شناسهٔ خبر: 67121036 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

صدر اعظم آلمان زیر اهرم فشار شکست انتخاباتی در اروپا

شکست مفتضحانه احزاب دولت ائتلافی آلمان به رهبری "اولاف شولتز" در انتخابات پارلمانی اروپا فشارها بر صدر اعظم آلمان برای کناره گیری را افزایش داده و منجر به تشدید مناقشات در دولت ائتلافی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سایت رادیو آلمان در مطلبی به عواقب وخیم شکست سخت احزاب دولت ائتلافی آلمان در انتخابات پارلمانی اخیر اروپا و افزایش فشارها بر اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان در نتیجه این انتخابات پرداخته و نوشت: احزاب ائتلاف دولتی موسوم به چراغ راهنمایی در انتخابات اروپا شکست خوردند و به نظر می رسد که در سایه این شکست اختلافات درون ائتلاف در حال حاضر شدیدتر شده است. در اینجا این پرسش مطرح است که آیا توافق درباره بودجه 2025 در این شرایط ممکن است؟

در حالی که این سه حزب وضعیت خود را تحلیل می کنند، باید به حکومت خود تحت فشار فزاینده مردم و مخالفان در بوندستاگ ادامه دهند. اما آیا ائتلاف موسوم به چراغ راهنمایی که به طور مزمن تقسیم شده است، هنوز قدرت دستیابی به توافق در مورد مسائل مهم را دارد؟

آلبرشت فون لوکه، روزنامه نگار برجسته آلمانی عملکرد پایدار حزب دولتی لیبرال دموکرات را در مقایسه با آخرین انتخابات اروپا برجسته کرده و در این باره گفته است: ما در حال حاضر می‌بینیم که حزب لیبرال دموکرات خود را به عنوان برنده کوچک در این انتخابات مطرح کرده است و برای اولین بار، این حزب موفق شد به شدت شکست نخورد!

حزب لیبرال دموکرات تلاش می کند تا نتایج این انتخابات را به ائتلاف وارد کند، به عنوان مثال، خواستار یک خط سخت تر در سیاست مهاجرت، کاهش کمک های توسعه ای و محدودیت در پول شهروندان است.

لوکه انتظار دارد "یک رویارویی سخت" به خصوص بین حزب سوسیال دموکرات صدر اعظم آلمان و حزب لیبرال دموکرات شکل گیرد. سبزها هم در این میان "تقریباً در وضعیت شوک خاصی هستند".

آلبرشت فون لوکه روزنامه‌نگار در این باره گفته است: سوال بزرگ این است که آیا این سه حزب موفق خواهند شد در توافق‌نامه‌های بودجه در چند هفته آینده گرد هم آیند یا خیر؟ وی احزاب سوسیال دموکرات و لیبرال دموکرات را به عنوان "قطارهایی که تقریباً در مناقشه بر سر هزینه های اجتماعی به سمت یکدیگر مسابقه می دهند توصیف کرد.

این دو حزب در ائتلاف دولتی آلمان ماه هاست که در مورد مسیر بودجه و سیاست مالی بحث می کنند. سیاستمداران حزب سوسیال دموکرات مرتباً تأکید می کنند که خواهان کاهش مزایای اجتماعی نیستند. از سوی دیگر، حزب لیبرال دموکرات مدتهاست که خواستار کاهش حقوق بازنشستگی و مزایای شهروندان شده است. از زمان انتخابات پارلمانی اروپا لحن بین سوسیال دموکرات ها و لیبرال دموکرات ها بیش از پیش متشنج شده است.

به گفته فون لوکه، در این شرایط باید از خود پرسید که آیا اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان هنوز هم مردی است که این کشور را «به نحوی» گرد هم آورد. به گفته وی نتیجه انتخابات اروپا "یک مجازات سخت وحشیانه" برای صدراعظم آلمان بود.

به گفته "فون لوکه"، در طول چند ماه آینده این سوال وجود دارد که آیا شولز می تواند روی حمایت حزب خود حساب کند به ویژه اگر انتخابات ایالتی در شرق به فاجعه ای برای حزب سوسیال دموکرات تبدیل شود. ماه‌ها است که گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع فدرال، که بر اساس نظرسنجی‌ها محبوبیت دارد، می‌تواند به مرد قوی جدید حزب سوسیال دموکرات تبدیل شود وجود دارد.

فون لوک این احتمال را رد نکرد که در صورت شکست مذاکرات بودجه ای انتخابات جدید در پاییز برگزار شود. البته سخنگوی دولت آلمان اعلام کرده که انتخابات زودهنگام موضوعیت ندارد. انتخابات بعدی فدرال معمولاً برای پاییز 2025 برنامه ریزی شده است.

از طرفی اتحادیه احزاب متحد مسیحی خواهان استعفای اولاف شولتز پس از انتخابات اروپا شده است. اما کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان از حزب لیبرال دموکرات هیچ دلیلی برای این امر نمی بیند، اما خواستار عواقب برای نتیجه ضعیف است.

به این ترتیب دولت فدرال آلمان به دلیل کسب نتایج ضعیف در انتخابات اروپا، درخواست برای برگزاری انتخابات زودهنگام را رد کرده است. استفن هبستریت، سخنگوی دولت در برلین گفت: «تاریخ انتخابات برای پاییز سال آینده برنامه ریزی شده است و ما قصد داریم آن را به این شکل اجرا کنیم. هیچ وقت، حتی یک لحظه، این ایده مطرح نشد که اکنون می توان انتخابات جدیدی در آلمان آغاز کرد.

وی تاکید کرد: ائتلاف چراغ راهنمایی یک پروژه چهار ساله است. هبستریت گفت: «در پایان چهار سال، رای‌دهندگان دوباره حرف می‌زنند و سیاست اینگونه طراحی می‌شود. وی تاکید کرد که دولت در مواجهه با حمله روسیه به اوکراین یا در بازسازی ساختار اقتصاد برای حفاظت بیشتر از آب و هوا، با مسائل زیادی برخورد کرده است که باعث ناآرامی می شود. این دولت تمام تلاش خود را برای اجرای تصمیمات مهم معلق به کار می گیرد.»

حزب سوسیال دموکرات آلمان هم پس از شکست تاریخی خود، انتخابات جدید را رد کرده و اعلام کرد که می خواهد به سیاست دولت خود پایبند بماند. "کوین کونرت"، دبیر کل این حزب پس از نشست کمیته اجرایی حزب سوسیال دموکرات گفت: این دستوری برای انتخاب مجدد بوندستاگ آلمان نبود. ما با هم می‌بریم و با هم می‌بازیم، این شکست جمعی انتخاباتی ماست. به گفته وی اینکه کارزار انتخاباتی بد پیش رفت به این معنی نیست که بدون شولتز روی پوسترها اوضاع بهتر پیش می رفت.

پس از شکست مفتضحانه احزاب دولتی آلمان در انتخابات پارلمانی به‌ویژه برای حزب سوسیال دموکرات و سبزها، درخواست‌هایی از سوی اتحادیه احزاب متحد مسیحی از جمله، برای رأی اعتماد اولاف شولتز به پارلمان و برگزاری انتخابات جدید برای بوندستاگ مطرح شد. مارکوس سودر، رهبر حزب سوسیال مسیحی از شولتز خواست استعفا دهد و مدعی شد که دولت چراغ راهنمایی دیگر مشروعیتی در میان مردم ندارد. وی از "فروپاشی کامل" و از دست دادن کامل اعتماد به دولت صحبت کرد.

واکنش اقتصاد آلمان به نتایج انتخابات پارلمانی اروپا

اقتصاد آلمان هم به این انتخابات واکنش نشان داده است. شوک ناشی از نتیجه انتخابات اروپا از جمله در اقتصاد آلمان عمیق است. علاوه بر نگرانی در مورد تغییر مسیر به راست، تقاضا برای اصلاح رویکرد در بروکسل غالب است.

پس از انتخابات اروپا تقاضاهایی از سوی اقتصاد آلمان برای اصلاحات در بروکسل وجود دارد و اقتصاددانان ارشد نیز نسبت به پیامدهای قابل توجه برای اقتصاد در نتیجه نتایج انتخابات اروپا هشدار می دهند.

تانیا گونر، مدیر عامل فدراسیون صنایع آلمان (BDI) روز دوشنبه در سخنانی گفت: اروپا اکنون به یک برنامه رشد سریع نیاز دارد. رقابت‌پذیری صنعتی اروپا باید اولویت اصلی در دوره قانونی آینده باشد. مسائل مهم سیاست اقتصادی - مانند تکمیل بازار داخلی اروپا، انعقاد قراردادهای تجارت آزاد و کاهش بوروکراسی باید نقش بسیار بزرگتری ایفا کنند. تغییر به سمت راست نیز نگران کننده است: "افزایش نمایندگان پوپولیست راستگرا سیگنال نگران کننده ای است." این بدان معناست که نسبت کسانی که مانند ما می خواهند اروپا را شکل دهند و تقویت کنند در حال کاهش است.

مارکوس استایلمن، رئیس انجمن صنایع شیمیایی آلمان هم در واکنش به نتایج این انتخابات گفت: عملگرایی و سرعت باید در نهایت وارد خانه اروپایی شود و بوروکراسی باید بیرون از در بماند. وی افزود: ما خواستار اصلاح مسیر روشن در اولویت‌های سیاسی هستیم تا اقتصاد ما بتواند در سطح بین‌المللی رقابت کند و تحول سبز را پیش ببرد.

دیرک جاندورا، رئیس انجمن فدرال عمده فروشی ، تجارت خارجی و خدمات (BGA) هم نتایج انتخابات را به عنوان یک سیگنال روشن برای بوروکراسی کمتر می بیند. وی در این باره گفت: آنها نشانه ایست برای بوروکرات ها و در عین حال سیگنالی از حرکت برای برنامه اصلاحات اقتصادی در اروپا هستند.

"یورگ کرامر"، اقتصاددان ارشد کامرز بانک آلمان هم از بادهای مخالف برای یورو سخن گفت. کرمر گفت: «در پایان احتمالاً اکثریت کافی در پارلمان اروپا برای وضعیت موجود وجود خواهد داشت. اما در انتخابات پارلمانی جدید در فرانسه، مرکز اتحادیه اروپا، کسب اکثریت طرفدار اروپا دیگر قطعی نیست.

کارستن برزسکی، اقتصاددان ارشد ING روز دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفت: خطر یک بحران بدهی جدید در حال افزایش است. با این نتایج، فشار در بسیاری از کشورهای عضو افزایش می‌یابد تا پول بیشتری خرج کنند - چه برای سرمایه‌گذاری و چه برای توزیع مجدد.

برزسکی، اقتصاددان ارشد ING گفت: ضررهای سنگین ماکرون و ائتلاف چراغ راهنمایی به این معنی است که دولت فرانسه و آلمان ناتوان تر شده اند. حتی رکود بیشتر سیاست اقتصادی محتمل است .به گفته وی پروژه‌هایی مانند اتحادیه بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری‌های جدید اروپایی یا یک سیاست صنعتی مشترک اکنون احتمالاً به جای تسریع، کند می‌شوند.

به گفته هولگر اشمیدینگ، اقتصاددان ارشد بانک برنبرگ آلمان انتخابات پارلمانی زودهنگام که توسط امانوئل ماکرون اعلام شده است ابهام قابل توجهی در مورد مسیر سیاست اقتصادی و مالی دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو پس از آلمان ایجاد کرده است. اشمیدینگ هشدار داد: «با توجه به کسری بودجه بالای فرانسه، این امر می تواند بر اوراق قرضه فرانسه و یورو فشار بیاورد».

 

انتهای پیام/

نظر شما