهشی بزرگ نسبت به ۸۸ کرسی پیشین است، اما هنوز برای کسب اکثریت قاطع یعنی ۲۸۹ کرسی پارلمان کافی نیست. 

بر اساس این نظر سنجی، جمهوری‌خواهان نیز بین ۴۵ تا ۵۵ کرسی را به دست می‌آورند. در نتیجه مجموع کرسی‌های این دو حزب می‌تواند به میزان لازم برای کسب اکثریت قاطع برسد. با این حال هنوز نمی‌توان راجع به این اتفاق با قطعیت سخن گفت.

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما