شناسهٔ خبر: 67130267 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

ترس رسانه انگلیسی از نتایج پارلمانی اروپا | چرخش اتحادیه به راست؛ فرش قرمزی برای ترامپ؟

صاحب‌خبر -

روزنامه گاردین نتایج انتخابات پارلمان اروپا را زنگ خطری برای اروپا توصیف کرد و نوشت: بر خلاف باور برخی که می گویند این نتایج چندان هم بد نبوده است آرای احزاب راستگراها می تواند کل اتحادیه اروپا را به سمت گرایشات تند و افراطی سوق دهد.

این روزنامه انگلیسی افزود: در حالی که اروپا به تازگی هشتادمین سالگرد روز «دی» -روز رهایی از جنگ، ناسیونالیسم و فاشیسم -را در سواحل نورماندی جشن گرفت، این قاره دوباره با فاشیسم، ناسیونالیسم و جنگ مواجه است.

به نقل از ایرنا این گزارش افزود اعتباری به اظهارات اورسلا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا در واکنش به نتایج انتخابات «روز ای» (روز انتخابات اتحادیه اروپا) در ۹ ژوئن (۲۰ خرداد) نیست.

فون در لاین همزمان با اعلام نتایج انتخابات ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، از تشکیل دژی مستحکم در برابر افراطیون راست و چپ سخن گفت.

حزب راست میانه مردم اروپا به ریاست فون در لاین در این انتخابات اکثریت را کسب کرد. اما به نوشته گاردین اتحادیه اروپا را دولت های ملی هدایت می کنند و روز انتخابات در اروپا به موفقیت جدی اعضای راست گرای کشورهای اصلی عضو منجر شد و نتایج این انتخابات برای این کشورها فوق العاده مهم یا حتی تکان دهنده بود.

گاردین افزود: به دنبال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت)، هیچ یک از این احزاب اروپاستیز آن قدر احمق نخواهند بود که بار دیگر فریگزیت (خروج فرانسه از اتحادیه اروپا)، دگزیت (خروج دانمارک و نگزیت (خروج هلند) را تکرار کنند اما آنها به تلاش های خود برای سوق دادن اتحادیه اروپا به سمت راستگرایی در داخل این اتحادیه ادامه خواهند داد و مواضع به مراتب سختگیرانه تری را درباره مهاجرت، اقدامات مربوط به برنامه های سبز که بسیار برای رفع بحران آب و هوایی ضروری هستند و کاهش حمایت از اوکراین اتخاذ خواهند کرد.

این رسانه به ویژه نتایج انتخابات برای فرانسه را عجیب توصیف کرد و نوشت مکرون که اعتماد به نفس فوق العاده اش اکنون به طور مشهودی در حال فروکش کردن است، پارلمان فرانسه را منحل کرد و خواستار برگزاری انتخاب زودهنگام در تاریخ ۳۰ ژوئن شد. مرحله دوم این انتخابات هفت ژوئیه (۱۷ تیر) برگزار می شود. با توجه به دو مرحله بودن انتخابات فرانسه، این یک قمار بزرگ است. با توجه به عمق خشم عمومی در فرانسه این خطر جدی نیز وجود دارد که با این انتخابات که سه روز بعد از انتخابات انگلیس در چهار ژوئیه (۱۴ تیر) برگزار می شود در فرانسه دولتی روی کار آید که راست افراطی و اروپا ستیز است و این تغییر، مکرون را که رهبر پیشتاز در حمایت اروپای قوی تر است محدود خواهد کرد. این وضعیت می تواند به منزله برگزیت فرانسه باشد هر چند که باعث خروج این کشور از اتحادیه اروپا نشود.

گاردین خاطرنشان کرد: نگرانی آلمان از فرانسه کمتر نیست. در این کشور نیز راست میانه برنده آشکار انتخابات اروپا بود و راست افراطی الترناتیو برای آلمان در جایگاه دوم قرار گرفت. این درحالیست که حزب آلترناتیو آلمان آنقدر تندرو ست که حتی مارین لوپن رهبر حزب راست افراطی فرانسه نیز بعد از این که ماکسیمیلین کِرا عضو پارلمان اروپا از حزب آلترناتیو گفت که همه اعضای حزب نازی اس اس آلمان جنایتکار نیستند، اظهار داشت که تمایلی نداشت در گروه پارلمانی مشترک با این حزب در پارلمان اروپا قرار گیرد.

گاردین در بخشی از گزارش خود آورده است: حتی اگر جناح راست تندرو دولت بعدی فرانسه را در تابستان امسال تشکیل ندهد، این نتایج، اقدام متحد و قاطع اتحادیه اروپا در مورد موضوعاتی مانند انتقال سبز را بسیار پیچیده خواهد کرد.

این گزارش درباره تبعات نتایج انتخابات پارلمان اروپا برای حمایت از اوکراین نوشت: تاثیر این نتایج بر حمایت از اوکراین منفی است. احزاب دست راست در باره ادامه چنین حمایتی از اوکراین اختلاف نظر دارند، هر چند که جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا اکنون در میان حامیان این کشور جنگ زده قرار دارد. در آلمان یک چهارم از آرا به راست افراطی، چپ افراطی و میانه و ائتلاف پوپولیست ها اختصاص یافت که از نسخه ای از طرح «صلح» اوکراین حمایت می کند که به شکل موثری به معنای تسلیم شدن اوکراین است. چنین پیامدهایی در سطح جهانی و قاره ای به منزله پیروزی برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه خواهد بود که اروپا را به روزهای بد گذشته خود نزدیک می کند.

این رسانه انگلیسی پیش بینی کرد که پیروزی دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آینده در آمریکا اروپا را ضعیف تر و حتی دچار تفرقه بیشتر خواهد کرد زیرا ناسیونالیست های پوپولیست راست افراطی که احتمال دارد ملونی هم در بین آنها باشد، در صف احزاب اروپایی حامی ترامپ قرار خواهند گرفت.

گاردین همچنین در تحلیل دیگری از نتایج انتخابات پارلمان اروپا، این نتایج را به ویژه برای فرانسه و آلمان به عنوان موتور و هدایت کننده اتحادیه اروپا نگران کننده دانست و نوشت: فرانسه با خطر اکثریت راست افراطی در پارلمان و دولت آلمان با تضعیف بیشتر مواجه است.

این رسانه به نقل از نیکولای فون اوندارزا (Nicolai von Ondarza) تحلیلگر موسسه امور بین المللی (SWP) آلمان نوشت هر چند که در پارلمان اروپا میانه روها پیروز شدند، سیاست های اروپایی ها بیش از پیش دو قطبی، تحت انگیزه های سیاسی و پوپولیستی خواهد شد.

نظر شما