شناسهٔ خبر: 67107567 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سیلی نتایج انتخابات پارلمانی به حاکمان کشورهای اروپایی

نتایج اولیه انتخابات پارلمانی اروپا نشان می‌دهد که در سایه بحران‌ها، شهروندان این اتحادیه درس بزرگی به احزاب حاکم داده و شکست سختی را برای آن‌ها رقم زدند و اپوزیسیون و احزاب راست افراطی موفقیت‌های چشمگیری به دست آوردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، انتخابات پارلمانی اروپا بالاخره روز گذشته طی یک دوره چهار روزه در کشورهای مختلف این اتحادیه برگزار شد و به پایان رسید و نتایج اعلام شده شوک و حیرت زیادی را به بروکسل وارد کرده است.

روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ" در گزارشی به نتایج این انتخابات که با موفقیت چشمگیر احزاب راست افراطی در بسیاری کشورهای اروپایی همراه بوده و جایگاه احزاب سنتی را متزلزل کرد پرداخته و نوشت: در انتخابات اروپا، حدود 360 میلیون شهروند اتحادیه اروپا برای شرکت در انتخابات فراخوانده شدند. در آلمان، حزب اپوزیسیون دموکرات مسیحی با اختلاف زیادی برنده شد و حزب افراطی جایگزینی برای آلمان به دومین نیروی قوی تبدیل شد.

پس از زیان های سنگین احزاب ائتلاف دولتی آلمان موسوم به چراغ راهنمایی در انتخابات اروپا، مارکوس سودر رهبر حزب سوسیال مسیحی خواستار برگزاری هر چه سریعتر انتخابات جدید پارلمان آلمان شده است. وی در این باره گفت: این دولت اساساً تمام شده است و اکنون باید مشابه فرانسه رفتار شود.

این سیاستمدار بلند پایه آلمانی همچنین گفت که این شرایط اکنون در مورد آلمان نیز صدق می کند. کشور ما نیاز به یک شروع جدید دارد. چراغ راهنمایی دیگر نه تکلیفی دارد و نه اعتماد مردم را دارد. به همین دلیل است که اکنون باید هر چه سریعتر انتخابات جدید برگزار شود.

اما مقام های احزاب دولتی بعد از اعلام این نتایج هم ناامید نشدند و با اعلام برنامه های جدید تلاش کردند خود را آماده برای بهبود شرایط نشان دهند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه پس از شکست تلخ فهرست میانه رو خود در انتخابات پارلمانی اروپا در شامگاه یکشنبه اعلام کرد که مجلس ملی را منحل می کند. انتخابات جدید قرار است در دو دور در 30 ژوئن و 7 جولای برگزار شود.

کاترین گورینگ-اکارت، معاون رئیس پارلمان آلمان هم نتیجه انتخابات اروپا در این کشور را فراخوانی برای ائتلاف موسوم به چراغ راهنمایی برای توجه بیشتر به مسائل عدالت در سیاست خود می داند. این سیاستمدار سبز روز دوشنبه گفت: ظاهراً این ائتلاف موفق نشده است روشن کند که اقدامات در زمان تحولات بزرگ باید با انصاف ترکیب شود.

در لهستان البته ائتلاف شهروندان لیبرال-محافظه کار "دونالد تاسک"، نخست وزیر لهستان در انتخابات اروپا پیروز شد. بر اساس شمارش منتشر شده از سوی کمیسیون انتخابات در روز دوشنبه، حزب تاسک 37.1 درصد آراء را به خود اختصاص داده است و می تواند 21 عضو را به پارلمان اتحادیه اروپا بفرستد.

در این انتخابات بزرگترین حزب اپوزیسیون، حزب محافظه کار ملی قانون و عدالت به رهبری یاروسلاو کاچینسکی با 36.2 درصد آرا در رتبه دوم قرار گرفت. با این حال، در مقایسه با پیش بینی های اولیه، توانست فاصله با ائتلاف شهروندان را کاهش دهد. PiS با 20 نماینده به پارلمان اروپا خواهد رفت. حزب راستگرای افراطی Konfederacja با 12.1 درصد و شش نماینده مجلس سومین نیروی قوی در این کشور شد.

بر اساس پیش بینی های اولیه، حزب حاکم دست راستی محافظه کار ملی برادران ایتالیا به رهبری "جورجیا ملونی" به وضوح در انتخابات اروپا در ایتالیا پیروز شده است. بر اساس پیش بینی های منتشر شده در دوشنبه شب، حزب جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا حداقل 27 درصد آرا را به دست آورد. حزب اپوزیسیون دموکراتیک (PD) با بیش از 23 درصد به دومین نیروی قوی تبدیل شد. جنبش پوپولیست چپگرای پنج ستاره با حدود یازده درصد آرا در جایگاه سوم قرار دارد.

در بلغارستان هم ائتلاف راست میانه طرفدار غرب Gerb-SDS با اختلاف زیادی در انتخابات اروپا پیروز شد. بر اساس پیش‌بینی گالوپ اینترنشنال بالکان، ائتلاف به ریاست بویکو بوریسوف، نخست‌وزیر سابق، 24.5 درصد از آرا را در انتخابات اروپا کسب کرد و پس از آن، ائتلاف Gerb-SDS از حزب مردم اروپا (EPP) که تا مارس در صوفیه حکومت می کرد، احتمالاً پنج نماینده را به پارلمان اروپا خواهد رساند.

در سوئد هم سوسیال دموکرات‌ها بار دیگر خود را به‌عنوان قوی‌ترین نیرو در انتخابات اروپا مطرح کردند. این حزب پس از شمارش بیش از 90 درصد آرا توسط مرجع انتخاباتی 24.9 درصد آرا را به دست آورد. سبزها هم با بیش از 2 درصد بیشتر نسبت به انتخابات اتحادیه اروپا در سال 2019، امتیاز مثبت بزرگی را به ثبت رساندند و 13.8 درصد را به دست آوردند و سومین نیروی قوی شدند.

میانه‌روها در این کشور در رتبه دوم قرار گرفتند، پوپولیست های راست‌گرا با 13.2 درصد به چهارمین نیروی قوی پس از سبزها تبدیل شدند . سوئد 21 کرسی در پارلمان اروپا دارد.

پیش‌بینی‌های اولیه پس از بسته شدن همه شعبه‌های رای‌گیری، پیروزی ائتلاف راست میانه EPP در انتخابات اروپا را تایید می‌کند. بنابراین، اورسولا فون در لاین، کاندیدای اصلی حزب EPP و سیاستمدار حزب دموکرات مسیحی می‌تواند علیرغم دستاوردهای قوی احزاب راست‌گرا، امیدوار باشد که برای دومین بار به عنوان رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روی کار خواهد آمد.

انتخابات پارلمانی بلژیک هم دستاوردهایی را برای احزاب راست فلاندری به نمایش گذاشته است. بر اساس پیش‌بینی‌های روز یکشنبه، قوی‌ترین نیرو در اتاق نمایندگان در بروکسل احتمالاً اتحاد نئوفلاندری (N-VA) شهردار آنتورپ بارت دی وور با 18 درصد است. حزب راست افراطی فلاندری Vlaams Belang با کمی بیش از 15 درصد در رتبه دوم قرار گرفت.

به گفته کارشناسان، دی وور می تواند ادعای تشکیل دولت فدرال جدید را داشته باشد. به گزارش خبرگزاری بلگا، الکساندر دی کرو، نخست وزیر این کشور پس از اعلام نتایج استعفای خود را اعلام کرد. او در مورد نتیجه حزبش Open VLD که تنها کمتر از شش درصد به دست آورد، گفت: ما شکست خوردیم. دی کرو پیش از این رهبری یک ائتلاف هفت حزبی را بر عهده داشته است. به گزارش روزنامه HLN، او گفت: من از نخست وزیری استعفا خواهم داد، اما لیبرال ها قوی هستند، ما باز خواهیم گشت.

نتایج انتخابات پارلمان اروپا در هلند، که روز پنجشنبه 6 ژوئن برگزار شد هم نشان داد حزب راست‌گرای «برای آزادی» متعلق به گرت ویلدرز به یک پیروزی بزرگ دست یافته است و تعداد کرسی‌های این حزب در پارلمان از یک کرسی به هفت کرسی افزایش یافته است.

720 عضو پارلمان اتحادیه اروپا در این رای گیری انتخاب خواهند شد.

تعداد نمایندگان پارلمان در هر کشور به اندازه جمعیت بستگی دارد و از 6 نماینده برای مالت، لوکزامبورگ و قبرس تا 96 نماینده برای آلمان متغیر است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما