شناسهٔ خبر: 67039067 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

هشدار درباره سیاست‌های ضد مهاجرت اروپا

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: یک مقام امور پناهجویی سازمان ملل گفت اگر پس از انتخابات پارلمان اروپا سیاست‌های ضد مهاجرتی در کشورهای اروپایی تشدید شود، روی تمایل سایر کشورهای جهان به پذیرش پناهجویان تاثیر منفی به جا خواهد گذاشت و هرج و مرج ایجاد خواهد کرد.
ونسان کوشتل، فرستاده ویژه دفتر امور پناهجویی سازمان ملل در مرکز و غرب حوزه مدیترانه،  ابراز نگرانی کرد که تشدید سیاست‌های ضد مهاجرتی در اتحادیه اروپا می‌تواند روی سیاست سایر کشورها که سال‌های طولانی پذیرای پناهجویان بوده‌اند تاثیر بگذارد و آن‌ها را به تجدید نظر در این زمینه ترغیب کند.
او در نشستی خبری در ژنو افزود: «اروپا سرمشق مهمی است. نحوه برخورد اروپا با پناهجویان زیر ذره بین است. اگر ارزش‌های اروپایی در زمینه حفاظت از پناجویان از بین برود همین روند در نقاط دیگر جهان نیز اتفاق خواهد افتاد.» کوشتل هشدار داد که چنین تغییری در سیاست اروپا به «دشوارتر شدن مدیریت مهاجرت نه فقط به سوی اروپا بلکه در تمامی مسیرهای دیگر منجر خواهد شد.»این نگرانی در شرایطی بیان می‌شود که اکثر نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کنند احزاب راست افراطی ضد مهاجر و ناسیونالیست‌های تندرو در انتخابات پارلمان اروپا که روزهای ۱۷ تا ۲۰ خرداد برگزار می‌شود بر تعداد کرسی‌های خود در این نهاد خواهند افزود.
بسیاری از کشورهای اروپایی از حدود یک دهه قبل سیاست مهاجرتی خود را سخت‌تر کرده‌اند و حضور قوی‌تر احزاب راست افراطی در پارلمان اروپا بدون شک روی برخورد این اتحادیه با مهاجران و پناهجویان تاثیر خواهد گذاشت.ویسنت کوشتل تاکید کرد که باید به رای دهندگان اروپایی توضیح داد که تعداد مهاجران و پناهجویانی که در حال حاضر وارد اتحادیه اروپا می‌شوند «کاملا قابل مدیریت» (کنترل پذیر) است.
او یادآوری کرد که کشورهای اروپایی مهاجرت ناگهانی میلیون‌ها شهروند اوکراینی را که پس از تهاجم روسیه از آن کشور گریختند «بدون بروز هیچ مشکل جدی » مدیریت و جذب کردند.
البته او اذعان کرد که احساس همدردی با پناهجویانی که از کشورهای نزدیک وارد می‌شوند معمولا در مقایسه با افرادی که از نقاط دور دست می‌آیند و به نوعی «متفاوت» تلقی می‌شوند، بیشتر است.
به همین دلیل او تاکید کرد که توضیح دادن به مردم اروپا در مورد پناهجویانی که به عنوان نمونه از سودان می‌آیند، کشوری که بیش از یک سال درگیر جنگی خونبار و ویرانگر بوده، بسیار مهم است.او افزود:«کشورهای اروپایی باید خود را آماده کنند ولی نه با وحشت و اضطراب.»
فرستاده ویژه دفتر امور پناهجویی سازمان ملل در مرکز و غرب حوزه مدیترانه تاکید کرد که اکثر آوارگان، پناهجویان و مهاجران جهان به اروپا نمی‌آیند.او از نیازهای حیاتی مهاجران و خطراتی که آن‌ها در مسیرهای عمده مهاجرتی در آفریقا و سایر نقاط با آن روبرو می‌شوند گزارش جدیدی ارائه داد. کوشتل گفت: «خطرها و شرایط سختی که مهاجران و پناهجویان در این مسیرها با آن روبرو می‌شوند باورنکردنی است.»او درخواست کرد که پر رفت‌و‌آمد‌ترین و خطرناک‌ترین مسیرهای مهاجرتی شناسایی شده و برای حفاظت از مهاجران و ارائه سایر خدمات اولیه به آن‌ها اقدامات لازم انجام شود.

 

برچسب‌ها:

نظر شما