شناسهٔ خبر: 67114266 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

مکرون پارلمان فرانسه را منحل کرد

افزایش سهم راست افراطی در پارلمان اروپا

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: نتایج انتخابات پارلمان اروپا نشان می‌دهد احزاب راست افراطی در آلمان و فرانسه پیروزی‌های بزرگی به دست آورده‌اند و در هلند نیز نشانه‌های اولیه از گردش قابل انتظار به سمت احزاب راست‌گرا دیده می‌شود.
 در فرانسه حزب «تجمع ملی» مارین لو پن حدود ۳۲ درصد از آرا را به دست آورده که حدود ۱۰ درصد بیشتر از انتخابات سال ۲۰۱۹ و حدود ۱۷ درصد بیشتر از رأی‌های حزب امانوئل مکرون،‌ رئیس‌جمهور این کشور، است. نتایج اولیه حاکی از آن است که پارلمان اروپا با پراکندگی و ازهم گسیختگی بیشتری مواجه خواهد بود که تصمیم‌گیری درباره موضوعات حساسی مانند برخورد با روسیه و رقابت صنعتی و اقتصادی با قدرت‌هایی مانند چین و آمریکا را پیچیده‌تر و کندتر خواهد کرد.
 احزاب گرد آمده زیر چتر «حزب مردم اروپا» (EPP) بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمان اروپا در پنج کشور شامل آلمان و یونان باقی خواهد ماند.این اتفاق باعث می‌شود نامزدهای این حزبِ راست میانه وارد «کمیسیون اروپا» شوند و اورسولا فون در لاین آلمانی می‌تواند برای بار دوم ریاست کمیسیون اروپا را برعهده بگیرد.
 فون در لاین با انتشار ویدئویی این موفقیت را به هم‌حزبی‌های خود در آلمان تبریک گفت و افزود که باید این نتیجه را در بخش‌های دیگر اروپا پی‌گیری کنند.
حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» (AFD) با به دست آوردن ۱۶.۵ درصد از آرا در این کشور در رده دوم ایستاد. این حزب در دوره قبلی انتخابات اروپا ۱۱ درصد از آرای آلمان را به دست آورده بود.در همین حال در اتریش «حزب آزادی» که راست افراطی به شمار می‌رود، پیروز احتمالی رأی‌گیری خواهد بود.در هلند نیز حزب راستگرای افراطی خیرت ویلدرز، سیاستمدار ضد مهاجران توانسته است ۷ کرسی از ۲۹ کرسی مجلس اروپا در این کشور را از آن خود کند.در بلژیک، کشوری که مقر اتحادیه اروپا است، حزب حاکم لیبرال ضربه سختی خورد و رقیب آن یعنی حزب ملی‌گرای N-VA در رده نخست ایستاد.
همچنین امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، پس از شکست در برابر حزب راست افراطی مارین لو پن در انتخابات اتحادیه اروپا، پارلمان فرانسه را منحل کرد و از برگزاری انتخابات زودرس خبر داد، رخدادی که از آن به عنوان «قمار بر سر آینده سیاسی» این رهبر جوان فرانسه نام برده شده است.
تصمیم غافلگیرکننده  مکرون زلزله‌ای سیاسی در فرانسه به پا کرده، کشوری که اکنون در آن جریان راست افراطی پس از سال‌ها حاشیه‌نشینی قدرت گرفته و ریاست‌جمهوری مکرون را سه سال پیش از پایان یافتن آن تهدید می‌کند.اگر حزب «تجمع ملی» مارین لو پن اکثریت پارلمانی را در فرانسه به دست بیاورد به معنای آن است که رئیس جمهوری کنونی فرانسه قدرت خود را به طور قابل ملاحظه‌ای از دست می‌دهد و دیگر تاثیر اندکی بر مسائل داخلی این کشور می‌تواند بگذارد.
مکرون گفت که نتایج انتخابات اتحادیه اروپا برای دولت او تلخ بوده و نمی‌تواند نادیده‌اش بگیرد. در حالی که تنها دو ماه به بازی‌های المپیک پاریس مانده است، او در نطقی گفت که دور اول انتخابات مجلس ملی فرانسه روز ۳۰ ژوئن و دور دوم نیز روز ۷ ژوئیه برگزار خواهد شد.
 مکرون اظهار داشت: «الان زمانی است که باید شفاف‌سازی کرد. من پیام شما را شنیدم و از نگرانی‌هایتان مطلع شدم و نمی‌توانم آنها را بی‌جواب بگذارم. فرانسه برای این که همچنان در آرامش و نظم باقی بماند به یک اکثریت آشکار نیاز دارد.»پس از نطق امانوئل مکرون، چندصد نفر از چپ‌گرایان و سبزها و مخالفان جریانات راست افراطی در میدان جمهوری پاریس تجمع کردند و علیه حزب «تجمع ملی» شعار دادند.الکساندر دی کرو، نخست‌وزیر بلژیک، با پذیرش شکست گفت: «این شبی بسیار سخت برای ما است.» در مقابل رقیب او در سخنرانی برای هواداران حزبش گفت: «ما این انتخابات را بردیم و اعتراف کنید که انتظارش را نداشتید.»
رأی‌گیری پارلمان اروپا روز پنجشنبه از هلند آغاز شد و در برخی کشورها در روزهای جمعه و شنبه ادامه یافت، اما بیشتر رأی‌های اتحادیه اروپا روز یکشنبه ۲۰ خرداد به صندوق‌ها ریخته شد؛ فرانسه، آلمان، لهستان و اسپانیا در این روز انتخابات را برگزار کردند و ایتالیا شاهد دومین روز رأی‌گیری بود.
پارلمان اروپا به مصوباتی رأی می‌دهد که برای شهروندان و کسب و کارها در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا مهم و کلیدی است.
جورجا ملونی، نخست‌وزیر دست‌راستی ایتالیا، در انتخابات اخیر اروپا به پیروزی چشمگیری دست یافت و موقعیت خود را در شورای سران دولت‌های اروپایی تقویت کرد. این در حالی است که رهبران آلمان و فرانسه، شولتز و مکرون، در انتخابات شکست خوردند.ملونی عملاً در این انتخابات، رفراندومی برای سیاست‌های دولت راستگرای خود برگزار کرد و با کسب حدود ۲۹ درصد آرا، بزرگ‌ترین حزب در ایتالیا باقی ماند. این نتیجه، موفقیت چشمگیری برای او و حزبش، «برادران ایتالیا»، محسوب می‌شود.
ملونی در این انتخابات، دو شریک خود در دولت ائتلافی، لیگ راست افراطی ماتئو سالوینی و حزب راست لیبرال فورزا ایتالیا از آنتونیو تاجانی را پشت سر گذاشت.
منتقدان دولت فعلی  ملونی، به‌ویژه نویسندگان و روشنفکران چپگرا، دولت را متهم می‌کنند که با سیاست‌های راستگرایانهٔ افراطی خود آزادی‌های مدنی را محدود می‌کند.
ملونی خواهان نفوذ بیشتر ایتالیا در اتحادیه اروپا است و می‌تواند با نزدیک ماندن به فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، و به دست آوردن یک جایگاه مهم برای ایتالیا در کمیسیون جدید اروپا، به این هدف دست یابد.در اروپا، راست افراطی به دستاوردهای بیشتری دست یافت و در ایتالیا نیز رای‌دهندگان گرایش خود را به این نخست‌وزیر راست افراطی تأیید کردند. اما آرای سیاسی در ایتالیا دچار دودستگی است و حزب سوسیال دموکرات حزب دموکرات (پی‌دی) الی شلاین با ۲۴.۵ درصد در رتبه دوم قرار دارد.
به گفته تحلیلگران، ملونی و شلاین هر دو سیاستمدارانی هستند که با چنین امتیازاتی برای مدتی طولانی بر صحنه سیاسی ایتالیا تسلط خواهند داشت.
در مجارستان اما، پیتر ماگیار، رقیب اصلی ویکتور اوربان، نخست‌وزیر دست‌راستی این کشور، در انتخابات اتحادیه اروپا به موفقیت چشمگیری دست یافت. حزب تازه‌تأسیس او، تیسا، با کسب ۳۱ درصد آرا، فراتر از پیش‌بینی‌ها عمل کرد و به دومین حزب بزرگ مجارستان در پارلمان اروپا تبدیل شد. این در حالی است که حزب حاکم فیدز به رهبری اوربان با کاهش دو کرسی نسبت به قبل، ۴۳.۷ درصد آرا را به دست آورد.موفقیت ماگیار نتیجه یک کارزار انتخاباتی فشرده و کارآمد بود که بر مبارزه با فساد و اتحاد مجارها تمرکز داشت. با این حال، او هنوز تهدیدی جدی برای موقعیت قدرت اوربان در داخل مجارستان محسوب نمی‌شود.
در سطح اتحادیه اروپا، انتظار می‌رود که نمایندگان حزب تیسا در پارلمان اروپا بتوانند سیاست‌های اوربان را تعدیل کنند. اوربان به دلیل امتناع از انتخاب بین روسیه و غرب و مخالفت با کمک نظامی به اوکراین، باعث نگرانی رهبران اتحادیه اروپا شده است.
همزمان با انتخابات اروپا، انتخابات محلی در مجارستان نیز برگزار شد که رقابت برای شهرداری بوداپست بسیار نزدیک و جنجالی بود.

 

برچسب‌ها:

نظر شما